V přihlašovací obrazovce LightDM KDE (lightdm-kde-greeter) byla nalezena a již opravena eskalace práv (CVE-2025-62876). Detaily v příspěvku na blogu SUSE Security.
Byla vydána nová verze 7.2 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Tor Browser byl povýšen na verzi 15.0.1. Další novinky v příslušném seznamu.
Česká národní banka (ČNB) nakoupila digitální aktiva založená na blockchainu za milion dolarů (20,9 milionu korun). Na vytvořeném testovacím portfoliu, jehož součástí jsou bitcoin, stablecoiny navázané na dolar a tokenizované depozitum, chce získat praktickou zkušenost s držením digitálních aktiv. Portfolio nebude součástí devizových rezerv, uvedla dnes ČNB v tiskové zprávě.
Apple představil iPhone Pocket pro stylové přenášení iPhonu. iPhone Pocket vzešel ze spolupráce značky ISSEY MIYAKE a Applu a jeho tělo tvoří jednolitý 3D úplet, který uschová všechny modely iPhonu. iPhone Pocket s krátkým popruhem se prodává za 149,95 dolarů (USA) a s dlouhým popruhem za 229,95 dolarů (USA).
Byla vydána nová stabilní verze 7.7 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 142. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.7 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Intel vydal 30 upozornění na bezpečnostní chyby ve svých produktech. Současně vydal verzi 20251111 mikrokódů pro své procesory.
Byla vydána říjnová aktualizace aneb nová verze 1.106 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.106 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Canonical pro své zákazníky, předplatitele Ubuntu Pro, prodloužil podporu Ubuntu LTS z 12 let na 15 let (Legacy add-on). Týká se verzí od 14.04 (Trusty Tahr).
Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 5.0.0. Nově je oficiálně podporován Linux ARM64/AArch64. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
) ...
from select import select
import pty
import os,sys
import subprocess as sub
import time
(pid,fd) = pty.fork()
if pid == 0:
sub.call("python slave.py",shell=True)
else:
time.sleep(0.5)
sent = 0
while True:
for i in range(0,10):
select([],[fd],[])
size = os.write(fd,"x"*1000)
#os.write(fd,"\n")
sent += size
print(str(sent))
time.sleep(5)
slave.py
import fcntl
import os,sys
from select import select
import tty
sys.stdout = open("log","w",0)
# make stdin a non-blocking file
fd = sys.stdin.fileno()
fl = fcntl.fcntl(fd, fcntl.F_GETFL)
fcntl.fcntl(fd, fcntl.F_SETFL, fl | os.O_NONBLOCK)
#
tty.setraw(fd)
#
#sys.stdin = os.fdopen(sys.stdin.fileno(), 'r', 0)
bytes_read = 0
print("on")
while True:
rlist,_,_ = select([sys.stdin],[],[],1)
if sys.stdin in rlist:
string = sys.stdin.read(200)
bytes_read += len(string)
print(str(bytes_read))
else:
print("not ready")
a ted kdyz pustim 'python master.py' a v terminalu vedle 'tail -f log' tak vidim ze poslednich 800 poslanych bytu zustane v bufferu, select rika ze sys.stdin neni ready pro cteni (protoze master.py nezapsala zadny novy data) a tech 800 bytu z buffer se precte az potom co master.py posle dalsi data do PTY
Kdyz odkomentuju tu lajnu v slave.py ktera nastavuje velikost bufferu na 0 tak to jede hezky.
Tohle pak vedlo k deadlocku v tom programku co pisu.
from select import select
import pty
import os,sys
import subprocess as sub
import time
(pid,fd) = pty.fork()
if pid == 0:
sub.call("python slave.py",shell=True)
else:
time.sleep(0.5)
sent = 0
while True:
os.write(fd,"DATA")
os.write(fd,"DATA")
os.write(fd,"DATA")
os.write(fd,"DATA")
os.write(fd,"DATA")
os.write(fd,"YOYO")
select([fd],[],[])
string = os.read(fd,1024)
if string == "YOYO":
print("master received: YOYO\n")
else:
print("master:DEAD")
slave.py
import fcntl
import os,sys
from select import select
import tty
log = open("log","w",0)
# make stdin a non-blocking file
fd = sys.stdin.fileno()
fl = fcntl.fcntl(fd, fcntl.F_GETFL)
fcntl.fcntl(fd, fcntl.F_SETFL, fl | os.O_NONBLOCK)
#
tty.setraw(fd)
#
#sys.stdin = os.fdopen(sys.stdin.fileno(), 'r', 0)
data_read = ""
log.write("on\n")
while True:
rlist,_,_ = select([sys.stdin],[],[],1)
if sys.stdin in rlist:
data_read += sys.stdin.read(10)
while len(data_read) >= 4:
msg = data_read[:4]
data_read = data_read[4:]
log.write("slave: received "+msg+"\n")
if msg == "YOYO":
log.write("slave: sending YOYO\n")
sys.stdout.write("YOYO")
sys.stdout.flush()
else:
log.write("not ready\n")
Kdyz pustite master.py a tail -f log tak vydite ze se zpracuji pouze prvni dve zpravy "DATA" a vse se zasekne.
Pokud zmenite sys.stdin.read(10) v slave.py na sys.stdin.read(24) vse bude fungovat krasne v nekonecnem loopu. Pokud odkomentujete v slave.py radek sys.stdin = os.fdopen(sys.stdin.fileno(), 'r', 0) tak vsechno bude chodit krasne v loopu i kdyz nechate sys.stdin.read(10)
A ted moje otazka: Proc to tak je ... je toto chovani nekde zdokumentovano? Tyka se to pouze PTY ? A hlavne proc select nerika "jo sys.stdin je ready ke cteni" kdyz vi ze jsou v bufferu sys.stdin data ktera sys.stdin.read muze precist?
sys.stdin.read(10)Tohle nemůže se selectem dobře fungovat, je to vysokoúrovňové bufferující API, podobně jako funkce ANSI C nad FILE strukturama. Volání
select.select je nízkoúrovňové API a lze kombinovat
pouze s nízkoúrovňovým čtením, tedy os.read.
Jako hraní super, ale Python na něco takového absolutně není určený. Doporučuju zůstat jen u pokusů, případně si ty pokusy udělat i v céčku. Na skutečné asynchronní aplikace je lepší použít nějakou pythoní knihovnu, která to celé poskládá, případě si céčkovskou
asynchronní knihovnu napsat a implementovat v ní pythoní rozhraní,
pokud už to člověk musí nutně zkoušet na vlastní kůži.
. Tady to takto lowlevel byt musi kvuli PTY a non-blocking non-buffering stdio (ale treba to fcntl je jen copy&paste). A tohle byla jedina vec ktera me v pythonu nachytala a v C by se nestala (ale taky jsem na tomhle stravil asi 10h
) ale i tak by mi to v C trvalo aspon petkrat tak dlouho nez v pythonu a nejspis bych to nikdy nedokoncil.
Kdyz mas sys.stdin jako priklad primo v python docs tady tak me to zmatlo dobre. Imho bude sys.stdin fungovat dobre se select pokud neni v PTY.
No kazdopadne ted uz jsem se poucil a a priste si budu davat pozor kombinovat select s high level objekty. Diky.
...
Jo a to co kodim bych hranim nenazyval
, ono je to uzitecny a kodim to jen proto ze jsem zadny program co by resil stejny problem nenasel - a sam bych to na vlastni kuzi taky raci nezkousel ale jak rikam, neumim twisted.
Na nízkoúrovňové čtení bych radši zůstal u nízkoúrovňových funkcí. ty dokonce fungují i bez přepnutí fd do neblokujícího režimu (testováno v C).Jo, ted uz jsem se poucil a priste to presne takhle resit budu
jedina vec ktera me v pythonu nachytala a v C by se nestalaTo je tím, že python používá pro funkce namespacing, ať už pomocí modulů nebo tříd, popřípadě i objektů (to umí C taky, ale i tak funkce musí mít název alespoň na úrovni modulu). Takže se více funkcí jmenuje read, přitom jsou principiálně odlišné a pracují na odlišné úrovni.
ale i tak by mi to v C trvalo aspon petkrat tak dlouho nez v pythonu a nejspis bych to nikdy nedokoncil.Tak pokud ty céčkoviny zabírají jen nějaký jeden malý modul, takto může být jednodušší než se učit pythoní C API.
Kdyz mas sys.stdin jako priklad primo v python docs tady tak me to zmatlo dobre.To se dá buď brát jako chyba v manuálu nebo jako popis příliš spoléhající na znalosti čtenáře. On si totiž select umí ten deskriptor zřejmě z objektu vytáhnout sám, takže file objekt je sám o sobě ok. Problém je v implementaci file.read(), která i podle manuálu spouští fread(), což nemusí fungovat. Prostě se počítá s tím, že čtení bude realizováno takto:
os.read(f.fileno())
Imho bude sys.stdin fungovat dobre se select pokud neni v PTY.To těžko.
Jo a to co kodim bych hranim nenazyvalTwisted umí být komplikovaný, ale dá se naučit. Jednou jsem v tom něco zkoušel. Problém je, že twisted nejde dobře kombinovat s jinými a spoustu věcí neumí. Ale na asynchronní přístup v C se mi osvědčil glib. V Pythonu se dá použít gobject introspection, takže můžeš pracovat jak v C tak v Pythonu, aniž byses učil pythoní C API., ono je to uzitecny a kodim to jen proto ze jsem zadny program co by resil stejny problem nenasel - a sam bych to na vlastni kuzi taky raci nezkousel ale jak rikam, neumim twisted.
Tak pokud ty céčkoviny zabírají jen nějaký jeden malý modul, takto může být jednodušší než se učit pythoní C API.Jeste to tak abych se ucil
me uplne staci jak vypada popis funkce forkpty() v C a naproti tomu pty.fork() v pythonu
... a jeste to kompilovat pro cygwin apod. tady me budes tezko presvedcovat ze jsem to mel psat v C
Imho bude sys.stdin fungovat dobre se select pokud neni v PTY. To těžko.Pokud tam pude stdin pres pajpu. To by pak vysvetlovalo ten manual. Jestli v tom manualu mysleli pouzite sys.stdin v select a pak ctete os.read(0,1024) tak je to dost nekonzistetni.
Problém je, že twisted nejde dobře kombinovat s jinými a spoustu věcí neumí.To byl dalsi duvod proc jsem se mu vyhnul.
Jeste to tak abych se ucilTak cygwin je unix jako každý jiný, že :), linuxové distribuci je prostředí cygwinu dost blízké. Jinak bacha, kdybys používal Python přímo na windows, tak spousta věcí funguje trochu jinak. Zvlášť těch nízkoúrovňových. Ono se na první pohled zdá, že vespod je úplně stejná unixovská vrstva, ale není to úplně pravda. Dělal jsem začátečnické školení Pythonu ve firmě se smíšenou výbavou účastnických počítačů a ty Windows jsme dost řešili. Ale všechno nějak vyřešit šlo.me uplne staci jak vypada popis funkce forkpty() v C a naproti tomu pty.fork() v pythonu
... a jeste to kompilovat pro cygwin apod. tady me budes tezko presvedcovat ze jsem to mel psat v C
To byl dalsi duvod proc jsem se mu vyhnul.To je obecný problém kombinace synchronních a asynchronních API, bez ohledu na jazyk. Problém je v tom, že Python je většinou tvůrců knihoven vnímán jako skriptovací jazyk a pro ten sjou synchronní API typická. Problém je, že z asynchronního API jde synchronní vyrobit celkem lehce (v dynamickém jazyce zvlášť), zatímco naopak to nejde a jedinou možností je vláknovat. Spousta vývojářů i core pythoních věcí zase neřeší vlánka, tak se pro jistotu zamyká celý interpret a paralelní zpracování pythoních vláken je z principu vyloučené, tudíž multiprocessing vychází v pythonu mnohem rychlejší než multithreading. Paradoxem ovšem je, že komunikace mezi procesy je synchronní a tudíž i při multiprocessingu je předávání zpráv realizováno vláknem (tedy multithreadingem).
Tiskni
Sdílej: