Nová čísla časopisů od nakladatelství Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 155 (pdf) a Hello World 27 (pdf).
Hyprland, tj. kompozitor pro Wayland zaměřený na dláždění okny a zároveň grafické efekty, byl vydán ve verzi 0.50.0. Podrobný přehled novinek na GitHubu.
Patrick Volkerding oznámil před dvaatřiceti lety vydání Slackware Linuxu 1.00. Slackware Linux byl tenkrát k dispozici na 3,5 palcových disketách. Základní systém byl na 13 disketách. Kdo chtěl grafiku, potřeboval dalších 11 disket. Slackware Linux 1.00 byl postaven na Linuxu .99pl11 Alpha, libc 4.4.1, g++ 2.4.5 a XFree86 1.3.
Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) jako první orgán státní správy v Česku spustilo takzvaný „bug bounty“ program pro odhalování bezpečnostních rizik a zranitelných míst ve svých informačních systémech. Za nalezení kritické zranitelnosti nabízí veřejnosti odměnu 1000 eur, v případě vysoké závažnosti je to 500 eur. Program se inspiruje přístupy běžnými v komerčním sektoru nebo ve veřejné sféře v zahraničí.
Vláda dne 16. července 2025 schválila návrh nového jednotného vizuálního stylu státní správy. Vytvořilo jej na základě veřejné soutěže studio Najbrt. Náklady na přípravu návrhu a metodiky činily tři miliony korun. Modernizovaný dvouocasý lev vychází z malého státního znaku. Vizuální styl doprovází originální písmo Czechia Sans.
Vyhledávač DuckDuckGo je podle webu DownDetector od 2:15 SELČ nedostupný. Opět fungovat začal na několik minut zhruba v 15:15. Další služby nesouvisející přímo s vyhledáváním, jako mapy a AI asistent jsou dostupné. Pro některé dotazy během výpadku stále funguje zobrazování například textu z Wikipedie.
Více než 600 aplikací postavených na PHP frameworku Laravel je zranitelných vůči vzdálenému spuštění libovolného kódu. Útočníci mohou zneužít veřejně uniklé konfigurační klíče APP_KEY (např. z GitHubu). Z více než 260 000 APP_KEY získaných z GitHubu bylo ověřeno, že přes 600 aplikací je zranitelných. Zhruba 63 % úniků pochází z .env souborů, které často obsahují i další citlivé údaje (např. přístupové údaje k databázím nebo cloudovým službám).
Open source modální textový editor Helix, inspirovaný editory Vim, Neovim či Kakoune, byl vydán ve verzi 25.07. Přehled novinek se záznamy terminálových sezení v asciinema v oznámení na webu. Detailně v CHANGELOGu na GitHubu.
Americký výrobce čipů Nvidia získal od vlády prezidenta Donalda Trumpa souhlas s prodejem svých pokročilých počítačových čipů používaných k vývoji umělé inteligence (AI) H20 do Číny. Prodej těchto čipů speciálně upravených pro čínský trh by tak mohl být brzy obnoven, uvedla firma na svém blogu. Americká vláda zakázala prodej v dubnu, v době eskalace obchodního sporu mezi oběma zeměmi. Tehdy to zdůvodnila obavami, že by čipy mohla využívat čínská armáda.
3D software Blender byl vydán ve verzi 4.5 s prodlouženou podporou. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Videopředstavení na YouTube.
xinput set-prop "Logitech USB Optical Mouse" "Coordinate Transformation Matrix" 0.5 0 0 0 0.5 0 0 0 1Takto se myš chová jakžtakž snesitelně v běžném provozu. No s tímto nastavením zas zlobí v některých wine hrách. Při kliknutí na místě se kurzor přesune asi deset centimerů od místa kliknutí směrem k levému hornímu rohu obrazovky. Na gamesení to musím pokaždé přepnout na defaultní stav kdy kurzor neskáče:
xinput set-prop "Logitech USB Optical Mouse" "Coordinate Transformation Matrix" 1 0 0 0 1 0 0 0 1Protože ale hraju v okně a do toho ještě dělám x věcí mimo hru, tak je opruz to neustále ručně přepínat. Celé nastavení myši po zpomalení vypadá takto:
xinput list-props "Logitech USB Optical Mouse" Device 'Logitech USB Optical Mouse': Device Enabled (153): 1 Coordinate Transformation Matrix (155): 0.500000, 0.000000, 0.000000, 0.000000, 0.500000, 0.000000, 0.000000, 0.000000, 1.000000 libinput Natural Scrolling Enabled (280): 0 libinput Natural Scrolling Enabled Default (281): 0 libinput Scroll Methods Available (285): 0, 0, 1 libinput Scroll Method Enabled (286): 0, 0, 0 libinput Scroll Method Enabled Default (287): 0, 0, 0 libinput Button Scrolling Button (288): 2 libinput Button Scrolling Button Default (289): 2 libinput Button Scrolling Button Lock Enabled (290): 0 libinput Button Scrolling Button Lock Enabled Default (291): 0 libinput Middle Emulation Enabled (292): 0 libinput Middle Emulation Enabled Default (293): 0 libinput Accel Speed (294): 0.000000 libinput Accel Speed Default (295): 0.000000 libinput Accel Profiles Available (296): 1, 1 libinput Accel Profile Enabled (297): 1, 0 libinput Accel Profile Enabled Default (298): 1, 0 libinput Left Handed Enabled (299): 0 libinput Left Handed Enabled Default (300): 0 libinput Send Events Modes Available (265): 1, 0 libinput Send Events Mode Enabled (266): 0, 0 libinput Send Events Mode Enabled Default (267): 0, 0 Device Node (268): "/dev/input/event7" Device Product ID (269): 1133, 49271 libinput Drag Lock Buttons (282): <no items> libinput Horizontal Scroll Enabled (283): 1 libinput Scrolling Pixel Distance (301): 15 libinput Scrolling Pixel Distance Default (302): 15 libinput High Resolution Wheel Scroll Enabled (284): 1Nevím, možná tam mám něco blbě. Neexistuje nějaký jinačí způsob jak zpomalit myš? Vím že velké desktopové systémy typu Gnome na to mají nastavovací klikátka no já bych si představoval spíš něco jednoduššího. Ideálně jeden příkaz do .xinitrc.
Řešení dotazu:
Pobavilo.
ve snu by mě nenapadlo, že levná čínská myš za dvě stovky bude mít brutální 1000 DPI citlivost. Nepoužívám vyšší rozlišení obrazovky jak 1024x768
Že pozdravuju zpátky do roku 2002.
Neexistuje nějaký jinačí způsob jak zpomalit myš?
Jo, kluzáky a příp. podložku nahradit něčím s větším koeficientem tření. Třeba suchým zipem.
Tuším, že když si lidé pořizují myší se závažíčky, dělají to z podobných důvodů. Mimochodem, mnoho běžných myší v tom roce 2002 (včetně některých úplně obyčejných logitechů) mělo uvnitř schválně přišroubovanou kovovou cihličku.
…
Ve skutečnosti je meritem věci snížení citlivosti (a nebylo by od věci zaměřit se také na zrychlení, Device Accel*
, potažmo zpomalení). S Coordinate Transformation Matrix
jsou hlášené nevyřešené chyby (třeba tahle?).
Pohnu myší o dva centimetry a kurzor přeběhne celou obrazovku.
Tak znovu: to je funkce citlivosti a rozlišení senzoru myši jen jedna z více proměnných, které do toho vstupují.
To s podložkou bylo rovněž myšleno vážně. Ilustrovat to lze nejsnáze na „herních“ podložkách, které se vyrábějí z různých materiálů a s různými texturami (např. vzory látky) tak, aby usnadňovaly, nebo naopak brzdily klouzání – často se dokonce podle toho jmenují „Speed“ nebo „Precision“. Pro mě to byl takřka šokující zážitek, když jsem si (kdysi) pořídil za dvě stovky SteelSeries QcK (jedna z těch velmi pomalých podložek) nebo později plastovou 4HD. Samozřejmě netřeba nutně kupovat „herní“ podložku, jde najít i ekvivalentní předměty.
U takové retro konfigurace bych nicméně doporučil buď odpovídající dobovou myš (za velmi nízké ceny lze najít velmi kvalitní kousky), nebo moderní myš s možností nastavení rozlišení/citlivosti hned na úrovni firmwaru (jistě to zvládne i základní „herní“ a4tech/bloody, nebo logitech g* z výprodeje).
No a nebo „git gud“, ostatně někteří lidé si cíleně pořizují myši, se kterými jde přeběhnout 4k obrazovku pohybem myši o centimetr. Nepřijde mi to jako dobrý nápad, ale tak co už…
Pro lidi s parkinsonem nebo jinými potížemi jsou tu zase odlišná fyzická zařízení, např. veliké trackbally.
Když potřebuju vybrat třeba jeden znak textu tak nesmím pohnout myší víc jak o půl milimetru.
Klávesnice.
Snížení akcelerace na toto nemá vliv. Potřebuju nějak snížit citlivost na malé vzdálenosti.
Jsou různé akcelerační křivky, zmínka o zpomalení také nebyla náhodná.
Zároveň ano, citlivost na úrovni kurzoru lze změnit onou transformací, k níž jsem dodal odkaz na příklad implementační chyby.
#!/bin/bash if [ -z "$DISPLAY" ]; then exit 0; fi if [ $(pgrep -fc "$(basename "$0")") -gt 1 ]; then exit 1; fi d="Logitech USB Optical Mouse" m="Coordinate Transformation Matrix" while sleep 1; do n=$(xdotool getwindowclassname $(xdotool getwindowfocus)) s=$(xinput list-props "$d" | grep "$m" | cut -c42) if [ "$n" = "devilutionx" -o "$n" = "wow.exe" ]; then if [ $s -eq 0 ]; then xinput set-prop "$d" "$m" 1 0 0 0 1 0 0 0 1 && notify-send "$d $m 1" fi elif [ $s -eq 1 ]; then xinput set-prop "$d" "$m" 0.5 0 0 0 0.5 0 0 0 1 && notify-send "$d $m 0.5" fi echo "$n $s" done
Device Accel*
(zde konkrétně Constant Deceleration|Velocity Scaling|Profile
), které OP výše rezolutně zamítl.
libinput
né já. xinput set-prop "Logitech USB Optical Mouse" "Device Accel Velocity Scaling" 1 property 'Device Accel Velocity Scaling' doesn't exist, you need to specify its type and formatStejný error to hlásí i pro
Device Accel Constant Deceleration
a Device Accel Profile
. Nikde se mi nepodařilo najít, jak tu chybějící property
vyrobit.
Accel Speed
se zápornou hodnotou.
xinput list-props "tvoje myš"
? Zajímalo by mě co tam máš za možnosti. Mě totiž přijde, že se ty property nějak generujou u každé myši jinačí.
xinput set-prop "Logitech USB Optical Mouse" "libinput Accel Custom Motion Points" 0 2 8 32 xinput set-prop "Logitech USB Optical Mouse" "libinput Accel Custom Motion Step" 4 xinput set-prop "Logitech USB Optical Mouse" "libinput Accel Profile Enabled" 0 0 1Takto se mi myš chová ideálně. Na krátké vzdálenosti je citlivost malá a na veliké velká.
Tiskni
Sdílej: