Programovací jazyk JavaScript (Wikipedie) dnes slaví 30 let od svého oficiálního představení 4. prosince 1995.
Byly zveřejněny informace o kritické zranitelnosti CVE-2025-55182 s CVSS 10.0 v React Server Components. Zranitelnost je opravena v Reactu 19.0.1, 19.1.2 a 19.2.1.
Bylo rozhodnuto, že nejnovější Linux 6.18 je jádrem s prodlouženou upstream podporou (LTS). Ta je aktuálně plánována do prosince 2027. LTS jader je aktuálně šest: 5.10, 5.15, 6.1, 6.6, 6.12 a 6.18.
Byla vydána nová stabilní verze 3.23.0, tj. první z nové řady 3.23, minimalistické linuxové distribuce zaměřené na bezpečnost Alpine Linux (Wikipedie) postavené na standardní knihovně jazyka C musl libc a BusyBoxu. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byla vydána verze 6.0 webového aplikačního frameworku napsaného v Pythonu Django (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Po více než 7 měsících vývoje od vydání verze 6.8 byla vydána nová verze 6.9 svobodného open source redakčního systému WordPress. Kódové jméno Gene bylo vybráno na počest amerického jazzového klavíristy Gene Harrise (Ray Brown Trio - Summertime).
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za listopad (YouTube).
Google Chrome 143 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 143.0.7499.40 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 13 bezpečnostních chyb.
Společnost Valve aktualizovala přehled o hardwarovém a softwarovém vybavení uživatelů služby Steam. Podíl uživatelů Linuxu dosáhl 3,2 %. Nejčastěji používané linuxové distribuce jsou Arch Linux, Linux Mint a Ubuntu. Při výběru jenom Linuxu vede SteamOS Holo s 26,42 %. Procesor AMD používá 66,72 % hráčů na Linuxu.
Canonical oznámil (YouTube), že nově nabízí svou podporu Ubuntu Pro také pro instance Ubuntu na WSL (Windows Subsystem for Linux).
Řešení dotazu:
…sleep(3) may be implemented using SIGALRM; mixing calls to alarm() and sleep(3) is a bad idea.…
Dala by se v hlavní programové smyčce nahradit funkce sleep za jiný mechanismus?Jinak na modernich jadrech by sel take pouzit cekani na timerfd, viz treba http://www.kernel.org/doc/man-pages/online/pages/man2/timerfd_create.2.html
sleep() nebo nanosleep(). Luboš měl ale IMHO na mysli to, že někdy autoři programů místo pasivního čekání na nějakou událost využívají smyčku, která se v pravidelných intervalech ptá, jestli už událost nastala. Při krátkém intervalu se tím zbytečně zatěžují zdroje, při dlouhém se zase prodlužuje reakční doba. Někdy to samozřejmě jinak dělat nejde, ale často se to z neznalosti nebo lenosti používá, i když mechanismy pro pasivní čekání existují.
nanosleep() podle manuálu pro krátké intervaly čekal aktivně
I kdyby ano, tady se bavíme o náhradě za sleep(), takže o takový interval zcela určitě nejde.
Každopádně s prostředky pro sleep() bych si moc starostí nedělal, test jedné podmínky jednou za několik sekund (granularita funkce sleep) je zanedbatelná zátěž.
Tady si asi nerozumíme. Neměl jsem na mysli zátěž funkce sleep() samotné, ale o ty periodické kontroly, tj. konstrukce typu
while (!ready()) {
usleep(100);
}
když na něco čekáte. Pokud ten interval bude příliš krátký, budou opakované kontroly příliš zatěžovat procesor (a možná i něco jiného). Bude-li příliš dlouhý, pak máte příliš dlouhou odezvu. Pokud existují prostředky, jak se nechat probudit až tehdy, když je podmínka splněná (a hned, jakmile je splněná), měla by jim být dána přednost.
Pokud ti přijde nějaký signál, sleep bude přerušen a ty nebudeš vědět jak dlouho ještě čekat.man sleep(3) rika neco jineho:
Zero if the requested time has elapsed, or the number of seconds left to sleep, if the call was interrupted by a signal handler.
int
own_sleep (time_t seconds, time_t useconds)
{
#if LINUX
struct timeval interval;
if (seconds < 0)
seconds = 0;
if (useconds < 0)
useconds = 0;
if (seconds == 0 && useconds == 0)
return -1;
memset(&interval, 0, sizeof(interval));
interval.tv_sec = seconds;
interval.tv_usec = useconds;
return select (FD_SETSIZE, NULL, NULL, NULL, &interval);
#endif
#if !(defined __MINGW32__ || defined _MSC_VER)
struct timeval now, deadline;
gettimeofday (&deadline, NULL);
#if 0
deadline.tv_usec += usec;
deadline.tv_sec += deadline.tv_usec / 1000000;
deadline.tv_usec %= 1000000;
#else
deadline.tv_sec += useconds;
deadline.tv_usec += seconds;
#endif
do
{
gettimeofday (&now, NULL);
}
while ((now.tv_sec < deadline.tv_sec) ||
(now.tv_sec == deadline.tv_sec && now.tv_usec < deadline.tv_usec));
#else
/* MinGW has no gettimeofday(). ftime() seems to be the best alternative as I
* don't know of any standard Windows function with microsecond accuracy. I
* should have a look at the Cygwin source code... - dbjh */
struct timeb tb;
int32_t int now, deadline;
ftime (&tb);
deadline = tb.time * 1000 + tb.millitm + useconds / 1000;
do
{
ftime (&tb);
now = tb.time * 1000 + tb.millitm;
}
while (now < deadline);
#endif
}
zakladni problem je v tom, ze kazde aktivni volani sleep, za pomoci dodatecnych funkci vytvari rezii na CPU a na volani prislusnych prostredku. Nejlepsi je pouziti timeoutu pro uvedeny select().
pthread_mutex_lock(mutex);
clock_gettime(CLOCK_REALTIME, &abstime);
abstime.tv_nsec += msec * 1000000;
abstime.tv_sec += sec;
if (abstime.tv_nsec > 1000000000UL) {
abstime.tv_nsec %= 1000000000UL;
abstime.tv_sec += 1;
}
rc = pthread_cond_timedwait(cond, mutex, &abstime);
if (rc != ETIMEDOUT) WARN("Predcasny timeout (rc=%d)", rc);
pthread_mutex_unlock(mutex);
Před použitím se musely inicializovat proměnné "mutex" a "cond". Ale zase pomocí funkce pthread_cond_signal() šlo čekání okamžitě zrušit.
Tiskni
Sdílej: