Ubuntu 25.10 bude (𝕏) Questing Quokka (pátrající klokan quokka).
Ubisoft uvolnil zdrojové kódy softwaru Chroma pro simulaci barvosleposti pro vývojáře počítačových her. K dispozici jsou na GitHubu pod licencí Apache 2.0.
Defold (Wikipedie) je multiplatformní herní engine. Nejnovější verze je 1.10.0. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu. Licence vychází z licence Apache 2.0.
Správa služeb hlavního města Prahy se potýká s následky kyberútoku. Hackerská skupina začala zveřejňovat na internetu některé z ukradených materiálů a vyzvala organizaci k vyjednávání. Ta zatím podrobnosti k případu sdělovat nechce. Případem se zabývá policie i Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB).
OCCT je oficiálně k dispozici na Linuxu (YouTube). Jedná se o proprietární software pro zátěžové testování a monitorování hardwaru.
Společnost OpenAI představila AI modely o3 a o4-mini (𝕏).
Canonical vydal Ubuntu 25.04 Plucky Puffin. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Jedná se o průběžné vydání s podporou 9 měsíců, tj. do ledna 2026.
Desktopové prostředí LXQt (Lightweight Qt Desktop Environment, Wikipedie) vzniklé sloučením projektů Razor-qt a LXDE bylo vydáno ve verzi 2.2.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Vývojáři KDE oznámili vydání balíku aplikací KDE Gear 25.04. Přehled novinek i s náhledy a videi v oficiálním oznámení.
Nová čísla časopisů od nakladatelství Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 152 (pdf) a Hello World 26 (pdf).
class Trida { private: int x; public: int getX() const {return x;} void setX(const int & x) {this->x = x;} }Nebude s přibývajícími třídami a dalšími inline gettery/settery příliš narůstat velikost programu?
inline
spíš jako takovou nápovědu a v praxi stejně občas zinlinují normální funkci a naopak.
inline
není...
Podle mě by v hlavičkových souborech neměl být žádný kód. Zkus si tu třídu dát do odděleného souboru, ten zvlášť zkompilovat, includovat do dvou jiných souborů, a celé to slinkovat dohromady. Tipuju že linker vyhodí chybu.
class A { // ... int f() { return x; } };a
class A { // ... int f(); }; inline int A::f() { return x; }(někdy se tomu prvnímu názorně říká "implicit inline"), oboje funguje a linker žádnou chybu nevyhodí. První způsob se ale většinou používá jen tam, kde je tělo metody natolik triviální, že to není na úkor přehlednosti (spíš naopak).
Aplikace se bude chovat dobře. Jde jen o to, že virtuální metoda z podstaty nemůže být inline (protože nemůžete dát pointer na inline metodu do tabulky virtuálních metod). Proto pokud na takovou metodu kompilátor narazí, ignoruje inline
a metodu v object file exportuje jako "weak symbol", takže linker použije jen jednu implementaci. Kompilátor si tedy nestěžuje a tiše problém vyřeší za vás; mám ale pocit, že jsem u nějakého překladače (Borland C++?) kdysi zažil, že v podobné situaci zahlásil warning, že metoda nebude inline.
Jeden drobný rozdíl jsem ale našel: pokud je to klasická inline metoda (explicitní), exportuje se ve všech modulech, do kterých byla její definice includována, zatímco je-li tělo metody definováno přímo v definici třídy (implicit inline), je symbol exportován jen v těch modulech, kde je použita nějaká instance příslušné třídy. Tedy pro GCC 4.1, jiné překladače se možná chovají odlišně.
class Neco { public: virtual int getNeco() const {return -1;} };Metoda getNeco() tedy nebude inline, pokud to dobře chápu. Ad. drobný rozdíl: já jsem s tím měl drobný problém. V jedné třídě byly všechny metody inline (uvedené v hlavičkovém souboru). Když jsem pak v jiném programu použil tuto třídu (měla být obsažená v .so knihovně), kompilátor hlásil nějakou chybu. Prostě dokud jsem alespoň jednu metodu nevložil do .cpp zdrojového kódu, třída nešla použít.
K první otázce: z pohledu zdrojáku vám to může být jedno. Můžete ten hlavičkový soubor naincludovat do tolika modulů, do kolika uznáte za vhodné, a všechny pak slinkovat dohromady. Ale z pohledu implementace skutečně inline nebude, bude se muset použít nějaká forma instrukce CALL. To je prostě daň za to, že se konkrétní verze té metody zvolí až za běhu.
Co se týče druhého problému, něco podobného se mi také stalo, mám pocit, že tu hlášku psal až linker a byla o chybějící referenci na tabulku virtuálních metod té třídy. Ale nedaří se mi to teď zreprodukovat.
Tiskni
Sdílej: