abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 20:00 | Komunita

    Byly zpracovány a na YouTube zveřejněny videozáznamy z konference LinuxDays 2025.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    4.10. 15:22 | IT novinky

    Na konferenci LinuxDays 2025 byl oficiálně představen nový router Turris Omnia NG.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 19
    4.10. 05:22 | Komunita

    Přímý přenos (YouTube) z konference LinuxDays 2025, jež probíhá tento víkend v Praze v prostorách FIT ČVUT. Na programu je spousta zajímavých přednášek.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 11
    3.10. 22:44 | IT novinky

    V únoru loňského roku Úřad pro ochranu osobních údajů pravomocně uložil společnosti Avast Software pokutu 351 mil. Kč za porušení GDPR. Městský soud v Praze tuto pokutu na úterním jednání zrušil. Potvrdil ale, že společnost Avast porušila zákon, když skrze svůj zdarma dostupný antivirový program sledovala, které weby jeho uživatelé navštěvují, a tyto informace předávala dceřiné společnosti Jumpshot. Úřad pro ochranu osobních údajů

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    3.10. 19:00 | Nová verze

    Google Chrome 141 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 141.0.7390.54 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 21 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich (Heap buffer overflow in WebGPU) bylo vyplaceno 25 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    3.10. 17:11 | Upozornění

    eDoklady mají kvůli vysoké zátěži technické potíže. Ministerstvo vnitra doporučuje vzít si sebou klasický občanský průkaz nebo pas.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 14
    3.10. 17:00 | Komunita

    Novým prezidentem Free Software Foundation (FSF) se stal Ian Kelling.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    3.10. 14:33 | Komunita

    Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za září (YouTube).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    3.10. 12:33 | Upozornění

    Vyšla kniha Počítačové programy a autorské právo. Podle internetových stránek nakladatelství je v knize "Významný prostor věnován otevřenému a svobodnému softwaru, jeho licencím, důsledkům jejich porušení a rizikům „nakažení“ proprietárního kódu režimem open source."

    javokajifeng | Komentářů: 0
    3.10. 01:11 | Bezpečnostní upozornění

    Red Hat řeší bezpečnostní incident, při kterém došlo k neoprávněnému přístupu do GitLab instance používané svým konzultačním týmem.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Jaké řešení používáte k vývoji / práci?
     (38%)
     (45%)
     (16%)
     (18%)
     (20%)
     (15%)
     (18%)
     (16%)
     (16%)
    Celkem 176 hlasů
     Komentářů: 12, poslední 4.10. 20:35
    Rozcestník

    Lepší zvuk přes Bluetooth na Linuxu

    Jiří Eischmann se v příspěvku Lepší zvuk přes Bluetooth na Linuxu (en) na svém blogu věnuje možnostem přenosu audia mezi linuxovým desktopem a bezdrátovými sluchátky. Zatímco „po drátě“ jde zvuk v nekomprimované podobě, Bluetooth má omezenou propustnost, a proto se musí použít nějaký kompresní kodek. Které kodeky může Linux nabídnout?

    14.2.2019 06:00 | Ladislav Hagara | Zajímavý článek


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    14.2.2019 12:44 luky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lepší zvuk přes Bluetooth na Linuxu
    AAC nefunguje v PulseAudio, ale v ALSA ano. Pokud nekdo nutne chce hrat pres PulseAudio, muze si udelat v ALSA AAC BT zvukovku a tu pak pouzivat z PA.
    15.2.2019 11:46 RB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lepší zvuk přes Bluetooth na Linuxu
    Článek je o tom, že člověk může používat klidně AAC... aniž by musel podstupovat nějaké harakiri s vytvářením zvukovky v ALSA.
    15.2.2019 13:04 luky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lepší zvuk přes Bluetooth na Linuxu
    Clanek je o tom, ze ve Fedore nefunguje AAC, protoze to je v distibuci rozdrbane.
    15.2.2019 13:24 RB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lepší zvuk přes Bluetooth na Linuxu
    Když se dívám na ten PulseAudio modul, tak pro AAC stejně používá ffmpeg, takže co mají za implementaci ve Fedoře, je jedno, protože minimálně nyní ji ten modul stejně nepoužije. Nainstalovat si ten modul a ffmpeg z RPMFusion je pořád výrazně jednodušší než dělat nějaké harakiri se zvukovkou v ALSA.
    15.2.2019 14:23 luky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lepší zvuk přes Bluetooth na Linuxu
    Harakiri to je mozna pro nekoho, kdo neni schopen precist dokumentaci od ALSA. Kazdopadne to muze komplet cele udelat distribuce a uzivatel o tom nemusi vubec vedet.
    14.2.2019 16:20 grweg
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lepší zvuk přes Bluetooth na Linuxu

    Místo na root.cz to napíši zde. Můžu říct, že na Ubuntu 18.04 to funguje.

    Stačí:

    sudo add-apt-repository ppa:eh5/pulseaudio-a2dp

    sudo apt-get update

    sudo apt-get install libavcodec-dev libldac pulseaudio-module-bluetooth

    Kontrola funkčnosti při připojených sluchátkách pak: pactl list | grep codec

    15.2.2019 09:06 Martin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lepší zvuk přes Bluetooth na Linuxu
    Ubuntu 18.04 LTS ve výchozím nastavení neobsahuje většinu kodeků pro audio a video formáty, protože v některých případech jsou vlastnictvím. Balíček ubuntu-restricted-extras obsahuje hlavní sadu kodeků, včetně MP3, Flash a dalších.

    $ sudo apt nainstalujte ubuntu-restricted-extras

    Poté začne stahování a instalace multimediálních kodeků. Vyberte si balíček s i386 nebo amd64 ve svém názvu a stáhněte si ho. Pak ji spusťte místně. V důsledku toho jsme nainstalovali všechny potřebné kodeky.
    pushkin avatar 14.2.2019 21:57 pushkin | skóre: 43 | blog: FluxBlog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lepší zvuk přes Bluetooth na Linuxu
    Aneb není nad jednoduchost:

    Soubor -> dekódování -> kódování -> vysílač -> přijímač -> dekódování -> D/A převodník -> reproduktor

    Tohle si kromě Majkla Dejvida nezaslouží snad žádná hudba...
    15.2.2019 11:56 clovek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lepší zvuk přes Bluetooth na Linuxu
    "Byl jsem mladistvym intelekutalem" je kratky film, ktery zpusobil, ze se na MD divam uz trosku jinak. Jeho hudba opravdu nekdy muze pomoct v tezke situaci. lol

    15.2.2019 13:32 RB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lepší zvuk přes Bluetooth na Linuxu
    Jasně, kvalitní zvukovka a drátové sluchátka jsou z pohledu zvuku nedostižné, ale v takovém notebooku zvukovku s kvalitním převodníkem nenajdete. Když se použije LDAC a má člověk kvalitní Bluetooth sluchátka, tak výsledek může být nakonec lepší, než když strčím drátové sluchátka stejné cenové kategorie do jacku v notebooku, protože převodník v těch kvalitních Bluetooth sluchátkách bude výrazně kvalitnější než ta mizérie v notebooku. Takže na takovéto domácí přehrávání na notebooku to ve výsledku nemusí být vůbec špatné.
    Josef Kufner avatar 15.2.2019 13:42 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lepší zvuk přes Bluetooth na Linuxu
    Ještě lepší jsou USB sluchátka, kde převodník není rušen počítačem a současně tam není další komprese při bezdrátovém přenosu.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    15.2.2019 17:03 RB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lepší zvuk přes Bluetooth na Linuxu
    To jo, ale kolik takových je? Kromě pár modelů pro hráče jich moc neznám.
    Josef Kufner avatar 15.2.2019 22:30 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lepší zvuk přes Bluetooth na Linuxu
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    16.2.2019 12:31 RB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lepší zvuk přes Bluetooth na Linuxu
    No jo, ale to jsou všechno herní headsety. Tam je to jasné. Naprostá priorita je latence a prostorový zvuk, což se vzduchem opravdu špatně dělá. Nejsem si ale jistý, jestli jsou takové herní headsety dobré na reprodukci stereo hudby.
    Heron avatar 15.2.2019 17:53 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lepší zvuk přes Bluetooth na Linuxu
    Tak existují kvalitní usb zvukovky o velikosti usb flashky, např. DragonFly.
    pushkin avatar 15.2.2019 21:53 pushkin | skóre: 43 | blog: FluxBlog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lepší zvuk přes Bluetooth na Linuxu
    Ono je spíš otázka, jestli se patlat s BT sluchátkama, o kterých víme, že nemají dostatečnou šířku pásma na to, aby se skrz ně protlačil zvuk ve smysluplné kvalitě, nebo přejít na WiFi sluchátka, která jsou schopná přijmout zvuk nekomprimovaný. V době, kdy přítomnost Bluetooth = přítomnost WiFi bych byl spíš pro tu druhou možnost. O dalších výhodách už netřeba mluvit...
    16.2.2019 12:27 RB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lepší zvuk přes Bluetooth na Linuxu
    Tak on i Bluetooth 5 má propustnost 2 Mbps, což už je dost na přenos HiRes zvuku v bezztrátovém kodeku. Energetická náročnost Bluetooth a WiFi je pak naprosto neporovnatelná, což u bluetooth sluchátek je docela podstatná vlastnost.
    15.2.2019 15:18 Andrej | skóre: 51 | blog: Republic of Mordor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lepší zvuk přes Bluetooth na Linuxu
    16.2.2019 12:36 RB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lepší zvuk přes Bluetooth na Linuxu
    Tak v 990 kbps se bezztrátový HiRes zvuk, který má nekomprimovaný 4,5 Mbps, asi těžko vykouzlí. Lepší než SBC <=320 kbps, který se v Linuxu standardně používá? O hodně. A to tom je myslím ten článek.
    18.2.2019 01:40 Andrej | skóre: 51 | blog: Republic of Mordor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lepší zvuk přes Bluetooth na Linuxu

    Ano, ve většině měřítek (byť zdaleka ne ve všech) je LDAC lepší než SBC.

    Naštěstí už je v Linuxu taky podpora aptX-HD, což je stále ještě lepší než LDAC a dlouho bylo, jenže zatímco na Androidu a v uzavřených systémech je aptX od pětašedesátýho, ve svobodném software bohužel až donedávna nebyl vůbec.

    aptX má tu zásadní výhodu, že 99% sluchátek na Bluetooth tenhle kodek bez problémů podporuje. U LDAC se totéž říct nedá, tam je to možná to 1%.

    aptX jsem na Linuxu "používal" tak, že jsem si koupil sluchátka Sennheiser, která můžu buď přímo spárovat (a pak jsem měl donedávna jenom SBC), nebo použít s Bluetooth donglem Sennheiser, který se ovšem vůči počítači nechová jako Bluetooth dongle, nýbrž jako USB audio. (A v sobě má Bluetooth + aptX.)

    No jo. Kdyby byl všechen software svobodný, bylo by na světě o fous lépe.

    18.2.2019 10:39 RB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lepší zvuk přes Bluetooth na Linuxu
    V čem je AptX-HD lepší než LDAC? Maximální datový tok, který umožňuje, je skoro poloviční oproti LDACu. To by musel být sakra o hodně lepší kodek, aby z toho dokázal vykouzlit lepší zvuk než LDAC, což není, proto se prakticky všechny testy shodují, že je LDAC ještě o level výš. Ne ale, že by většina lidí ten rozdíl poznala.

    Jinak AptX je rozšířenější než LDAC, ale to už se nebavíme o AptX-HD, ale o původním AptX, který má datový tok třetinový oproti LDACu. A samozřejmě tvrdit, že 99 % sluchátek podporuje AptX, je hodně velká nadsázka. Byste se divil, kolik sluchátek a bezdrátových repráků umí jenom SBC. A i hromada z těch dražších umí jenom SBC+AAC, např. nejprodávanější pecky na trhu AirPods.

    LDAC má pro Linux oproti AptX/AptX-HD jednu zásadní výhodu: má implementaci zveřejněnou autorem pod otevřenou licencí, zatímco AptX/AptX-HD je zcela uzavřený kodek, který musel někdo implementovat revezním inženýrstvím a kdokoliv tu implementaci použije se vystavuje riziku žaloby ze strany Qualcommu.

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.