Jak na webu co nejšíleněji zadávat datum? Jak to uživatelům co nejvíce znepříjemnit? V Bad UX World Cup 2025 (YouTube) se vybíraly ty nejšílenější UX návrhy. Vítězným návrhem se stal Perfect Date.
Společnost Collabora vydala (YouTube) na LibreOffice založený desktopový kancelářský balík Collabora Office. Pro Windows, macOS a Linux. Se stejným uživatelským rozhraním jako Collabora Online. Svůj desktopový kancelářský balík s rozhraním LibreOffice pojmenovala Collabora Office Classic.
Glen MacArthur vydal AV Linux (AVL) a MX Moksha (MXM) 25. S linuxovým jádrem Liquorix. AV Linux (Wikipedie) je linuxová distribuce optimalizována pro tvůrce audio a video obsahu. Nejnovější AV Linux vychází z MX Linuxu 25 a Debianu 13 Trixie. AV Linux přichází s desktopovým prostředím Enlightenment 0.27.1 a MX Moksha s prostředím Moksha 0.4.1 (fork Enlightenmentu).
Ubuntu pro testování nových verzí vydává měsíční snapshoty. Dnes vyšel 1. snapshot Ubuntu 26.04 LTS (Resolute Raccoon).
Zástupci členských států EU se včera shodli na návrhu, který má bojovat proti šíření materiálů na internetu zobrazujících sexuální zneužívání dětí. Nařízení známé pod zkratkou CSAM a přezdívané chat control mělo množství kritiků a dlouho nebyla pro jeho schválení dostatečná podpora. Pro schválení byla potřeba kvalifikovaná většina a dánské předsednictví v Radě EU se snažilo dosáhnout kompromisu. Návrh nakonec po dlouhých týdnech
… více »Britské herní studio Facepunch stojící za počítačovými hrami Garry's Mod a Rust uvolnilo svůj herní engine s&box (Wikipedie) jako open source. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT. Herní engine s&box je postavený nad proprietárním herním enginem Source 2 od společnosti Valve.
Vývoj programovacího jazyka Zig byl přesunut z GitHubu na Codeberg. Sponzoring na Every.
Stejně jako GNOME i KDE Plasma končí s X11. KDE Plasma 6.8 poběží už pouze nad Waylandem. Aplikace pro X11 budou využívat XWayland.
Poslanci Evropského parlamentu dnes vyzvali k výraznému zvýšení ochrany nezletilých na internetu, včetně zákazu vstupu na sociální sítě pro osoby mladší 16 let. Legislativně nezávazná zpráva, kterou dnes odsouhlasil Evropský parlament poměrem 493 hlasů pro ku 92 proti, kromě zavedení věkové hranice 16 let pro využívání sociálních sítí, platforem pro sdílení videí či společníků s umělou inteligencí (AI) vyzývá také k zákazu … více »
Doom v KiCadu nebo na osciloskopu? Žádný problém: KiDoom: Running DOOM on PCB Traces a ScopeDoom: DOOM on an Oscilloscope via Sound Card.
Ahoj,
zabývám se návrhem webové aplikace (obecně) a sháním nějaké povídání o návrhových vzorech týkajících se umisťování více věcí na jednu (obvykle HTML) stránku.
Klasické MVC je fajn, ale v podstatě řeší jen onu centrální komponentu, jako je třeba ta na zobrazení dotazu, který právě čtete.
Mě však právě zajímají různé způsoby, jak na stránku elegantně dostat i další věci, jako třeba výpis zpráviček nalevo, menu nahoře, anketu, reklamy, vyhledávací políčko a další věci.
Nevíte tedy o nějakých zajímavých článcích, návrhových vzorech a podobných věcech toho se týkajících (třeba i jen vzdáleně)?
ps: Jde mi o posbírání zajímavých materiálů pro další studium, nikoliv o jedno správné řešení.
. Pokusím se zjednodušeně shrnout podstatu:
V Nette autor používá trochu jinou terminologii - místo MVC používá MVP (Model View Presenter). Kromě Controlleru hrají v Nette důležitou roli komponenty (Control = vykreslitelná komponenta v terminologii Nette). Komponenta - např. nějaká anketa - je napojená na controller, lze ji vykreslit v šabloně, a může přijímat tzv. signály, což jsou odkazy ve tvaru:
"/cesta/v/aplikaci/k/action?do=NAZEV_KOMPONENTY-NAZEV_SIGNALU&NAZEV_KOMPONENTY-NejakyParametr=hodnota"Signál může být např. přičtění hlasu v anketě. Trik je v tom, že konkrétní controller má mechanismus k vyhledání komponenty. Komponenta je představována třídou, jejíž instanci vrací metoda controlleru nazvaná "getComponentNAZEV_KOMPONENTY". Zároveň se tím řeší vytvoření instance komponenty přesně v okamžiku, kdy je poprvé potřeba. Pokud chci stejnou komponentu používat třeba ve všech controllerech, tak je jednoduše podědím od společného předka. Signály od komponent se obsluhují úplně na začátku, ještě před provedením Action. Navíc komponenty jsou uspořádány do stromové struktury, tj. komponenta může obecně obsahovat potomky. V Nette je to elegantně doplněné systémem šablon, kde v příslušné šabloně stačí uvést:
{widget menu $treba_nejaky_parametr}
Šablona má přístup ke controlleru, umí si načíst komponentu "menu" a zavolat na ní metodu render($muze_mit_parametry). V šablonách jde pak snadno generovat odkazy na signály (s tím ?do= na konci).
Obsluha signálů je řešena tak, že komponenta má metodu "handleNAZEV_SIGNALU(...parametry...)".
Podle mě je to celkem elegantní řešení. Zatím jsem do toho úplně neproniknul, ale je tam pár problémů - třeba pokud je potřeba jednu komponentu umístit na stránku vícekrát.
V Nette je nad tím postavena ještě podpora pro AJAX - po přijetí signálu pomocí AJAXu se prohlížeči může poslat vyrenderované HTML změněných komponent - tím lze jednoduše řešit treba to hlasování v anketě na stránce...
Pokud to můžu srovnat třeba se Zend Frameworkem pro PHP, tak tam tohle asi nemá obecné řešení. Viděl jsem řešení, kdy takovéhle komponenty byly realizované jako speciální Controller a Action, pak se v rámci jednoho requestu volaly různé Action, výstup šablony se vždy uložil zvlášť pod nějakým označením, a v hlavní šabloně se to vykreslilo na správná místa.
Propojení komponent se asi obvykle řeší v Controlleru. Konktrétně v tomhle případě je stejně potřeba získat data pro ten seznam z modelu a předat mu je - no a v tomhle okamžiku se na základě těch dat (počet záznamů) a konfigurace (po kolika stránkovat) nastaví stránkovač. Př.:
class NejakyController extends BaseController {
function renderNejakaAction()
{
$model = new NejakyModel();
$data = $model->getData();
$this->getComponentStrankovac->setup($model->count(), POCET_ZAZNAMU_NA_STRANKU);
$model->limitPage($this->getComponentStrankovac->getCurrentPage());
$this->getComponentVypis()->data = $model->getData();
// nebo v Nette lze pouzit:
// $this['vypis']->data = ...;
}
// funkce se schvalne jmenuje 'create...', Controller volani 'getComponent...'
// automaticky prevede na tuto funkci a navrch zajisti propojeni instance
// komponenty s Controllerem. Komponenta pak muze vyuzit Controller ke
// generovani odkazu apod.
function createComponentStrankovac()
{
return new Strankovac();
}
//
function createComponentVypis()
{
return new Vypis();
}
}
Jiná možnost je, že se data pro ten seznam načítají z modelu přímo v té komponentě "seznam", pak stránkování jde udělat jako sub-komponentu toho seznamu a opět v okamžiku načtení dat se počet stránek nastaví té sub-komponentě. Tohle nijak neomezuje možnosti vykreslení v šabloně - lze samostatně vykreslit seznam a stránkování přesně jak je potřeba. Jedna komponenta obecně nemusí být vykreslena v jednom bloku v šabloně, jde spíš o "logickou" část stránky.
Je možné také řešení, kdy obě komponenty budou připojeny ke controlleru, a třeba ta komponenta na stránkování se zevnitř dostane k seznamu:$pocetStran = $this->getController()->getComponentSeznam()->getPageCount();
Tím se ale podle mě omezí znovupoužitelnost té komponenty, protože pevně předpokládá existenci "seznam" v Controlleru. Co když budu mít těch seznamů na stránce víc?
Tiskni
Sdílej: