Máirín Duffy a Brian Smith v článku pro Fedora Magazine ukazují použití LLM pro diagnostiku systému (Fedora Linuxu) přes Model Context Protocol od firmy Anthropic. I ukázkové výstupy v samotném článku obsahují AI vygenerované nesmysly, např. doporučení přeinstalovat balíček pomocí správce balíčků APT z Debianu místo DNF nativního na Fedoře.
Projekt D7VK dospěl do verze 1.0. Jedná se o fork DXVK implementující překlad volání Direct3D 7 na Vulkan. DXVK zvládá Direct3D 8, 9, 10 a 11.
Byla vydána nová verze 2025.4 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení na blogu.
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) zveřejnil Národní politiku koordinovaného zveřejňování zranitelností (pdf), jejímž cílem je nejen zvyšování bezpečnosti produktů informačních a komunikačních technologií (ICT), ale také ochrana objevitelů zranitelností před negativními právními dopady. Součástí je rovněž vytvoření „koordinátora pro účely CVD“, jímž je podle nového zákona o kybernetické … více »
Vývojáři KDE oznámili vydání balíku aplikací KDE Gear 25.12. Přehled novinek i s náhledy a videi v oficiálním oznámení.
Společnost System76 vydala Pop!_OS 24.04 LTS s desktopovým prostředím COSMIC. Videoukázky na YouTube.
Byla vydána verze 1.92.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Free Software Foundation zveřejnila ocenění Free Software Awards za rok 2024. Oceněni byli Andy Wingo, jeden ze správců GNU Guile, Alx Sa za příspěvky do Gimpu a Govdirectory jako společensky prospěšný projekt.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-12 aneb Eclipse 4.38. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
U příležitosti oslav osmi let prací na debianím balíčku vyšlo GPXSee 15.6. Nová verze přináší především podporu pro geotagované MP4 soubory, včetně GoPro videí. Kdo nechce čekat, až nová verze dorazí do jeho distribuce, nalezne zdrojové kódy na GitHubu.
Věci nejsou tak jednoduché, jak se zdají.
Bonding je technologie na úrovni 2. síťové vrstvy, pomocí níž je možné svázat ("zbondovat" - víte, co je bondage, ne?) několik fyzických linek do jedné logické. Typický příklad: máte switch, v něm spoustu klientů a jeden server. Síťovka v serveru nestíhá. Můžete přidat do serveru druhou síťovku, sbondovat je dohromady, analogicky to nastavit na switchi, a tak povýšit připojení serveru do switche.
Celý bonding je založený na tom, že máte dvě zařízení, propojená více linkami - ona dvě zařízení nastavíte tak, že budou ty společné linky nějak sdílet.
V případě sdílení konektivity jde o něco úplně jiného - tam nemáte dva uzly propojené více linkami. Tam potřebujete mechanismus na úrovni 3. vrstvy, který to bude nějak routovat mezi dva poskytovatele. Není to jednoduché.
Můžete se například rozhodnout, že polovina vašich uživatel půjde přes poskytovatele A, druhá polovina přes poskytovatele B. Anebo se můžete rozhodnout, že na seznam.cz a centrum.cz půjdou všichni přes A, všude jinde přes B. Můžete se samozřejmě rozhodnout i jakkoliv jinak. Nicméně vždycky budete muset nějak rozhodnout o tom, jaká část provozu poteče kudy a proč. Jmenuje se to "routing policy" - směrovací politika. A je to přesně to, co si musíte napřed sám vymyslet. Samo se to nerozdělí.
Až budete mít vymyšlenou routing policy, začněte se zajímat o mechanismus zvaný "policy based routing" - například zde. Jinak to nejde.
Suma sumárum - koncoví uživatelé musejí mít nějaké privátní NATované adresy, váš hlavní router je bude "podle nálady" překládat k jednomu nebo druhému poskytovateli. Nevyhnete se tomu, musíte to nějak rozseknout ručně.
Jste-li hodně líný a nechce se vám to řešit takto, hledejte témata jako "BGP" nebo "autonomous system". Ale to asi není váš problém.
Tiskni
Sdílej: