abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 14:22 | Nová verze

    HollowByte je zranitelnost typu Denial of Service (DoS) v kryptografické knihovně OpenSSL. Útočník může odesíláním škodlivého payloadu o velikosti pouhých 11 bajtů zaplnit paměť serveru. OpenSSL před ověřením dat vyhradí nepřiměřený blok paměti (až 131 KB). Server pak čeká na data, která nepřišla. Zranitelnost je opravena ve verzích OpenSSL 4.0.1, 3.6.3, 3.5.7, 3.4.6 a 3.0.21.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 13:44 | Komunita

    Ve španělské A Coruñě probíhá GUADEC 2026, tj. letošní konference vývojářů a uživatelů desktopového prostředí GNOME. Videozáznamy přednášek jsou k dispozici na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:22 | Komunita

    Společnost Collabora ve spolupráci s Valve vyvíjí Holo Core, tj. port Arch Linuxu pro ARM64 procesory (AArch64), který bude pohánět VR headset Steam Frame. Pro testování Arch Linuxu pro AArch64 jsou k dispozici binární balíčky, zdrojové kódy i kontejner pro Docker nebo Podman.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 13:00 | IT novinky

    Mikroprocesor Zilog Z80 byl oficiálně uveden na trh před 50 lety, tj. v červenci 1976. Výroba mikroprocesoru skončila v roce 2024.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 02:55 | Bezpečnostní upozornění

    Výzkumníci ze společnosti ESET objevili 11 zapomenutých UEFI shim zavaděčů, které byly podepsány společností Microsoft, a které umožňují útočníkům obejít ochranu UEFI Secure Boot na většině zařízení. Microsoft je zneplatnil (přidal jejich hash do databáze dbx) v rámci aktualizace Patch Tuesday dne 9. června 2026. Uživatelé Linuxu mohou databází aktualizovat pomocí LVFS. Ověřit zneplatnění zavaděčů lze pomocí skriptu uefi-dbx-audit. Jedná se o CVE-2026-8863 a CVE-2026-10797.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    17.7. 16:55 | Zajímavý software

    pico-usb-wifi je open source firmware pro Raspberry Pi Pico W, který jej promění v USB Wi-Fi adaptér. Po připojení k počítači se objeví jako zařízení USB CDC-NCM.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    17.7. 16:00 | IT novinky

    Americká společnost Google ze skupiny Alphabet bude muset podle nových požadavků Evropské unie umožnit společnosti OpenAI i dalším konkurentům v oblasti umělé inteligence (AI) a internetových vyhledávačů přístup ke svým službám. Ve svém rozhodnutí o tom včera informovala Evropská komise (EK). Opatření má zajistit dodržování pravidel, jejichž cílem je omezit v EU tržní sílu velkých technologických firem. Google s tím nesouhlasí.

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    17.7. 04:55 | Komunita

    Nové verze webových prohlížečů Chrome a Firefox jsou vydávány každé 4 týdny. Aktuální verze Chrome je 150. Aktuální verze Firefoxu je 152. V březnu bylo oznámeno, že od září přejde Chrome na dvoutýdenní cyklus vydávání verzí. To by znamenalo, že Chrome v číslování verzí Firefox brzy přeskočí. Vývojáři Firefoxu proto také od září přecházejí na dvoutýdenní cyklus vydávání verzí. :-)

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    17.7. 00:22 | Zajímavý software

    Microsoft Comic Chat (Wikipedie), tj. grafický IRC klient z devadesátek, který převáděl konverzace na IRC do podoby komiksových panelů, a který zpopularizoval font Comic Sans, je dnešním dnem open source. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    16.7. 19:55 | Nová verze

    Byla vydána (𝕏) nová verze 26.7 open source firewallové a routovací platformy OPNsense (Wikipedie). Jedná se o fork pfSense postavený na FreeBSD. Kódový název OPNsense 26.7 je Xenial Xenops. Přehled novinek v příspěvku na fóru.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (11%)
     (7%)
     (2%)
     (17%)
     (30%)
     (5%)
     (6%)
     (2%)
     (15%)
     (24%)
    Celkem 2176 hlasů
     Komentářů: 30, poslední 3.4. 20:20
    Rozcestník


    Dotaz: OpenVPN a přenášený laptop

    Petr Tomášek avatar 31.1.2019 19:13 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    OpenVPN a přenášený laptop
    Přečteno: 1059×
    Zdar!

    Mám tři sítě propojené pomocí OpenVPN / TAP a vše funguje, jak má. Až na jednu drobnost. Když do jedné sítě připojím laptop (a bez problému se z něj dostanu na stroje v jiných sítích) a pak ten laptop fyzicky přenesu a zapojím do sítě jiné, pak už na stroje z jiných sítí nevidím. Pomůže jen restart OpenVPN. Vypadá to, že se OpenVPN naučí, kde laptop je a už „nepustí“. Existuje nějaká možnost, jak OpenVPN říct, aby se po nějakém čase poohlédnul po tom, zda-li je informace o tom, kde se stroje nalézají stále ještě aktuální (vzdálenosti mezi sítěmi jsou ve stovkách kilometrů, takže prakticky vždy je mezi připojením laptopu do různých sítí minimálně 3 hodiny, kdy laptop v síti vidět vůbec není)?

    Pokud ne, dá se nějak OpenVPN říct, aby flushla informace týkající se konkrétní MAC adresy?

    Dík
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!

    Odpovědi

    31.1.2019 21:23 NN
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenVPN a přenášený laptop
    Mnoho otazek. Ta topologie vypada takto?
    A -- VPN -- B -- VPN -- C
    
    nebo takto,
        -- A
    VPN -- B
        -- C
    
    Veta "stroje z jiných sítí nevidím" znamna co presne? Routing mas v poradku? Traceroute vypada jak? Ping se dostane kam az? Pakety jsou zahazovane kde presne?
    Vypadá to, že se OpenVPN naučí, kde laptop je a už „nepustí“.
    VPN ma prece session, ktera se s odpojenim rozpadne. Log VPN klienta vypada jak? Nema OS jen problem s ostranenim docasnych cest z routing tabulky?
    31.1.2019 21:49 PetebLazar
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenVPN a přenášený laptop
    Tazatal zmiňuje TAP rozhraní což by snad mělo být propojení ekvivalentní bridge a nikoli routeru (TUN)? Schéma propojení by neškodilo.
    Petr Tomášek avatar 1.2.2019 18:35 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenVPN a přenášený laptop
    Tazatal zmiňuje TAP rozhraní což by snad mělo být propojení ekvivalentní bridge a nikoli routeru (TUN)?

    Přesně tak. Jinak by to ani nedávalo smyslu (cílem je, aby zůstaly zachovány IP adresy a laptop byl dosažitelný na své IP adrese nezávisle na tom, kde se nachází - což logicky za pomoci TUN nejde...). Mimoto tam jede VOIP, takže stejně jiná volba není reálná...

    Schéma propojení by neškodilo.

    sice se nezdá, že by na tom tak záleželo, ale tady to je:

                                    --  router/klient - síť B   
      síť A - router/server -- VPN -- 
                                    --  router/klient - síť C
    

    Problém ale nastává při jakémkoliv přenosu laptopu z jakékoliv sítě A,B,C do sítě jiné.

    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    Petr Tomášek avatar 1.2.2019 18:44 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenVPN a přenášený laptop
    VPN ma prece session, ktera se s odpojenim rozpadne.
    Jaké odpojení? Ty sítě jsou připojeny pořád, jenom se mezi nimi přenáší laptop.
    Log VPN klienta vypada jak?
    Co by tě konkrétně zajímalo?
    Nema OS jen problem s ostranenim docasnych cest z routing tabulky?
    Ale to s routováním nemá nic společného, jasně píšu, že se jedná o TAP, nikoliv TUN. (Spíš se jedná o jakousi vnitřní "ARP" tabulku OpenVPN, podle které OpenVPN ví, kdy má v bridgi směřovat packety pro tu či onu MAC adresu do té, či které sítě...)
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    1.2.2019 14:29 Adamec | skóre: 32
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenVPN a přenášený laptop

    Skriptem, po připojení do sítě restartovat službu ...

    koukni do (pro inspiraci) /etc/network/if-up.d

    This is not a bug it's a feature
    Petr Tomášek avatar 1.2.2019 18:40 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenVPN a přenášený laptop
    No, to už je jedno, jestli se to udělá ručně nebo skriptem (uživatel laptopu má tak jako tak rootovská prává). Problém ale je, že se na nějaký čas rozpadne spojení. Tomu bych chtěl za každou cenu zabránit, potřeboval bych, aby se OpenVPN dalo říct: pro tuto konkrétní MAC se znovu nauč, ve které síti se pohybuje... (nebo, ještě lépe, aby to OpenVPN udělalo třeba po 3 hodinách automaticky...)
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    Petr Tomášek avatar 1.2.2019 19:18 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenVPN a přenášený laptop
    Aby bylo jasno: laptop není jediný, kdo VPN využívá. (Je jediným zařízením, které má problém, pokud je přenesen ze sítě do sítě ...)
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    1.2.2019 19:43 PetebLazar
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenVPN a přenášený laptop
    Když se noteboku před připojením do druhé sítě přepíše MAC u adaptéru na jinou, tak může s ostatními sítěmi komunikovat úspěšně (bez restartu OpenVPN)?

    Ve společné síti je jediný (nezávislý) DHCP server?
    Petr Tomášek avatar 2.2.2019 10:03 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenVPN a přenášený laptop
    Když se noteboku před připojením do druhé sítě přepíše MAC u adaptéru na jinou, tak může s ostatními sítěmi komunikovat úspěšně (bez restartu OpenVPN)?
    Hm, no to by asi šlo, ale je to teda dost rovnák na vohejbák... Jestli nebude jednodušší, abych se nakonec povrtal ve zdrojácích OpenVPN :-)

    Jak bys řešil, aby laptop automaticky rozeznal, ve které síti se nachází a podle toho nastavil MAC? Momentálně používám NetworkManager kvůli uživatelskému komfortu v jiných sítích, nedovedu si moc představit, že by ho šlo jednoduše k tomu ohnout...
    Ve společné síti je jediný (nezávislý) DHCP server?
    Ne, každá síť má vlastní, DHCP packety na TAP rozhraní blokuji přes ebtables.
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    2.2.2019 12:05 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenVPN a přenášený laptop
    Ne, každá síť má vlastní, DHCP packety na TAP rozhraní blokuji přes ebtables.

    Obávám se, že to je příčina.

    Když stroj rozesílá ethernetové rámce, bridge po cestě se učí, na které lince viděly jakou zdrojovou adresu. Když pak mají přeposlat rámce učený pro ni, tak aby se ušetřilo, tak přepošlou jen tu zapamatovanou linku.

    Když stroj přenesete, tak bridge se magicky nedozví, že mají naučenou informaci zahodit. Buďto se čeká na vypršení časového limitu, nebo musí danému bridgi projít pod rukama rámec z nové linky.

    Kdybyste neblokovat DHCP dotazy, tak stroj po připojení pošle broadcastový dotaz (pozor na úsporné DHCP klienty, které začínají unicastovým prodloužením staré adresy), který se rozleze po celé síti, a všechny bridge se tak naučí nové umístění. Ve vašem případě se ale tak stane jen v oblasti omezené ebtables.

    Je třeba si také uvědomit, že OpenVPN, také nějak implementuje bridge. Jestli ovšem se chová jako úsporný switch, nebo jako broadcastující hub, o tom dokumentace mlčí.

    2.2.2019 14:13 PetebLazar
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenVPN a přenášený laptop
    Ptal jsem se proto, že v souvislosti bridge mode se zminuji v dokumentaci OpenVPN dve varianty a to s centralnim DHCP serverem a server-bridge (kdy asi openvpn server spravuje vyclenenou svou cast IP rozsahu, apriori zná co kudy směřovat?). https://openvpn.net/community-resources/ethernet-bridging/

    Dynamicky by se MAC adresa síťového adaptéru dala měnit například podle dohledaného WiFi okolí (MAC adresy APs v dosahu)? ;-)

    Napadla mne i možnost zda nemůže jít o dlouhý timeout MAC záznamů v LAN switchích, ale to nejde dohromady s uvedeným řešením problému pomocí restartu OpenVPN serveru. Leda že by při restartu OpenVPN došlo k dočasné deaktivaci síťového rozhraní a jeho LAN portu ve switchi s navázanou invalidací záznamů MAC. V tom to asi nebude.

    Chtělo by to na síťových rozhraních fyzických/virtuálních trasovat ARP atd. Kdo poslední to ignoruje(zahodí).
    Petr Tomášek avatar 2.2.2019 15:24 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenVPN a přenášený laptop
    No, to by chtělo, ale budu muset počkat, až zase pojedu těch párset km... Teď mi to momentálně funguje a ARP se skrz OpenVPN bez problému dostanou...
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    Petr Tomášek avatar 2.2.2019 15:01 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenVPN a přenášený laptop
    To mi přijde poněkud přitažené za vlasy. Přeci to musí fungovat i bez DHCP broadcastu (např. při statické adrese) a sice přes ARP. To se mi opravdu nezdá.
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    2.2.2019 15:41 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenVPN a přenášený laptop

    Ano, ARP používá broadcast. (Doteď jsme si mohli myslet, že máte IPv6, kde se na to používá multicast.) Ježe my nevíme, co s tím laptopem děláte. Třeba ho uspíte a spánek (asi chybně) se nezapočte do životnosti záznamů. Třeba jste narazil na jinou chybu v Linuxu. Třeba laptop mezi tím vůbec nemá potřebu komunikovat, takže se žádný ARP packet nevyšle.

    Každopádně si budete muset sednout s tcpdumpem na jednotlivých linkách a zjistit, kde se vám rámce ztrácejí, či kam jinam tečou. A začít opravdu můžete s ARP. Nástroj arping znáte?

    2.2.2019 18:25 GeorgeWH | skóre: 42
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenVPN a přenášený laptop
    A to, ze ti tri siete zdielaju rovnaky subnet (lebo iny zmysel v bridgovany sieti nevidim), ti za vlasy pritiahnute nepride?
    Petr Tomášek avatar 6.2.2019 13:43 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenVPN a přenášený laptop
    Rozhodně ne.
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    1.2.2019 21:54 Jira
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenVPN a přenášený laptop
    Tak jak bylo napsano výše.

    "/etc/network/if-up.d", mám takto skripty na vpnku, sdílené disky

    Vždy když se připojíš do jakékoli sítě tak se restartuje vpnka
    Petr Tomášek avatar 2.2.2019 10:00 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenVPN a přenášený laptop
    Ty máš zřejmě dost problém pochopit psaný text. Takže znovu: OpenVPN běží na routeru, jedná se o propojení sítí, laptop se připojuje do těchto sítí...

    Takže tvé řešení by bylo dost krkolomné, možná by to přes ssh nějak šlo, jenže já ani nechci, aby měl root na laptopu automaticky přístup na roota na routeru (bez ohledu a to, že uživatel, který s laptopem pracuje, heslo k root@router zná).
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    2.2.2019 14:28 Bluebear
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenVPN a přenášený laptop
    Zda se mi že ten, kdo nechápe jsi ty. Sektář Tomášek.
    Petr Tomášek avatar 2.2.2019 15:02 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenVPN a přenášený laptop
    Tobě se může zdát, co chce. Dokud nenapíšeš něco konkrétního k věci, jsou to jen páchnoucí zvratky... :-)
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    6.2.2019 17:03 PetebLazar
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenVPN a přenášený laptop
    Routerem se míní provoz nsplnohodnotném Linux/x86, nebo nějakém embedded zařízení OpenWRT/RouterOS(Mikrotik) atd? Ta implementace openvpn na Mikrotiku (pouze přes TCP) mi přišla chováním tragická.
    Petr Tomášek avatar 6.2.2019 17:39 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenVPN a přenášený laptop
    Plnohodnotný Debian Wheezy + Devuan Jessie (Ještě jsem nestihl migrovat všude...).
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    6.2.2019 20:24 GeorgeWH | skóre: 42
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenVPN a přenášený laptop
    Tak si po presune pozri, kto ma kde nacachovanu tvoju MAC adresu. Mozno by pomohlo skratit aging na bridgoch.
    6.2.2019 21:29 PetebLazar
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenVPN a přenášený laptop
    Teď už se pouštím na hodně tenký led. U popisu OpenVPN@bridging se také zmiňuje možnost vypnout STP(Spanning Tree Protokol), pokud se není třeba obávat smyček. Nemůže v případě příchodu stejného ARPu z různých cest (po přesunu) aktivní SPT detekovat smyčku a omezit komunikaci? https://community.openvpn.net/openvpn/wiki/OpenVPNBridging
    6.2.2019 22:54 GeorgeWH | skóre: 42
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenVPN a přenášený laptop
    Tym to urcite nebude, to by ti neslo nic, resp. by si musel mat zbridgovane este dve dalsie siete medzi sebou. Ale keby si si pozrel tu cache...
    Petr Tomášek avatar 7.2.2019 09:48 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenVPN a přenášený laptop
    Tak si po presune pozri, kto ma kde nacachovanu tvoju MAC adresu.
    Kde bych se měl podle tebe podívat?
    Mozno by pomohlo skratit aging na bridgoch.
    Ten nepřesáhne 300 sekund, můj problém trvá v řádu dní, takže tím to nebude.
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    7.2.2019 21:57 GeorgeWH | skóre: 42
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenVPN a přenášený laptop
    Na bridge.

    Akoze sa ti to nerozbehne ano po niekolkych dnoch? Vzdy az po restarte VPN?

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.