V Tiraně proběhl letošní Linux App Summit (LAS) (Mastodon). Zatím nesestříhané videozáznamy přednášek jsou k dispozici na YouTube.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
Berkeley Humanoid Lite (Onshape, GitHub) je open source humanoidní robot. V amerických cenách jej lze sestavit do 5000 dolarů.
Jakub Jelínek oznámil vydání verze 15.1 (15.1.0) kolekce kompilátorů pro různé programovací jazyky GCC (GNU Compiler Collection). Jedná se o první stabilní verzi řady 15. Přehled změn, nových vlastností a oprav a aktualizovaná dokumentace na stránkách projektu. Některé zdrojové kódy, které bylo možné přeložit s předchozími verzemi GCC, bude nutné upravit.
Byly vyhlášeny výsledky letošní volby vedoucího projektu Debian (DPL, Wikipedie). Staronovým vedoucím zůstává Andreas Tille.
Jason Citron končí jako CEO Discordu. Od pondělí 28. dubna nastupuje nový CEO Humam Sakhnini, bývalý CSO Activision Blizzard.
Článek na Libre Arts představuje baskytarový multiefekt Anagram od společnosti Darkglass Electronics. S Linuxem uvnitř (licence, GitHub).
Městský soud v Praze vyhlásil rozsudek, který vyhověl žalobě novináře Jana Cibulky, který s podporou spolku IuRe (Iuridicum Remedium) požadoval omluvu od státu za to, že česká legislativa nařizuje operátorům uchovávat metadata o elektronické komunikaci. To je přitom v rozporu s právem. Stát se musí novináři omluvit a zaplatit náklady řízení. Především je ale součástí přelomové rozhodnutí o nelegálnosti shromažďování dat a o
… více »Americké technologické firmy Apple a Meta Platforms porušily pravidla na ochranu unijního trhu, uvedla včera Evropská komise (EK). Firmám proto vyměřila pokutu – Applu 500 milionů eur (12,5 miliardy Kč) a Metě 200 milionů eur (pět miliard Kč). Komise to oznámila v tiskové zprávě. Jde o první pokuty, které souvisejí s unijním nařízením o digitálních trzích (DMA). „Evropská komise zjistila, že Apple porušil povinnost vyplývající z nařízení
… více »Americká společnost OpenAI, která stojí za chatovacím robotem ChatGPT, by měla zájem o webový prohlížeč Chrome, pokud by jeho současný majitel, společnost Google, byl donucen ho prodat. Při slyšení u antimonopolního soudu ve Washingtonu to řekl šéf produktové divize ChatGPT Nick Turley.
Eurokomisařka Neelie Kroes minulý týden prohlásila, že by státní správa měla mít opravdu dobré důvody, pokud požaduje proprietární uzavřený software. Jinak by však měla chtít software s otevřeným kódem. Kroes varovala, že se stát může ocitnout na dlouhá desetiletí uvězněn v kolotoči používání softwaru od jediné firmy, pokud si z něj udělá standard svých informačních systémů.
Tiskni
Sdílej:
používat výhradně otevřené formáty a protokolyProč? Nevidím sebemenší problém v používání uzavřených formátů a protokolů, dokud jejich používání někoho neomezuje. Stávající řešení v režii starých MS formátů omezující je. Pokud by ale MS vydal k dispozici potřebné dokumenty aby každý kancelářský balík mohl jeho formát implementovat do stejné úrovně jako je Office, tak who cares? Pak ať se klidně používá blbej .doc :) Ostatně, když to vezmeme z druhé strany, tak MS stačí z lenosti/neschopnosti neimplementovat nějakou část ODF (případně podporu jako takovou) a prozměnu jsou otevřeným formátem omezeni uživatelé MS Office. Každá mince má dvě strany. EU by se měla postarat spíš o odstranění bariér než mermomocí tlačit na otevřená řešení. Stačilo by říct: "Dobře Microsofte, chceš si udržet úřady, tak koukej zařídit, aby si uživatelé OpenOffice, KOffice a kdovíčeho ještě mohli tebou generované dokumenty otevřít stejně dobře jako uživatelé tvého Office." Pak je to úplně jedno. V případě byrokracie ani OSS nepřinese žádné úspory - o to se už někdo postará :)
Pokud by ale MS vydal k dispozici potřebné dokumenty... tak uz by to nebyly proprietarni formaty, ale otevrene (ve smyslu verejne, open source, atd.)
neimplementovat nějakou část ODF ... prozměnu jsou otevřeným formátem omezeni uživatelé MS OfficeNeni pravda. Taci uzivatele maji stale moznost si sehnat a pouzivat programy, ktere dany format podporuji. Naproti tomu ja si tezko sezenu neco plne podporuje nektery z formatu DOC.
EU by se měla postarat spíš o odstranění bariérPrave to dela. Odstranuje bariery v pristupu k datum a zatim jen doporucuje, ale byly pouzivany programy a formaty, se kterymi nejsou spjata zadne poplatky a soucasna ani budouci omezeni.
Taci uzivatele maji stale moznost si sehnat a pouzivat programy, ktere dany format podporuji.Ale proč by měli? Proč bych měl do PC stahovat ještě nějaký jiný software, když už mám jednou koupený Office? Kvůli jednomu blbému dokumentu budu stahovat a instalovat OpenOffice? To nedává smysl. Ostatně, teď mají uživatelé přece taky možnost si koupit MS Office :) Tohle je totiž přesně stejný přístup jako s tím proprietárním softwarem. Fakt, že je třeba OOo zdarma a MS Office za peníze zde nehraje roli - jde o zdravý rozum. Proč bych měl sakra do PC cpát kvůli formuláři/dopisu/tabulce nějaký další software, když už jeden mám (a je jedno zda ten či onen). Tudíž dokud se aktivity EU týkají pouze formátů, jsem spokojen. Ale jakákoliv snaha o "vynucování" určitého software je špatná a to bez ohledu na to, jestli je nebo není otevřený. Ona už ta snaha "jeden formát" je tak trochu na hranici porušování práv občanů ale relativně v jejich zájmu.
Governments using proprietary software that sets royaltiesTo by me zajimalo, jestli to znamena, ze Cesky rozhlas a Ceska televize by mely vysilat ve Vorbis a VP8 misto v MPEG 1,2 a 4
Streamovaci server pro multicastingZaludna otazka - existuje vubec v Cesku alespon nejaky ISP, u ktereho by bylo mozne multicastovy stream z cizi site prijimat?
Ogg je stale jen ubohe http pres tcp (tedy na stejne urovni jako mp3)Ale? Odkdy?
Pred lety jsem doporucoval HE-AAC v2Souhlas. ISO/IEC 14496-3 ve stereu o 24kbsp. U Vorbisu se dá začít uvažovat až od 48kbps.
dnes ve svetle poslednich zprav o MPEG4/MPEG4-LA nevim, jak se o tomto kodovani citim.Z MPEG-4 mají pod palcem jen video a MPEG-4 Systems část. Audio zas spadá pod jiné (Coding Technlogies, dnes divize Dolby,…).
Pred lety byla jedina moznost nejake to DD, mozna DTS[citation needed]
tuším, že kolega mluvil o konkrétní implementaci u ČRo, nikoliv o tom, jaké všechny standardy existují ...Ogg je stale jen ubohe http pres tcp (tedy na stejne urovni jako mp3)Ale? Odkdy?
Vorbis encapsulation in RTP. Takže min. možné je to určitě.
Pred lety byla jedina moznost nejake to DD, mozna DTS[citation needed]Jaky format jste jeste mel na mysli? Vychazel jsem z toho, co umi bezny audio receiver v kazdem elektro obchode a uz tam moc jinych formatu nevidim (DD i DTS nabizeji kazdy nekolik proprietarnich prostorovych (i kanalovych) kodovani).
navíc dnes vícekanálový zvuk už poskytuje kdejaký Vorbis nebo dokonce i FLACTady pozor! Je rozdil, jestli se vedle sebe siri 5+1 kanalu v plne siri (coz opravdu umi kdejaky osel a je to spise zalezitost kontejneru nez kodeku), ale take vidime ten pozadavek na 6x vetsi sirku pasmu. Pak jsou tady "prostorova" kodovani ("spacial audio coding"), ktera take prenasi 6 kanalu, ale jen nekolik (typicky 2, ale i 1, tedy mono) kanalu v plne siri a ten zbytek do 6 kanalu prenasi jako rozdilovou informaci oproti tech dvema kanalum. Tato rozdilova informaci je RADOVE, nekdy i DVOURADOVE mensi nez datove rychlosti jednotlivych plnych kanalu. Takze jestli pro "klasicke" sireni 5.1 zvuku mame pri sirka pasma B pozadavek na kapacitu (5+1)B = 6B, tak pri prostorovem zakodovani to je jen 2B + 4.(0,01.B)=2,04.B, tedy prakticky 2B pro 6(!) kanalu. Prostorove rozdilove kodovani je obdoba parametrickeho sterea pro 2 kanaly. Bez techto technologii neni ultranizky (zhruba <=100kbps) prenos vicekanalove hudby mozny. Podobne vypocty jdou udelat i pro modernejsi 7.1/7.2 apod.
Maji ta dve Decka i v logu. AC3 je prave jeden z tech nekolika formatu, co DD ma.Tak to jsem nějak nepobral. Co AC3 má? AC3 = Dolby Digital. Dolby Digital je jen obchodní canec pro ovečky a markeťáky (stejně jako třeba DivX), ale jinak se ten vícekanálový formát interně označoval AC3 (Audio Codec 3 – ještě existovali dva předchozí) a tomu se jen přilepila marketingová značka DD.
Tady pozor! Je rozdil, jestli se vedle sebe siri 5+1 kanalu v plne siri (coz opravdu umi kdejaky osel a je to spise zalezitost kontejneru nez kodeku), ale take vidime ten pozadavek na 6x vetsi sirku pasmu.Myslíte-li mezikanálovou redukci, tak ano. Možná se budete divit, ale takový Vorbis ani nemá nic jako parametrické stereo(nebo žádný speciální stereo mód), ale víc jak jeden kanál ukládá automaticky jako residuální vektory (viz specifikace). Takže je jedno jestli se ukládá stereo nebo 5.1 či 7.1. A pokud je mi známo, tak i FLAC bere na vědomí nějakou mezikanálovou redundanci a ukládá víc kanálů rovnou jako rezidua. Stejně jako většina moderních formátů (MPEG včetně). V tomto byly DD a DTS jedinečně, ale to tak max. kolem roku 1991. Dnes je výběr mnohem větší.
Tak to jsem nějak nepobral. Co AC3 má? AC3 = Dolby Digital.Sakra, to je moje chyba. Mel jsem za to, ze AC-3 byl nazev jen pro ten puvodni kodek Dolby Digital, a ze se uz nevztahoval na to dalsi vylepseni a rozsireni (EX, Surround, Plus, ....). Wikipedie ale treba prave ten DD Plus nazyva E-AC-3 and rika mu "enhanced coding system BASED ON AC-3".
Myslíte-li mezikanálovou redukciJa teda presne nevim, co se mysli tou mezikanalovou redukci, ale nemyslim, ze je to to same, co 'spacial audio coding' (SAC) tak, jak ho implementuje treba MPEG Surround. Mezikanalova redukce mi pripomina spise takovou (vice ci mene bezeztratovou) optimalizaci redundance tak na urovni neceho, co dela s obrazem kvantovany PNG, kdezto ten SAC je naprosta transformace rozdilu signalu zhruba tak na urovni JPEGu (resp. te myslenky za nim, tedy ta DCT transformace ctvercovych regionu). Chystam se ale precist tu dokumentaci ke stereu ve Vorbisu (uz je to par let, co jsem na to koukal, tak treba se neco zmenilo nebo jsem si to od te doby spatne zapamatoval), tak snad budu chytrejsi.
Ja teda presne nevim, co se mysli tou mezikanalovou redukci, ale nemyslim, ze je to to same, co 'spacial audio coding' (SAC) tak, jak ho implementuje treba MPEG Surround.Ano, sice to u Vorbisu nebude tak komplexní systém jako v případě MPEG-D Part 1, ale rozhodně neposílá každý kanál odděleně. Viz Ogg Vorbis stereo-specific channel coupling discussion:
In encoder release beta 4 and earlier, Vorbis supported multiple channel encoding, but the channels were encoded entirely separately with no cross-analysis or redundancy elimination between channels. This multichannel strategy is very similar to the mp3's dual stereo mode and Vorbis uses the same name for its analogous uncoupled multichannel modes.
However, the Vorbis spec provides for, and Vorbis release 1.0 rc1 and later implement a coupled channel strategy…
kvantovany PNGTo je co? O tom jsem ještě neslyšel.
Mezikanalova redukce mi pripomina spise takovou (vice ci mene bezeztratovou) optimalizaci redundance tak na urovni neceho, co dela s obrazem kvantovany PNG, kdezto ten SAC je naprosta transformace rozdilu signalu zhruba tak na urovni JPEGu (resp. te myslenky za nim, tedy ta DCT transformace ctvercovych regionu).No tak to jsem nepochytal ještě víc než v předchozím případě.
Viz Ogg Vorbis stereo-specific channel coupling discussionTo se prave chystam cist. Psal jsem o tom uz drive.
In encoder release beta 4 and earlier, Vorbis supported multiple channel encoding, but the channels were encoded entirely separately with no cross-analysis or redundancy elimination between channels.Aha, tak koukam, ze od te doby udelali nejaky pokrok.
kvantovany PNG To je co? O tom jsem ještě neslyšelPNG se zmensenym mnozstvim barev (hodnoty barev jsou nove "nakvantovany"). Zmensi to velikost souboru. Samozrejme trik je v tom, jak optimalne najit tu novou sadu barev (napr. nejcasteji pouzivane, nebo nejmensi chybovou odchylku pres cely obraz, apod.)
No tak to jsem nepochytal ještě víc než v předchozím případě.Staci pochopit, jak se koduje obraz v PNG a jak v JPEG a bude to jasne. Je to stejny rozdil v kodovani asi jako mezi FLAC a rekneme Speex. Oboji take muze mit na vstupu hlasovy WAV, co s tim oba ale pak provedou je naprosto rozlicne. FLAC jen odstrani vnitrni redundanci zakladniho signalu, Speex to ztransformuje na neco uplne jineho (tedy na koeficienty nejake baze).
Aha, tak koukam, ze od te doby udelali nejaky pokrok.Beta 4 už ale bude IMHO minulostí nějaký ten rok.
PNG se zmensenym mnozstvim barev (hodnoty barev jsou nove "nakvantovany"). Zmensi to velikost souboru. Samozrejme trik je v tom, jak optimalne najit tu novou sadu barev (napr. nejcasteji pouzivane, nebo nejmensi chybovou odchylku pres cely obraz, apod.)Tak ale to bude spíš výsada GIFu než PNG, ne? Nebo teda aspoň barevná paleta v kombinaci s PNG, to slyším poprvé (tím nechci říct, že by to snad nešlo). Jinak mi to vzdáleně trochu připomíná princip vektorové kvantizace.
Staci pochopit, jak se koduje obraz v PNG a jak v JPEG a bude to jasne. Je to stejny rozdil v kodovani asi jako mezi FLAC a rekneme Speex. Oboji take muze mit na vstupu hlasovy WAV, co s tim oba ale pak provedou je naprosto rozlicne. FLAC jen odstrani vnitrni redundanci zakladniho signalu, Speex to ztransformuje na neco uplne jineho (tedy na koeficienty nejake baze).Pak ne, uložení více kanálů ve Vorbisu není ekvivalentem PNG. Ve FLACu zase být nemůže už z principu. Teda pokud budeme brát za stěžejní tu kvantizaci, protože transformace do jiné reprezentace se provádí i u toho FLACu.
4. nemaji ultrakvalitni proud. Doporucoval jsem FLAC.Též se mi zdá, že toto není úplně tak pravda. Viz. třeba FLAC na ČRo. Nabízejí ke stažení ve FLACu Bachovy Braniborské koncerty (o čemž jsem do této chvíle neměl nejmenší ponětí a což je opravdu paráda) a nebo také víz. Broadcasting and Transmitting Audio Signals Using the Lossless FLAC Compression Encoding (k přímému poslechu připraveno na této adrese). Mám pocit, že někde jsem četl, že v tomto je zase náš ČRo docela pokrokový. Ba prej dokonce pokrokovější než BBC. No tak či tak mám pocit, že se jedná stále o veřejnoprávní subjekt, který si platíme každý z nás.
Ted jsem to sice zkousel a moc mi to nefunguje (i wget stahne jen zhruba 60 az 250KB dat a pak prenost skonci)Je na to potřeba pořádná cache. Spíš než wget doporučuju něco jako mplayer -dumpstream.
Spíš než wget doporučuju něco jako mplayer -dumpstreamNevim, jestli to bude nejaky rozdil. Prece jen je to http spojeni (i kdyz diky nekonecnemu refresh dost nestandardni), takze wget by tady mel kralovat. Zkusim ale prece jenom jeste nejake jine postupy, abych si byl jisty.
Vim, ze CESNET pro ne dela to online vysilani v otevrenych formatech (stejne jako pro ne Play.cz dela ty windowsove WMA streamy). CRo samo snad nic nevyrabi (mozna ty mp3?). Predava jen studiove toky dalsim poskytovatelum.
CESNET to ma vzdycky jen jako test a dukaz technologie (CRo a streamovani zvuku neni jediny pripad, kde se neco podobneho stalo). Neni to podporovane ("jednou nastavit a pak to tam nechat bezet a uz se v tom nerejpat. Musime se zabyvat dalsimi projekty a s timhle uz jsme prokazali, ze technicky je to mozne."), neni to zname a pro me - musim se priznat ze ponekud prekvapive - nejsou podporovane klasicke streamovaci internetove technologie (jako treba prave to RTP). Nevim proc ne.CESNET je výzkumná síť. Což je možná důvod proč ten FLAC stream není zveřejněný a proč se tam nikdo nebabře s RTP. Protože je to jen čistě důkaz toho, že to jde a komerčně to už musí využít nějaký komerční subjekt.
Nevim, jestli to bude nejaky rozdil. Prece jen je to http spojeni (i kdyz diky nekonecnemu refresh dost nestandardni), takze wget by tady mel kralovat.No předpokládám, že serverová strana nedrží pro klienta nekonečně dlouhý buffer v případě, že se audio generuje rychleji než je klient schopen přijímat. A proto IMHO radši ukončí spojení, když se mu ten buffer přeplní. Tak či tak, mně to funguje i pomocí mplayeru i wgetu.
CESNET je výzkumná síť. Což je možná důvod proč ten FLAC stream není zveřejněný a proč se tam nikdo nebabře s RTP. Protože je to jen čistě důkaz toho, že to jde a komerčně to už musí využít nějaký komerční subjekt.Ano, to je presne to, co jsem psal. Vsechno to jsou v podstate dlouhodobe testy, resp. stale jeste funkcni stroje po davno ukoncenych testech. Stejne me ale prekvapilo, ze i jakozto organizace, ktera ma za cil zkoumani moznosti Internetu a testovani novych technologii, nenasadili ten RTP.
v případě, že se audio generuje rychleji než je klient schopen přijímatJen jsem to tak v rychlosti zkusil ted znova a stahuj jsem 1,2MB rychlosti 70KB/s. Spise to vypada, ze jsem ten buffer vycucal na serveru ja
puvodni kvaliteJinak to slovo
původní kvalitanemám rád. Nic neposílají v
původní kvalitě, jen to není zdecimované ztrátovou kompresí. Teda aspoň ne při přenosu (uchování je jiná věc).
Nic neposílají v původní kvalitěV "puvodni kvalite zaznamu"? Priznavam ale, ze nemam poneti, v jakem systemu to nahravaji. Treba je to 32 stopy 24bit/192kHz PCM i kdyz myslim, ze z duvodu archivace to bude neco "klasictejsiho" (treba prave ten DD TrueHD
Priznavam ale, ze nemam poneti, v jakem systemu to nahravaji.Viz diskusi a nebo ten Technical report: ADAT.
32 stopy 24bit/192kHz PCM, DD TrueHDLOL
původní kvalitu.
5. nenabizeji zadne proudy s vice nez 2.0 (napr. 5.1).A s tím vícekanálový zvukem to asi též nebude tak žhavé. A vůbec, tak nějak celkově mi přijde, že tam sedí na své židli minimálně 1 kompetentní osoba. (dokonce i návody pro Macy tam mají)