Chcete vědět, co se odehrálo ve světě techniky za poslední měsíc? Nebo si popovídat o tom, co zrovna bastlíte? Pak doražte na listopadovou Virtuální Bastlírnu s mikrofonem a kamerou, nalijte si něco k pití a ponořte se s strahovskými bastlíři do diskuze u virtuálního piva o technice i všem možném okolo. Mezi nejvýznamnější novinky patří Průšovo oznámení Core One L, zavedení RFID na filamentech, tisk silikonu nebo nový slicer. Dozvíte se ale i
… více »Vývojáři OpenMW (Wikipedie) oznámili vydání verze 0.50.0 této svobodné implementace enginu pro hru The Elder Scrolls III: Morrowind. Přehled novinek i s náhledy obrazovek v oznámení o vydání.
Komunita kolem Linux Containers po roce vývoje představila (YouTube) neměnný operační systém IncusOS speciálně navržený pro běh Incusu, tj. komunitního forku nástroje pro správu kontejnerů LXD. IncusOS poskytuje atomické aktualizace prostřednictvím mechanismu A/B aktualizací s využitím samostatných oddílů a vynucuje zabezpečení bootování pomocí UEFI Secure Bootu a modulu TPM 2.0. Postaven je na Debianu 13.
Mozilla začne od ledna poskytovat komerční podporu Firefoxu pro firmy. Jedná se o podporu nad rámec stávající podpory, která je k dispozici pro všechny zdarma.
V Bolzanu probíhá konference SFSCON (South Tyrol Free Software Conference). Jean-Baptiste Kempf, zakladatel a prezident VideoLAN a klíčový vývojář VLC media playeru, byl na ní oceněn cenou European SFS Award 2025 udělovanou Free Software Foundation Europe (FSFE) a Linux User Group Bolzano‑Bozen (LUGBZ).
Open-source minimalistický trackball Ploopy Nano byl po modelech modelech Classic a Thumb Trackball také aktualizován. Nová verze Nano 2 používá optický senzor PAW3222 a k původně beztlačítkovému designu přidává jedno tlačítko, které ve výchozí konfiguraci firmwaru QMK přepíná režim posouvání koulí. Sestavený trackball nyní vyjde na 60 kanadských dolarů (bez dopravy a DPH).
Github publikoval Octoverse 2025 (YouTube), tj. každoroční přehled o stavu open source a veřejných softwarových projektů na GitHubu. Každou sekundu se připojil více než jeden nový vývojář. Nejpoužívanějším programovacím jazykem se stal TypeScript.
Kit je nový maskot webového prohlížeče Firefox.
Mastodon (Wikipedie) - sociální síť, která není na prodej - byl vydán ve verzi 4.5. Přehled novinek s náhledy v oznámení na blogu.
Německo zvažuje, že zaplatí místním telekomunikačním operátorům včetně Deutsche Telekom, aby nahradili zařízení od čínské firmy Huawei. Náklady na výměnu by mohly přesáhnout dvě miliardy eur (bezmála 49 miliard Kč). Jeden scénář počítá s tím, že vláda na tento záměr použije prostředky určené na obranu či infrastrukturu.
class Validator {
public static function notEmpty($mValue){
if(!isset($mValue)){
return false;
} else if(is_null($mValue)){
return false;
} else if (is_integer($mValue)){
return true;
} else if (is_object($mValue)){
return true;
} else if(is_string($mValue)){
return strlen($mValue) != 0;
} else if(is_array($mValue)){
return sizeof($mValue) > 0;
}
}
}
Tato metoda dost zpřehlednila kód. Bohužel se ale volá během requestu mnohokrát
a to něco stojí. Pokud test implementuju jako normální funkci, je to jen nepatrně
rychlejší. Pokud však tělo metody zapíšu do kódu rovnou jako výraz, je to mnohem rychlejší. Jednoduchý
test volající validaci 1000x ukázal:
Checked 1000x via Validator method in 3.41 ms Checked 1000x via inline expression in 0.19 msTo mne vede myšlence, zda neexistuje v php něco jako makra v C? Tj. abych měl validační kód na jednom místě a přitom aby odpadla režije s voláním metody? Díky za případné náměty!
To mne vede myšlence, zda neexistuje v php něco jako makra v C?Když bude nejhůř, můžeš na zdrojáky vždycky pustit
cpp (nebo jakýkoli jiný preprocesor nebo makroprocesor nebo obecně šablonovací systém, whatever).
if (!empty($mValue)) { ... }
nebo
if ($mValue !== null) { ... }
Jak vypadá ten kód okolo?
Považuju současně za dobré mít kontroly na jednom místě - moje pojetí neprázdnosti je pak na onom místě zřetelně vyjádřené a platí pro celou aplikaci - stačí se podívat na onu metodu. Pokud bych pomíněně kontroloval přímo v kódu s ohledem na typ, zanese se užitečný kód balastem, který nesouvisí přímo s aplikační logikou a tím utrpí čitelnost.Kontrola přece patří k objektu, do kterého se daná hodnota ukládá. Dál se pracuje už jen s naplněnými objekty, resp. jejich gettery. Tím se hlavní kód zjednoduší na minimum a zpřehlední.
$x !== null napsat !empty($a).
Btw, ty dvě rovnítka tam nejsou omylem.
Mám tam html cache, která to řeší, ale tu nelze použít vždy.
Čili mne spíše zajímá, jak zrychlit to volání statické metody, protože jsem se původně domníval, že je stejně rychlé jako inline expression...
$_GET[nick] ve skrytém poli), jiné mohou být prázdné (např. $_GET[state] u neamerického státu) a jiné je třeba nutné před uložením do objektu otestovat na přítomnost v databázi. Nejsou to řetězce, ale nick, state a např. username. A každý z nich se testuje jinak.
"" vs. null.
# Checked via static Validator::notEmpty() in 1.84 ms # Checked via inline expression in 0.30 ms # Checked via normal function in 1.64 ms # Checked via object->notEmpty() in 1.87 ms
U dynamicky nebo slabě typovaných jazyků si s typem jist nemusím být. Takže to je otázka přístupu.Pokud testuji například číslo domu v adrese a očekávám řetězec, tak budu testovat a ukládat řetězec. Nebudu se snažit ho převádět na číslo, i když ve většině případů to číslo bude. Takže vždycky vím, jakého typu ta uložená proměnná bude. Nebo mi to může být jedno a uložím to co přijde. Záleží na požadavcích na aplikaci. Pokud naopak očekávám číslo a někdo mi tam narve string, mám podle požadavku na aplikaci na výběr, zda se pokusím ten string převést na číslo nebo ten string odmítnu. Vždy záleží na konkrétním případě vstupní hodnoty, zda budu tvrdě kontrolovat přesnost vstupů, zda se vstupní data pokusím normalizovat nebo mi to bude jedno. Testovat všechny vstupy postupně jedním univerzálním nástrojem je IMHO blbost a aplikace na to doplatí výkonem. Mám na mysli testování po jednom. Výkonově přijatelnou variantou by mohlo být testování všech vstupů jednou třídou, která by všechny ošetřené hodnoty poskytla buď ve formě objektu, anebo třeba ve formě asociativního pole. Objekt se mi však jeví jako lepší, neboť umožňuje vytváření i jiných než primitivních getterů. Jsem prostě zaujatý proti primitivním jednořádkovým getterům a setterům. A nestydím se za to. Jsem zastáncem toho, že setter si musí umět sám ošetřit vstupy a nesmí očekávat, že to za něj udělá někdo předtím. Tím pro mne uvedené statické validátory postrádají na významu.
Uvedené měření mi vlastně dokázalo, jak nesmyslné je objektové programování s jednořádkovými gettery a settery. Výsledné aplikace jsou pak líné, protože proměnné jsou testovány ještě před uložením do objektu a to znamená další režii a znepřehlednění kódu.Objektové programování nemá být rychlejší než assembler, ale má zpřehlednit program pro programátory. Rozvinutí jednořádkových getterů a setterů je jedna ze základních optimalizací, které může dělat kompilátor. Jinak dotaz je ukázkovým příkladem předčasné optimalizace. Ztráta výkonu spojená s voláním jednořádkových funkcí bude nejspíš o několik řádů menší, než ztráta výkonu spojená s typickým nasazením PHP – zpracování zdrojového kódu pro každý požadavek, chybějící optimalizace překladače a běhového prostředí, neexistující kontext aplikace, který by umožnil kešovat data rovnou v paměti procesu atd. Pokud je tedy pro aplikaci zdržení voláním funkce kritické, zvážil bych spíš změnu běhového prostředí aplikace, která by přinesla řádově větší zlepšení výkonu.
Je hodně podivné proměnnou testovat na číslo, řetězec a objekt zároveňJenže to je právě dáno tím, že to není objektové. Pokud by bylo, tak každý typ, kde je to zapotřebí, má svou validační metodu (resp. více), a ta se prostě zavolá. Tohle je prostě pokus o makro/šablonu v jazyce, který nic takového nemá.
Jinak dotaz je ukázkovým příkladem předčasné optimalizace. Ztráta výkonu spojená s voláním jednořádkových funkcí bude nejspíš o několik řádů menší, než ztráta výkonu spojená s typickým nasazením PHP – zpracování zdrojového kódu pro každý požadavek, chybějící optimalizace překladače a běhového prostředíAno. Proto vidím šanci v makrech nebo JIT optimalizaci. Pokud nic funčního v PHP zatím není, kašlu na to protože ta pomalost není kritická.
Jenže to je právě dáno tím, že to není objektové. Pokud by bylo, tak každý typ, kde je to zapotřebí, má svou validační metodu (resp. více), a ta se prostě zavolá. Tohle je prostě pokus o makro/šablonu v jazyce, který nic takového nemá.Ano, souhlasím.
Tiskni
Sdílej: