Vojtěch Polášek představil Vojtux, tj. linuxovou distribuci pro zrakově postižené uživatele. Vychází ze spinu Fedory 43 s desktopovým prostředím MATE. Konečným cílem je, aby žádný Vojtux nebyl potřeba a požadovaná vylepšení se dostala do upstreamu.
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) druhá RC verze GIMPu 3.2. Přehled novinek v oznámení o vydání. Podrobně v souboru NEWS na GitLabu.
Nové číslo časopisu Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 160 (pdf).
Izrael od února zakáže dětem používat v prostorách základních škol mobilní telefony. Podle agentury AFP to uvedlo izraelské ministerstvo školství, které zdůraznilo negativní dopady, které na žactvo používání telefonů má. Izrael se tímto krokem přidává k rostoucímu počtu zemí, které dětem ve vzdělávacích zařízeních přístup k telefonům omezují.
Internetová společnost Google ze skupiny Alphabet pravděpodobně dostane příští rok pokutu od Evropské komise za nedostatečné dodržování pravidel proti upřednostňování vlastních služeb a produktů ve výsledcích vyhledávání. V březnu EK obvinila Google, že ve výsledcích vyhledávání upřednostňuje na úkor konkurence vlastní služby, například Google Shopping, Google Hotels a Google Flights. Případ staví Google proti specializovaným
… více »Byl oznámen program a spuštěna registrace na konferenci Prague PostgreSQL Developer Day 2026. Konference se koná 27. a 28. ledna a bude mít tři tracky s 18 přednáškami a jeden den workshopů.
Na webu československého síťařského setkání CSNOG 2026 je vyvěšený program, registrace a další informace k akci. CSNOG 2026 se uskuteční 21. a 22. ledna příštího roku a bude se i tentokrát konat ve Zlíně. Přednášky, kterých bude více než 30, budou opět rozdělené do tří bloků - správa sítí, legislativa a regulace a akademické projekty. Počet míst je omezený, proto kdo má zájem, měl by se registrovat co nejdříve.
Máirín Duffy a Brian Smith v článku pro Fedora Magazine ukazují použití LLM pro diagnostiku systému (Fedora Linuxu) přes Model Context Protocol od firmy Anthropic. I ukázkové výstupy v samotném článku obsahují AI vygenerované nesmysly, např. doporučení přeinstalovat balíček pomocí správce balíčků APT z Debianu místo DNF nativního na Fedoře.
Projekt D7VK dospěl do verze 1.0. Jedná se o fork DXVK implementující překlad volání Direct3D 7 na Vulkan. DXVK zvládá Direct3D 8, 9, 10 a 11.
Byla vydána nová verze 2025.4 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení na blogu.
Řešení dotazu:
.A čo 2 x PCIe 4.0 nvme - koľko dokážu v SW raid0 dať rýchlosť čítania a zápisu ?Zrychlíš jen sekvenční čtení a zápis. Náhodné tím nenavýšíš.
Náhodné tím nenavýšíšZdroj?
pokud máš dostatečně rychlý procesor, bude "prodleva pro nalezení buňky" polovičníNerozumíme si. Ta prodleva (latence) nenastává v procesoru, ale přímo v řadiči v SSD. Samozřejmě i různé filesystému mohou být různě rychlé, ale o tom teď nemluvím.
probíhá paralelně ve dvou (nebo více) SSDTo paralelní čtení/zápis se ti hodí právě až ve chvíli když si řadič na SSD našel co potřeboval a už se jen sosá. V tu chvíli bude bottleneck max. rychlost sekvenčního čtení/zápisu daného disku, případně maximum co dokáže přenést SATA/PCIe. Takže dejme tomu, že sosáš max. rychlostí 2500 MB/s a když máš 2 disky tak můžeš sosat dohromady rychlostí 5000 MB/s. Kdybys pracoval jen se 4KB soubory, tak zapojením dvou NVMe do RAID0 v podstatě nic nezíkáš. Čím jsou soubory větší tím větší rychlost u RAID0 získáš, protože ta rychlost je složena právě z konstatního času pro nalezení buňky (režie řadiče) a z variabilního času, který je dán propustností dat. A ty tím RAID0 zvýšíš jen propustnost.
Dejme tomu, že jeden Samsung 980 PRO má latenci 41 mikrosekund. Tato latence je dána technickými parametry daného disku. Když zapojíš do RAID0 dva takové disky, tak jak dokážeš technicky nebo softwarově zajistit, aby latence klesla pod 41 mikrosekund?
To nic nevypovídá o jiné sestavě, s jiným CPU, s jinou implementací RAIDu a možná ani o jiném NVME s jiným typem řadiče.I když se rozkrájíš tam z náhodného čtení vymáčneš úplné minimum. K čemu to je? Při práci z desktopem to nemáš šanci poznat. Poznáš jen zvýšené sekvenční čtení a zápis, když se ti budou spouštět např. rychleji hry (jak jsem ti dole vložil ty dva odkazy).
"při práci s dektopem to nemáš šanci poznat"Ano, náhodné nemáš šanci na desktopu poznat. Tahle diskuze se týká desktopu. Sekvenční se zvýší. To říkám od začátku. Pokud by jsi se na začátku zeptal na detaily mezi náhodným a sekvenčním čtením/zápisem, tak jsme si to mohli v klidu vysvětlit.
Pokud jsou tyto požadavky dohromady uspokojitelné v kratším celkovém čase paralelně ze dvou nezávislých zařízení logicky by výsledná souhrnná/průměrná latence (všech požadavků) měla být nižší, než když se všěchny přístupy uspokojovalí z jednoho deviceNo jo, ale kdo rozhodne zda "jsou tyto požadavky dohromady uspokojitelné v kratším celkovém čase paralelně"? Jak to udělat u náhodného čtení, když "ta věc", která by rozhodovala o tom zda jsou "požadavky dohromady uspokojitelné v kratším celkovém čase", nemá tušení který 4KB soubor se bude číst o setinku později? Má "ta věc" čekat na další požadavek na náhodný 4KB soubor, aby zkrátila dobu při paralelním čtení nebo čekat nemá, protože by doba čekání byla delší než okamžité načtení souboru? Mnoho otázek, které určitě databázoví specialisté řeší od rána do večera
, ale u desktopu, který nechrlí požadavky na jeden 4KB soubor za druhým by taková režie pro náhodně čtené soubory byla jen prodloužením odezvy.
. Jenomže pak bychom tam museli přičíst i režii RAIDu. Ten výpočet jen jednoduše ukazuje, že náhodné čtení se nezmění na rozdíl od sekvenčního, které se zvýšuje, protože u RAID0 stačí přenést jen 4KB dat, ale u singlu se musí přenášet 8KB. Viz níže, kde je odkaz na benchtesty kde zkoumali co se v RAID0 změní při reálném použití. To považuji za důležitější než nějaké naše teorie o latencích.
8.2.4.1 Stripe Everything Across Every Disk The simplest approach to I/O configuration is to build one giant volume, striped across all available disks. To account for recoverability, the volume is mirrored (RAID 1). The striping unit for each disk should be larger than the maximum I/O size for the frequent I/O operations. This provides adequate performance for most cases.Pro zajištění dostatečné paralelizace na straně RDBMS běží více procesů pro obsluhu IO, osazuje více řadičů atd. Tady jsou dva příklady dříve zmíněného TPC-C benchmarku z roku 2008 s 6760 HDD a výkonem 4 000 000 tpm. z roku 2010 kdy k více než dvojnásobnému výkonu již stačilo jen 200 SSD a 200+ SAS/SATA HDD.
Otázka je, jak dobře je to paralelizovatelné a jestli naopak tím paralelizováním tam nevneseš další latenci.Přesně tak. U databází můžeš získaz u desktopu ne - o pár komentářů výše
U databází můžeš získaz u desktopu neJinak, z mého hlediska jsou databáze např. jako sqlite jakožto součást firefoxu to, co do velké míry způsobuje „pomalost desktopu“. Takže to, co říkáš, považuji za dvojnásob nesmyslné...
Rozhodně tvrzení, že RAID0 nic nepřinese je z obecného hlediska nepravda.Dal jsem odkaz na video, které ukazuje, že u náhodného čtení RAID0 u NVMe nic nepřinese. Právě naopak. Teď jsi na tahu ty nebo Jéčko, abyste sem hodili odkaz, který dokazuje vaše tvrzení.
U náhodného zápisu je ten rozdíl taky minimální - z 232 na 240 MB/s.
Jenom abychom si rozumněli. Netvrdím, že třeba u databázového serveru kdyby se to šikovně poskládalo k tomu se přidala optimalizace, aby se příkazy řadily za sebe, že by se z toho nedokázal vymáčknout nějaký ten MB/s navíc. Tazatel podle dotazu má obyčejný desktop a tam náhodné čtení zůstane po zapojení do RAID0 +- stejné, tak to je.
Výsledek recenze je takový:
Pros Better Sequential Performance Two drive’s capacity as one volume Coolness factor and bragging rights Cons Slower access times Neutral Random read IOPS down but writes up.Další https://www.pctechreviews.com.au/2019/07/14/amd-nvme-raid-explained-and-tested/3/ To co bude zajímat nejvíce je dole v "Real World Use": - při renderování žádný rozdíl v časech - při extrahování archivu taky žádný rozdíl - až u gamingu se ukázalo, že hry se při RAID0 spouští rychleji. Což dává smysl, protože se načítají objemnější soubory, takže se tam ukazuje výhoda sekvenčního čtení.
To tvrdím stále.A je to stále nepravda. Podívej se na ty výstupy z Crystaldisk / AS Benchmark, které dokazují, že nemáš pravdu, tj. že existují případy, kdy to neplatí.
Korektně by ta věta zněla např. takto: „V testech, které jsem viděl, RAID0 náhodné čtení nenavýšil.“Ty nevidíš, že v komentáři na který reaguješ je napsáno "Náhodné tím podle některých bechtestů nepatrně stoupne..."??? Vážně by mě zajímalo, čeho takovou přiblbou diskuzí chceš dosáhnout. Snad každému je z těch grafů i článků i videa jasné, že i nepatrný nárůst v grafech u čtení 4KB souborů QD1 (což nás u destopu zajímá) nemůže mít na reálný život žádný vliv. U tvého grafu (z německého fóra) z ATTO_Disk je u 4KB QD4 zvýšené čtení z 534 MB/s na 563 MB/s. To je 5%. Ve videu je u 4K Q1T1 nárůst z 61 MB/s na 62 MB/s (a to jen u RAID0 - CPU) což je zaokrouhleně 2%. A z toho očekáváš, že budeš o 5% rychleji bootovat nebo že ti o 5% bude rychleji fungovat Firefox jak jsi psal výše?
při extrahování archivu taky žádný rozdílPři extrahování archivu čteš sekvenčně a zapisuješ sekvenčně. Renderování na tom bude podobně. Daleko lepší test by byl např. na rychlost bootu.
Daleko lepší test by byl např. na rychlost bootu.Pokud myslíš, že by to bylo daleko lepší, tak to změř a napiš článek/blog.
U RAID0 si nejsem jist zda lze vůbec z pohledu FS docílit operace nezahrnujici oba cleny (možná pokud je alokační blok mensi/roven stripe).Ale to vůbec není nutné, aby to mělo nějaký efekt... Stačí, aby oba přístupy proběhly paralelně...
$ ssh debian-11 'grep -i -e p2pdma /boot/config*' # CONFIG_PCI_P2PDMA is not set
Tiskni
Sdílej: