Byla vydána verze 1.91.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo druhou veřejnou soutěž v programu TWIST, který podporuje výzkum, vývoj a využití umělé inteligence v podnikání. Firmy mohou získat až 30 milionů korun na jeden projekt zaměřený na nové produkty či inovaci podnikových procesů. Návrhy projektů lze podávat od 31. října do 17. prosince 2025. Celková alokace výzvy činí 800 milionů korun.
Google v srpnu oznámil, že na „certifikovaných“ zařízeních s Androidem omezí instalaci aplikací (včetně „sideloadingu“) tak, že bude vyžadovat, aby aplikace byly podepsány centrálně registrovanými vývojáři s ověřenou identitou. Iniciativa Keep Android Open se to snaží zvrátit. Podepsat lze otevřený dopis adresovaný Googlu nebo petici na Change.org.
Byla vydána nová verze 18 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. S podporou Development Containers. Podrobný přehled novinek v changelogu.
Cursor (Wikipedie) od společnosti Anysphere byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní proprietární editor kódů s podporou AI (vibe coding).
Google Chrome 142 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 142.0.7444.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 20 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich bylo vyplaceno 50 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Pro moddery Minecraftu: Java edice Minecraftu bude bez obfuskace.
Národní identitní autorita, tedy NIA ID, MeG a eOP jsou nedostupné. Na nápravě se pracuje [𝕏].
Americký výrobce čipů Nvidia se stal první firmou na světě, jejíž tržní hodnota dosáhla pěti bilionů USD (104,5 bilionu Kč). Nvidia stojí v čele světového trhu s čipy pro umělou inteligenci (AI) a výrazně těží z prudkého růstu zájmu o tuto technologii. Nvidia již byla první firmou, která překonala hranici čtyř bilionů USD, a to letos v červenci.
Po Canonicalu a SUSE oznámil také Red Hat, že bude podporovat a distribuovat toolkit NVIDIA CUDA (Wikipedie).
Chci si zeptat pro vlastni jistotu jestli spravne rozumim funkci mmap. Jedna se o mapovani casti pameti ARMv5 procesoru. Jestli spravne rozumim funkci mmap, tak v kodu co uvadim nize pointer map_base bude odkazovat na zacatek bloku pameti nebo na prvni registr o rozmeru 4096 v pripade,ze offset =0. V pripade,ze offset bude 4095 tak bude odkazovat na konec (posledni registr). Offset ma byt kladne cislo? 
C 
  fd = open("/dev/mem", O_RDWR | O_SYNC)); 
  map_base = mmap(0, 4096, PROT_READ | PROT_WRITE, MAP_SHARED, fd, offset); 
FreePascal 
  fd := fpopen('/dev/mem', O_RDWR or O_SYNC)); 
  map_base := fpmmap(0, 4096, PROT_READ or PROT_WRITE, MAP_SHARED, fd, offset); 
Řešení dotazu:
Diky za odpoved'. Omlovam se za nespravne formatovni. Prehledl jsem to. U ARMu velikost stranky je take 4096 (4k). Pod registem myslim bunku pameti. U ARMu registry jsou 32 bitove. Tak v pripade stranky o velikosti 4096 bytu budu mit namapovanych 1024 registru o velikosti 32 bitu.
C map_base = mmap(0, 4096, PROT_READ | PROT_WRITE, MAP_SHARED, fd, 4096); FreePascal map_base = fpmmap(nil, 4096, PROT_READ or PROT_WRITE, MAP_SHARED, fd, 4096);
Jestli sprvane chapu pri offsetu 4096 pointer map_base bude odkazovat na konec namapovane stranky pameti
mmapem nemají nic společného. Pokud nepíšeš v assembleru nebo neoptimalizuješ nějaký extrémně kritický algoritmus (což nakonec stejně skončí psaním assembleru), tak se registry vůbec nemusíš zabývat, překladač totiž jejich používání vyřeší za tebe  Velikost stránky se týká stránkování RAM, což se používá pro odkládání paměti do swapu, zamykání paměti proti přepisu ap. Pokud nepíšeš linker nebo správu paměti pro jádro, tak ti většinou stačí vědět, že jedna stránka má délku vracenou funkcí
Velikost stránky se týká stránkování RAM, což se používá pro odkládání paměti do swapu, zamykání paměti proti přepisu ap. Pokud nepíšeš linker nebo správu paměti pro jádro, tak ti většinou stačí vědět, že jedna stránka má délku vracenou funkcí getpagesize() (běžně je to 4 096 bajtů, ale může to být třeba i 4 MiB, záleží na architektuře a jejím nastavení) a násobky této hodnoty lze používat jako offset pro mmap.
            
        Tiskni
            
                Sdílej:
                 
                 
                 
                 
                 
                