Github publikoval Octoverse 2025 (YouTube), tj. každoroční přehled o stavu open source a veřejných softwarových projektů na GitHubu. Každou sekundu se připojil více než jeden nový vývojář. Nejpoužívanějším programovacím jazykem se stal TypeScript.
Kit je nový maskot webového prohlížeče Firefox.
Mastodon (Wikipedie) - sociální síť, která není na prodej - byl vydán ve verzi 4.5. Přehled novinek s náhledy v oznámení na blogu.
Německo zvažuje, že zaplatí místním telekomunikačním operátorům včetně Deutsche Telekom, aby nahradili zařízení od čínské firmy Huawei. Náklady na výměnu by mohly přesáhnout dvě miliardy eur (bezmála 49 miliard Kč). Jeden scénář počítá s tím, že vláda na tento záměr použije prostředky určené na obranu či infrastrukturu.
Po dvaceti letech skončil leader japonské SUMO (SUpport.MOzilla.org) komunity Marsf. Důvodem bylo nasazení sumobota, který nedodržuje nastavené postupy a hrubě zasahuje do překladů i archivů. Marsf zároveň zakázal použití svých příspěvků a dat k učení sumobota a AI a požádal o vyřazení svých dat ze všech učebních dat.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zahajuje sektorové šetření v oblasti mobilních telekomunikačních služeb poskytovaných domácnostem v České republice. Z poznatků získaných na základě prvotní analýzy provedené ve spolupráci s Českým telekomunikačním úřadem (ČTÚ) ÚOHS zjistil, že vzájemné vztahy mezi operátory je zapotřebí detailněji prověřit kvůli možné nefunkčnosti některých aspektů konkurence na trzích, na nichž roste tržní podíl klíčových hráčů a naopak klesá význam nezávislých virtuálních operátorů.
Různé audity bezpečnostních systémů pařížského muzea Louvre odhalily závažné problémy v oblasti kybernetické bezpečnosti a tyto problémy přetrvávaly déle než deset let. Jeden z těchto auditů, který v roce 2014 provedla francouzská národní agentura pro kybernetickou bezpečnost, například ukázal, že heslo do kamerového systému muzea bylo „Louvre“. 😀
Z upstreamu GNOME Mutter byl zcela odstraněn backend X11. GNOME 50 tedy poběží už pouze nad Waylandem. Aplikace pro X11 budou využívat XWayland.
Byl publikován plán na odstranění XSLT z webových prohlížečů Chrome a Chromium. S odstraněním XSLT souhlasí také vývojáři Firefoxu a WebKit. Důvodem jsou bezpečnostní rizika a klesající využití v moderním webovém vývoji.
Desktopové prostředí LXQt (Lightweight Qt Desktop Environment, Wikipedie) vzniklé sloučením projektů Razor-qt a LXDE bylo vydáno ve verzi 2.3.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Řešení dotazu:
8=2*2*2 10=2*5 NSN(8,10)=2*2*2*5=40Cize srtuktura sa opakuje vzdy po 40 bitov. Sak nepouzivaj co najvecsi, ale najblizsi nasobok osmicky, ale najlepsie je typ int pre danu platformu. Ak vykon. Zas ak pamet.
Moja rezia pre jednu farbu: 1) nacitanie int z RAW pamete 2) vyber tych 10 bitov ktore potrebujem 3) ofset (zarovnanie na zaciatok al. koniec) 4) ulozenie na 2B do pamete 5) podmienka, ci nie je koniecA takto to zadefinujes pre kazdy hodnoty farby (10b) v 40B blok. Pozn.: Pracuj s int, lebo procesor nemusi vediet robit nejake operiacie priamo z iba castami Bajtu (napr. nasobit/delit), takze by si to musel konvertovat z/na int. Mas pocit ze Tvoje riesenie je jednoduchsie pre jednu farbu?
#if sizeof(int) < 2 #error "Data type must by higger as 2Bajty." #end
/* get n bits of data */
u8 get_bits(u8 **data, u16 *len, u8 *bitpos, u8 n) {
u8 bits = 0;
u8 byte;
for (int i = 0; i < n; i++) {
if (*len == 0) {
printf("%s DATA UNDERFLOW\n", bin_n(bits, i));
return 0;
}
byte = *data[0];
bits <<= 1;
bits |= ((byte << *bitpos) & 0x80) >> 7;
(*bitpos)++;
if (*bitpos > 7) {
(*data)++;
(*len)--;
*bitpos = 0;
}
}
return bits;
}
/*
* sizeof(input) = minimal 40 - spracuje 5B
* sizeof(output) = minimal 8 - zapise 4B
* output must be zero
*/
void u10to16_block(uint8_t *input, uint16_t *output)
{
}
Nepouzivaj na vstupe viac ako bajt - neusetris nic a vzniknu zbytocne problemy (endian, adresacia).To nie je prevda. Useetris 38% resp. 50%. Zas, tam je tazsia ta/cez endianitu. Zapis uz je lahsi.
které bych jednou for() otočkou nakopíroval do pole 16bit proměnnýchA proč to tak něudělat? Co je těžkého na tom spočítat adresu a offset v poli bajtů?
#include <stdint.h>
#include <stdio.h>
#include <inttypes.h>
uint8_t packed[8] = { 0x01, 0xFC, 0x2F, 0xC0, 0xFF, 0x03, 0xFC, 0x0F };
uint16_t unpacked[6];
int main()
{
int i;
for (i = 0; i < 6; ++i) {
unpacked[i] = *(uint16_t *)&packed[i*10/8] >> i*10%8 & 0x3FF;
printf("%" PRIu16 "\n", unpacked[i]);
}
return 0;
}
uint64_t vstup[160000] = {0}; //vstupní buffer na 10bitový raw
uint64_t (*pvstup) = vstup;
uint16_t vystup[1024000] = {0}; //výstupní buffer na 16bit raw
uint16_t (*pvystup) = vystup;
int main(void)
{
FILE *file;
file = fopen("/ram/input.raw", "r");
fread(vstup, 1280000, 1, file); //načteno
long ocounter=0; //počítadlo otoček for(), jeden průchod = jedna výstupní proměnná. Použito k výstupní kalkulaci
int icounter=0; //počítadlo posunů v 64bit vstupním bufferu.
int bit0, bit1, bit2, bit3, bit4, bit5, bit6, bit7, bit8, bit9; // jednotlivé bity, které se budou ukládat do výst. proměnné
uint64_t obuffer = 0; //buffer pro jednu vstupní proměnnou, odsud se čte a po každé for () otočce se udělá posun doprava o 10bitů a po vyprázdnění se načte další proměnná
long ocountbuffer = 159999; //adresa proměnné vstupního bufferu, odkud se právě čte
obuffer = pvstup[159999]; //prvotní načtení
for(ocounter = 1023999; ocounter > 0; ocounter--) //smyčka pro načtení bitů do výstupní proměnné
{
bit0 = obuffer & 1;icounter++; //jasně že i tohle by šlo udělat smyčkou
if(icounter == 64){ocountbuffer--;obuffer = pvstup[ocountbuffer];icounter = 0;} //test, jestli nedošlo k vyčerpání bufferu obuffer, pokud jo, načte se další vlevo od zpracovaného a vyresetuje počítadlo
bit1 = obuffer>>1 & 1;icounter++;
if(icounter == 64){ocountbuffer--;obuffer = pvstup[ocountbuffer];icounter = 0;}
bit2 = obuffer>>2 & 1;icounter++;
if(icounter == 64){ocountbuffer--;obuffer = pvstup[ocountbuffer];icounter = 0;}
bit3 = obuffer>>3 & 1;icounter++;
if(icounter == 64){ocountbuffer--;obuffer = pvstup[ocountbuffer];icounter = 0;}
bit4 = obuffer>>4 & 1;icounter++;
if(icounter == 64){ocountbuffer--;obuffer = pvstup[ocountbuffer];icounter = 0;}
bit5 = obuffer>>5 & 1;icounter++;
if(icounter == 64){ocountbuffer--;obuffer = pvstup[ocountbuffer];icounter = 0;}
bit6 = obuffer>>6 & 1;icounter++;
if(icounter == 64){ocountbuffer--;obuffer = pvstup[ocountbuffer];icounter = 0;}
bit7 = obuffer>>7 & 1;icounter++;
if(icounter == 64){ocountbuffer--;obuffer = pvstup[ocountbuffer];icounter = 0;}
bit8 = obuffer>>8 & 1;icounter++;
if(icounter == 64){ocountbuffer--;obuffer = pvstup[ocountbuffer];icounter = 0;}
bit9 = obuffer>>9 & 1;icounter++;
if(icounter == 64){ocountbuffer--;obuffer = pvstup[ocountbuffer];icounter = 0;}
pvystup[ocounter] = bit0+(2*bit1)+(4*bit2)+(8*bit3)+(16*bit4)+(32*bit5)+(64*bit6)+(128*bit7)+(256*bit8)+(512*bit9); //prozatím kalkulace, tohle půjde dořešit a zrychlit bitovým posunem
obuffer = obuffer>>10; // bitový posun
printf("\rocounter %10d icounter %2d read %6d", ocounter, icounter, ocountbuffer); //debug
}
file = fopen("/ram/output.raw", "wb"); //zápis výsledku
fwrite(vystup,2048000 , 1, file);
//printf("stav%X,ocountbuffer %d, ocounter %d \n",vystup, ocountbuffer, icounter);
}
uint8_t vstup[1280000] = {0};
uint8_t (*pvstup) = vstup;
uint16_t vystup[1024000] = {0};
uint16_t (*pvystup) = vystup;
int main(void)
{
FILE *file;
file = fopen("/ram/input.raw", "r");
fread(vstup, 1280000, 1, file);
long i = 0;
long o = 0;
while(i<1023998)
{
pvystup[i] = (((pvstup[o]-16)<<2) + (pvstup[o+5]&11)); // nějak mi lítaj hlavou myšlenky na starý dobrý cmosy 4000
pvystup[i+1] = (((pvstup[o+1]-16)<<2) + ((pvstup[o+5]>>2)&11));
pvystup[i+2] = (((pvstup[o+2]-16)<<2) + ((pvstup[o+5]>>4)&11));
pvystup[i+3] = (((pvstup[o+3]-16)<<2) + ((pvstup[o+5]>>6)&11));
i = i + 4;
o = o + 5;
}
file = fopen("/ram/output.raw", "wb");
fwrite(vystup,2048000 , 1, file);
}
Kdyžtak mi to ještě odborně zkritizujte, co by se dalo udělat líp.
Ale jo, když to vadí.
uint8_t (*pvstup) = vstup;nespravne. Priradenie musis robit pocas behu programu, kedze pole vstup pri kazdom behu programu, je umiestnene na inej adrese (neveris, skus printf("vstup %p\n", vstup);
real 0m0,036s user 0m0,032s sys 0m0,005sod R
real 0m0,035s user 0m0,026s sys 0m0,008smoje (s __builtin_bswap16, podla, bez bodu 5)
real 0m0,022s user 0m0,013s sys 0m0,009smoje (podla, bez bodu 5)
real 0m0,018s user 0m0,011s sys 0m0,007sSposob merania: Nacitania subory cez jeden fread a spracovanie po 5B vstupnych blokov. Vystup po spracovani sa zahadzuje. Funkcia na prevod je poouzita ako static inline. Prekladane iba s parametrom -Wall.
osoba real user sys R 0.066s 0.051ms 0.015ms DaBler 0.027s 0.005ms 0.022ms ja [1] 0.024s 0.005ms 0.019ms ja 0.024s 0.000ms 0.024ms [1] - (s __builtin_bswap16, podla, bez bodu 5)
osoba real user sys R 0.030s 0.013ms 0.017ms ja [1] 0.027s 0.004ms 0.023ms DaBler 0.026s 0.004ms 0.022ms ja 0.025s 0.005ms 0.020ms [1] - (s __builtin_bswap16, podla, bez bodu 5)
osoba real user sys ja [1] 0.004s 0.000ms 0.004ms ja [1][2] 0.004s 0.004ms 0.000ms DaBler [3] 0.005s 0.000ms 0.004ms R [3] 0.005s 0.000ms 0.004ms Jirka 0.008s 0.004ms 0.004ms[1] - podla, bez bodu 5 [2] - s __builtin_bswap16
uint8_t vstup[1280000] = {0};
uint8_t (*pvstup) = vstup;
uint16_t vystup[1024000] = {0};
uint16_t (*pvystup) = vystup;
int main(void)
{
FILE *file;
file = fopen("/ram/input.raw", "r");
fread(vstup, 1280000, 1, file);
long i = 0;
long o = 0;
while(i<1023998)
{
pvystup[i] = (((pvstup[o])<<2) | (pvstup[o+5]&11));
pvystup[i+1] = (((pvstup[o+1])<<2) | ((pvstup[o+5]>>2)&11));
pvystup[i+2] = (((pvstup[o+2])<<2) | ((pvstup[o+5]>>4)&11));
pvystup[i+3] = (((pvstup[o+3])<<2) | ((pvstup[o+5]>>6)&11));
i = i + 4;
o = o + 5;
}
file = fopen("/ram/output.raw", "wb");
fwrite(vystup,2048000 , 1, file);
}
Skoro to samý.
real: 0.009s user: 0.005ms sys: 0.005ms
meno instrukcii
Moj 3
DaBler 6
R 6
Ty 4
Problem, ze ti nespracujes po blokov ale Bajtov. Chap, ze operacny system rozdelu na pamet na stranky (tusim 4kB), tak zmena stranku vyvola prerusenie programu a musi OS prehodit stranky. A Ty tam striedas stranky. Ak spracuvas po 6B blokov, tak v mensich rozsahoch skace.
Tvoje aktualne tebou napisane zadanie nestaci, lebo je vecsie ako 1/120=0,0083.
Tiskni
Sdílej: