abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 01:11 | Bezpečnostní upozornění

    Red Hat řeší bezpečnostní incident, při kterém došlo k neoprávněnému přístupu do GitLab instance používané svým konzultačním týmem.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 23:33 | Nová verze

    Immich byl vydán v první stabilní verzi 2.0.0 (YouTube). Jedná se o alternativu k výchozím aplikacím od Googlu a Applu pro správu fotografií a videí umožňující vlastní hosting serveru Immich. K vyzkoušení je demo. Immich je součástí balíčků open source aplikací FUTO. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí AGPL-3.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 22:33 | IT novinky

    Český telekomunikační úřad vydal zprávy o vývoji cen a trhu elektronických komunikací se zaměřením na rok 2024. Jaká jsou hlavní zjištění? V roce 2024 bylo v ČR v rámci služeb přístupu k internetu v pevném místě přeneseno v průměru téměř 366 GB dat na jednu aktivní přípojku měsíčně – celkově jich tak uživateli bylo přeneseno přes 18 EB (Exabyte). Nejvyužívanějším způsobem přístupu k internetu v pevném místě zůstal v roce 2024 bezdrátový

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 12:11 | Nová verze

    Raspberry Pi OS, oficiální operační systém pro Raspberry Pi, byl vydán v nové verzi 2025-10-01. Přehled novinek v příspěvku na blogu Raspberry Pi a poznámkách k vydání. Jedná o první verzi postavenou na Debianu 13 Trixie.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 05:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 4.6 svobodného notačního programu MuseScore Studio (Wikipedie). Představení novinek v oznámení v diskusním fóru a také na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 02:22 | Komunita

    Společnost DuckDuckGo stojící za stejnojmenným vyhledávačem věnovala 1,1 milionu dolarů (stejně jako loni) na podporu digitálních práv, online soukromí a lepšího internetového ekosystému. Rozdělila je mezi 29 organizací a projektů. Za 15 let rozdala 8 050 000 dolarů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    1.10. 20:11 | Nová verze

    Svobodný multiplatformní herní engine Bevy napsaný v Rustu byl vydán ve verzi 0.17. Díky 278 přispěvatelům.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    1.10. 16:11 | Nová verze

    Bylo vydáno openSUSE Leap 16 (cs). Ve výchozím nastavení přichází s vypnutou 32bitovou (ia32) podporou. Uživatelům však poskytuje možnost ji ručně povolit a užívat si tak hraní her ve Steamu, který stále závisí na 32bitových knihovnách. Změnily se požadavky na hardware. Leap 16 nyní vyžaduje jako minimální úroveň architektury procesoru x86-64-v2, což obecně znamená procesory zakoupené v roce 2008 nebo později. Uživatelé se starším hardwarem mohou migrovat na Slowroll nebo Tumbleweed.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    1.10. 16:00 | IT novinky

    Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) ve spolupráci s Národní rozvojovou investiční (NRI) připravuje nový investiční nástroj zaměřený na podporu špičkových technologií – DeepTech fond. Jeho cílem je posílit inovační ekosystém české ekonomiky, rozvíjet projekty s vysokou přidanou hodnotou, podpořit vznik nových technologických lídrů a postupně zařadit Českou republiku mezi země s nejvyspělejší technologickou základnou.

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    1.10. 12:55 | Nová verze

    Radicle byl vydán ve verzi 1.5.0 s kódovým jménem Hibiscus. Jedná se o distribuovanou alternativu k softwarům pro spolupráci jako např. GitLab.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    Jaké řešení používáte k vývoji / práci?
     (40%)
     (47%)
     (14%)
     (16%)
     (17%)
     (14%)
     (17%)
     (14%)
     (14%)
    Celkem 161 hlasů
     Komentářů: 11, poslední dnes 07:30
    Rozcestník

    Dotaz: Arch vs. Debian unstable

    5.5.2016 13:34 Kolja H.
    Arch vs. Debian unstable
    Přečteno: 799×
    Aktuálně mám na laptopu Arch s i3wm. Uvažuji o přechodu na Debian unstable, ale s Debianem jsem nikdy nepracoval. Jaká je aktuálnost software balíčků v unstable v porovnání s Archem (jedná se mi o základní software, nic exotického). Je unstable upstream stejně jako Arch? Jak je to se stabilitou když srovnám tyto distra?

    Předem díky za reakce.

    Odpovědi

    5.5.2016 14:04 NN
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Arch vs. Debian unstable
    Nejaky zasadni duvod prechazet?
    5.5.2016 14:15 Kolja H.
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Arch vs. Debian unstable
    Zásadní asi ne. Vadí mi občas kvalita a aktuálnost některých balíčků v AUR a hodně často přístup na Arch fóru... Předpokládám (ale možná se mýlím), že Debian není až tolik upstream a třeba kontrola balíčků je tam na trochu vzšší úrovni?
    Max avatar 5.5.2016 14:49 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Arch vs. Debian unstable
    Jako argument pro přechod na debian je nevyhovující stav v AUR? To je pokus o vtip? :)
    Jinak ohledně aktuálnosti unstable, nebylo by lepší se podívat, v jakých verzích je aktuálně tvůj oblíbený sw? Viz : https://packages.debian.org/unstable/
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    5.5.2016 15:05 Kolja H.
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Arch vs. Debian unstable
    Proč pokus o vtip? V AUR je spousta balíčků mrtvých, neaktualizovaných....
    Max avatar 5.5.2016 15:08 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Arch vs. Debian unstable
    Protože to, co je v AUR, není většinou v jiné distribuci, nebo v jejich primárním repu.
    Z toho vychází, že chceš utéct k Debianu kvůli špatnému stavu v AUR, který ale v debianu nemá alernativu a dost možná ani balíky, co tam jsou.
    Proto mi ten argument přijde poněkud zvláštní.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    5.5.2016 15:11 Kolja H.
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Arch vs. Debian unstable
    Aha, to je pravda, už rozumím vašemu komentáři....
    Josef Kufner avatar 5.5.2016 15:24 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Arch vs. Debian unstable
    Debian má ještě větev "experimental", která je ještě aktuálnější než unstable, ale ač to podle názvu moc nezní, obojí je docela stabilní. Balíčky se v Debianu neobjevují hned, obvykle chvilku trvá, než to někdo ubalí, ale také se nestává, že by se v repozitářích objevily zmetky.

    Debian má výhodu v tom, že obvykle není problém kombinovat stabilní větev s něčím novějším. Většinu systému můžeš mít stable a jen pár věcí, které tě zajímají, mít unstable či experimental.

    Navzdory pověstem se však v posledních letech výrazně zkrátil vydávací cyklus stabilních verzí, takže ani ta stabilní není kdovíjak zastaralá. Pokud chceš spolehlivý pracovní nástroj, je Debian dobrá volba.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    5.5.2016 15:25 Sten
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Arch vs. Debian unstable
    V Debianu je upstream (= balíčky přímo od vývojářů) experimental. Unstable obsahuje balíčky, které prošly nějakým základním testováním v experimental. Balíčky, které jsou nějakou dobu testované v unstable a nemají zásadní chyby, pak jdou do testingu. Všechny tři tyhle větve jsou rolling (= nové verze se objevují průběžně), což je nejspíše to, co jste myslel srovnáním s Archem. Verzovaný je až stable, který vznikne tak, že se v jednu chvíli zastaví příjem balíčků do testing s výjimkou oprav a po nějaké době detailního testování se vydá.

    Stabilita je přímo úměrná tomu, jak dlouho balíčku trvá, než se dostane do dané větve.
    5.5.2016 16:24 Kolja H.
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Arch vs. Debian unstable
    Děkuji, přesně tyhle informace mě zajímají. Lze do Debian stable backportovat novější kernel?
    5.5.2016 16:31 R
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Arch vs. Debian unstable
    V backports.debian.org sa nove kernely objavuju. Teraz je tam 4.5.
    Josef Kufner avatar 5.5.2016 16:46 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Arch vs. Debian unstable
    A nemusíš ani backportovat, stačí jen přidat zdroje s experimental větví a nainstalovat, co potřebuješ. Dokud si ručně nezměníš prioritu, tak se na experimental neaktualizuje automaticky. Můžeš si i velice snadno nastavit, aby starší stable bylo považováno za upgrade. Viz pinning.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    Jendа avatar 5.5.2016 18:14 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Arch vs. Debian unstable
    Když je to možné (třeba u kernelu je), radši bych používal backporty, než kombinování novějšího release. Může se stát, že si nový release bude chtít přitáhnout novou verzi nějaké důležité knihovny a s ní půlku systému.
    5.5.2016 17:18 Kolja H.
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Arch vs. Debian unstable
    To skoro vypadá, že je ideální mít testing kvůli rolling verzi a těch pár věcí buď backportovat z unstable nebo přidat repozitáře a používat pinning. Samozřejmě že bych nejraději vyzobal třešničky z dortu - mít co nejstabilnější a co nejaktuálnější systém. Je mi ale jasné, že to jde jaksi proti sobě ...

    Někde jsem ale zahlédl, že testing má oproti unstable nevýhody - snad v tom, že se tam později dostanou třeba bezpečnostní aktualizace?

    Omlouvám se za možná hloupé dotazy, ale tohle v Archi není, takže se v tom musím nejdřív trochu zorientovat.
    Josef Kufner avatar 5.5.2016 17:35 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Arch vs. Debian unstable
    Ano, testing nemá bezpečnostní aktualizace. Unstable a experimental taky ne, ale tam se to dostane rychle přirozenou cestou.

    Vidím v podstatě dvě možnosti:

    Stable na stroj, který musí prostě fungovat. Průběžně budeš dělat jen bezpečnostní aktualizace a jednou za dlouho bude větší upgrade, který je však otestovaný (starý stable na nový stable).

    Nebo budeš mít unstable, s kutálejícími aktualizacemi, o který se ale musíš trošku starat, neboť aktualizace občas něco rozbije (je toho vždy jen málo najednou, ale občas se to stává) a občas si spolu nějaké verze nesednou. Však proto to je unstable. Obvykle stačí downgrade na předchozí verzi a pár dní počkat, ale uživatel s tím musí počítat.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    5.5.2016 17:59 Kolja H.
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Arch vs. Debian unstable
    Ještě jeden dotaz: když budu mít ve zdrojích "stable" namísto "jessie", ten systém se potom aktualizuje na nový stable (stretch) až se Stretch stane stable?

    Josef Kufner avatar 5.5.2016 18:50 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Arch vs. Debian unstable
    Ano.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    5.5.2016 20:43 Sten
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Arch vs. Debian unstable
    Na desktopu používám testing, unstable je na mě už příliš divoký (ty balíčky jsou testované jen velmi zlehka). Bezpečností aktualizace se do testing dostanou trochu později, ale stále docela rychle (třeba když to srovnám s aktualizacemi MS jednou měsíčně), protože mají prioritu; většinou dorazí v podobnou dobu, jako se podaří backportovat to do stable. Zdržet se to může v případě, že bezpečnostní aktualizace vyžaduje novější verzi programu, která zatím neprošla přes unstable kvůli jiným problémům (typicky regrese nebo nestabilita), ale to se stává výjimečně.
    7.5.2016 08:14 7R7 | skóre: 8
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Arch vs. Debian unstable
    Ak chceš rolling Testing má jednu nevýhodu a to že sa pred vydaním na pár týždňov zamrazí, čiže ak chceš naozaj rolling mal by si mať unstable.
    7.5.2016 15:29 Erbureth | skóre: 21
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Arch vs. Debian unstable
    Kdyby jenom na pár týdnů, bývá to cca třičtvrtě roku. A v té době není unstable taky žádná výhra, přísun balíčku do něj je taky omezený. Ty nové chodí max. do experimentalu.
    7.5.2016 16:51 pmwedi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Arch vs. Debian unstable
    neprechadzaj zbytocne ja som mal aj debian niekolko krat , a teraz uz asi necely rok som pod ArchLinuxom , to radsej venuj cas Gentoo ak ti to pocitac umoznuje .... ( kompilacii )
    7.5.2016 17:42 ewew | skóre: 40 | blog: ewewov_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Arch vs. Debian unstable

    Je na to nejaký dôvod mať system ktorý je nutné neustále aktualizovať ?

    Root v linuxe : "Root povedal, linux vykona."
    7.5.2016 18:05 Jelcekk | skóre: 8 | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Arch vs. Debian unstable
    Docela se to hodí, když chce člověk mít aktuální systém...
    Čím víc sebevrahů, tím míň sebevrahů.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.