abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 01:11 | IT novinky

    Od úterý 28. dubna musí nově uváděné notebooky v Evropské unii podporovat nabíjení přes USB-C. Jednotná nabíječka byla schválena Evropským parlamentem v říjnu 2022.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 23:44 | Bezpečnostní upozornění

    Byly publikovány informace o kritické zranitelnosti CVE-2026-31431 pojmenované Copy Fail v Linuxu, konkrétně v kryptografii (AF_ALG). Běžný uživatel může získat práva roota (lokální eskalaci práv). Na všech distribucích Linuxu vydaných od roku 2017. Pomocí 732bajtového skriptu. V upstreamu je již opraveno. Zranitelnost byla nalezena pomocí AI Xint Code.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 17:44 | Nová verze

    Textový editor Zed dospěl do verze 1.0. Představení v příspěvku na blogu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 04:44 | Komunita

    Vývojáři svobodného 3D softwaru Blender představili (𝕏, Mastodon, Bluesky) nejnovějšího firemního sponzora Blenderu. Je ním společnost Anthropic stojící za AI Claude a úroveň sponzoringu je Patron, tj. minimálně 240 tisíc eur ročně. Anthropic oznámil sponzorství v tiskové zprávě Claude for Creative Work.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 03:55 | Nová verze

    VNC server wayvnc pro Wayland kompozitory postavené nad wlroots - ne GNOME, KDE nebo Weston - byl vydán ve verzi 0.10.0. Vydána byla také verze 1.0.0 související knihovny neatvnc.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    28.4. 16:22 | Nová verze

    Bylo oznámeno vydání Fedora Linuxu 44. Ve finální verzi vychází šest oficiálních edic: Fedora Workstation a Fedora KDE Plasma Desktop pro desktopové, Fedora Server pro serverové, Fedora IoT pro internet věcí, Fedora Cloud pro cloudové nasazení a Fedora CoreOS pro ty, kteří preferují neměnné systémy. Vedle nich jsou k dispozici také další atomické desktopy, spiny a laby. Podrobný přehled novinek v samostatných článcích na stránkách

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    28.4. 15:44 | Zajímavý článek

    David Malcolm se na blogu vývojářů Red Hatu rozepsal o vybraných novinkách v GCC 16, jež by mělo vyjít v nejbližších dnech. Vypíchnuta jsou vylepšení čitelnosti chybových zpráv v C++, aktualizovaný SARIF (Static Analysis Results Interchange Format) výstup a nová volba experimental-html v HTML výstupu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    28.4. 15:11 | Nová verze

    Byla vydána verze R14.1.6 desktopového prostředí Trinity Desktop Environment (TDE, fork KDE 3.5, Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání, podrobnosti v seznamu změn.

    JZD | Komentářů: 0
    28.4. 12:55 | Komunita

    Jon Seager z Canonicalu včera na Ubuntu Community Hubu popsal budoucnost AI v Ubuntu. Dnes upřesnil: AI nástroje budou k dispozici jako Snap balíčky, vždy je může uživatel odinstalovat. Ve výchozím nastavení budou všechny AI nástroje používat lokální AI modely.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    27.4. 23:11 | IT novinky

    Nový ovladač Steam Controller jde do prodeje 4. května. Cena je 99 eur.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (14%)
     (8%)
     (2%)
     (13%)
     (31%)
     (4%)
     (7%)
     (3%)
     (15%)
     (25%)
    Celkem 1452 hlasů
     Komentářů: 30, poslední 3.4. 20:20
    Rozcestník

    Co bude ve Fedoře 16

    Na Fedora Wiki se objevil seznam priorit pro Fedoru 16, kterými se vývojáři budou nejvíce zabývat. Je mezi nimi např. Btrfs jako výchozí souborový systém, absence HALu, GNOME 3.2, KDE SC 4.7, Blender 2.5, systemd namísto sysVinit a mnoho dalšího.

    22.7.2011 16:25 | Migi | Komunita


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    contyk avatar 22.7.2011 17:20 contyk | skóre: 3
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co bude ve Fedoře 16
    systemd je jiz ve Fedore 15; dana feature se tyka prevodu sysv initskriptu na unit files...
    22.7.2011 17:22 analnik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co bude ve Fedoře 16
    Jedu si na fedore 14 a na vyssi nemam v umyslu povysovat. Budu nucen prejit na jine distro.
    pavlix avatar 22.7.2011 17:56 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co bude ve Fedoře 16
    Přejdi na to, co ti bude vyhovovat :). Já vesele používám Fedoru 15, hlásím poslušně chyby, a určitě rád testnu i 16 :). Co budu na jaký účel reálně používat, to nikdo neví.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    Conscript89 avatar 22.7.2011 19:30 Conscript89 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co bude ve Fedoře 16
    Ja to tak postupne bohuzel delam take. V praci budu dal pouzivat Fedoru, ale doma na desktopu to je CentOS6 s virtualizaci (kdyz potrebuju neco co CentOS nema, tak si to zvirtualizuju a pres X (tcp) to mam na desktopu jako by mi to bezelo primo) :)
    I can only show you the door. You're the one that has to walk through it.
    22.7.2011 19:41 lib | skóre: 9
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co bude ve Fedoře 16
    já také jedu si na fedore 14 a na vyssi nemam v umyslu povysovat. Tvůrci distribuce se IMHO zbláznili nebo s nimi tluče puberta...
    Conscript89 avatar 22.7.2011 19:45 Conscript89 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co bude ve Fedoře 16
    Souhlas, ted jsem v seznamu nasel ze se ma prejit na Grub2, to je podle me podstatnejsi zmena, nez prepis init scriptu do systemd unit, ktere jsou "jen kosmeticka zalezitost".
    I can only show you the door. You're the one that has to walk through it.
    23.7.2011 00:03 l4m4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co bude ve Fedoře 16
    prepis init scriptu do systemd unit, ktere jsou "jen kosmeticka zalezitost"
    Kosmetická záležitost s dalekosáhlými, často nečekanými důsledky a rozbíjející řadu věcí. Jasně...
    pavlix avatar 23.7.2011 18:16 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co bude ve Fedoře 16
    Souhlas, ted jsem v seznamu nasel ze se ma prejit na Grub2, to je podle me podstatnejsi zmena, nez prepis init scriptu do systemd unit, ktere jsou "jen kosmeticka zalezitost".
    Spíš naopak. Grub je změna naprosto minimální, protože se vůbec netýká běžícího systému. Ale bude dobře, když instalátor Fedory konečně v tomto směru dotáhne instalátor Debianu.

    O nic jiného než o instalátor nejde, protože Grub2 je ve Fedoře dávno a při troše šikovnosti to jde zvládnout bez instalátoru.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    michich avatar 22.7.2011 19:59 michich | skóre: 51 | blog: ohrivane_parky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co bude ve Fedoře 16
    Co ti konkrétně vadí?
    22.7.2011 20:28 JoHnY2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co bude ve Fedoře 16
    Taky by me zajimalo. Ja fedoru pouzivam na nedulezity masiny jak v praci tak doma a nemuzu si stezovat. Doma mi vcelku spokojene tika F15 s 2 virtualnima F15kama a jednim Debianem stable. V praci tika F14 a na testovaci ucely je taky fajn, prehazovat budu az na F16, pokud se pri domacim testu neukazou zadrhele.

    Pokud jsou nejaky zakopany psi v desktopu, tak by me to zajimalo, protoze na to presne Fedoru nepouzivam. No ja vubec na desktop Linux moc nepouzivam (mam cernou dusi a windows 7 na vsech desktopech ... muhehe :-D).
    23.7.2011 22:00 Hue | skóre: 6
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co bude ve Fedoře 16
    Například RHBZ #690930. To, že vydají distribuci, která nejde vůbec nabootovat na ohromným množství procesorů a nejsou to schopní opravit ani 4 měsíce po nahlášení je průšvih. Fedoru mám rád, jiný distro nechci, ale zatím zůstávám u verze 14.
    contyk avatar 24.7.2011 00:49 contyk | skóre: 3
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co bude ve Fedoře 16
    To je Rawhide a F16Blocker. O jakem vydani je rec?
    pavlix avatar 24.7.2011 01:03 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co bude ve Fedoře 16
    Například RHBZ #690930.
    Mno...
    Version(s): rawhide
    Děláš si legraci nebo si najdeš na fedorácké wiki, co to je rawhide?
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    24.7.2011 08:06 Hue | skóre: 6
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co bude ve Fedoře 16
    Ne, legraci si nedělám. Ano, vím co je rawhide. A to, že je to reportováno jako rawhide (v době kdy ještě F15 nevyšla, navíc v tom mají bordel a ani severity nevyplnili) nic nemění na tom, že se to projevuje i na finální 15ce.
    michich avatar 24.7.2011 10:47 michich | skóre: 51 | blog: ohrivane_parky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co bude ve Fedoře 16
    Není povinnost nastavovat Severity/Priority. Je na uvážení maintainera, jestli ta pole chce k něčemu používat. Já to nastavuju málokdy, protože se setkávám s reportery, pro které je vždy ten jejich bug ten nejdůležitější na světě a pak se chtějí hádat, když to nenastavím podle jejich představ.
    michich avatar 24.7.2011 10:42 michich | skóre: 51 | blog: ohrivane_parky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co bude ve Fedoře 16
    Vypadá to, že to má aspoň snadný workaround - odinstalovat microcode_ctl.
    24.7.2011 12:07 Hue | skóre: 6
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co bude ve Fedoře 16
    Což se ovšem provede dost špatně, když kvůli tomuhle ani nenajede instalace...
    Rezza avatar 24.7.2011 12:06 Rezza | skóre: 25 | blog: rezza | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co bude ve Fedoře 16
    Z jakeho duvodu? Pak je mozne neco zmenit, pokud to uzivatelum nevyhovuje. To co nejvic chybi, je odezva od uzivatelu (nerikam, ze ji nekteri umyslne neignoruji ;-).
    Petr Tomášek avatar 22.7.2011 20:15 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co bude ve Fedoře 16
    Hm, tak tohle je docela k h*vnu: http://fedoraproject.org/wiki/Features/1000SystemAccounts :-(

    Ať žije zpětná kompatibilita... :-(
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    22.7.2011 21:23 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co bude ve Fedoře 16
    Nerozumím, v čem je problém. Kdo bude chtít zůstat u 500, tak si prostě v /etc/login.defs opraví tu konstantu.
    22.7.2011 23:58 l4m4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co bude ve Fedoře 16
    Ať žije kompatibilita s upstreamem (který má 1000)...

    Jinak jaký je problém se zpětnou kompatibilitou? UID na existujících instalacích se měnit nebudou. Pokud něco vytváří/přebírá pevně dané UID, bude to dělat nadále. A necháváš-li si přidělit náhodně první volné UID a počítáš, že bude vždy stejné, tak máš mnohem větší problém...
    22.7.2011 21:30 gorr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co bude ve Fedoře 16
    prý je Fedora komunitní distro... Haha. Tvůrci distribuce na potřeby i připomínky komunity zvysoka ...
    22.7.2011 22:18 jk001
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co bude ve Fedoře 16
    to jsou takové bláznivé výkřiky do tmy :)
    23.7.2011 12:29 none
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co bude ve Fedoře 16
    Z ceho usuzujete? Z toho, ze z Fedory cerpa RH? To je slaby argument.
    pavlix avatar 23.7.2011 18:18 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co bude ve Fedoře 16
    Njn, uživatel „one true linux distribution“ :) :D
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    24.7.2011 00:14 Radek Hladik | skóre: 20
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co bude ve Fedoře 16
    Jak už jsem několikrát psal, na Fedoře (a dříve i RedHatu) mi vyhovuje, že některé verze jsou nářez a jiné klidnější. A docela mi vyhovovalo, že ty klidnější se vyskytovaly s dostatečnou periodou, aby se po nich dalo "skákat". Doufám, že 16ka bude taková. Nebo v nejhorším 17ka. Tedy, žádné nové velké novoty a pěkně poladit a ustabilizovat to z předchozí verze.
    Rezza avatar 24.7.2011 12:04 Rezza | skóre: 25 | blog: rezza | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co bude ve Fedoře 16
    Ale to je proste neplanovane - kdyz se bude dit vice vyvoje, nikdy nebude zadna klidna :)
    24.7.2011 15:26 JoHnY2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co bude ve Fedoře 16
    Je to neplanovane je to tak. Muze za to neprimo stabilita. Pokud se v jednom nebo dvou releasech za sebou hodne inovuje XY, tak je potom potreba sednou a v dalsim vydani ucesat a uklidit XY a prilehle okoli. Nastesti to uzivatel funkce Z vubec nemusi poznat, protoze XY nepouziva.
    24.7.2011 21:26 Radek Hladik | skóre: 20
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co bude ve Fedoře 16
    Jenže pokud je to taková funkce, kterou používají všichni, např. systemd nebo nedej bože přechod na UTF8, jako byl v RH 8 nebo kolik, tak je to vážnější. A pokud takových (i různých) změn bude za sebou několik, pak to bude pro lidi docela problém. něco jako v 15 systemd, v 16 je už sice systemd "usazený", ale zas je tu btrfs (to je naštěstí jen default volba při instalaci)...
    24.7.2011 21:42 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co bude ve Fedoře 16
    ale zas je tu btrfs (to je naštěstí jen default volba při instalaci)
    A mohou si přidat další zářez na pažbě – rychlejší start, když neexistuje fsck :)
    25.7.2011 00:43 Radek Hladik | skóre: 20
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co bude ve Fedoře 16
    Ve skutečnosti je fsck podmínkou, aby se to tam zařadilo
    fsck must work. It should be tested for a longer period to see if it's really working.
    Tohle mi nevadí a docela se těším. U všech instlaací si stejně konfiguruju disk jak chci, bez LVM atd..., takze prostě jen vyberu ext4 dokud nebudu mít pocit, že BTRFS je ok :-)
    25.7.2011 01:43 JoHnY2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co bude ve Fedoře 16
    Mam podezreni, ze btrfs nestihnou a dostane se spis az do 17ky - co jsem zahlid narky v mailing listu btrfs, tak je to jen dobre.

    Btrfs bych videl na FS roku 2012. Bohuzel ja mam pro jeho funkce uplatneni v mistech, kde zalezi na bezpeci dat, takze pro me bude nasazeni jeste o rok dva pozdejc nejspis v ramci Debian 7ky (snad to nebude o backportech testingu do 7ky) :-).
    pavlix avatar 24.7.2011 16:51 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co bude ve Fedoře 16
    Ještě by se mi líbilo, kdyby mi na Fedoře 16 už fungovalo správně uspávání. Když mi někdo poradí jak to debugovat nebo vůbec jak tomu pomoct, bude to fajn, ale zatím mi nezbývá než jen hlásit chyby.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.