abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 15:11 | IT novinky

    Miliardy korun na digitalizaci služeb státu nestačily. Stát do ní v letech 2020 až 2024 vložil víc než 50 miliard korun, ale původní cíl se nepodařilo splnit. Od loňského února měly být služby státu plně digitalizované a občané měli mít právo komunikovat se státem digitálně. Do tohoto data se povedlo plně digitalizovat 18 procent agendových služeb státu. Dnes to uvedl Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) v souhrnné zprávě o stavu digitalizace v Česku. Zpráva vychází z výsledků víc než 50 kontrol, které NKÚ v posledních pěti letech v tomto oboru uskutečnil.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 13:55 | IT novinky

    Nadace Wikimedia, která je provozovatelem internetové encyklopedie Wikipedia, oznámila u příležitosti 25. výročí vzniku encyklopedie nové licenční dohody s firmami vyvíjejícími umělou inteligenci (AI). Mezi partnery encyklopedie tak nově patří Microsoft, Amazon a Meta Platforms, ale také start-up Perplexity a francouzská společnost Mistral AI. Wikimedia má podobnou dohodu od roku 2022 také se společností Google ze skupiny

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 02:22 | Nová verze

    D7VK byl vydán ve verzi 1.2. Jedná se o fork DXVK implementující překlad volání Direct3D 5, 6 a 7 na Vulkan. DXVK zvládá Direct3D 8, 9, 10 a 11.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 02:00 | Nová verze

    Byla vydána verze 12.0.0 knihovny libvirt (Wikipedie) zastřešující různé virtualizační technologie a vytvářející jednotné rozhraní pro správu virtuálních strojů. Současně byl ve verzi 12.0.0 vydán související modul pro Python libvirt-python. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 19:22 | Humor

    CreepyLink.com je nový zkracovač URL adres, 'díky kterému budou vaše odkazy vypadat tak podezřele, jak je to jen možné'. Například odkaz na abclinuxu.cz tento zkracovač převádí do podoby 'https://netflix.web-safe.link/logger_8oIlgs_free_money.php'. Dle prohlášení autora je CreepyLink alternativou ke zkracovači ShadyURL (repozitář na githubu), který dnes již bohužel není v provozu.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 3
    včera 12:33 | IT novinky

    Na blogu Raspberry Pi byla představena rozšiřující deska Raspberry Pi AI HAT+ 2 s akcelerátorem Hailo-10 a 8 GB RAM. Na rozdíl od předchozí Raspberry Pi AI HAT+ podporuje generativní AI. Cena desky je 130 dolarů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 12:11 | Komunita

    Wikipedie slaví 25. výročí svého založení. Vznikla 15. ledna 2001 jako doplňkový projekt k dnes již neexistující encyklopedii Nupedia. Doména wikipedia.org byla zaregistrována 12. ledna 2001. Zítra proběhne v Praze Večer svobodné kultury, který pořádá spolek Wikimedia ČR.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 04:44 | Nová verze

    Po více než dvou letech od vydání předchozí verze 2.12 byla vydána nová stabilní verze 2.14 systémového zavaděče GNU GRUB (GRand Unified Bootloader, Wikipedie). Přehled novinek v souboru NEWS a v aktualizované dokumentaci.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 02:22 | Nová verze

    Google Chrome 144 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 144.0.7559.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 10 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře (YouTube).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    včera 01:55 | Humor

    Microsoft zveřejnil zdrojový kód XAML Studia a uvolnil ho pod MIT licencí. XAML Studio je nástroj ze světa Windows, určený pro tvorbu uživatelského rozhraní aplikací pomocí XAML (Extensible Application Markup Language). Stalo se tak zhruba po osmi letech od prvního prohlášení Microsoftu, že se tento kód chystá zveřejnit.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 0
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (14%)
     (4%)
     (0%)
     (9%)
     (19%)
     (3%)
     (6%)
     (3%)
     (11%)
     (43%)
    Celkem 457 hlasů
     Komentářů: 12, poslední 14.1. 21:12
    Rozcestník

    Dotaz: začátečník Ubutnu - vyzrazení uživ. jména a hesla

    10.6.2016 12:03 Michal98
    začátečník Ubutnu - vyzrazení uživ. jména a hesla
    Přečteno: 943×
    Mám nainstalované a zaktualizované poslední Ubuntu, ve kterém jsem neprováděl žádné změny v konfiguraci ani neinstaloval žádné další aplikace. Zajímá mě, zda když jsem někomu vyzradil svoje přihlašovací jméno a heslo do systému, se může někdo na po internetu dostat do mého PC a získat moje data.

    Řešení dotazu:


    Odpovědi

    10.6.2016 12:28 MadCatX
    Rozbalit Rozbalit vše Re: začátečník Ubutnu - vyzrazení uživ. jména a hesla
    Pokud je spuštěná nějaká služba umožňující vzdálený přístup (třeba SSH), firewall na ni nefiltruje příchozí provoz a port, na kterém služba poslouchá (v případě SSH zpravidla 22) je přímo přístupný z internetu, pak je to možné.
    10.6.2016 13:43 MM
    Rozbalit Rozbalit vše Re: začátečník Ubutnu - vyzrazení uživ. jména a hesla

    Ahoj,

    Ještě dotyčný který zná tvé přihlašovací údaje musí znát tvoji (veřejnou) IP adresu, pokud ji vůbec od poskytovatele internetu máš. Pak pokud ti běží ssh server, nebo jiná služba přes kterou se lze do počítače dostat a příchozí spojení neblokuje firewall, dotyčný se může do tvého počítače dostat...

    10.6.2016 14:10 Peter Golis | skóre: 65 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: začátečník Ubutnu - vyzrazení uživ. jména a hesla
    Dovolím sa zamyslieť, a zvážiť či nebolo dané heslo použité aj v iných prípadoch. Napríklad pri vkladnej knižke, alebo do dátovej schránky. Sociálne inžinierstvo je vec rozsiahla.
    10.6.2016 19:11 Andrej | skóre: 51 | blog: Republic of Mordor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: začátečník Ubutnu - vyzrazení uživ. jména a hesla

    Co to znamená „dostat do mého PC“?

    Pokud tam běží SSH, pokud přístup k SSH neblokuje firewall, pokud má počítač veřejnou IP adresu (tedy například IPv6) a pokud SSH umožňuje autentifikaci heslem (což se důrazně nedoporučuje — vždy je lepší vyžadovat klíč), může se někdo vzdáleně přihlásit.

    Kkam vlastně směřuje tento dotaz? Není náhodou nejsnazším řešením změnit si prostě heslo? :-)

    10.6.2016 20:15 Michal98
    Rozbalit Rozbalit vše Re: začátečník Ubutnu - vyzrazení uživ. jména a hesla
    A je po výchozí instalaci Ubuntu to SSH spuštěné?
    k3dAR avatar 10.6.2016 21:04 k3dAR | skóre: 63
    Rozbalit Rozbalit vše Re: začátečník Ubutnu - vyzrazení uživ. jména a hesla
    SSH server neni vubec nainstalovane, musel by si ho TY sam nainstalovat, pak by se poustelo automaticky pri startu... pokud chces mit jistotu muzes napr.:
    #vyhledat balicek SSH serveru(pokud se nic nezobrazi, nainstalovan neni)
    dpkg -l | grep openssh-server
    
    #zkontrolovat jestli bezi sluzba(kdyz neni nainstalovano zahlasi: unrecognized service)
    service ssh status
    
    #zkusit se pripojit na server pres lokalni adresu (pokud server nebezi zarve: Connection refused)
    ssh localhost
    zaroven prehlizis ty rady/pripominky ze z internetu bys musel mit verejnou adresu, MAS verejnou adresu? to vetsina poskytovatelu internetu nedava automaticky, naopak musis si o to zazadat a vetsinou to pak i mesicne platit navic...
    verejne adresa za kterou jses zjistit pristupem (napr.) na http://www.whatismyip.cz
    to ze ti to ukaze adresu je vzdy, neznamena to ze by byla TVA soukroma, muze to byt adresa poskytovatele, nebo adresa vaseho sidliste, panelaku, ulice, vesnice atd...
    pokud by jsi nainstaloval ssh nebo www server pro soukrome ucely, tak to jestli je dostupna z internetu muzes (krome zavolani na poskytovatele jestli mas verejnou adresu :) zjistit tak ze misto: ssh localhost, nebo zadanim adresy do prohlizece http://localhost, zadas tu verejnou adresu, pokud se dostanes do sveho pocitace, tak je to tva...
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    10.6.2016 21:14 melikles | skóre: 2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: začátečník Ubutnu - vyzrazení uživ. jména a hesla

    <blockquote>A je po výchozí instalaci Ubuntu to SSH spuštěné?</blockquote>

    Irelevanní.

    Vyzrazené heslo = kompromitovaný počítač.

    Jediné možné řešení je změna hesla.

    Řešení 1× (1john2)
    Jendа avatar 10.6.2016 21:17 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: začátečník Ubutnu - vyzrazení uživ. jména a hesla
    Vyzrazené heslo = kompromitovaný počítač.
    Ne. Pokud tam není žádná možnost přihlášení, tak ne.
    Jediné možné řešení je změna hesla.
    Pokud už je kompromitovaný počítač, tak změna hesla nepomůže, protože si útočník nainstaloval nějaký backdoor.
    11.6.2016 09:24 Filip Jirsák | skóre: 67 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: začátečník Ubutnu - vyzrazení uživ. jména a hesla
    Ne. Pokud tam není žádná možnost přihlášení, tak ne.
    Jenže to, zda je tam možnost přihlášení, tazatel neví a není schopen to zjistit. Protože těch možností přihlášení je nekonečně mnoho, a není reálné, že mu je v diskusi všechny vyjmenujeme a tazatel je postupně bude vylučovat. Fungovalo by to opačně, pokud by tazatel věděl, co všechno na daném počítači provozuje – pak by to mohl postupně zkoumat, zda některá z těch služeb případně v nějaké kombinaci umožňuje přihlášení.
    Vyzrazené heslo = kompromitovaný počítač.
    Tohle také není pravda, unixové systémy jsou navržené tak, že různí uživatelé mají různá oprávnění, a běžný uživatel nemá oprávnění, která by mu umožňovala kompromitovat počítač. Při prozrazení hesla mu někdo může přenastavit aliasy v shellu, ale to je asi tak všechno – nevymění binárku shellu, nevymění sshd, nevymění sudo. Něco jiného samozřejmě je, pokud by ten uživatel měl oprávnění změnit se na roota bez znalosti jeho hesla (nebo pokud by heslo bylo stejné).
    11.6.2016 11:36 gnat
    Rozbalit Rozbalit vše Re: začátečník Ubutnu - vyzrazení uživ. jména a hesla
    V ubuntu je uživatel vytvořený při instalaci v sudoers a skoro bych si tipnul, že sshd je taky ve výchozí instalaci spuštěný.
    Jendа avatar 11.6.2016 12:12 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: začátečník Ubutnu - vyzrazení uživ. jména a hesla
    Výchozí desktopová instalace vůbec neobsahuje sshd.
    k3dAR avatar 11.6.2016 00:17 k3dAR | skóre: 63
    Rozbalit Rozbalit vše Re: začátečník Ubutnu - vyzrazení uživ. jména a hesla

    <blockquote>A je po výchozí instalaci Ubuntu to SSH spuštěné?</blockquote>

    Irelevanní.

    Vyzrazené heslo = kompromitovaný počítač.

    Jediné možné řešení je změna hesla.

    Ty ses taky irelevantni :-D
    mam jeden pocitac ve sve lokalni siti, bezi na nem ssh server, jmeno uzivatele je uzivatel, heslo je heslo, ip adresa je 192.168.100.1, klidne ti to napisu i takhle pohromade: ssh://uzivatel:heslo@192.168.100.1 a ted mi rekni cim je to kompromitovane? :-D
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    11.6.2016 14:56 leporelo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: začátečník Ubutnu - vyzrazení uživ. jména a hesla
    Uklizeckou je to kompromitovane. Nebo kymkoli, kdo se ocitne u pocitace.

    Vyzrazene heslo = kompromitovany pocitac.

    S tim se smir.
    Jendа avatar 11.6.2016 15:07 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: začátečník Ubutnu - vyzrazení uživ. jména a hesla
    Proč by uklízečku mělo zajímat nějaké heslo do systému? (nepředpokládám, že by tazatel, který se ptá tímto způsobem, měl bezpečně nastavené TPM a trusted boot)
    11.6.2016 15:14 leporelo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: začátečník Ubutnu - vyzrazení uživ. jména a hesla
    Protoze ji to na 100% staci a vydelanych 500kc se sikne. Navic zasifrovat si home by mohl umet i tezky hAx0r jako je k3f1R
    Jendа avatar 11.6.2016 15:35 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: začátečník Ubutnu - vyzrazení uživ. jména a hesla
    Navic zasifrovat si home by mohl umet i tezky hAx0r jako je k3f1R
    Jak pomůže šifrování ~ před kompromitací systému když útočník zná heslo nebo má fyzický přístup tak, že může zapisovat na disk?
    11.6.2016 15:46 leporelo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: začátečník Ubutnu - vyzrazení uživ. jména a hesla
    Protoze otazka znela: "Proc by _UKLIZECKU_ melo zajimat nejake heslo do systemu?"
    11.6.2016 20:14 kolemjdoucí
    Rozbalit Rozbalit vše Re: začátečník Ubutnu - vyzrazení uživ. jména a hesla
    Protože zašifrování disku oběti může být cíl útoku, blesku... Některé viry to předvádějí docela úspěšně.
    Jendа avatar 12.6.2016 19:01 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: začátečník Ubutnu - vyzrazení uživ. jména a hesla
    Nechápu.
    k3dAR avatar 12.6.2016 19:57 k3dAR | skóre: 63
    Rozbalit Rozbalit vše Re: začátečník Ubutnu - vyzrazení uživ. jména a hesla
    asi ze uklizecka co zna tve heslo, na tvem sifrovanem disku prida svuj key, odebere tvuj a vypne, jakmile pak k tomu prijdes a pudes se divit proc je to vypnute, tak po zapnuti se budes divit proc to nebere tvuj key, nasledne ti prijde sms na neznamej telefon co bude pod stolem a aktivoval se diky pripojeni k usb tveho pc, s textem: "Nech pod mostem 1024Mega nebo nedam key, tva bejvala uklizecka", pak se z telefonu zakouri a pujdes pod most...
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    k3dAR avatar 11.6.2016 15:44 k3dAR | skóre: 63
    Rozbalit Rozbalit vše Re: začátečník Ubutnu - vyzrazení uživ. jména a hesla
    proc bych mel sifrovat jenom home? sifruju celej disk vcetne /boot ;-) tu 3 mam v nicku proto ze pred 10 rokama sem nekde narazil na nemoznost zalozit si nick bez 3, to je cele, jinak nektera cisla misto pismen sem pouzival uz pred 25rokama na C64, urcite nejde u me o n3j&k0 c00l hAx0r w&v3 w03 ;-)
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    11.6.2016 15:49 leporelo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: začátečník Ubutnu - vyzrazení uživ. jména a hesla
    Hele klidek, jen skadlim.
    k3dAR avatar 11.6.2016 15:39 k3dAR | skóre: 63
    Rozbalit Rozbalit vše Re: začátečník Ubutnu - vyzrazení uživ. jména a hesla
    a sakra to abych propustil vsechny uklizecky, roztrhal jim viza a nechal deportovat do mexika... smir se s tim ze ses kompromitovanej uplne stejne, vyzradil jsi se ;)
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    11.6.2016 20:07 Honza | skóre: 18
    Rozbalit Rozbalit vše Re: začátečník Ubutnu - vyzrazení uživ. jména a hesla
    To za tebe udela Donald (Trump) :-)
    10.6.2016 21:31 Filip Jirsák | skóre: 67 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: začátečník Ubutnu - vyzrazení uživ. jména a hesla
    Pokud se takhle ptáte, předpokládejte, že se vám do systému dostat může. Nejjednodušší bude, když si to heslo změníte.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.