abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 18:00 | Nová verze

    Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová stabilní verze 2.0 otevřeného operačního systému pro chytré hodinky AsteroidOS (Wikipedie). Přehled novinek v oznámení o vydání a na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    dnes 16:00 | Zajímavý software

    WoWee je open-source klient pro MMORPG hru World of Warcraft, kompatibilní se základní verzí a rozšířeními The Burning Crusade a Wrath of the Lich King. Klient je napsaný v C++ a využívá vlastní OpenGL renderer, pro provoz vyžaduje modely, grafiku, hudbu, zvuky a další assety z originální kopie hry od Blizzardu. Zdrojový kód je na GitHubu, dostupný pod licencí MIT.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 4
    dnes 13:33 | IT novinky

    Byl představen ICT Supply Chain Security Toolbox, společný nezávazný rámec EU pro posuzování a snižování kybernetických bezpečnostních rizik v ICT dodavatelských řetězcích. Toolbox identifikuje možné rizikové scénáře ovlivňující ICT dodavatelské řetězce a na jejich podkladě nabízí koordinovaná doporučení k hodnocení a mitigaci rizik. Doporučení se dotýkají mj. podpory multi-vendor strategií a snižování závislostí na vysoce

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    dnes 12:22 | Humor

    Nizozemský ministr obrany Gijs Tuinman prohlásil, že je možné stíhací letouny F-35 'jailbreaknout stejně jako iPhony', tedy upravit jejich software bez souhlasu USA nebo spolupráce s výrobcem Lockheed Martin. Tento výrok zazněl v rozhovoru na BNR Nieuwsradio, kde Tuinman naznačil, že evropské země by mohly potřebovat větší nezávislost na americké technologii. Jak by bylo jailbreak možné technicky provést pan ministr nijak nespecifikoval, nicméně je známé, že izraelské letectvo ve svých modifikovaných stíhačkách F-35 používá vlastní software.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 18
    dnes 06:00 | Zajímavý článek

    Nové číslo časopisu Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 162 (pdf).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 05:55 | IT novinky

    Sdružení CZ.NIC, správce české národní domény, zveřejnilo Domain Report za rok 2025 s klíčovými daty o vývoji domény .CZ. Na konci roku 2025 bylo v registru české národní domény celkem 1 515 860 s koncovkou .CZ. Průměrně bylo měsíčně zaregistrováno 16 222 domén, přičemž nejvíce registrací proběhlo v lednu (18 722) a nejméně pak v červnu (14 559). Podíl domén zabezpečených pomocí technologie DNSSEC se po několika letech stagnace výrazně

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 9
    včera 18:33 | IT novinky

    Google představil telefon Pixel 10a. S funkci Satelitní SOS, která vás spojí se záchrannými složkami i v místech bez signálu Wi-Fi nebo mobilní sítě. Cena telefonu je od 13 290 Kč.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    včera 16:22 | Komunita

    Byl publikován přehled dění a novinek z vývoje Asahi Linuxu, tj. Linuxu pro Apple Silicon. Fedora 43 Asahi Remix s KDE Plasma už funguje na M3. Zatím ale bez GPU akcelerace. Vývojáře lze podpořit na Open Collective a GitHub Sponsors.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 14:00 | IT novinky

    Red Hat představil nový nástroj Digital Sovereignty Readiness Assessment (GitHub), který organizacím umožní vyhodnotit jejich aktuální schopnosti v oblasti digitální suverenity a nastavit strategii pro nezávislé a bezpečné řízení IT prostředí.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 12:22 | Zajímavý software

    BarraCUDA je neoficiální open-source CUDA kompilátor, ale pro grafické karty AMD (CUDA je proprietární technologie společnosti NVIDIA). BarraCUDA dokáže přeložit zdrojové *.cu soubory (prakticky C/C++) přímo do strojového kódu mikroarchitektury GFX11 a vytvořit tak ELF *.hsaco binární soubory, spustitelné na grafické kartě AMD. Zdrojový kód (převážně C99) je k dispozici na GitHubu, pod licencí Apache-2.0.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 1
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (18%)
     (6%)
     (0%)
     (11%)
     (27%)
     (3%)
     (5%)
     (2%)
     (12%)
     (27%)
    Celkem 908 hlasů
     Komentářů: 25, poslední 3.2. 19:50
    Rozcestník

    Fedora 18 bude podporovat UEFI Secure Boot

    Fedora 18 bude podporovat UEFI Secure Boot. Fedora Engineering Steering Committee (FESCo), devítičlenná komise přijímající technická rozhodnutí, schválila dříve zveřejněný návrh. „Předzavaděč“ shim bude podepsán Microsoftem. Návrh prošel poměrem hlasů 7 ku 2.

    26.7.2012 10:33 | Ladislav Hagara | Komunita


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    little.owl avatar 26.7.2012 12:42 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora 18 bude podporovat UEFI Secure Boot
    Shim, no Gummiboot? Lennart to tentokrat prokoucoval! ;-)
    A former Red Hat freeloader.
    26.7.2012 15:25 Harvie.CZ
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora 18 bude podporovat UEFI Secure Boot
    Porad mi to neni uplne jasny... Kdyz budu mit microsoftem podepsanej binarni "predzavadec", tak uz si muzu uz nafurt zavadet co chci? Ma microsoft moznost ten podpis revokovat a zrusit boot stavajicim instalacim nebo aspon nove vyrobenejm strojum?
    little.owl avatar 26.7.2012 15:37 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora 18 bude podporovat UEFI Secure Boot
    Ma microsoft moznost ten podpis revokovat a zrusit boot stavajicim instalacim nebo aspon nove vyrobenejm strojum?
    AFAIK, Secure Boot firmware muze obsahovat list neplatnych klicu.
    A former Red Hat freeloader.
    26.7.2012 19:05 heh
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora 18 bude podporovat UEFI Secure Boot
    To jsou ale volové. Měli se raději domluvit s Shuttleworthem.
    MeeGo - no future avatar 26.7.2012 22:08 MeeGo - no future
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora 18 bude podporovat UEFI Secure Boot
    Přesně, jednota by znamenala větší páku na MS.
    26.7.2012 23:03 aerojam
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora 18 bude podporovat UEFI Secure Boot
    No ale v čem je ta slibovaná bezpečnost? Kdo bude zkoumat, že je Fedora "bezpečný" systém, který je možné podepsat a následně zavést? A jak to bude s "forkama"? Když si udělám vlastní "ďábelksý" systém s "předzavaděčem" Fedory, tak mi může s počítačem dělat také cokoliv, ne? Není to celé tedy zbytečnost a nesmysl? Stále to nechápu...
    little.owl avatar 26.7.2012 23:13 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora 18 bude podporovat UEFI Secure Boot
    No ale v čem je ta slibovaná bezpečnost?
    V tomhle pripade nejde o bezpecnost, ale zavest nejaky operacni system.

    Jinak, jakmile Secure Boot natahne podepsany OS, jeho prace konci a zbytek je na OS a ze na to ted Linux kasle je vec jina.
    A former Red Hat freeloader.
    27.7.2012 14:10 ::: | skóre: 14 | blog: e_lama
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora 18 bude podporovat UEFI Secure Boot
    No ale v čem je ta slibovaná bezpečnost?
    v podstate zadna bezpecnost navic tam neni. Jmeno 'secure boot' je jenom newspeak

    spravne by se to melo jmenovat 'restricted boot' protoze hlavni ucel je znemozneni bootu systemu ktery ti m$ / government nepovoli...
    little.owl avatar 27.7.2012 14:55 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora 18 bude podporovat UEFI Secure Boot
    zadna bezpecnost navic tam neni.
    Neni to tak. Treba zde. A zadne rouhani! ;-)
    A former Red Hat freeloader.
    29.7.2012 08:54 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora 18 bude podporovat UEFI Secure Boot
    Ano. Je tam marginální zvýšení bezpečnosti, které nijak nezabrání běžně a mnohem častěji používaným způsobům útoku na systém. Děkujeme velice.

    Quando omni flunkus moritati
    little.owl avatar 29.7.2012 14:16 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora 18 bude podporovat UEFI Secure Boot
    nijak nezabrání běžně a mnohem častěji používaným způsobům útoku
    To je hloupy a stale opakovany argument Jisteze Secure Boot ma omezeny rozsah pusobnosti a nemuze cele rade utoku zabranit, stejne jako vetsina dalsich bezpecnostnich opatreni.

    V pripade Windows, ktere jsou v teto oblasti v cele rade veci dale, to ke zvyseni bezpecnosti pomuze.
    A former Red Hat freeloader.
    30.7.2012 00:04 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora 18 bude podporovat UEFI Secure Boot
    Ve skutečnosti to neměl být argument, jenom stručný - a výstižný - popis Secure Boot
    Quando omni flunkus moritati
    the.max avatar 27.7.2012 22:48 the.max | skóre: 46 | blog: Smetiště
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora 18 bude podporovat UEFI Secure Boot
    jako porad ale nechapu, co mi bude branit v tom, abych odpajel Flashku s 'BIOSem' a nedal tam normalni bez secure bootu? Vzdyt linux ho snad nepotrebuje, ono staci, pokud po zapnuti bude umet sahnout na disk a spustit boot sektor, kde klidne muze vesele dal zit grub, nebo se pletu?
    KERNEL ULTRAS Fan Team || Sabaton - nejlepší učitel dějepisu || Gentoo - dokud nás systemd nerozdělí.
    28.7.2012 15:59 ::: | skóre: 14 | blog: e_lama
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora 18 bude podporovat UEFI Secure Boot
    jako porad ale nechapu, co mi bude branit v tom, abych odpajel Flashku
    Treba to ze mas obe ruce levy? :-)

    vazne, kolik % lidi tohle dokaze?

    Dalsi vec je ze kdyz na pc oficialne nepujde nabootovat velkym bratrem neschvaleny system tak nema smysl prodavat pc bez systemu. Takze az pudes kupovat pc tak budes muset zaplatit vypalny.

    A muzes si bejt jistej ze tyhle tvoje penize nakonec pouzijou proti tobe. Treba pri lobovani zakona ktery ti to prepajeni flashky zakaze ;-)
    the.max avatar 28.7.2012 22:33 the.max | skóre: 46 | blog: Smetiště
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora 18 bude podporovat UEFI Secure Boot
    Ja jsem si nikdy v zivote nekoupil CELEJ pocitac jako hotovou bednu, vzdy jsem si ho skladal z dilu, ktere jsem si sam vybral a predpokladam, ze to tak zustane i do budoucna, ze si budu moci poskladat vlastni pocitac. Silne pochybuji, ze vyrobci zakladnich desek pristoupi na to, aby k desce bundlovali i wokna.

    U notebooku je to vec jina.
    KERNEL ULTRAS Fan Team || Sabaton - nejlepší učitel dějepisu || Gentoo - dokud nás systemd nerozdělí.
    little.owl avatar 29.7.2012 14:28 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora 18 bude podporovat UEFI Secure Boot
    odpajel Flashku
    Ono i vymenit EEPROM v SOJ/SOP neni zadna sranda, nemluve o BGA.
    ono staci, pokud po zapnuti bude umet sahnout na disk a spustit boot sektor,
    Tomu predchazi velke mnozstvi HW a board specifickych inicializaci, takze zadna sranda.
    A former Red Hat freeloader.
    29.7.2012 16:02 sigma
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora 18 bude podporovat UEFI Secure Boot
    Ono i vymenit EEPROM v SOJ/SOP neni zadna sranda, nemluve o BGA.
    Je to zvládnutelné, nemusím do dělat sám, ale svěřím to někomu, kdo na to má vybavení a skill, že jo.
    Tomu predchazi velke mnozstvi HW a board specifickych inicializaci, takze zadna sranda.
    Tak.
    a nedal tam normalni bez secure bootu
    Tohle mi není jasné - kde tu "normalni bez secure bootu" jako vezmu? Vždyť zásadní funkcionalitou BIOSu je právě řešení inicializace všech HW komponent, což je těžce závislé na konkrétním typu desky. Viz projekt LinuxBIOS / Coreboot a jejich těžkosti s vývojem a množství podporovaného HW.

    -

    Jinak na rozdíl od mnoha jiných vidím Secure Boot jako krok správným směrem. Momentálně možná nic zásadního pro bezpečnost nepřinese, a u linuxu už vůbec, ale bezpečnost nestojí na jednom bodě. Byla tu velmi trefná poznámka, že je třeba se smířit s tím, že většina HW třídy o které se bavíme je "designed and tested for Windows 8 / 7 / XP". Pak máme jiné třídy HW, jako embedded / workstation / servery, na kterých je zas provoz linuxu často výrobcem podporován, nebo alespoň výrobce geklaruje "generickou" shodu s nějakými standardy (ACPI ...).
    little.owl avatar 29.7.2012 17:24 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Fedora 18 bude podporovat UEFI Secure Boot
    Je to zvládnutelné, nemusím do dělat sám, ale svěřím to někomu, kdo na to má vybavení a skill, že jo.
    BGA mohout byt fakticky neopravitelne, to skutecne muze byt jednorazova operace, vicevrstve PCB na to nejsou designovane a termalni profily mohou byt proti vam. Vybaveni k dispozici mame, vcetne X-ray mikroskopu od treti strany a pokud nam na prototypech odejde velke BGA je ekonomictejsi to hodit do kose a vyrobit novy kus.
    A former Red Hat freeloader.

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.