abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 00:11 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 4.5 (𝕏, Bluesky) multiplatformního open source herního enginu Godot (Wikipedie, GitHub). Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 21:33 | Nová verze

    Byla vydána verze 3.0 (Mastodon) nástroje pro záznam a sdílení terminálových sezení asciinema (GitHub). S novou verzí formátu záznamu asciicast v3, podporou live streamingu a především kompletním přepisem z Pythonu do Rustu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 21:00 | Komunita

    Canonical oznámil, že bude podporovat a distribuovat toolkit NVIDIA CUDA (Wikipedie) v Ubuntu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 20:44 | IT novinky

    Tržní hodnota americké společnosti Alphabet, která je majitelem internetového vyhledávače Google, dnes poprvé překonala hranici tří bilionů dolarů (62,1 bilionu Kč). Alphabet se připojil k malé skupině společností, které tuto hranici pokořily. Jsou mezi nimi zatím americké firmy Nvidia, Microsoft a Apple.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 20:33 | IT novinky

    Spojené státy a Čína dosáhly dohody ohledně pokračování populární čínské platformy pro sdílení krátkých videí TikTok v USA. V příspěvku na síti Truth Social to dnes naznačil americký prezident Donald Trump. Dosažení rámcové dohody o TikToku vzápětí oznámil americký ministr financí Scott Bessent, který v Madridu jedná s čínskými představiteli o vzájemných obchodních vztazích mezi USA a Čínou. Bessentova slova později potvrdila také čínská strana.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 16:55 | Komunita

    MKVToolNix, tj. sada nástrojů pro práci s formátem (medialnym kontajnerom) Matroska, byl vydán ve verzi 95.0. Podpora přehrávání formátu Matroska míří do Firefoxu [Bug 1422891, Technický popis]. Přehrávání lze již testovat ve Firefoxu Nightly.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    13.9. 17:33 | Pozvánky

    Spolek OpenAlt zve příznivce otevřených řešení a přístupu na 211. sraz, který proběhne v pátek 19. září od 18:00 ve Studentském klubu U Kachničky na Fakultě informačních technologií Vysokého učení technického na adrese Božetěchova 2/1. Na srazu proběhne přednáška Jiřího Eischmanna o nové verzi prostředí GNOME 49. Nemáte-li možnost se zúčastnit osobně, přednáškový blok bude opět streamován živě na server VHSky.cz a následně i zpřístupněn záznam.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    13.9. 01:33 | IT novinky

    Microsoft se vyhnul pokutě od Evropské komise za zneužívání svého dominantního postavení na trhu v souvislosti s aplikací Teams. S komisí se dohodl na závazcích, které slíbil splnit. Unijní exekutivě se nelíbilo, že firma svazuje svůj nástroj pro chatování a videohovory Teams se sadou kancelářských programů Office. Microsoft nyní slíbil jasné oddělení aplikace od kancelářských nástrojů, jako jsou Word, Excel a Outlook. Na Microsoft si

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    12.9. 14:00 | Nová verze

    Samba (Wikipedie), svobodná implementace SMB a Active Directory, byla vydána ve verzi 4.23.0. Počínaje verzí Samba 4.23 jsou unixová rozšíření SMB3 ve výchozím nastavení povolena. Přidána byla podpora SMB3 přes QUIC. Nová utilita smb_prometheus_endpoint exportuje metriky ve formátu Prometheus.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    12.9. 12:00 | Zajímavý článek

    Správcovský tým repozitáře F-Droid pro Android sdílí doporučení, jak řešit žádosti o odstranění nelegálního obsahu. Základem je mít nastavené formální procesy, vyhrazenou e-mailovou adresu a být transparentní. Zdůrazňují také důležitost volby jurisdikce (F-Droid je v Nizozemsku).

    |🇵🇸 | Komentářů: 21
    Pro otevření více webových stránek ve webovém prohlížečí používám
     (81%)
     (7%)
     (3%)
     (3%)
     (4%)
     (2%)
    Celkem 181 hlasů
     Komentářů: 12, poslední 10.9. 13:00
    Rozcestník

    Dotaz: UEFI s Gentoo a Win7

    svido avatar 26.5.2015 23:51 svido | skóre: 28
    UEFI s Gentoo a Win7
    Přečteno: 566×
    Ahoj kluci, mám opětovný problém s UEFI. Na dvou PC se mi to povedlo, ale je tam jen Gentoo. Už si s tím hraju docela dlouho a nedaří se mi.

    Nejprve jsem v biosu nastavil 'Secure boot' na 'Other OS' (btw. jako na oněch dvou kompech), CSM jsem nechal aktivní a nastavil 'UEFI and legacy OPROM', na 'Storage Devices' jsem nastavil 'Both, UEFI first'.

    Následovala instalace Win7 a rozdělení disku (cca 128G pro Win), ostatní bude Gentoo. Nainstaloval jsem Win7, které vytvořily 3 partitiony. Gentoo jsem nabootoval z CD, ale nemohu ho přinutit, aby fungoval boot Gentoo s UEFI. Vím, že není podporován, ale i u těch dvou kompů jsem nepoužil jiné distro. Pamatuji si, že jsem udělal /boot ve VFATm zkompiloval kernel a nainstaloval sys-boot/efibootmgr, který se nainstaloval a vytřovil vše potřebné. Tohle mi teď ale nefunguje, dostanu hlášku, že není načtený kernel modul efivars.

    Zkoušel jsem i podle nějakého návodu vytvořit certifikáty a podepsat si Gentoo aby fungovalo se Secure Boot, ale nikam jsem se nedostal. Na prvním kroku dostanu:
    spejbl efivars # efi-readvar 
    No efivarfs filesystem is mounted
    Poradíte mi prosím?

    Odpovědi

    svido avatar 27.5.2015 00:11 svido | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI s Gentoo a Win7
    takto vypadá disk:
    (chroot) livecd / # gdisk /dev/sda
    GPT fdisk (gdisk) version 1.0.0
    
    Partition table scan:
      MBR: protective
      BSD: not present
      APM: not present
      GPT: present
    
    Found valid GPT with protective MBR; using GPT.
    
    Command (? for help): p
    Disk /dev/sda: 976773168 sectors, 465.8 GiB
    Logical sector size: 512 bytes
    Disk identifier (GUID): E8E89B7B-E6D4-4FC4-B7FE-1E03969B56C5
    Partition table holds up to 128 entries
    First usable sector is 34, last usable sector is 976773134
    Partitions will be aligned on 2048-sector boundaries
    Total free space is 2014 sectors (1007.0 KiB)
    
    Number  Start (sector)    End (sector)  Size       Code  Name
       1            2048          206847   100.0 MiB   EF00  EFI system partition
       2          206848          468991   128.0 MiB   0C01  Microsoft reserved ...
       3          468992       262143999   124.8 GiB   0700  Basic data partition
       4       262144000       263192575   512.0 MiB   8300  Linux filesystem
       5       263192576       338690047   36.0 GiB    8200  Linux swap
       6       338690048       342884351   2.0 GiB     8300  Linux filesystem
       7       342884352       384827391   20.0 GiB    8300  Linux filesystem
       8       384827392       409993215   12.0 GiB    8300  Linux filesystem
       9       409993216       514850815   50.0 GiB    8300  Linux filesystem
      10       514850816       965738495   215.0 GiB   8300  Linux filesystem
      11       965738496       976773134   5.3 GiB     8300  Linux filesystem
    
    27.5.2015 23:55 mimi.vx | skóre: 37 | blog: Mimi.VX | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI s Gentoo a Win7

    proc mas ten disk tak silene deleny ? a k cemu swap o velikosti 36G?

    USE="-gnome -kde";turris
    svido avatar 28.5.2015 00:05 svido | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI s Gentoo a Win7
    co ti na to mám říci... Nejsem uživatel bubuntu, kde je jen swap a /. Jsem ze staré školy, kde nás učily rozdelění disků a swap min. 2x velikost RAM (mám 32G a dát swap 64G se mi nechtělo).

    Z praxe vím, že se mi několikrát stalo, že jsem musel reinicializovat oddil a pokud bych měl jen /, byl bych prostě v pr...
    28.5.2015 00:50 nobody
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI s Gentoo a Win7
    svido avatar 28.5.2015 01:09 svido | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI s Gentoo a Win7
    LVM mám na NAS serveru
    28.5.2015 16:13 nobody
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI s Gentoo a Win7
    no a proc ne i na desktopu ? ;)
    svido avatar 28.5.2015 17:29 svido | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI s Gentoo a Win7
    protože to už není teď třeba. Git, filmy a zálohy mám teď na NASu, takže nový desktop mi bude sloužit jen na vývoj .NET a PHP. Tím pádem mi stačí SSD 500G a 1T disk na méně častější data.
    27.5.2015 11:14 Kremo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI s Gentoo a Win7
    No a musi byt UEFI pouzite ? Windowsu pri instalacii to je jedno, ak sa da, vypni ho, mas s Gentoom o problem menej. Bud skus len volbu legacy OPROM, alebo Legacy first (podla toho, co sa tam da nastavit).

    svido avatar 27.5.2015 11:27 svido | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI s Gentoo a Win7
    Jasně, že nemusí být, ale rád bych ho měl. Nemusím pak řešit framebuffer pro Grub.

    Jinak jsem včera ještě udělal bootovací USB RescueCD a nabootoval. Povedlo se mi zapsat přes efibootmgr, ale po resetu stejně boot s Gentoo nefunguje - chvíli přemýšlí a pak se zobrazí bios.
    27.5.2015 18:20 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI s Gentoo a Win7

    Z toho ale není poznat, jestli firmware Linux zavedl teprve pak se pokazil přechod z EUFI preboot prostředí do operačního systému nebo jestli firmware Linux vůbec nezavedl.

    Já mám takto nastavené jádro:

    $ zgrep EFI /proc/config.gz 
    CONFIG_EFI_PARTITION=y
    CONFIG_EFI=y
    CONFIG_EFI_STUB=y
    # CONFIG_EFI_MIXED is not set
    CONFIG_FB_EFI=y
    CONFIG_DMI_SCAN_MACHINE_NON_EFI_FALLBACK=y
    # EFI (Extensible Firmware Interface) Support
    CONFIG_EFI_VARS=y
    CONFIG_EFI_RUNTIME_WRAPPERS=y
    # CONFIG_CACHEFILES is not set
    CONFIG_EFIVAR_FS=m
    CONFIG_EARLY_PRINTK_EFI=y

    A na ladění zavádění jádra bych doporučil do boot oddílu nainstalovat EUFI shell, nechat firmware spustit ten a teprve z UEFI shellu zkusit zavést Linux samotný. (Případně použít shell dodávaný s firmwarem, pokud je nějaký nebo použitelný.) Až se ti to podaří, tak kýžené umístění jádra a jeho parametry zapiš do bootovací UEFI proměnné pomocí efibootmgr.

    Tomáš Bžatek avatar 27.5.2015 21:57 Tomáš Bžatek | skóre: 29 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI s Gentoo a Win7

    Tak, EFIVAR_FS a EFI_VARS jsou dve rozdilne veci. Jeden fs je starsi, druhy novejsi a kazdy tool (efibootmgr vs. efitools) podporuje neco jineho.

    Koukam, ze u sebe mam CONFIG_EFIVAR_FS=n a CONFIG_EFI_VARS=y, pricemz efibootmgr funguje bez problemu a efi-readvar vubec, se stejnou hlaskou jako tazatel. Je to zrejme jen otazka portace toolu na nove veci, tohle uz je na lehce starsim systemu a ta kombinace tehdy fungovala, dnes muze byt situace s novymi verzemi odlisna.

    Koupim litajiciho tucnaka
    27.5.2015 23:51 mimi.vx | skóre: 37 | blog: Mimi.VX | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI s Gentoo a Win7

    jak framebufer pro grub ? v grub2 funguje bez problemu ...¨

     

    a btw. v handbooku je popsana instalace Gentoo s UEFI a dokonco je podporovana

    USE="-gnome -kde";turris
    svido avatar 28.5.2015 00:02 svido | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI s Gentoo a Win7
    v GRUB2 je to možný, ten ještě nemám. Ale on vlastně asi ani není třeba, pokud bude fungovat UEFI, ne?

    ano, v handbooku je popssána instalace s UEFI, ale k čemu Ti to je, když pak neprojde vlastní inicializace efibootmgr pomocí: efibootmgr --create --disk /dev/sda --part 2 --label "Gentoo" --loader "\efi\boot\bootx64.efi" a nic se nezapíše. Důvod je ten, že nejsou zavedené jaderné moduly.
    28.5.2015 07:05 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI s Gentoo a Win7
    A co ti brání moduly zavést?
    svido avatar 28.5.2015 09:26 svido | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI s Gentoo a Win7
    to jsem samozřejmě co? No zkoušel :-D. Bohužel to nic neudělá, na internetu jsem něco našel a jestli jsem to správně pochopil, aby se zavedli jaderné moduly a vytvořil se i ESP filesystem je potřeba, aby se opravdu nabootovalo z UEFI

    Opět se v tom nějak patlám... :-(

    Ještě otázka, je jestli mám mít 2 EFI partitiony nebo se kernel může nainstalovat na stejnou partitionu jako Win EFI.

    Postupoval jsem podle tohoto. Sice jsem nenašel instalčky rEFInd pro Win, ale to snad není třeba, protože pokud budu potřebovat opravit UEFI, uprvavím ho z Linuxu.

    Je třeba vůvec Grub? V handbooku se sice píše, že efibootmgr není boot manager, ale přijde mi, že není prostě Grub třeba - soudím podle toho, že na oněch dvou PC jsem ho sice kompiloval, ale pak jsem ve finále Grub neistaloval na disk
    28.5.2015 15:48 Trubicoid2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI s Gentoo a Win7
    Ano, je potřeba nabootovat v uefi z CD třeba a pak to půjde.

    Jinak ja s tím taky bojoval. Uefi partisna ma byt jen jedna, tam bude grub2 a widle. Grub2 pak zavede jadro uz z normalni partysny. Jeste v blbuntu byla finta, zes musel mít signed kernel. Jinak nic. V gentoo nevim, tam nastesti uefi nemam :)
    28.5.2015 17:19 mimi.vx | skóre: 37 | blog: Mimi.VX | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI s Gentoo a Win7

    jadro zkompilovat jako efi binarka a spustit primo z efi , ale rozhodne bych radeji pouzil grub2 nebo gummi,

    USE="-gnome -kde";turris
    svido avatar 28.5.2015 17:35 svido | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI s Gentoo a Win7
    nevím co přesně znamená signed kernel, ale tuším, že nic podobného jsem v předchozích pc nedělal. Jen jsem zkompiloval jádro a přepopíroval to efi a pak přidal položku v UEFI menu přes efibootmgr.

    Takže by vlastně mělo stačit nainstalovat Gentoo bez UEFI, mít připravený systém, tak se nabootovat z UEFI (třeba RescueCD), chrootnout se a zapsat efibootmgr. Jestli to chápu dobře.

    Grub je opravdu třeba? Na služebním notasu mám instalovaný jen sys-boot/efibootmgr. Grub2 není vůbec instalovaný. Je ale pravda, že na něm mám jen Gentoo.
    Tomáš Bžatek avatar 28.5.2015 22:40 Tomáš Bžatek | skóre: 29 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI s Gentoo a Win7

    Ano, presne tak, dokonce neni potreba ani chrootu a staci jen namountovat EFI partition, prip. vedet umisteni kernelu.

    Grub potreba neni, taky ho nemam a bootuju kernel stub primo. Na recovery mam UEFI shell desky, da se tam pustit jakakoliv EFI binarka na jakemkoliv disku a jeste k ni pridat parametry dle potreby.

    Koupim litajiciho tucnaka
    28.5.2015 20:33 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI s Gentoo a Win7

    Ano, patláte.

    aby se zavedli jaderné moduly a vytvořil se i ESP filesystem je potřeba, aby se opravdu nabootovalo z UEFI

    Tabulku rozdělení disku a souborový systém můžete vytvářet v čemkoliv. Na to přítomnost UEFI nemá vliv.

    Moduly, mám pocit, je možné zavést také i v režimu CMS, ale samozřejmě nebudou moci kontaktovat UEFI firmware, takže nebudou fungovat a kvůli tomu efibootmgr, který nedělá nic jiného, než že upravuje UEFI proměnné, odmítne pracovat.

    Že je nabootováno v UEFI (a zároveň jádro jej podporuje) poznáte (po načtení modulů) tak, že v hlášeních jádra (dmesg) je text o nalezených datových strukturách UEFI:

    efi: EFI v32.31 by American Megatrends
    efi:  ACPI=0x8d5a7000  ACPI 2.0=0x8d5a7000  SMBIOS=0x8e59d418 
    efi: mem00: [Runtime Data       |RUN|  |  |  |   |WB|WT|WC|UC] range=[0x0000000000000000-0x0000000000001000) (0MB)
    [...]
    EFI Variables Facility v0.08 2004-May-17

    Takže pokud chcete upravovat proměnné, musíte tak činit ze systému, který běží v režimu UEFI. Nakonec ještě záleží na verzi efibootmgr, protože se tam měnil způsob, jak přistupuje k proměnným. Minimálně je nutný připojený sysfs do /sys a podle verze ještě efivarfs do /sys/firmware/efi/efivars.

    Někde jste psal, že už se vám podařilo s UEFI nabootovat, tak jsem předpokládal, že tohle umíte.

    Ještě otázka, je jestli mám mít 2 EFI partitiony nebo se kernel může nainstalovat na stejnou partitionu jako Win EFI.

    Ne, stačí jedna. Popravdě v GPT můžete (asi podle UEFI specifikace) mít nejvýše jeden ESP oddíl. Všechna jádra a initramdisky (a zavaděče či jiné UEFI aplikace) se dávají tam. Bývá zvykem je ukládat do podadresáře specifického pro distribuci v adresáři EFI (například když ESP oddíl mám v Linuxu připojen do /boot, pak jádra dávám do /boot/EFI/gentoo), ale není to nutné.

    Tady je dobré připomenout, že kdybyste chtěl vyzkoušet UEFI shell, tak existuje pro něj standardní umístění EFI/BOOT/BOOTX64.EFI (předpokládám platformu amd64). Pro takto pojmenovanou UEFI aplikace nemusíte mít ani záznam v proměnných, protože to je výchozí cesta, která se zkouší na každém připojeném zařízení, když všechna jádra z ostatních proměnných selžou.

    Sice jsem nenašel instalčky rEFInd pro Win, ale to snad není třeba, protože pokud budu potřebovat opravit UEFI, uprvavím ho z Linuxu.

    Je třeba vůvec Grub?

    Ani jedno není třeba, pokud vypnete secure boot (nebo si jádro podepíšete a certifikát nainstalujete do úložiště důvěryhodných autorit UEFI). Jak jsou na tom ale Windows, netuším. Linux, pokud si jej přeložíte s volbou CONFIG_EFI_STUB, Grub nepotřebuje.

    Nakonec (raději napřed) se ujistěte, že ve firmwaru máte nastavný režim UEFI. Nikoliv CMS. Některé implementace jsou dost matoucí a samy (po nějaké chybě či změně bootovacího média) přepínají do CMS.

    svido avatar 5.6.2015 14:19 svido | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UEFI s Gentoo a Win7
    Boot jsem vyřešil a nebylo to zase tak těžké. Ono to by vlastně fungovalo, pokud bych měl jednu EFI partitionu. Když jsem dal zkompilovaný kernel na tu co vytvořilo Win, tak to funguje.

    Ale i tak mne napadá, že vlastně potřebuji Grub, protože chci aby mi najela možnost výběru OS a nemusel jsem mačkat F8 pro boot manager na MB.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.