Česká národní banka (ČNB) nakoupila digitální aktiva založená na blockchainu za milion dolarů (20,9 milionu korun). Na vytvořeném testovacím portfoliu, jehož součástí jsou bitcoin, stablecoiny navázané na dolar a tokenizované depozitum, chce získat praktickou zkušenost s držením digitálních aktiv. Portfolio nebude součástí devizových rezerv, uvedla dnes ČNB v tiskové zprávě.
Apple představil iPhone Pocket pro stylové přenášení iPhonu. iPhone Pocket vzešel ze spolupráce značky ISSEY MIYAKE a Applu a jeho tělo tvoří jednolitý 3D úplet, který uschová všechny modely iPhonu. iPhone Pocket s krátkým popruhem se prodává za 149,95 dolarů (USA) a s dlouhým popruhem za 229,95 dolarů (USA).
Byla vydána nová stabilní verze 7.7 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 142. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.7 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Intel vydal 30 upozornění na bezpečnostní chyby ve svých produktech. Současně vydal verzi 20251111 mikrokódů pro své procesory.
Byla vydána říjnová aktualizace aneb nová verze 1.106 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.106 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Canonical pro své zákazníky, předplatitele Ubuntu Pro, prodloužil podporu Ubuntu LTS z 12 let na 15 let (Legacy add-on). Týká se verzí od 14.04 (Trusty Tahr).
Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 5.0.0. Nově je oficiálně podporován Linux ARM64/AArch64. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byla vydána verze 10 dnes již multiplatformního open source frameworku .NET (Wikipedie). Přehled novinek v příspěvku na blogu Microsoftu. Další informace v poznámkách k vydání na GitHubu nebo v přednáškách na právě probíhající konferenci .NET Conf 2025.
Rodina hardwaru služby Steam se začátkem roku 2026 rozroste. Steam Deck doplní nový Steam Controller, herní PC Steam Machine se SteamOS s KDE Plasmou a bezdrátový VR headset s vlastními ovladači Steam Frame.
statfs(2) a následně napsal takovýhle kód:
struct statfs stats;
cout << statfs(path.c_str(), &stats) << endl; /* path = "/" */
cout << stats.f_bfree << " [" << stats.f_bsize << "]" << endl;
cout << stats.f_bfree * stats.f_bsize << endl;
Statfs proběhlo v pořádku (vrací nulu), ale výsledný volný místo se dost liší od čísla co ukazuje df, asi vo 1.5 Giga. To se mi vůbec nelíbí. Podezírám stafs(), že mi vrací nějaký bullshity. Zkoušel jsem i statvfs(), ale výsledek byl stejný.df, no ale kdo se má v tom jejich #define pekle vyznat. Používaj tam taky statvfs(), ale dělaj okolo toho nějaký úpravy, který se mi nepodařilo dešifrovat...
root|vojta-dell /tmp #> /cesta/k/programu
0
1542023 [4096]
6316126208
root|vojta-dell /tmp #> df -h
Souborový systém Velikost Užito Volno Uži% Připojeno do
/dev/sda1 30G 24G 4,4G 85% /
(...)
Díky za každou radu.
Řešení dotazu:
df jsou asi 3/4 tý, co dostanu ze statfs()...
statfs() ukazuje 6'166'932 volných 1K bloků, zatímco df jen 4'594'128 1K bloků.
). A kolik je 5% z 30 G?

long f_bfree; /* free blocks in fs */ long f_bavail; /* free blocks avail to non-superuser */neni jejich rozdil je podle me tech 5% o kterych se tu mluvi
mount a losetup, ale to mi nepřijde jako právě čistý řešení, radši bych se tomu vyhnul...
mount() nebo ioctl() na chvíli příslušnou capabilitie(s) povolim, ne?
blocks_used = s.f_blocks - s.f_bfree;
blocks_percent_used = 0;
if (blocks_used + s.f_bavail) {
blocks_percent_used = (blocks_used * 100ULL + (blocks_used + s.f_bavail)/2) / (blocks_used + s.f_bavail);
}
A zbytek informaci:
static unsigned long kscale(unsigned long b, unsigned long bs)
{
return (b * (unsigned long long) bs + 1024/2) / 1024;
}
printf(" %9lu %9lu %9lu %3u%% %s\n",
kscale(s.f_blocks, s.f_bsize), Celkova kapacita (kB)
kscale(s.f_blocks - s.f_bfree, s.f_bsize), Vyuzito (kB)
kscale(s.f_bavail, s.f_bsize), Dostupne misto (kB)
blocks_percent_used, mount_point); Procent zaplneni a pripojny bod
Tiskni
Sdílej: