abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
včera 22:22 | IT novinky

Humble Bundle nabízí balík referenčních příruček z řady Pocket Reference od vydavatelství O'Reilly v digitální podobě bez DRM, a to za zvýhodněnou cenu aspoň 1-15 eur. Zaměřením jde především o unixové nástroje a programovací jazyky. Akce Humble Book Bundle: Pocket Reference Guides by O'Reilly trvá do 22. března.

Fluttershy, yay! | Komentářů: 0
včera 15:11 | Zajímavý článek

Softwarový syntezátor pro Linux Yoshimi (fork ZynAddSubFX) byl vydán ve verzi 2.0. Lukáš Růžička představuje Yoshimi v článku Hahaha Yamaha aneb Jak si z notebooku udělat synťák? na MojeFedora.cz.

Ladislav Hagara | Komentářů: 1
včera 09:00 | Nová verze

Byla vydána nová verze 21.0 komunitní edice multiplatformního v Javě naprogramovaného univerzálního SQL klienta a nástroje pro správu databází DBeaver (Wikipedie). Proběhla změna číslování. Verze 21.0 vychází po verzi 7.3. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí Apache 2.0.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
28.2. 09:00 | Zajímavý článek

Nová čísla časopisů od nakladatelství Raspberry Pi: MagPi 103 (pdf), HackSpace 40 (pdf), Wireframe 47 (pdf) a Hello World 15 (pdf).

Ladislav Hagara | Komentářů: 2
27.2. 16:22 | IT novinky

Google na svém blogu věnovaném AI představil nový hlasový kodek Lyra. Kvalitou je kodek Lyra s datovým tokem 3 kbps srovnatelný s kodekem Opus s datovým tokem 8 kbps.

Ladislav Hagara | Komentářů: 14
27.2. 10:00 | Nová verze

Po šestnácti měsících byla vydána nová verze 2.3 a krátce na to opravná verze 2.3.1 open source nástroje OnionShare pro přenos souborů, hostování webů a chatování přes Tor. Přehled novinek v příspěvku na blogu. Pro Linux je OnionShare k dispozici také ve formátech Flatpak a Snap.

Ladislav Hagara | Komentářů: 2
27.2. 08:00 | Nová verze

Bola vydaná nová verzia komunitnej distribúcie Mageia 8, ktorá je priamym nasledovníkom niekdajšej Mandrake/Mandrivy. Prináša podporu pre architektúru ARM, novšie prostredie GNOME 3.38.3 a KDE Plasma 20.12.0 a prechod na Python 3. Viac info sa dozviete v poznámkach k vydaniu, ináč Mageia je plne lokalizovaná do národných jazykov a poskytuje tak ako klasické aj živé inštalačné obrazy.

lukve | Komentářů: 0
26.2. 14:22 | Zajímavý software

GNU poke dospěl po třech letech vývoje do verze 1.0. Jedná se o interaktivní rozšiřovatelný editor pro práci se strukturovanými binárním daty. Přednáška věnovaná GNU poke na konferenci Kernel Recipes 2019.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
26.2. 09:00 | Komunita

Počet sad změn v OpenStreetMap dosáhl 100 milionů. Uživatel Lamine Ndiaye přidal budovy ve vesnici Nianiane v Senegalu.

Ladislav Hagara | Komentářů: 4
26.2. 08:00 | Nová verze

Byla vydána nová stabilní verze 2.92 svobodného 3D softwaru Blender. Přehled novinek v oznámení o vydání a na YouTube.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
Vzděláváte se formou hromadných online kurzů (MOOC)?
 (56%)
 (0%)
 (0%)
 (0%)
 (44%)
Celkem 9 hlasů
 Komentářů: 0
Rozcestník

Alacritty 0.3.0

Byla vydána verze 0.3.0 multiplatformního, GPU akcelerovaného, v programovacím jazyce Rust naprogramovaného, emulátoru terminálu Alacritty.

9.4.2019 09:55 | Ladislav Hagara | Zajímavý software


Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Vložit další komentář

9.4.2019 10:58 Dvorak
Rozbalit Rozbalit vše GPU akcelerovaného...
Ty jo, tak dnes už musí být i emulátor terminálu GPU akcelerovaný...
cezz avatar 9.4.2019 11:37 cezz | skóre: 24 | blog: dm6
Rozbalit Rozbalit vše Re: GPU akcelerovaného...
Musi alebo moze?
Computers are not intelligent. They only think they are.
9.4.2019 12:31 _
Rozbalit Rozbalit vše Re: GPU akcelerovaného...
Zaplat panbu za kazdou akcelerovanou aplikaci, v soucasne ere javovych, electronovych a dalsich decelerovanych mrd*k.
9.4.2019 15:17 Harvie.CZ
Rozbalit Rozbalit vše Re: GPU akcelerovaného...
Snad si nemyslis, ze by ji museli akcelerovat, kdyby ji predtim nevodcelerovali :-)
9.4.2019 15:20 Harvie.CZ
Rozbalit Rozbalit vše Re: Alacritty 0.3.0
Every day we stray further from god...
9.4.2019 18:35 Roman
Rozbalit Rozbalit vše Re: Alacritty 0.3.0
Je tam uz integrovany i Doom jako built-in? Kolik GB ma release?
k3dAR avatar 9.4.2019 18:56 k3dAR | skóre: 60
Rozbalit Rozbalit vše Re: Alacritty 0.3.0
Ja vidim 1.5MB deb...
Jinak neni treba mit blke kecy kdyz tomu nerozumis, sice $title nepouzivam, ale logicky, beznej terminal pri zpracovani programu/skriptu vypisujici do terminalu vystup tim muze byt brzden (staci si porovnat "time program" a "time program >/dev/null") v zavislosti da dalsich okolnostech to muze (pri nekoho) byt problem a tak uvita gpu akceleraci pro text vystup...
porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
9.4.2019 19:12 Roman
Rozbalit Rozbalit vše Re: Alacritty 0.3.0
pri tom ficaku textoveho vypisu to nema sanci mozek zaznamenavat uz ani u klasickeho terminalu. Skoda jen, ze autor nezalozil startup a neziskal aspon par desitek $milionu :)
9.4.2019 22:50 BFU
Rozbalit Rozbalit vše Re: Alacritty 0.3.0
Ja tomu, jako BFU, asi taky nerozumim. Mohl by jsi mi prosim vysvetlit, jak to GPU to renderovani textu zrychli ?

Vzdycky jsem si tak nejak myslel, ze kdyz chci pomoci 3D GPU vyrenderovat nejaky text, tak to funguje zhruba takto:

- Jednou si udelam texturu A, do ni predrenderuju znaky co budu pouzivat (aby to melo GPU v RAM, uploadovat znaky pokazde by trvalo dlouho)

- Jednou si udelam texturu B, do ktere budu renderovat vysledek (taky v GPU RAM, a mozna/asi k dispozici pro scanout engine)

- Jakmile prijde nejaky string, CPU prepise znaky ve stringu na pozice znaku v texture A

- Pozice znaku se nasypou do nejakyho shader programu na tom GPU a necha se to vyrenderovat do textury B

- Textura B se blitne na obrazovku, bud scanout enginem primo na GPU nebo se downloadne z GPU a dale se s ni pracuje

Takze to vypada, ze 3D GPU bude mit vetsi latenci, protoze ten terminalovy emulator musi pripravit data pro GPU ve vhodnem formatu. Vyhodne to nejspise bude pouze pri nejakych vetsich davkach stringu a/nebo scrollovani, kdy se da pohybovat s celou texturou.

Kdyz Xlibove aplikace renderujou nejaky text, tak se vetsinou (*) pouziva hloupe memcpy(3) z nejakych predrenderovanych fontu, coz sice zatezuje CPU taky, ale muze mit mensi latenci. Pri scrollovani se daj memcpy(3)ovat cele radky taky, coz CPU s cachema docela umi.

Nakonec ten benefit GPU akcelerace vs. hloupe memcpy() asi hodne zalezi na tom, jestli uzivatel terminalem proleva obrovske mnozstvi textu nebo pouziva napr. nejaky interaktivni textovy nastroj. Nebo jsem prehlednul neco zjevneho ?

(*) popr. G2D, coz je vetsinou hodne specificke.
cezz avatar 10.4.2019 11:56 cezz | skóre: 24 | blog: dm6
Rozbalit Rozbalit vše Re: Alacritty 0.3.0
Myslim, ze ludia sa prilis sustreduju na cool features ako GPU akceleracia, ale ta "magia" v skutocnosti lezi inde. Vacsina rychlosti Alacritty nie je v GPU, ale v sposobe ako parsuje text a ako vyuziva zero cost abstraction ktoru Rust prinasa.

Co som pozeral, tak GPU je skor taka ceresnicka na torte, pretoze je relativne jednoduche to spravit. Ale aj to prinasa nejake tie benefity - ako napriklad ze nemusia riesit ciastocny upgrade obrazovky, lebo na GPU je rychlejsie proste vykreslit vsetko. Cize neriesis v CPU to co GPU aj tak vie robit efektivnejsie.

Nejake detaily su v dva roky starom blogu, ak ta to zaujima.

Vseobecne si nemyslim, ze pre koncoveho pouzivatela na modernom PC je toto zrovna aplikacia ktora kriticky potrebuje maximalny vykon, ale paci sa mi ze sa vyvija aplikacia s poziadavkou na vykon a ze benchmarking je jeden z testov v ramci release pipeline.
Computers are not intelligent. They only think they are.
xkucf03 avatar 10.4.2019 12:20 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
Rozbalit Rozbalit vše Re: Alacritty 0.3.0

Pokud je to baví, tak nic proti :-) Ale mě osobně to přijde jako optimalizace na nepravém místě, zbytečnost. Větší efekt by mělo investovat ten čas to optimalizace GTK, Qt, Swingu atd. U terminálových aplikací jsem nikdy neměl problém s výkonem. Pokud jde o příliš velké množství vypisovaného textu, tak to je chybné použití – člověk to stejně nestíhá číst, takže není důvod to posílat na terminál – takové výpisy si nasměruji do souboru nebo do /dev/null. Případně jsou textové aplikace někdy pomalé kvůli extrémně pomalé a nespolehlivé síti, ale s tím lepší emulátor terminálu taky nepomůže.

Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
10.4.2019 15:21 luky
Rozbalit Rozbalit vše Re: Alacritty 0.3.0
Problem muze byt v generickem nastroji - napriklad buildovaci nastroj bitbake vypisuje pri buildu jednotlive kroky, coz je zbytecne pro balicky o jednom souboru, ale pro velke balicky to poskytuje uzivateli hodnotnou zpetnou vazbu.

Dale se rychly terminal muze hodit pri sledovani porna pres ASCII Art vystup. Zkuste telnet pornhub.com
10.4.2019 19:44 BFU
Rozbalit Rozbalit vše Re: Alacritty 0.3.0
On ten vystup z bitbake se neaktualizuje zas tak casto. Spise naopak, CPU musi krmit GPU tim, co ma GPU renderovat a bitbake je doslova navrzeny tak, aby to CPU vytizil co nejvic, takze vysledek bude takovy, ze GPU bude starvovat.
cezz avatar 10.4.2019 15:49 cezz | skóre: 24 | blog: dm6
Rozbalit Rozbalit vše Re: Alacritty 0.3.0
Ono pri klasickom vypise textu to asi veru moc zmysel nema. (Okrem teda pripadov kedy omylom spravis cat velkysubor a ono ti to potom na minutu vytazi CPU na 100% lebo to nechces zabit)

Ale v pripade nejakeho GUI uz to je dost poznat. Ani nie tak na prvy pohlad ako skor ked clovek s tym funguje nejaku dobu a zrazu prepne na nejaky pomaly terminal..

Ono vseobecne to je taky hobby projekt a asi aj dovod preco to niekto robi je ze je jednoduchsie optimalozovat terminal emulator ako nieco ine, ale alacritty pouziva niekolko zaujimavych externych projektov, ktore sa pouzivaju aj tam kde na vykone skutocne zalezi, cize ak pomozu vylepsit nieco v upstreame (rust crates su vsetky pochopitelne v dost rannom stadiu) tak to casom prebuble aj do projektov kde na vykone skutocne zalezi.

Plus, uprimne, ak niekedy potrebujes pouzivat Windows, toto je jeden z najlepsich terminal emulatorov pre platformu, vsetko ostatne co som skusal je bud priserne pomale alebo ma problem renderovat cokolvek zlozitejsie korektne, alebo oboje naraz..
Computers are not intelligent. They only think they are.
10.4.2019 19:50 BFU
Rozbalit Rozbalit vše Re: Alacritty 0.3.0
Pokud je tvuj terminal pomaly, tak je chyba mozna nekde jinde. V prvni rade, co znamena pomaly ? Ze ma velkou latenci pri vstupu / vystupu ? Zkus k tomu pripojit perf(1) a nahrat si trace te pomalosti. Pak to muzes pomoci perf-report(1) analyzovat a zjistit, co je skutecne za problem.

Windows jsem uz dlouho nepouzival, ale hodi se vedet, ze to tam funguje.
cezz avatar 11.4.2019 12:36 cezz | skóre: 24 | blog: dm6
Rozbalit Rozbalit vše Re: Alacritty 0.3.0
Ja to tak nejak nemam chut riesit v praxi, preco je iny terminal pomaly, ked proste mozem pouzit nieco rychlejsie.
Computers are not intelligent. They only think they are.
10.4.2019 12:46 BFU
Rozbalit Rozbalit vše Re: Alacritty 0.3.0
Ale kdyz prerenderujes pomoci GPU uplne vsechno, tak kopirujes obrovske mnozstvi pameti a navic je to energeticky neefektivni, coz BFUzivatel notebooku nema rad.
k3dAR avatar 10.4.2019 14:58 k3dAR | skóre: 60
Rozbalit Rozbalit vše Re: Alacritty 0.3.0
BFUzivatel nepotrebuje superrychlej terminal ;-)
porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
cezz avatar 10.4.2019 15:34 cezz | skóre: 24 | blog: dm6
Rozbalit Rozbalit vše Re: Alacritty 0.3.0
Pokial to spravne chapem, tak len aktualizujes obsah obrazovky (v podstate "text") a nechas GPU aby to zrenderovalo, cize kopirujes minimum. Plus kopirovat taky blok pamati bude jednoduchsie ako riesit logiku co renderovat a co nie.

Ale neviem, GPU sa moc nerozumiem, mne skor pridu zaujimave tie optimalizacie v parsovani.
Computers are not intelligent. They only think they are.
10.4.2019 20:30 BFU
Rozbalit Rozbalit vše Re: Alacritty 0.3.0
Obsah obrazovky je blok pameti v nejakem formatu, ktery ti scanout engine cte z pameti a posila na obrazovku. Ten blok pameti je vetsinou textura, do ktere GPU renderuje. Scanout engine a GPU muzou byt dva ruzne bloky (treba kdyz mas nejaky notebook s i915 a diskretni nvidii ; nebo nejaky embedded system s mem2mem GPU a uplne jinym scanout enginem), coz je asi pro uzivatele ta horsi varianta, protoze mu to ubira propustnost pameti. Kdyz budu uvazovat, ze CPU a GPU a scanout engine sdili jednu DRAM a ze mam 1920x1080x32bpp display a 60 Hz refresh, tak z pameti scanout engine precte 1920*1080*(32/8)*60 Byte/s , coz je ~500 MiB/s .

Ale aby byl ten obsah pro scanout engine k dispozici, tak ho GPU musi nejdriv vyrenderovat. A tady je problem, to GPU nema tolik cachi a texturovacich jednotek, aby si v sobe udrzelo uplne vsechno co potrebuje, aby seskladalo tu scenu -- obsah obrazovky. Takze to GPU musi ty ruzne male textury (ruzne hezke buttonky a labely a vsechno mozne) nejdrive nasamplovat z DRAM. Obcas je potreba si nejaky docasny vysledek, treba jedno cele okno, zapsat do DRAM. A nakonec je potreba to cele zase vsechno znova nacist z DRAM a vyrobit tu vyslednou texturu -- obsah obrazovky.

Samozrejme, ne vsechny okna potrebujou 60fps update, takze tam se proste vezme predchozi textura celeho okna. Proto se taky spatne pocita, kolik to GPU skutecne spotrebuje celkove propustnosti pameti. Nicmene pokud uvazuju, ze mam fullscreen terminal a pres nej mi scrolluje nahodny text, tak to GPU bude musel nasamplovat nejake ty fonty (male cteni z DRAM) a zapsat do DRAM novy obsah obrazovky, coz je nejakych 500 MiB/s. Ten vysledek se pak postoupi scanout enginu, ktery to zobrazi.

Nakonec zalezi na tom, jestli tech >500 MiB/s read a 500 MiB/s write zpusobi BFUzivateli nejake komplikace. Podle toho co ma za DRAM to muze ublizovat docela dost, detaily viz Drepper cpumemory.pdf kapitola 2.2 .
xkucf03 avatar 10.4.2019 20:53 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
Rozbalit Rozbalit vše Re: Alacritty 0.3.0

Nemůžu si pomoct, ale přijde mi poněkud úsměvné :-) tohle všechno dělat kvůli terminálovým aplikacím, které normálně běhají i na sériové konsoli s rychlostí třeba 9 600 bitů za vteřinu.

Také jsem si vzpomněl na Jurský park z roku 1993 a slavnou scénu „Tohle je Unix systém, tohle znám. Odtud se dá ovládat celej park.“ – kde už tehdy měli 3D správce souborů, takže to malá Lex nemusela klovat do textového okna. Na druhou stranu v Matrixu by ten akcelerovaný terminál asi užili – na sledování těch nekonečných zelených výpisů.

Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
10.4.2019 21:20 BFU
Rozbalit Rozbalit vše Re: Alacritty 0.3.0
Povazujes SLIP za terminalovou aplikaci? Pokud jo, tak tech 9600 Bdps zacne byt docela opruz :-)

fsn a eaglemode jsou oba super.
cezz avatar 11.4.2019 12:32 cezz | skóre: 24 | blog: dm6
Rozbalit Rozbalit vše Re: Alacritty 0.3.0
Ono nie kazdy je limitovany tymi 9600bps, niektori pouzivaju terminal lokalne alebo vyuzivaju nieco ine ako modem. ;-)

Plus ak terminal vykresli obsah za 4ms a zvysok casu moze CPU robit nieco rozumne, tak preco to neurobit?
Computers are not intelligent. They only think they are.
k3dAR avatar 10.4.2019 21:32 k3dAR | skóre: 60
Rozbalit Rozbalit vše Re: Alacritty 0.3.0
tolik teorie a ted praxe i7+IntelHD3000(+SSD): "ls -R /"
4s - >/dev/null
15.5s - alacritty
19.6s - xfce4-terminal (kompozitor on)
porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
11.4.2019 10:58 666
Rozbalit Rozbalit vše Re: Alacritty 0.3.0
+1

tak snad to zavre hubu tem uplakankum a bojovnikum za ucelne vynalozenou energii v diskuzi
11.4.2019 16:50 BFU
Rozbalit Rozbalit vše Re: Alacritty 0.3.0
Zajistil jsi, ze mas vzdy stejne podminky mereni a mereni nekolikrat opakoval, aby jsi mel jistotu, ze jsi do nej nezatahl chyby ?

Uz jenom ls -R do mereni zanasi ruzne nedeterministicke prostroje zpusobene pristupem na FS. Zkus tim protocit nejaky blok textu, co mas nacachovany v tmpfs (RAM), mozna tomu terminalu dat maximalni prioritu scheduleru a pripichnout ho na jedine CPU. To by mohlo zacit davat nejake pouzitelne vysledky.
xkucf03 avatar 11.4.2019 17:23 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
Rozbalit Rozbalit vše Re: Alacritty 0.3.0

Vytvořil jsem si textový soubor obsahující 10 MB náhodných dat (/dev/urandom + base64). Poslat tenhle soubor do /dev/null trvá cca 8 ms. Vypsat ho v Konsoli (KDE 5.44.0) trvá cca 1 vteřinu. Tzn. propustnost řádově 80 Mbps.

Schválně zkuste někdo porovnat různé terminály včetně toho Alacritty. Ale mně i ten výkon Konsole přijde dostatečný.

P.S. A to jsem to pouštěl na CPU z roku 2012 :-)

Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
k3dAR avatar 11.4.2019 21:17 k3dAR | skóre: 60
Rozbalit Rozbalit vše Re: Alacritty 0.3.0
dd if=/dev/urandom bs=1M count=10 | base64 >/dev/shm/test.b64
a "cat /dev/shm/test.b64" (vsechny terminaly vyska 61znaku)
0.009 - >/dev/null
0.460 - Alacritty 0.3.0
2.170 - xfce4-terminal 0.8.7.4
7.700 - xterm 330 
testy sem 10x provadel na stejnem stroji(T420s s i7-2640M, Xubuntu 18.04.2+HWE), napreskacku, v "nulove" zatezi...
porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
k3dAR avatar 11.4.2019 21:19 k3dAR | skóre: 60
Rozbalit Rozbalit vše Re: Alacritty 0.3.0
$ ls /dev/shm/test.b64
-rw-rw-r-- 1 k3dar k3dar 14164977 dub 11 21:04 /dev/shm/test.b64
porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
12.4.2019 14:22 BFU
Rozbalit Rozbalit vše Re: Alacritty 0.3.0
Nice :-)
xkucf03 avatar 11.4.2019 21:56 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
Rozbalit Rozbalit vše Re: Alacritty 0.3.0

Zkusil jsem ještě xfce4-terminal – to bylo cca o 20 % horší než Konsole. Zajímavý byl xterm – když bylo okno roztažené na tři čtvrtiny šířky obrazovky nebo méně, tak to trvalo cca 3,3 vteřiny, ale když jsem okno roztáhl na celou šířku obrazovky (2560×1080), tak to bylo najednou 25 vteřin.

Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
cezz avatar 11.4.2019 12:28 cezz | skóre: 24 | blog: dm6
Rozbalit Rozbalit vše Re: Alacritty 0.3.0
Tak nejak mam pocit ze popisujes problem iGPU a zdielanej RAM, co je ale problem bez ohladu na to ci renderujes terminal softwarovo alebo nie.

Jediny rozdiel vidim v tom, ze v pripade alacritty musis v GPU pamati drzat atlas texture s renderovanymi znakmi, ale to uz dnes absolutne nie je problem aj na iGPU.

Ale mozno sa mylim, ja viem o GPU v podstate nic. V praxi je alacritty rychlejsie a to je jedine co ma zaujima.
Computers are not intelligent. They only think they are.

Založit nové vláknoNahoru


ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
© 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.