Na YouTube lze zhlédnout Godot Engine – 2025 Showreel s ukázkami toho nejlepšího letos vytvořeného v multiplatformním open source herním enginu Godot.
Blíží se konec roku a tím i všemožná vyhlášení slov roku 2025. Dle Collins English Dictionary je slovem roku vibe coding, dle Dictionary.com je to 6-7, …
Cloudflare Radar: podíl Linuxu na desktopu dosáhl v listopadu 6,2 %.
Chcete vědět, co se odehrálo ve světě techniky za poslední měsíc? Nebo si popovídat o tom, co zrovna bastlíte? Pak doražte na listopadovou Virtuální Bastlírnu s mikrofonem a kamerou, nalijte si něco k pití a ponořte se s strahovskými bastlíři do diskuze u virtuálního piva o technice i všem možném okolo. Mezi nejvýznamnější novinky patří Průšovo oznámení Core One L, zavedení RFID na filamentech, tisk silikonu nebo nový slicer. Dozvíte se ale i
… více »Vývojáři OpenMW (Wikipedie) oznámili vydání verze 0.50.0 této svobodné implementace enginu pro hru The Elder Scrolls III: Morrowind. Přehled novinek i s náhledy obrazovek v oznámení o vydání.
Komunita kolem Linux Containers po roce vývoje představila (YouTube) neměnný operační systém IncusOS speciálně navržený pro běh Incusu, tj. komunitního forku nástroje pro správu kontejnerů LXD. IncusOS poskytuje atomické aktualizace prostřednictvím mechanismu A/B aktualizací s využitím samostatných oddílů a vynucuje zabezpečení bootování pomocí UEFI Secure Bootu a modulu TPM 2.0. Postaven je na Debianu 13.
Mozilla začne od ledna poskytovat komerční podporu Firefoxu pro firmy. Jedná se o podporu nad rámec stávající podpory, která je k dispozici pro všechny zdarma.
V Bolzanu probíhá konference SFSCON (South Tyrol Free Software Conference). Jean-Baptiste Kempf, zakladatel a prezident VideoLAN a klíčový vývojář VLC media playeru, byl na ní oceněn cenou European SFS Award 2025 udělovanou Free Software Foundation Europe (FSFE) a Linux User Group Bolzano‑Bozen (LUGBZ).
Open-source minimalistický trackball Ploopy Nano byl po modelech modelech Classic a Thumb Trackball také aktualizován. Nová verze Nano 2 používá optický senzor PAW3222 a k původně beztlačítkovému designu přidává jedno tlačítko, které ve výchozí konfiguraci firmwaru QMK přepíná režim posouvání koulí. Sestavený trackball nyní vyjde na 60 kanadských dolarů (bez dopravy a DPH).
Github publikoval Octoverse 2025 (YouTube), tj. každoroční přehled o stavu open source a veřejných softwarových projektů na GitHubu. Každou sekundu se připojil více než jeden nový vývojář. Nejpoužívanějším programovacím jazykem se stal TypeScript.
int i;
double x, dx;
double y, dy;
double C;
// nějaké startovní podmínky
x = 5;
y = 7;
C = 4.55;
// dx/dy je lineární.
dx = 0.1;
dy = 0.05;
for (i = 0; i < 1000; i++)
{
double d = x * y * C;
printf("%f\n", d);
x += dx;
y += dy;
}
Můj problém je, že bych v tom cyklu chtěl jen sčítat, takto bych si to představoval:
int i;
double x, dx;
double y, dy;
double C;
// nějaké startovní podmínky
x = 5;
y = 7;
C = 4.55;
// dx/dy je lineární.
dx = 0.1;
dy = 0.05;
// výpočet d a delty, popřípadě delta-delta?
double d = x * y * C;
double delta = ???
for (i = 0; i < 1000; i++)
{
printf("%f\n", d);
d += delta;
}
Pro výpočet delty jsem zkusil více možností, jsem si celkem jistý, že tam musí být y*dx*C + x*dy*C, ale něco mi tam chybí.
Takže, je tu nějaký zkušený matematik, co by věděl:_) ?
import math
def f(x, y, C):
return x * y * C
x = 1.5
y = 1.9
C = 1.4
dx = 1.5
dy = 1.1
d = f(x, y, C)
d_d = x * dy * C + y * dx * C + dx * dy * C
d_d_d = dx * C + dy * C
for i in xrange(0, 10):
a = f(x, y, C)
d
if abs(a - d) > 0.001:
print "a=%f b=%f (FAILED)" % (a, d)
else:
print "a=%f b=%f (OK)" % (a, d)
d += d_d
d_d += d_d_d
x += dx
y += dy
Je potřeba i druhá derivace funkce, takže mám 2 přírůstky (d, d_d), které jsou:
d = x * dy * C + y * dx * C + dx * dy * C d_d = 2 * C * dx * dyTakže uzavřít
import math
def f(x, y, C):
return x * y * C
x = 1.5
y = 1.9
C = 1.4
dx = 1.9
dy = 1.5
d = f(x, y, C)
d_d = x * dy * C + y * dx * C + dx * dy * C # První
d_d_d = 2 * C * dx * dy # Druhá
for i in xrange(0, 10):
a = f(x, y, C)
if abs(a - d) > 0.001:
print "a=%f b=%f (FAILED)" % (a, d)
else:
print "a=%f b=%f (OK)" % (a, d)
d += d_d
d_d += d_d_d
x += dx
y += dy
Šlo o to, abych spočítal průběh té funkce, aniž bych musel dosazovat do f()No dobře, to je popis toho, co děláš. Ale tím, že to popíšeš, to nezačne dávat smysl. Proč nechceš počítat hodnotu funkce, když ji spočítat dovedeš? Je to skoro vždy mnohem jednodušší než numerická integrace -- v tvém případě je to zcela evidentně jednodušší. Jediná důležitá praktická výjimka, kterou znám, je obecný Bresenhamův algoritmus pro rasterizaci algebraických křivek, ale tam je to právě tou diskretizací do rastru. A že to s tou druhou derivací provádí něco smysluplného je zde dáno čistě tím, že Taylorův rozvoj té funkce končí u druhého řádu. Takže ve skutečnosti počítáš přímo zase hodnotu té funkce, akorát ten polynom máš hrozně složitě rozepsaný.
A jinak sorry, ale trvdit o něčem, že to nemá hlavu ani patu když máš k dispozici i zdroják na otestování, je trochu ubohé.Mohu a budu s klidem tvrdit, že to nemá to hlavu ani patu, i kdyby k tomu bylo deset testovacích zdrojáků, pokud nemá hlavu ani patu původní formulace problému.
Ta funkce je taky hodně primitivní, takže sis chtěl asi jen rýpnout ne...?Primitivní funkce je (zhruba řečeno) taková, kterou když zderivuji, dostanu původní funkci. Tato vlastnost není kvantifikovatelná. Buď funkce k dané funkci primitivní je, nebo není, nemůže být více nebo méně primitivní.
S tou druhou derivací to zase takový blábol nebude, protože nehledám parciální, ale úplnou.Děkuji za potvrzení, že to je naprostý blábol. Parciální derivace je derivace podle jednoho argumentu. Totální derivace je pojem, který má smysl, pouze pokud jsou některé argumenty funkcemi dalších argumentů/proměnných. To zde má nastávat konkrétně kde a jak? A i pak se v první totální derivaci vyksytují stále jen particální derivace. Totéž pro totální diferenciál.
Děkuji za potvrzení, že to je naprostý blábol. Parciální derivace je derivace podle jednoho argumentu. Totální derivace je pojem, který má smysl, pouze pokud jsou některé argumenty funkcemi dalších argumentů/proměnných. To zde má nastávat konkrétně kde a jak? A i pak se v první totální derivaci vyksytují stále jen particální derivace. Totéž pro totální diferenciál.Funkce x*y má diferenciál, a diferenciál diferenciálu, já fakt nevím, co je na tom nepochopytelné.
Dokážeš vůbec rozlišit mezi derivací a diferenciálem?Dokážu, ale netvářím se, že to spolu nesouvisí...
Nepochopitelné je, jak tu žonglueš matematickými pojmy.No vidíš, a ty do toho přidáváš elektrárny a mosty. Máš tu nejvíc příspěvků, a trumfl tě ten nejmenší co tu je.
"d" se v jednom kroku zvětší o C*x*dy + C*dx*y (označíme "a") "C*x*dy" se zvětší o C*dx*dy "C*dx*y" se zvětčí také o C*dx*dy, tuto konstantu označíme "b/2" Takže "C*x*dy + C*dx*y" se zvětší o "b"Takže by mělo stačit něco ve smyslu:
d=x*y*C;
a=C*(x*dx+dx*y);
b=2*dx*dy*C;
for(i=0; i<1000; i++) {
printf("%f\n",d);
d+=a;
a+=b;
}
d = x^2 * (r^2 - fy^2) + y^2 * (r^2 - fx^2) + x*y * (2*fx*fy)Ale problém jsem měl právě s tím x*y:) Celý kód je zde: http://code.google.com/p/fog/source/browse/trunk/Fog/Fog/G2d/Render/Render_C/PGradientRadial_p.h
Tiskni
Sdílej: