Byla vydána verze 5.30 dnes již open source operačního systému RISC OS (Wikipedie).
V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …
Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
Fossil (Wikipedie) byl vydán ve verzi 2.24. Jedná se o distribuovaný systém správy verzí propojený se správou chyb, wiki stránek a blogů s integrovaným webovým rozhraním. Vše běží z jednoho jediného spustitelného souboru a uloženo je v SQLite databázi.
no jestli nejde zase o znamou vlastnost 2.4+ rady, kdy se jadro snazi proste naplno vyuzit moznosti hardware.
a kdyz ma pocitac 512M ramky a celou dobu bezi proces kterej pracuje se soubory, tak proc by tu ramku celou 512M nemela postupne sezrat cache? (nemela? ale to vi jen program jak s temi soubory bude zachazet - viz kecy ke konci)
jenze pak jeste bezi na pozadi procesy, jejichz data se postupne vyswapovavaji nebo zahazuji spustitelny stranky z tech aplikaci z pameti (kdyz je original na disku) protoze nebyly zrovna pouzity a pokud je swap na stejnym fyzickym zarizeni, jako ty soubory, nebo binarky spustenych procesu, tak se to podepise na vykonu tim, ze to zacne zbesile seekovat kvuli swapovani nebo natahovani stranek z disku do pameti, protoze proste cache je naprosto neuveritelne nenazrana sfine v techdle jadrech.
ale cely problem neni v jadru, ale v tom, ze jadro predbehlo vetsinu programu v implementaci alokacnich strategii, ktery vyhovuji moznostem posixu, ale programy nevyuzivaji korektnich nastaveni napoved jadru podle posixu.
jadro proste nedokaze vestit z kristalove koule, ze nema cachovat archiv, ktery chcete rozbalit, protoze ho proste prectete jednou a dost a misto toho kdyz nedostane nakopnuti v podobe parametru k open() bude cachovat cteny bloky archivu, ktery sezerou pamet na ukor vseho ostatniho.
typicke problematicke programy na kterych se to projevi v cele sve krase - mplayer a soubory s opravdu velkym bitrate, tar, rsync, cp, a mnoho dalsich... a kde je problem? blbe se hada do budoucna, jestli zahazovat stranky cache, ktery mozna nebudou pouzity nebo jestli zahazovat zbytek nebo swapovat...
Tiskni Sdílej: