abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 18:55 | Nová verze

    Implementace VPN softwaru WireGuard (Wikipedie) pro Windows, tj. WireGuard pro Windows a WireGuardNT, dospěly do verze 1.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 16:11 | IT novinky

    V Pekingu dnes proběhl 2. ročník půlmaratonu humanoidních robotů. První 3 místa obsadili roboti Honor Lightning v různých týmech. Nový rekord autonomního robota je 50 minut a 26 sekund. Operátorem řízený robot to zvládl i s pádem za 48 minut a 19 sekund. Řízení roboti měli časovou penalizaci 20 %. Před rokem nejrychlejší robot zvládl půlmaraton za 2 hodiny 40 minut a 42 sekund. Aktuální lidský rekord drží Jacob Kiplimo z Ugandy s časem 57 minut a 20 sekund [𝕏].

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    17.4. 17:11 | Zajímavý článek

    Stanislav Fort, vedoucí vědecký pracovník z Vlčkovy 'kyberbezpečnostní' firmy AISLE, zkoumal dopady Anthropic Mythos (nový AI model od Anthropicu zaměřený na hledání chyb, který před nedávnem vyplašil celý svět) a předvedl, že schopnosti umělé inteligence nejsou lineárně závislé na velikosti nebo ceně modelu a dokázal, že i některé otevřené modely zvládly v řadě testů odhalit ve zdrojových kódech stejné chyby jako Mythos (například FreeBSD CVE-2026-4747) a to s výrazně nižšími provozními náklady.

    MakeIranBombedAgain❗ | Komentářů: 6
    17.4. 12:44 | IT novinky

    Federální návrh zákona H.R.8250 'Parents Decide Act', 13. dubna předložený demokratem Joshem Gottheimerem a podpořený republikánkou Elise Stefanik coby spolupředkladatelkou (cosponsor), by v případě svého schválení nařizoval všem výrobcům operačních systémů při nastavování zařízení ověřovat věk uživatelů a při používání poskytovat tento věkový údaj aplikacím třetích stran. Hlavní rozdíl oproti kalifornskému zákonu AB 1043 a kolorádskému SB26-051 je ten, že federální návrh by platil rovnou pro celé USA.

    MakeIranBombedAgain❗ | Komentářů: 12
    17.4. 12:33 | Nová verze

    Qwen (čínská firma Alibaba Cloud) představila novou verzi svého modelu, Qwen3.6‑35B‑A3B. Jedná se o multimodální MoE model s 35 miliardami parametrů (3B aktivních), nativní kontextovou délkou až 262 144 tokenů, 'silným multimodálním vnímáním a schopností uvažování' a 'výjimečnou schopností agentického kódování, která se může měřit s mnohem rozsáhlejšími modely'. Model a dokumentace jsou volně dostupné na Hugging Face, případně na čínském Modelscope. Návod na spuštění je už i na Unsloth.

    MakeIranBombedAgain❗ | Komentářů: 1
    17.4. 11:00 | Nová verze

    Sniffnet, tj. multiplatformní (Windows, macOS a Linux) open source grafická aplikace pro sledování internetového provozu, byl vydán ve verzi 1.5. V přehledu novinek je vypíchnuta identifikace aplikací komunikujících po síti.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    17.4. 02:22 | Nová verze

    V programovacím jazyce Go naprogramovaná webová aplikace pro spolupráci na zdrojových kódech pomocí gitu Forgejo byla vydána ve verzi 15.0 (Mastodon). Forgejo je fork Gitei.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    17.4. 01:11 | Pozvánky

    Současně se SUSECON 2026 proběhne příští čtvrtek v Praze také komunitní Open Developer Summit (ODS) zaměřený na open source a openSUSE. Akce se koná ve čtvrtek 23. 4. (poslední den SUSECONu) v Hilton Prague (místnost Berlin 3) a je zcela zdarma, bez nutnosti registrace na SUSECON. Na programu jsou témata jako automatizace (AutoYaST), DevOps, AI v terminálu, bezpečnost, RISC-V nebo image-based systémy. Všichni jste srdečně zváni.

    lkocman | Komentářů: 1
    16.4. 15:44 | Humor

    Český úřad zeměměřický a katastrální zavedl u anonymního nahlížení do katastru nemovitostí novou CAPTCHA ve formě mapové puzzle: nepřihlášení uživatelé musí nově správně otočit devět dlaždic v 3x3 poli tak, aby dohromady daly souvislý obrázek výseče reálné mapy, přičemž na to mají pouze jeden časově omezený pokus. Test je podle uživatelů i odborníků příliš obtížný a na sociálních sítích pochopitelně schytává zaslouženou kritiku a

    … více »
    MakeIranBombedAgain❗ | Komentářů: 36
    16.4. 15:33 | Nová verze

    Byla vydána verze 1.95.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (14%)
     (8%)
     (1%)
     (12%)
     (30%)
     (3%)
     (6%)
     (2%)
     (15%)
     (25%)
    Celkem 1357 hlasů
     Komentářů: 30, poslední 3.4. 20:20
    Rozcestník

    Dotaz: SQLite jako sdílená databáze?

    26.11.2025 07:28 Burák
    SQLite jako sdílená databáze?
    Přečteno: 1780×
    Přemýšlím o jednoduché aplikaci pro sběr a zobrazování dat. Prvni část v C čte každou minuto data z ModBus RTU a jednou za 10 minut je zapíše do databaze. Druhá část je už klasicka web záležitost,které je zobrazuje ve formě grafů a "gadget". Jde o technologickou záležitost, čili sůedovat to budou max tři lidé , jde o to, aby to bylo co nejednoduší, nejblbuvdornější a schopné provozu desetileti. Nechci data ukladat jako textový log, ale také nechci "velký" SQL server . Logicky mě napadla SQLite, ale nevím jak relné a rozumné je nasadit jí jako databazi ke ketré májí přístup dva "programy"

    Poradíte?

    Odpovědi

    26.11.2025 09:46 X
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SQLite jako sdílená databáze?
    Kdyz se nad tim zamyslis, tak program v C "zapisuje" a program pro web "cte". To se vzajemne nevylucuje, takze SQLite je uplne v pohode.
    Jendа avatar 1.1. 22:53 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SQLite jako sdílená databáze?
    To se vzajemne nevylucuje
    Vylučuje v tom smyslu, že když čtecí program bude přistupovat zrovna v okamžiku, kdy se mu data mění pod rukama, tak načte něco nevalidního. Ano, nedojde ke ztrátě dat, a když se to zkusí za chvilku znovu, tak už to třeba dopadne dobře.

    Nicméně sqlite má tohle ošetřené zámky.
    28.11.2025 01:21 Kit | skóre: 46 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SQLite jako sdílená databáze?
    Hlavně tu databázi nedávej na sdílené úložiště.
    Komentáře označují místa, kde programátor udělal chybu nebo něco nedodělal.
    3.12.2025 21:11 RealJ | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SQLite jako sdílená databáze?
    myslis, ze takova samba nezvladne nazev čurák\šulin\Zvěrokleštička.sqlite?
    18.12.2025 10:36 Kit | skóre: 46 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SQLite jako sdílená databáze?
    Problém u Samby je se zamykáním záznamů při modifikaci. Podle setupu je to buď pomalé, anebo nespolehlivé. Můžeš si vybrat.
    Komentáře označují místa, kde programátor udělal chybu nebo něco nedodělal.
    29.11.2025 09:28 Want
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SQLite jako sdílená databáze?

    Jo. Jde to, ale znamená to, že musíš na aplikační úrovni ošetřit věci, které mají jiné databáze vyřešené "in vitro". A tím pádem získáš, jako bonus, mraky potenciálně rizikových míst.

    29.11.2025 09:35 Want
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SQLite jako sdílená databáze?

    Ale zdá se, že turso by mohlo být pro tebe vhodným řešením. Má být kompatibilní s SQLite, ale řeší právě ty konkurenční zápisy.

    1.12.2025 11:56 OldFrog {Ondra Nemecek} | skóre: 36 | blog: Žabákův notes | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SQLite jako sdílená databáze?
    A jak se ti tři lidé k té sqlite databázi dostanou? Budou sedět u jednoho počítače?

    Spočítal bych, kolik dat tam bude za 5 let. Nevím jaká motivace je nemít velký sql server, ale pokud je to jen "aby s tím nebyla práce", tak to není dobrá volba a dal bych na to Postgres, se kterým bude ve výsledku práce méně a zadarmo získáte vzdálený konkurentní přístup. Případně - pokud bude dat opravdu hodně a budou založená na časových razítkách - bych volil timetable databázi.
    -- OldFrog
    2.12.2025 19:03 Kit | skóre: 46 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SQLite jako sdílená databáze?
    Uvádí, že ostatní uživatelé se připojují přes web. Dělal jsem podobnou aplikaci s MySQL a vlastně by podobně fungoval i SQLite. Vlastně ne tak docela, protože pro statistiku jsem potřeboval vložené procedury, bez kterých to původně jelo 100× pomaleji. V SQLite by se to řešilo v aplikaci.
    Komentáře označují místa, kde programátor udělal chybu nebo něco nedodělal.
    3.12.2025 21:14 RealJ | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SQLite jako sdílená databáze?
    ten web ty pozadavky do db muze delat fifo... nic ve zlym, tohle je reseni ktere si rika dlouhodobe o pruser... nevim co je ve dnesnim svete velkeho na treba mariadb ktere ti pobezi i na raspberry... vygenerovat relevantni kod v cecku ti zvladne i zak pomocne skoly nebo libovolna "AI"...
    3.12.2025 21:26 Kit | skóre: 46 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SQLite jako sdílená databáze?
    FIFO si SQLite obslouží samo. V jeden okamžik může být jeden zápis a vícero čtení. Více procesu současně nevadí. Vadí jen více vláken jednoho procesu.

    Zrovna u sledování výrobního procesu je MySQL v nevýhodě, kterou by aplikace musela řešit vloženou procedurou. V SQLite se to dá umístit přímo do aplikace bez ztráty výkonu.
    Komentáře označují místa, kde programátor udělal chybu nebo něco nedodělal.
    5.12.2025 23:34 OldFrog {Ondra Nemecek} | skóre: 36 | blog: Žabákův notes | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SQLite jako sdílená databáze?
    Popiš přesněji problémy s výrobním procesem, procedurou a výkonem. Zní to hodně divně.
    -- OldFrog
    6.12.2025 00:19 Kit | skóre: 46 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SQLite jako sdílená databáze?
    Pokud proces hlásí každých 10 sekund stav zapnuto/vypnuto a tento stav je uložen do databáze. Za den získáš kolem 10k záznamů od každého stroje. Typickým požadavkem vedení je graf využití toho stroje za den, týden či měsíc. Bez vhodné agregace to jsou obrovské přesuny dat mezi databází a aplikací. V mém případě to byly 3 minuty na každý graf a bylo jich deset. V této podobě jsem to zdědil. Agregací vloženou procedurou jsem to zkrátil na 1-2 sekundy na graf.

    V SQLite tento problém odpadá, protože SQLite je v selectech řádově rychlejší než MySQL a proto je možné tu agregací řešit až v aplikaci.
    Komentáře označují místa, kde programátor udělal chybu nebo něco nedodělal.
    8.12.2025 14:48 OldFrog {Ondra Nemecek} | skóre: 36 | blog: Žabákův notes | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SQLite jako sdílená databáze?
    Ok. Koukal jsem na to a ta sqlite je opravdu rychlá, proti Postgres na vzorových datech daného typu několikanásobně rychlejší.

    Otázka však zní, zda je pro měsíční graf potřeba do aplikace přenášet 10k hodnot * 30 dnů = 300k hodnot. Pokud by se to řešilo ve standardní SQL tak by se pomocí MATERIALIZED VIEW agregoval stav jako hodinový průměr (procentuelní zastoupení stavu true za danou hodinu) a select pro graf by měl minimální režii (v Postgresql by to bylo v řádu ms oproti řádu sekund v Sqlite).
    -- OldFrog
    8.12.2025 17:44 Kit | skóre: 46 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SQLite jako sdílená databáze?
    Tenkrát mi bylo dáno MySQL s daty a byl jsem rád, že jsem mohl přidat dvě tabulky, když jsem nesměl do stávajících přidat sloupce a že jsem mohl přidat tu vloženou proceduru.
    Komentáře označují místa, kde programátor udělal chybu nebo něco nedodělal.
    8.12.2025 18:39 OldFrog {Ondra Nemecek} | skóre: 36 | blog: Žabákův notes | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SQLite jako sdílená databáze?
    To si dokážu představit... :-D Akorát bych z toho nedělal závěry pro serióznější nasazení SQL databáze. Dobře navržená SQL databáze bude mít v řadě situaci lepší celkový performace než Sqlite. To není nic proti Sqlite, naopak o ní uvažuju pro jeden soukromý projekt.
    -- OldFrog
    18.12.2025 01:11 RealJ | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SQLite jako sdílená databáze?
    A to zapnuto/vypnuto tam zapisujes o velikosti 10mb na zaznam? Ty vole db s 10k radkami pro treba 1000 stroju ve ktere je v podstate 0/1 ti pobrzi i na mikrovlnce. Ja netusim co tazatel resi, ale reporting nejakych stavu je zalezitost kde fakt negenerujes terabajty dat… ja videl db ktera dela monitoring/reporting dat ze senzoru v nuklearnim provozu, tech senzoru bylo asi 300 a kazdych 5 sekund to zapsalo namerenou hodnotu ze senzoru, jednou denne to vygenerovalo nejaky report, jednou tydne to vygenerovalo dalsi report, jednou mesicne mesicni report a to cele bezelo na starickem pentiu se 2gb ram…muj prispevek byl o tom, ze tazatel vymysli reseni ala kapica ktere bude stat dlouhodobe za hovno a jednoho dne mu nekdo za nej podekuje…
    18.12.2025 09:07 Want
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SQLite jako sdílená databáze?
    muj prispevek byl o tom, ze tazatel vymysli reseni ala kapica ktere bude stat dlouhodobe za hovno a jednoho dne mu nekdo za nej podekuje…

    Moje řešení jede non-stop od roku 2011 ty blbe. A za tu dobu se v něm protočily nejmíň čtyři major verze Debianu.

    4.12.2025 10:39 sid
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SQLite jako sdílená databáze?
    Preco nie firebase? Pokrocile, bezpecne, jednoduchsie ako postgresql.
    4.12.2025 11:59 sid
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SQLite jako sdílená databáze?
    Firebird myslene.
    5.12.2025 23:42 OldFrog {Ondra Nemecek} | skóre: 36 | blog: Žabákův notes | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SQLite jako sdílená databáze?
    Desetileti bez údržby nepoběží nic. Jaká má být retence dat? Jak dlouhou historii potřebuješ mít uloženou a co se stane, když o nic přijdeš? Jak velká ta data jsou, jaké operace se nad nimi mají dělat? Od toho bych se odpíchnul a pak teprve vybíral vhodnou technologii. V extrému například, pokud bys nepotřeboval retenci a o data mohl kdykoli přijít, tak stačí systém spouštět z read-only úložiště a data ukládat jen do paměti (struktura nebo in-memory databáze), bude to rychlé, nebude potřeba údržba úložiště a při restartu vše naběhne s prázdnými daty. Opačný protipól je situace, kdy o data nesmíš v žádném případě přijít protože hrozí velké pokuty, pak bude řešení postavené úplně jinak a budeš řešit pravidelné odlévání dat do nějaké repliky, provádění snapshotů a záloh. Atd. atd.
    -- OldFrog
    Jendа avatar 1.1. 23:00 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SQLite jako sdílená databáze?
    Ano, já bych to udělal přesně takhle, SQL server se mi adminovat nechce. Jen si dej pozor, že u sqlite budou fungovat její přirozené zámky - což je naprosto v pohodě na jakémkoli normálním FS, ale raději bych si to ověřil, pokud by to bylo na něčem divnějším síťovém (sshfs, NFS s vypnutými zámky kvůli rychlosti…).
    a schopné provozu desetileti
    V tomto nebude podle mě problém se sqlite, ale s technologií, která bude dělat to webové rozhraní. Například dvě populární webové technologie (PHP a Python s Bottle/Flaskem) se rozbíjejí s poločasem 5-10 let a jsou potřeba většinou drobné, někdy ale i větší (přechod z PHP 5, přechod z Pythonu 2) úpravy. Obdobně ty "grafy a gadgety", pokud to bude nějaké hodně javascriptové s příliš mnoha knihovnami, tak bych se trochu bál o kompatibilitu jak knihoven, tak prohlížečů za 10 let.
    17.4. 07:31 noone | skóre: 8 | blog: xdf
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SQLite jako sdílená databáze?
    Oracel BerkleyDB

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.