Proběhla hackerská soutěž Pwn2Own Ireland 2025. Celkově bylo vyplaceno 1 024 750 dolarů za 73 unikátních zranitelností nultého dne (0-day). Vítězný Summoning Team si odnesl 187 500 dolarů. Shrnutí po jednotlivých dnech na blogu Zero Day Initiative (1. den, 2. den a 3. den) a na YouTube.
Byl publikován říjnový přehled dění a novinek z vývoje Asahi Linuxu, tj. Linuxu pro Apple Silicon. Pracuje se na podpoře M3. Zanedlouho vyjde Fedora Asahi Remix 43. Vývojáře lze podpořit na Open Collective a GitHub Sponsors.
Iniciativa Open Device Partnership (ODP) nedávno představila projekt Patina. Jedná se o implementaci UEFI firmwaru v Rustu. Vývoj probíhá na GitHubu. Zdrojové kódy jsou k dispozici pod licencí Apache 2.0. Nejnovější verze Patiny je 13.0.0.
Obrovská poptávka po plynových turbínách zapříčinila, že datová centra začala používat v generátorech dodávajících energii pro provoz AI staré dobré proudové letecké motory, konvertované na plyn. Jejich výhodou je, že jsou menší, lehčí a lépe udržovatelné než jejich průmyslové protějšky. Proto jsou ideální pro dočasné nebo mobilní použití.
Typst byl vydán ve verzi 0.14. Jedná se o rozšiřitelný značkovací jazyk a překladač pro vytváření dokumentů včetně odborných textů s matematickými vzorci, diagramy či bibliografií.
Specialisté společnosti ESET zaznamenali útočnou kampaň, která cílí na uživatele a uživatelky v Česku a na Slovensku. Útočníci po telefonu zmanipulují oběť ke stažení falešné aplikace údajně od České národní banky (ČNB) nebo Národní banky Slovenska (NBS), přiložení platební karty k telefonu a zadání PINu. Malware poté v reálném čase přenese data z karty útočníkovi, který je bezkontaktně zneužije u bankomatu nebo na platebním terminálu.
V Ubuntu 25.10 byl balíček základních nástrojů gnu-coreutils nahrazen balíčkem rust-coreutils se základními nástroji přepsanými do Rustu. Ukázalo se, že nový "date" znefunkčnil automatickou aktualizaci. Pro obnovu je nutno balíček rust-coreutils manuálně aktualizovat.
VST 3 je nově pod licencí MIT. S verzí 3.8.0 proběhlo přelicencování zdrojových kódů z licencí "Proprietary Steinberg VST3 License" a "General Public License (GPL) Version 3". VST (Virtual Studio Technology, Wikipedie) je softwarové rozhraní pro komunikaci mezi hostitelským programem a zásuvnými moduly (pluginy), kde tyto moduly slouží ke generování a úpravě digitálního audio signálu.
Open source 3D herní a simulační engine Open 3D Engine (O3DE) byl vydán v nové verzi 25.10. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
V Londýně probíhá dvoudenní Ubuntu Summit 25.10. Na programu je řada zajímavých přednášek. Zhlédnout je lze také na YouTube (23. 10. a 24. 10.).
Řešení dotazu:
…sleep(3) may be implemented using SIGALRM; mixing calls to alarm() and sleep(3) is a bad idea.…
Dala by se v hlavní programové smyčce nahradit funkce sleep za jiný mechanismus?Jinak na modernich jadrech by sel take pouzit cekani na timerfd, viz treba http://www.kernel.org/doc/man-pages/online/pages/man2/timerfd_create.2.html
sleep() nebo nanosleep(). Luboš měl ale IMHO na mysli to, že někdy autoři programů místo pasivního čekání na nějakou událost využívají smyčku, která se v pravidelných intervalech ptá, jestli už událost nastala. Při krátkém intervalu se tím zbytečně zatěžují zdroje, při dlouhém se zase prodlužuje reakční doba. Někdy to samozřejmě jinak dělat nejde, ale často se to z neznalosti nebo lenosti používá, i když mechanismy pro pasivní čekání existují.
nanosleep() podle manuálu pro krátké intervaly čekal aktivně
I kdyby ano, tady se bavíme o náhradě za sleep(), takže o takový interval zcela určitě nejde.
Každopádně s prostředky pro sleep() bych si moc starostí nedělal, test jedné podmínky jednou za několik sekund (granularita funkce sleep) je zanedbatelná zátěž.
Tady si asi nerozumíme. Neměl jsem na mysli zátěž funkce sleep() samotné, ale o ty periodické kontroly, tj. konstrukce typu
while (!ready()) {
usleep(100);
}
když na něco čekáte. Pokud ten interval bude příliš krátký, budou opakované kontroly příliš zatěžovat procesor (a možná i něco jiného). Bude-li příliš dlouhý, pak máte příliš dlouhou odezvu. Pokud existují prostředky, jak se nechat probudit až tehdy, když je podmínka splněná (a hned, jakmile je splněná), měla by jim být dána přednost.
Pokud ti přijde nějaký signál, sleep bude přerušen a ty nebudeš vědět jak dlouho ještě čekat.man sleep(3) rika neco jineho:
Zero if the requested time has elapsed, or the number of seconds left to sleep, if the call was interrupted by a signal handler.
int
own_sleep (time_t seconds, time_t useconds)
{
#if LINUX
struct timeval interval;
if (seconds < 0)
seconds = 0;
if (useconds < 0)
useconds = 0;
if (seconds == 0 && useconds == 0)
return -1;
memset(&interval, 0, sizeof(interval));
interval.tv_sec = seconds;
interval.tv_usec = useconds;
return select (FD_SETSIZE, NULL, NULL, NULL, &interval);
#endif
#if !(defined __MINGW32__ || defined _MSC_VER)
struct timeval now, deadline;
gettimeofday (&deadline, NULL);
#if 0
deadline.tv_usec += usec;
deadline.tv_sec += deadline.tv_usec / 1000000;
deadline.tv_usec %= 1000000;
#else
deadline.tv_sec += useconds;
deadline.tv_usec += seconds;
#endif
do
{
gettimeofday (&now, NULL);
}
while ((now.tv_sec < deadline.tv_sec) ||
(now.tv_sec == deadline.tv_sec && now.tv_usec < deadline.tv_usec));
#else
/* MinGW has no gettimeofday(). ftime() seems to be the best alternative as I
* don't know of any standard Windows function with microsecond accuracy. I
* should have a look at the Cygwin source code... - dbjh */
struct timeb tb;
int32_t int now, deadline;
ftime (&tb);
deadline = tb.time * 1000 + tb.millitm + useconds / 1000;
do
{
ftime (&tb);
now = tb.time * 1000 + tb.millitm;
}
while (now < deadline);
#endif
}
zakladni problem je v tom, ze kazde aktivni volani sleep, za pomoci dodatecnych funkci vytvari rezii na CPU a na volani prislusnych prostredku. Nejlepsi je pouziti timeoutu pro uvedeny select().
pthread_mutex_lock(mutex);
clock_gettime(CLOCK_REALTIME, &abstime);
abstime.tv_nsec += msec * 1000000;
abstime.tv_sec += sec;
if (abstime.tv_nsec > 1000000000UL) {
abstime.tv_nsec %= 1000000000UL;
abstime.tv_sec += 1;
}
rc = pthread_cond_timedwait(cond, mutex, &abstime);
if (rc != ETIMEDOUT) WARN("Predcasny timeout (rc=%d)", rc);
pthread_mutex_unlock(mutex);
Před použitím se musely inicializovat proměnné "mutex" a "cond". Ale zase pomocí funkce pthread_cond_signal() šlo čekání okamžitě zrušit.
Tiskni
Sdílej: