abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 15:44 | Upozornění

    Zemřel Rob Grant, spolutvůrce kultovního sci-fi seriálu Červený trpaslík.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    27.2. 17:33 | IT novinky

    Apple oznámil, že iPhone a iPad jako první a jediná zařízení pro koncové uživatele splňují požadavky členských států NATO na zabezpečení informací. Díky tomu je možné je používat pro práci s utajovanými informacemi až do stupně „NATO Restricted“, a to bez nutnosti instalovat speciální software nebo měnit nastavení. Žádné jiné běžně dostupné mobilní zařízení tak vysokou úroveň státní certifikace dosud nezískalo.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 13
    27.2. 13:00 | IT novinky

    Americký provozovatel streamovací platformy Netflix odmítl zvýšit nabídku na převzetí filmových studií a streamovací divize konglomerátu Warner Bros. Discovery (WBD). Netflix to ve čtvrtek oznámil v tiskové zprávě. Jeho krok po několikaměsíčním boji o převzetí otevírá dveře k akvizici WBD mediální skupině Paramount Skydance, a to zhruba za 111 miliard dolarů (2,28 bilionu Kč).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 13
    27.2. 12:44 | IT novinky

    Americká společnosti Apple přesune část výroby svého malého stolního počítače Mac mini z Asie do Spojených států. Výroba v závodě v Houstonu by měla začít ještě v letošním roce, uvedla firma na svém webu. Apple také plánuje rozšířit svůj závod v Houstonu o nové školicí centrum pro pokročilou výrobu. V Houstonu by měly vzniknout tisíce nových pracovních míst.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 20
    27.2. 12:11 | Zajímavý článek

    Vědci Biotechnologické společnosti Cortical Labs vytvořili biopočítač nazvaný CL1, který využívá živé lidské mozkové buňky vypěstované z kmenových buněk na čipu. Po úspěchu se hrou PONG se ho nyní snaží naučit hrát DOOM. Neurony přijímají signály podle toho, co se ve hře děje, a jejich reakce jsou převáděny na akce jako pohyb nebo střelba. V tuto chvíli systém hraje velmi špatně, ale dokáže reagovat, trochu se učit a v reálném čase se hrou

    … více »
    karkar | Komentářů: 8
    27.2. 01:55 | Nová verze Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    26.2. 21:33 | Nová verze

    Ben Sturmfels oznámil vydání MediaGoblinu 0.15.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání. MediaGoblin (Wikipedie) je svobodná multimediální publikační platforma a decentralizovaná alternativa ke službám jako Flickr, YouTube, SoundCloud atd. Ukázka například na LibrePlanet.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    26.2. 15:44 | Zajímavý software

    TerminalPhone (png) je skript v Bashi pro push-to-talk hlasovou a textovou komunikaci přes Tor využívající .onion adresy.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    26.2. 12:22 | IT novinky

    Před dvěma lety zavedli operátoři ochranu proti podvrženým hovorům, kdy volající falšuje čísla anebo se vydává za někoho jiného. Nyní v roce 2026 blokují operátoři díky nasazeným technologiím v průměru 3 miliony pokusů o podvodný hovor měsíčně (tzn., že k propojení na zákazníka vůbec nedojde). Ochrana před tzv. spoofingem je pro zákazníky a zákaznice všech tří operátorů zdarma, ať už jde o mobilní čísla nebo pevné linky.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    26.2. 03:44 | Komunita

    Společnost Meta (Facebook) předává React, React Native a související projekty jako JSX nadaci React Foundation patřící pod Linux Foundation. Zakládajícími členy React Foundation jsou Amazon, Callstack, Expo, Huawei, Meta, Microsoft, Software Mansion a Vercel.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (17%)
     (6%)
     (0%)
     (11%)
     (27%)
     (2%)
     (5%)
     (2%)
     (13%)
     (26%)
    Celkem 974 hlasů
     Komentářů: 25, poslední 3.2. 19:50
    Rozcestník

    Anatomie souborového systému ext4

    Na IBM developerWorks je detailně rozebírána struktura nového souborového systému ext4. Kromě nových funkcí a jejich principů a předností se článek zaobírá též historií a kompatibilitou.

    24.2.2009 08:21 | Luboš Doležel (Doli) | Zajímavý článek


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    alblaho avatar 24.2.2009 09:50 alblaho | skóre: 17 | blog: alblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Anatomie souborového systému ext4
    Pěkné. ext4 je dobrá práce evolučního vývoje.

    Zatím mám všude ReiserFS kvůli rychlosti (a s vědomím toho, že jakmile se ten dynamický layout rozsype, může být zle). Zatím jsem s ním spokojen, ale mám pocit, že zájem o něj nějak upadá.

    Jestli budu za půl roku dělat nějakou čistou instalaci (třeba Koalu), tak budu mít pokušení ext4 zkusit. Očekávám velkou spolehlivost a slušnou rychlost.

    Ale pořád mi vadí statický počet inodů, i když vím, že se s tím žít dá.

    A ještě jedna poznámka: před pár dny se tu objevily nadšené reakce na Btrfs opěvující hlavně rychlost. To mě dost překvapilo, myslel jsem, že Btrfs je zaměřen spíš na fíčury (snapshoty atp.). Třeba ZFS toho umí hodně, ale výkon zas tak oslnivý není, ne?
    24.2.2009 18:02 M. Lox | skóre: 12
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Anatomie souborového systému ext4
    Výkon ZFS není oslnivý ani trochu, Btrfs jsem zatím nezkoušel. Nejrychlejší mně známý FS je Reiser4, který je navíc IMHO oproti ReiserFS (3.6) i odolnější vůči chybám a úspěšněji opravitelný, i když to pořád nenahrazuje UPS ;-)
    make menuconfig, not war!
    alblaho avatar 24.2.2009 22:28 alblaho | skóre: 17 | blog: alblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Anatomie souborového systému ext4
    Ano, rychlost Reiser4 je pověstná. Ale nikdy jsem ho nezkoušel. A s tou opravitelností je to takové těžko měřitelné, máš s tím nějaké reálné zkušenosti?

    Třeba mně se zdá ReiserFS 100% spolehlivý, protože za tři roky na třech počítačích jsem nezaznamenal žádné zaváhání. Naproti tomu ext3 mi svého času na Debianu Sarge nějak nadávalo a pouštělo fschck. Ale objektivně chápu, že ten feudální layout (statická prealokace inodů atd.) ext3 má tu dobrou vlastnost, že nějaká data jdou přečíst i když je polovina disku v řiti. ReiserFS je strom, takže když smázneš kus kořene, je to blbé.
    25.2.2009 15:41 M. Lox | skóre: 12
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Anatomie souborového systému ext4
    Ano, rychlost Reiser4 je pověstná. Ale nikdy jsem ho nezkoušel. A s tou opravitelností je to takové těžko měřitelné, máš s tím nějaké reálné zkušenosti?

    Všechny tři jsou nové, málo otestované a nepříliš rozšířené, na druhou stranu ani jeden z nich si (v poslední verzi) nedá tvoje data k snídani, pokud mu k tomu nedáš důvod.

    Z mých zkušeností dále vyplývá, že R4 se sám od sebe (např. při výpadku proudu, kdy sektory na disku zůstanou neporušeny a co se do nich stihlo zapsat, to tam také zůstalo) neopravitelně nerozbije ani když ho budeš na kolenou prosit, ačkoliv někdy dochází ke ztrátě souborů nebo dat ze souborů otevřených pro zápis (to je ale spíš záležitost write cache než Reiseru). Kousky (málokdy celé soubory) můžeš najít v /lost+found, ale stejně většinou k ničemu nejsou, pokud ten ztracený poklad nebyl plaintext.

    Na druhou stranu je zcela minimálně odolný proti vadným sektorům ve stromu – jeden ještě může přežít, ale pokud jich je více, tak je celý FS v háji. Testoval jsem to pomocí dd a vytahování baterky z kamarádova notebooku.

    Co se ext4 týče, tak ten se při restartovacím testu dvakrát rozsypal úplně, jednou se opravil, ale „chyběl“ v něm celý jeden adresář, který se přesunul s veškerým obsahem neporušen do /lost+found, a v dalších dvou testech přežil dobře – takže je to buď všechno, nebo nic. Proti cílené likvidaci inod ddčkem je odolný dobře, vždy chyběly jenom soubory, které ke smazaným inodám patřily, jednou se dokonce obnovily i ty.

    Třeba mně se zdá ReiserFS 100% spolehlivý, protože za tři roky na třech počítačích jsem nezaznamenal žádné zaváhání. Naproti tomu ext3 mi svého času na Debianu Sarge nějak nadávalo a pouštělo fschck. Ale objektivně chápu, že ten feudální layout (statická prealokace inodů atd.) ext3 má tu dobrou vlastnost, že nějaká data jdou přečíst i když je polovina disku v řiti. ReiserFS je strom, takže když smázneš kus kořene, je to blbé.
    Zkušenosti a názory mám defacto stejné.
    make menuconfig, not war!

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.