V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …
Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
Fossil (Wikipedie) byl vydán ve verzi 2.24. Jedná se o distribuovaný systém správy verzí propojený se správou chyb, wiki stránek a blogů s integrovaným webovým rozhraním. Vše běží z jednoho jediného spustitelného souboru a uloženo je v SQLite databázi.
Byla vydána nová stabilní verze 6.7 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 124. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu. Vypíchnout lze Spořič paměti (Memory Saver) automaticky hibernující karty, které nebyly nějakou dobu používány nebo vylepšené Odběry (Feed Reader).
/dev/hdaX
odkazoval treba na /usr
, kdyz na tom samem oddilu je pet dalsich logickych svazku.
No když neuvažuješ a do jednoho /dev/hda1 uděláš ještě několik logických oddílů grrr fuj.Huh? Nepochopils princip? Co je na tom divneho? Mam
/dev/hda1
a na nem.
# lvscan ACTIVE '/dev/vgsystem/usr' [4.00 GB] inherit ACTIVE '/dev/vgsystem/opt' [3.00 GB] inherit ACTIVE '/dev/vgsystem/var' [2.00 GB] inherit ACTIVE '/dev/vgsystem/tmp' [1.00 GB] inheritTen oddil ma celkem 20 GiB, az mi nekde zacne dochazet misto, tak proste zvetsim prislusny logicky svazek a mam vystarano. Abych to upresnil, tak v mem pripade to neni
/dev/hda1
, ale /dev/md1
(/dev/hda1
a /dev/hdb1
v RAID-1).
Kdybych mel pro kazdy mount vytvaret vlastni oddil, tak to vubec nemusim LVM pouzivat, k cemu by mi to bylo? A proc bych si mel komplikovat praci? Mimochodem, LVM2 zadne oddily na disku nepotrebuje.
P.S. LABEL je proprietarni blbina made by RedHat, ktera dela jenom problemy.
Tiskni Sdílej: