Proběhla hackerská soutěž Pwn2Own Ireland 2025. Celkově bylo vyplaceno 1 024 750 dolarů za 73 unikátních zranitelností nultého dne (0-day). Vítězný Summoning Team si odnesl 187 500 dolarů. Shrnutí po jednotlivých dnech na blogu Zero Day Initiative (1. den, 2. den a 3. den) a na YouTube.
Byl publikován říjnový přehled dění a novinek z vývoje Asahi Linuxu, tj. Linuxu pro Apple Silicon. Pracuje se na podpoře M3. Zanedlouho vyjde Fedora Asahi Remix 43. Vývojáře lze podpořit na Open Collective a GitHub Sponsors.
Iniciativa Open Device Partnership (ODP) nedávno představila projekt Patina. Jedná se o implementaci UEFI firmwaru v Rustu. Vývoj probíhá na GitHubu. Zdrojové kódy jsou k dispozici pod licencí Apache 2.0. Nejnovější verze Patiny je 13.0.0.
Obrovská poptávka po plynových turbínách zapříčinila, že datová centra začala používat v generátorech dodávajících energii pro provoz AI staré dobré proudové letecké motory, konvertované na plyn. Jejich výhodou je, že jsou menší, lehčí a lépe udržovatelné než jejich průmyslové protějšky. Proto jsou ideální pro dočasné nebo mobilní použití.
Typst byl vydán ve verzi 0.14. Jedná se o rozšiřitelný značkovací jazyk a překladač pro vytváření dokumentů včetně odborných textů s matematickými vzorci, diagramy či bibliografií.
Specialisté společnosti ESET zaznamenali útočnou kampaň, která cílí na uživatele a uživatelky v Česku a na Slovensku. Útočníci po telefonu zmanipulují oběť ke stažení falešné aplikace údajně od České národní banky (ČNB) nebo Národní banky Slovenska (NBS), přiložení platební karty k telefonu a zadání PINu. Malware poté v reálném čase přenese data z karty útočníkovi, který je bezkontaktně zneužije u bankomatu nebo na platebním terminálu.
V Ubuntu 25.10 byl balíček základních nástrojů gnu-coreutils nahrazen balíčkem rust-coreutils se základními nástroji přepsanými do Rustu. Ukázalo se, že nový "date" znefunkčnil automatickou aktualizaci. Pro obnovu je nutno balíček rust-coreutils manuálně aktualizovat.
VST 3 je nově pod licencí MIT. S verzí 3.8.0 proběhlo přelicencování zdrojových kódů z licencí "Proprietary Steinberg VST3 License" a "General Public License (GPL) Version 3". VST (Virtual Studio Technology, Wikipedie) je softwarové rozhraní pro komunikaci mezi hostitelským programem a zásuvnými moduly (pluginy), kde tyto moduly slouží ke generování a úpravě digitálního audio signálu.
Open source 3D herní a simulační engine Open 3D Engine (O3DE) byl vydán v nové verzi 25.10. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
V Londýně probíhá dvoudenní Ubuntu Summit 25.10. Na programu je řada zajímavých přednášek. Zhlédnout je lze také na YouTube (23. 10. a 24. 10.).
template <typename Stringish>
http_rep http_client::post(const std::string& path, Stringish&& body) const
{
std::map<std::string, std::string> foo; // po odstranění tohoto řádku chyba zmizí
return http_rep();
}
template http_rep http_client::post<>(
const std::string& path, std::string&& body) const;
Kompilace skončí s chybou:
Error LNK2005 "public: class std::_Tree_iterator<class std::_Tree_val<struct std::_Tree_simple_types<struct std::pair<class std::basic_string<char,struct std::char_traits<char>,class std::allocator<char> > const ,class std::basic_string<char,struct std::char_traits<char>,class std::allocator<char> > > > > > __cdecl std::_Tree<class std::_Tmap_traits<class std::basic_string<char,struct std::char_traits<char>,class std::allocator<char> >,class std::basic_string<char,struct std::char_traits<char>,class std::allocator<char> >,struct std::less<class std::basic_string<char,struct std::char_traits<char>,class std::allocator<char> > >,class std::allocator<struct std::pair<class std::basic_string<char,struct std::char_traits<char>,class std::allocator<char> > const ,class std::basic_string<char,struct std::char_traits<char>,class std::allocator<char> > > >,0> >::end(void)" (?end@?$_Tree@V?$_Tmap_traits@V?$basic_string@DU?$char_traits@D@std@@V?$allocator@D@2@@std@@V12@U?$less@V?$basic_string@DU?$char_traits@D@std@@V?$allocator@D@2@@std@@@2@V?$allocator@U?$pair@$$CBV?$basic_string@DU?$char_traits@D@std@@V?$allocator@D@2@@std@@V12@@std@@@2@$0A@@std@@@std@@QEAA?AV?$_Tree_iterator@V?$_Tree_val@U?$_Tree_simple_types@U?$pair@$$CBV?$basic_string@DU?$char_traits@D@std@@V?$allocator@D@2@@std@@V12@@std@@@std@@@std@@@2@XZ) already defined in http.obj
Pokud zakomentuju řádek std::map<std::string, std::string> foo;, projekt se zkompiluje. I třeba pokud změním první typ na int (std::map<int, std::string> foo;). Na jménu proměnné nezáleží, chová se to stejně.
Co se tam může dít? Nerozumím, proč zavedení lokální proměnné má vliv na linkování. Tuším, že jsem tu chybu viděl i jindy, ve stejně "divných" případech, třeba po přidání const k jiné lokální proměnné.
Myslím si, že tenhle konkrétní kus kódu je ok, ale jinde v projektu je něco hodně špatně. Ale nenapadá mě co hledat a ta chybová hláška mi zrovna nepomáhá ...
An explicit specialization of a function or variable template is inline only if it is declared with the inline specifier or defined as deleted, and independently of whether its function or variable template is inline.
Takže zkus:
template inline http_rep http_client::post<>(...
http_rep http_client::post(const std::string& path, const std::string& body) constPřijde mi, že někde přeteče nějaký limit v kompilátoru a on se začne chovat jinak, a pak se projeví chyba, která doteď nebyla vidět. Existuje něco jako nedefinované chování kompilátoru při špatné konstrukci?
#pragma once). Každopádně teorie o chybě v šabloně padly s tím, že to jde zopakovat i bez šablony.
Hele nechybí ti náhodou v hlavičkovém souboru
#ifndef _TEST_HEADER_
#define _TEST_HEADER_
#endif
Případně nadáváš linkeru dvakrát jeden objektový soubor? "already defined in http.obj" tohle znamená, že existují minimálně dva objekty stejně pojmenované. Proto bych hledal chybu v překladovém systému, nebo něco na způsob vkládání (include) jednoho stejného souboru dvakrát.
#ifndef _TEST_HEADER_ #define _TEST_HEADER_ #endifnebo
#pragma onceověřoval jsem, že pragmu kompilátor podporuje. Mám teď teorii, že je někde v hlavičkovém souboru i definice a linker ten soubor dostane dvakrát, jak píšeš. Pokud překladač danou funkci inlinuje, tak se chyba neprojeví. Dává mi smysl, že kompilátor při objevení složitější proměnné přehodnotí inlinování, což vysvětluje, proč se to chování mění s odstraněním řádku. Příklad na to linkování je třeba na http://www.cplusplus.com/forum/beginner/104849/
KUREVSKY_SLOŽITÁ_TEMPLATE::end(), v tvém případě iterátorové funkce end() pro std::map. Podívej se, kde jinde v kódu používáš std::map<std::string, std::string> a jak. Když změníš typ klíče na int, vypadá funkce end() jinak a už k té kolizi nedojde. Skoro to vypadá, jako by se ti z nějaké překladové jednotky jiné než http.obj ta funkce end() exportovala a proto se ti to srazí. Absolutní rána do prázdna: neprovádíš tam někde explicitní instanciace funkcí, co by žraly std:map<std::string, std::string> jako parametr?
std::map se tam skoro nepoužívá, šel jsem po výskytech. V jiném .cpp souboru je tato třída (ořezal jsem ji na minimum)
namespace {
class foo {
public:
foo();
std::map<std::string, std::string> namespaces;
};
foo::foo() {};
}
Takto to vyvolá chybu [1], což čtu jako konstruktor std::map<std::string, std::string>(). Zakomentování řádku v původním postu stačí, aby se to zkompilovalo. Kompilace také projde, pokud kód vypadá takto:
namespace {
class foo {
public:
foo();
// std::map<std::string, std::string> namespaces;
};
foo::foo() {};
}
nebo takto
namespace {
class foo {
public: foo() {};
std::map<std::string, std::string> namespaces;
};
}
V příslušném hlavičkovém souboru se třída foo nevyskytuje, jen v .cpp souboru. Nepoužívá se nikde (smazal jsem výskyty). Vysvětlení mě zatím nenapadá, zatím přemýšlím, co to říká.
[1]
Error LNK2005 "public: __cdecl std::map<class std::basic_string<char,struct std::char_traits<char>,class std::allocator<char> >,class std::basic_string<char,struct std::char_traits<char>,class std::allocator<char> >,struct std::less<class std::basic_string<char,struct std::char_traits<char>,class std::allocator<char> > >,class std::allocator<struct std::pair<class std::basic_string<char,struct std::char_traits<char>,class std::allocator<char> > const ,class std::basic_string<char,struct std::char_traits<char>,class std::allocator<char> > > > >::map<class std::basic_string<char,struct std::char_traits<char>,class std::allocator<char> >,class std::basic_string<char,struct std::char_traits<char>,class std::allocator<char> >,struct std::less<class std::basic_string<char,struct std::char_traits<char>,class std::allocator<char> > >,class std::allocator<struct std::pair<class std::basic_string<char,struct std::char_traits<char>,class std::allocator<char> > const ,class std::basic_string<char,struct std::char_traits<char>,class std::allocator<char> > > > >(void)" (??0?$map@V?$basic_string@DU?$char_traits@D@std@@V?$allocator@D@2@@std@@V12@U?$less@V?$basic_string@DU?$char_traits@D@std@@V?$allocator@D@2@@std@@@2@V?$allocator@U?$pair@$$CBV?$basic_string@DU?$char_traits@D@std@@V?$allocator@D@2@@std@@V12@@std@@@2@@std@@QEAA@XZ) already defined in http.obj
std::map<std::string, std::string> objevují ve více překladových jednotkách a mají externí linkage, ale to ti asi došlo. S touhle situací by si měl linker poradit, protože u šablonových funkcí se tohle prostě děje. Zmínil jsi, že ten projekt má nějaký podivný build systém, možná bych se podíval, jestli se tam nějak podivně nešaškuje s STL kontejnery. Fakt by to chtělo nějaký minimální zkompilovatelný příklad, kdy se to rozbije.
namespace {
class foo {
public:
foo();
std::map<std::string, std::string> namespaces;
};
inline foo::foo() {};
}
Zkus to takto. Chybi ti tam inline a pokud ten header includnes ze 2 cpp, budes tam mit 2 symboly pro ten jeden ctor. To, ze to funguje se zakomentovanou mapou, bude mozna kvuli optimalizaci, protoze ctor je pak noop.
Tiskni
Sdílej: