O víkendu (15:00 až 23:00) probíhá EmacsConf 2023, tj. online konference vývojářů a uživatelů editoru GNU Emacs. Sledovat ji lze na stránkách konference. Záznamy jsou k dispozici přímo z programu.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE? Pravidelný přehled novinek i s náhledy aplikací v Týden v GNOME a Týden v KDE.
Organizace Apache Software Foundation (ASF) vydala verzi 20 integrovaného vývojového prostředí a vývojové platformy napsané v Javě NetBeans (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také ze Snapcraftu a Flathubu.
Desktopové prostředí Cinnamon, vyvíjené primárně pro distribuci Linux Mint, dospělo do verze 6.0. Seznam změn obsahuje především menší opravy a v říjnovém přehledu novinek v Mintu avizovanou experimentální podporu Waylandu.
OpenZFS (Wikipedie), tj. implementace souborového systému ZFS pro Linux a FreeBSD, byl vydán ve verzích 2.2.2 a 2.1.14. Přináší důležitou opravu chyby vedoucí k možnému poškození dat.
V ownCloudu byly nalezeny tři kritické zranitelnosti: CVE-2023-49103, CVE-2023-49104 a CVE-2023-49105 s CVSS 10.0, 8.7 a 9.8. Zranitelnost CVE-2023-49103 je právě využívána útočníky. Nextcloudu se zranitelnosti netýkají.
I letos vychází řada ajťáckých adventních kalendářů. Programátoři se mohou potrápit při řešení úloh z kalendáře Advent of Code 2023. Pro programátory v Perlu je určen Perl Advent Calendar 2023. Zájemci o UX mohou sledovat Lean UXmas 2023. Pro zájemce o kybernetickou bezpečnost je určen Advent of Cyber 2023…
Byla vydána verze 2.12 svobodného video editoru Flowblade (GitHub, Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Videoukázky funkcí Flowblade na Vimeu. Instalovat lze také z Flathubu.
Armbian, tj. linuxová distribuce založená na Debianu a Ubuntu optimalizovaná pro jednodeskové počítače na platformě ARM a RISC-V, ke stažení ale také pro Intel a AMD, byl vydán ve verzi 23.11 Topi. Přehled novinek v Changelogu.
Po 4 měsících vývoje byla vydána nová verze 4.2 multiplatformního open source herního enginu Godot (Wikipedie, GitHub). Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu a na YouTube.
Dobry den, ucim se pracovat s tridou Java SwingWorker. Pokud tuto tridu pouziji timto zpusobem, je vse ok, vse chapu.
private Document doc; ... JButton button = new JButton("Open XML"); button.addActionListener(new ActionListener() { public void actionPerformed(ActionEvent e) { SwingWorker Document, Void worker = new SwingWorker Document, Void () { public Document doInBackground() { Document intDoc = loadXML(); return intDoc; } public void done() { doc = get(); } }; worker.execute(); } });
Co vsak nevim, je jak to udelat, pokud si chci vytvorit vlastni tridu v samostatnem souboru:
public class SwingWorkerChild extends SwingWorker
Tak jak potom mohu ziskat vyslednou hodnotu bez zamrznuti GUI? Pokud bych v event dispatch thread zavolal neco takoveho
SwingWorker swingWorker = new SwingWorkerChild(); swingWorker.execute(); String result = swingWorker.get();
Tak GUI zamrzne, protoze v okamziku volani metody get() neni hodnota jeste pripravena.
Ja bych prave potreboval tu vyslednou hodnotu vratit jako String, nebo alespon zmenit text na komponente JLabel, jenze k ni nemam ze tridy SwingWorkerChild pristup.
Doufam, ze jsem to vysvetlit srozumitelne co potrebuji, budu rad za jakekoliv navrhy, dekuji.
done()
.
Mám li například worker, který vrací složitě sestavovaný XML a který předpokládám použít mohokrát v různých třídách, kloním se jednoznačně k počkání na výsledek.To já také. Ale časovač není počkání na výsledek, ale opakované dotazování – dalo by se říci i otravování
get()
nějaký krátký čas), nebo kvůli tomu musíte zase vytvářet nové vlákno. Oním „čekáním“ pak strávíte zbytečně moc času – jak při programování, tak při samotném běhu programu.
Pokud se bude výsledek používat v mnoha třídách, vytvořil bych si k tomu interface pro posluchače událostí, a SwingWorker by v metodě done()
pouze vyvolal příslušnou událost oznamující dokončení práce.
Otravování může zároveň kontrolovat průběh akce viz getProgressTo je lepší udělat tak, že se vytvoří posluchač, který naslouchá změně property
progress
.
Nechapu kde je problem. Kdyz se pouzije SwingWorkerChild na miste puvodniho pouziti anonymni tridy tak se stane co?
done()
„vědět“, kdy práce skončila. Takže pokud chcete uživatele informovat o tom, že probíhá nějaká akce a chcete mu umožnit ji např. přerušit, ještě před zavoláním execute()
vytvoříte dialogové okno, kde bude nějaký nápis o tom, co právě probíhá, a tlačítko k přerušení. V metodě done()
pak vypíšete výsledek zpracování a onen dialog uzavřete. Samozřejmě není nutné zobrazovat dialog, stačí třeba přesýpací hodiny (pak ale uživatel nemá možnost akci přerušit), nebo – pokud na dokončení nic jiného nezávisí – můžete nechat akci probíhat jen na pozadí a na konci třeba jen vypsat zprávu do stavového řádku. Ale pokud chcete získat výsledek, měl byste jej získávat právě v metodě done()
nebo v kódu, který je touto metodou vyvolán. Případně také můžete použít blokující get()
, který čeká jen určitou dobu – ale ani ten byste neměl volat z AWT vlákna.
Jinak v dokumentaci SwingWorker
u je použití myslím docela dobře popsáno.
Dekuji sice za vysvetleni, ale to co jste napsal je mi zname, dokumentaci jsem studoval i jsem studoval SwingWorker examples ruzne na internetu a VSUDE, kde vytvareli tridu ktera dedi od SwingWorker, tak ji meli jako vnitrni tridu te hlavni GUI tridy - tak to funguje, vse ok. Mne jde o to - kvuli prehlednosti - umistit tu tridu ktera dedi od SwingWorker do samostatneho souboru. Pak jiz nemuzu v jeji metode done() jednoduse zavolat neco takoveho:
promenna_GUI_tridy = get();
Chapu to tedy dobre, ze v tomto pripade je konvenci pouzit vnitrni tridy, abych prave zamezil tomuto problemu?
To prvni reseni jsem tedy zkusil implementovat nejak takto:
GUI trida:
public class SwingWorkerTest extends javax.swing.JFrame { protected String result; public void setResult(String result) { this.result = result; } private void jButton1ActionPerformed(java.awt.event.ActionEvent evt) { SwingWorker swingWorker = new SwingWorkerChild(this); swingWorker.execute(); jLabel1.setText(result); } ... }
SwingWorker trida:
public class SwingWorkerChild extends SwingWorker String, Void { protected String result; protected SwingWorkerTest GUIClass; public SwingWorkerChild(SwingWorkerTest GUIClass) { this.GUIClass = GUIClass; } @Override public String doInBackground() { try { Thread.sleep(4000); } catch (InterruptedException ex) { ex.printStackTrace(); } return "Hello" + " " + "there!"; } @Override public void done() { try { GUIClass.setResult(get()); //System.out.println("Result = "+result); } catch (InterruptedException ex) { ex.printStackTrace(); } catch (ExecutionException ex) { ex.printStackTrace(); } } }
Jenze jsem narazil na ten samy problem zde:
swingWorker.execute(); jLabel1.setText(result);
V momente kdy chci pouzit promennou result, tak ta jeste neni hotova a do JLable1 se ulozi prazdny text. Resenim by asi bylo z metody done() rovnou menit ten text na jLabel1 - tak jste to myslel?
Chtel bych se zeptat na to treti reseni, mohl byste prosim nacrtnou kostru jak by to pro tento pripad asi vypadalo? Dekuji
jLabel1.setText(result);
přesuňte do metody public void setResult(String result)
.
No jasne, nechapu, ze me to nenapadlo, skoro se az stydim, ze jsem se na to ptal:)
...nebo použijte posluchače událostí – GUI třída bude posluchač a SwingWorker vyvolá příslušnou událost.
Muzete me prosim nasmerovat na nejaky navod/tutorial, kde je tady tento zpusob nejak prehledne popsan?
Nikde jsem ale nenasel, jakou udalost vyvola dokonceni te metody doInBackground(). Jakou udalost mam tedy v naslouchajici tride (GUItrida) odchytavat?
state
, a volání setProgress()
vyvolá událost o změně property progress
. Pokud chcete volat událost při skončení práce, musíte si připravit nějakou událost sám a vyvolat ji v metodě done()
.
Ano, to jsem si myslel, ale prave jsem nikde nemohl najit zadny ukazkovy priklad, kde se vytvari, spousti a odchytava vlastni udalost - ani v tech odkazech vyse. Mohl byste mi sem prosim napsat kostru jak by to vypadalo nebo alespon odkazat na priklad?
WorkerFinishListener
nebo bude mít anonymní nebo vnitřní třídu tohoto typu a zaregistruje si ji do MySwingWorkeru
.
public interface WorkerFinishListener<T> { public void finished(SwingWorker<T> worker); } public class MySwingWorker extends SwingWorker<T, V> { private final List<WorkerFinishListener<T>> finishListeners = new LinkedList<WorkerFinishListener<T>>(); public void addFinishListener(WorkerFinishListener<T> listener) { finishListeners.add(listener); } public void removeFinishListener(WorkerFinishListener<T> listener) { finishListeners.remove(listener); } @Override public void done() { for (WorkerFinishListener<T> listener : finishListeners) { listener.finished(this); } } … } class MyForm extends JForm { public void zacatekCinnosti() { final MySwingWorker<WorkResult> worker = new MySwingWorker<WorkResult>(); worker.addFinishListener( new WorkerFinishListener () { public void finished(worker) { try { MyForm.this.setStatus("Hotovo. Výsledek je: "+worker.get().toString()); } catch (ExecutionException ex) { MyForm.this.setStatus("Došlo k chybě. "+ex.getCause().getLocalizedMessage()); } } } ); worker.execute(); } … }
Dekuji, uz jsem se k tomu postupne dopracovaval, ale Vas kod mi hodne pomohl. Mel bych jeste dotaz, proc pisete u definice toho interface i jinde <T> - myslel jsem ze toto se pouziva pouze v dokumentaci. Ani mi to IDE nechtelo vzit, tak jsem <T> vsude smazal a funguje to...
<T>
je označení parametrizovaného typu, což je jedna část generik přidaných v Javě 5. Pokud to chcete používat, musíte kompilátoru i IDE říct, že jde o kód pro Javu verze 1.5 nebo 1.6. Pokud píšete v Javě 5 nebo vyšší (doporučuju, pokud nemáte nějaký vážný důvod zůstávat u 1.4; a Java 6 je lepší než pětka, jsou tam vylepšené některé věci ve Swingu a další), doporučuju generiky používat, zjednoduší se tím používání vašich tříd (není nutné přetypovávat návratové hodnoty apod.) a zároveň se zvýší typová bezpečnost v době překladu (např. pokud se do kolekce čísel pokusíte strčit String, a používáte správně generiky, ohlásí chybu už překladač, a ne že program spadne až za běhu když se pokusíte tím Stringem násobit).
Docela podrobný úvod do novinek Javy 5 napsal pan Pecinovský v knížce Java 5.0 – Novinky jazyka a upgrade aplikací, která je teď zdarma ke stažení. Zrovna generiky tam nejsou popsané úplně ve všech detailech, ale je tam toho víc, než si normální smrtelník přeje vědět Dekuji moc za vysvetleneni, mam snad uz posledni dotaz. Proc tam vytvarime to vlastni rozhrani, slo by to i bez neho, ne?
Tiskni
Sdílej: