Byla vydána verze 5.30 dnes již open source operačního systému RISC OS (Wikipedie).
V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …
Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
Fossil (Wikipedie) byl vydán ve verzi 2.24. Jedná se o distribuovaný systém správy verzí propojený se správou chyb, wiki stránek a blogů s integrovaným webovým rozhraním. Vše běží z jednoho jediného spustitelného souboru a uloženo je v SQLite databázi.
dokumentace o nicem na obou stranach ...Nikoli. Na straně dokumentace Avidemuxu k tomu je jasný návod: AvidemuxInstallCompileSpiderMonkey Ve stručnosti: rozbalíš archiv se zdrojáky SpiderMonkey, v adresáři src to zkompiluješ pomocí:
make -f Makefile.ref
a pak zkopíruješ libjs.so do /usr/lib nebo /usr/local/lib a soubory *.h do /usr/local/include/js (nebo /usr/include/js) - všechny z adresáře src plus jsautocfg.h z podadresáře.
Pak už zkompiluješ Avidemux známým způsobem, rovněž popsaným v dokumentaci, začínajícím:
./configure --with-jsapi-include=/usr/local/include/js
Tohle neplatí stoprocentně. Je prostě software, který je příliš exotický, vzácný a málo používaný na to, aby byl k dispozici ve formě balíčku pro určitý systém, který sám o sobě může být populární a můžou pro něj být tisíce balíčků se vším možným, co člověk jinak potřebuje.I sebeexotičtější software by měl být v distribuci, jinak se vzdalujeme od jejího smyslu.
A co teď - má kvůli neexistenci jednoho exotického balíčku změnit distribuci? Jenomže s jinou distribucí bude mít zas jiný konkrétní problém, klidně třeba i neexistenci jiného exotického balíčku, který pro předchozí distribuci k dispozici byl.Jelikož nic není ideální, ani distribuce ne, je to vždycky jenom na zvážení toho, jestli v té nebo oné distribuci ty exotické balíky budu muset ručně instalovat 2 nebo jich bude 20 a každý s pěti chybějícími závislostmi a podle toho si vybrat.
Žádná distribuce nemůže mít k dispozici balíčky pro všechen software, co existuje.Ale má se o to snažit. Jasně, že to nikdy nebude 100%. Bohužel, některé distribuce se vydávají přesně opačnou cestou a nabízejí jenom balíky, které se zrovna zamlovají autorům a na zbytek kašlou. To je cesta do pekel.
A v takovém případě si prostě musí uživatel vypomoct ruční instalací. To není nic, co uživatel "nemá co dělat".Ale je. Nebo jsi viděl, že by si uživatel třeba pod windows něco musel kompilovat ručně? Ano, vím, že je to tam řádově složitější a vyžaduje extra software, zatímco v linuxu to většinou zvládne i cvičená opice, ale to není důvod to považovat za standard.
A úplně nejhorší je, když člověk používá jiný operační systém, s jehož existencí vůbec tvůrci SpiderMonkey nepočítali (přestože jiný software včetně Avidemuxu na něm jde ze zdrojáků zkompilovat normálně, stejně jako v Linuxu) a tudíž jediná možnost je napsat si nějaký patch.Tohle už je malinko demagogie. Schválně si dosaď za "jiný operační systém" linux a za spidermonkey třeba virtualdubmod pro windows. Zkrátka není na místě, aby uživatel nadával vývojářům, že jejich aplikace není dostatečně user friendly pro instalaci ze zdrojáků, protože s nimi by uživatel vůbec neměl přijít do styku. V opačném případě můžeme rovnou zrušit distribuce, jako zbytečný mezičlánek.
Tohle už je malinko demagogie. Schválně si dosaď za "jiný operační systém" linux a za spidermonkey třeba virtualdubmod pro windows. Zkrátka není na místě, aby uživatel nadával vývojářům, že jejich aplikace není dostatečně user friendly pro instalaci ze zdrojáků, protože s nimi by uživatel vůbec neměl přijít do styku.Jenomže Windows jsou jenom "jedny", to je ten zásadní rozdíl. Vývojářům programů jako VirtualDubMod stačí udělat jeden build pro uživatele Windows. Není však na vývojáři linuxového/unixového software, aby dělal balíčky pro všechny linuxové distribuce, BSD systémy atd. Jenomže není ani možné, aby autoři balíčků pro tyto distribuce vytvořili balíčky pro všechen existující software. Třeba proto, že někdo někde si dneska usmyslel, že si udělá nějaký vlastní prográmek např. na tvorbu hudby a když to někomu jinému přijde zajímavé a nadějné chce si to vyzkoušet, prostě nemá jinou volbu než si to zkompilovat, protože něco takového málo známého tvůrci balíčků ještě nezachytili. A pak jde o to, aby to bylo rozumně kompilovatelné a instalovatelné a když ne, aby k tomu byl návod. Já se prostě nesmířím s tvým tvrzením, že uživatel si nemá co kompilovat software. Tak to je v uniformním světě Windows, tam to platí. Ale v roztříštěném světě unixových systémů to prostě není z principu zcela dosažitelné nikdy, dokud bude roztříštěný svět unixových systémů existovat.
Tiskni Sdílej: