Samba (Wikipedie), svobodná implementace SMB a Active Directory, byla vydána ve verzi 4.23.0. Počínaje verzí Samba 4.23 jsou unixová rozšíření SMB3 ve výchozím nastavení povolena. Přidána byla podpora SMB3 přes QUIC. Nová utilita smb_prometheus_endpoint exportuje metriky ve formátu Prometheus.
Správcovský tým repozitáře F-Droid pro Android sdílí doporučení, jak řešit žádosti o odstranění nelegálního obsahu. Základem je mít nastavené formální procesy, vyhrazenou e-mailovou adresu a být transparentní. Zdůrazňují také důležitost volby jurisdikce (F-Droid je v Nizozemsku).
Byly publikovány informace o další zranitelnosti v procesorech. Nejnovější zranitelnost byla pojmenována VMScape (CVE-2025-40300, GitHub) a v upstream Linuxech je již opravena. Jedná se o variantu Spectre. KVM host může číst data z uživatelského prostoru hypervizoru, např. QEMU.
V červenci loňského roku organizace Apache Software Foundation (ASF) oznámila, že se částečně přestane dopouštět kulturní apropriace a změní své logo. Dnes bylo nové logo představeno. "Indiánské pírko" bylo nahrazeno dubovým listem a text Apache Software Foundation zkratkou ASF. Slovo Apache se bude "zatím" dál používat. Oficiální název organizace zůstává Apache Software Foundation, stejně jako názvy projektů, například Apache HTTP Server.
Byla vydána (𝕏) srpnová aktualizace aneb nová verze 1.104 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.104 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Spotify spustilo přehrávání v bezztrátové kvalitě. V předplatném Spotify Premium.
Spoluzakladatel a předseda správní rady americké softwarové společnosti Oracle Larry Ellison vystřídal spoluzakladatele automobilky Tesla a dalších firem Elona Muska na postu nejbohatšího člověka světa. Hodnota Ellisonova majetku díky dnešnímu prudkému posílení ceny akcií Oraclu odpoledne vykazovala nárůst o více než 100 miliard dolarů a dosáhla 393 miliard USD (zhruba 8,2 bilionu Kč). Hodnota Muskova majetku činila zhruba 385 miliard dolarů.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-09 aneb Eclipse 4.37. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
T-Mobile od 15. září zpřístupňuje RCS (Rich Communication Services) zprávy i pro iPhone.
Společnost ARM představila platformu Arm Lumex s Arm C1 CPU Cluster a Arm Mali G1-Ultra GPU pro vlajkové chytré telefony a počítače nové generace.
Christopher Montgomery alias Monty z nadace Xiph zveřejnil první ze svých „demo-stránek“ k nově vyvíjenému video-kodeku Daala. První díl (zamýšleného) seriálu „demo-stránek“ se týká využití „lapped-transforms“ (česky něco jako „překrývající se transformace“) pro kódování videa. Dle zápisku práce na kodeku úspěšně pokračují, koncem května došlo k prvnímu streamování videa s použitím (prozatím ne příliš efektivního) prototypu kodeku. Viz též zápisek v Montyho blogu.
Tiskni
Sdílej:
Aký kontainer a kodeky použiť na archiváciu vlastných videí?
Pokud by šlo o audio, tak bych řekl, že k archivaci jedině lossless kodek. Jenže to je u videa problém (sice takové kodeky existují, ale co jsem četl, tak bitrate jsou docela šílený), takže bych volil jakýkoliv „lepší“ kodek a) s pořádným datovým tokem, aby to šlo v budoucnu překódovat s co možná nejmenšími ztrátami na kvalitě, b) volil bych takový kodek, který pokud možno nezpůsobuje mnoho artefaktů.
Ale konkrétní odpověď bohužel nedám...
ale co jsem četl, tak bitrate jsou docela šílený), takže bych volil jakýkoliv „lepší“ kodek a) s pořádným datovým tokem, aby to šlo v budoucnu překódovat s co možná nejmenšími ztrátami na kvalitě, b) volil bych takový kodek, který pokud možno nezpůsobuje mnoho artefaktů.Z toho důvodu (archivace s technicky snesitelnou chybou) byly vymyšlena vlnková transofrmace. Takže Dirac pro video (CineForm nebo Red Digital formát chceš-li používat komerční ale trošičku vyladenější implementace), JPEG200 pro obrázky. Pro audio nic takového implementováno nebylo, ale MPEG-2 implementovaný v Musepacku si klade podobné cíle.
Pro audio nic takového implementováno nebylo, ale MPEG-2 implementovaný v Musepacku si klade podobné cíle.Implementováno to myslím bylo, viz hybridní komprese ve wavpacku. Ale nějak bych se s tím nezahazoval.
Implementováno to myslím bylo, viz hybridní komprese ve wavpacku.Wavpack a Musepack jsou dvě různé věci.
Právě vyladěnost psychovizuálních optimalizací H.264 (resp. x264) jejím zabijákem. MPEG-4 AVC samozřejmě bylo od začátku koncipováno jako archivační formát, x264 z toho spíš udělalo formát prezentační. Silné psychovizuálních optimalizace na jednu stránku zaručují že zavedená kvantizační chyba bude dobře zamaskována, nicméně zaručeně o to dříve tento generation loss vystoupí do popředí v případě rekódování.To je dojem nebo to máte nějak otestované? Když používáte vysokou bitrate, tak efekty psychovisuálních triků ustupují do pozadí... A hovořil jsem o srovnání na stejné bitrate. Jinak nevím, jestli si představujete, že ty wavelety nemají žádné artefakty. Každopádně se ale předřečník ptal na archivaci, nikoliv na editační formát. Takže generation loss tu IMHO není relevantní. (Ale uznávám, že by teoreticky, na supervysokých bitratech mohly mít tyto kodeky lepší vlastnosti v tom, že by se ta artefakty neakumulovaly - možná. protože vím, jaký je třeba Dirac krám, takže vůbec nevěřím, že si tohle nějak moc hlídá...)
Wavpack a Musepack jsou dvě různé věci.Pozor, o Musepacku jsem já vůbec nemluvil.
Ale uznávám, že by teoreticky, na supervysokých bitratech mohly mít tyto kodeky lepší vlastnosti v tom, že by se ta artefakty neakumulovaly - možná. protože vím, jaký je třeba Dirac krám, takže vůbec nevěřím, že si tohle nějak moc hlídá...Ale tak se snad archivuje, ne? Bitrate nemusí být extra vysoký. Počítá se tak 1:2,5 až 1:10 (pro menší kompresní poměry než 1:2,5 přebírají otěže formáty jen s kompresí entropie jako FFV1, HUFFYUV pro větší poměry než cca. 1:10 jsou zase vhodné standardní prezenční formáty té doby počínaje MPEG-1 z let devadesátých)
Každopádně se ale předřečník ptal na archivaci, nikoliv na editační formát.A ještě dodatek: S něčím takovým se ale u archivace musí počítat. Mimo jiné na archivační formát jsou kladeny i takové nároky, že musí být bez problémů čitelný i po několika desítkách let na běžném HW. Proto se třeba u algoritmů takových formátů cení jejich jednoduchost a lineárnost. Pro obraz dokonce bylo vymyšlen tzv. téměř-bezeztrátový algoritmus.
Aký kontainer a kodeky použiť na archiváciu vlastných videí? Teda ešte je otázka ktorý nástroj robí kvalitnú konverziu, ja osobne používam ffmpeg.U videa rozhodně enkodér x264 (čili H.264), nic jiného se nechytá. Použít crf režim s dostatečně nízkým faktorem, aby byla bitrate ve výsledku vysoká. Lossless bych moc neřešil ani u audia (pokavaď se to v budoucnu nebude překódovávat), takže buď AAC nebo vorbis (jelikož AAC by se muselo dělat proprietárním kodekem pod wine). Opus bych nepoužíval, je zaměřený na nižší toky a je to čerstvý tedy enodladěný formát. Co se nástrojů týče, tak já pochopitelně všechno dělám přes avisynth a x264.exe a ani nic jiného neovládám, hehe (fansuby se holt dělají tak).
Opus bych nepoužíval, je zaměřený na nižší tokyOpus je zaměřený na _všechny_ (datové) toky, od nejnižších až do transparence.
Já jsem spíš nepochopil cílové využití Opusu (teda krom toho zjevného).Cílové použití je „pokrýt téměř všechno.“ Tj. kromě lossless na jedné straně a extrémních věcí typu codec2 (nebo tady) na straně druhé: Takže od úsporného řečového/telefonního kodeku, přes „HD“ telefonní kodek až po náhradu MP3/Vorbis/.... A to všechno se slušnou latencí a možností transparentně přecházet z jednoho módu do druhého.
Nepoužívá pro nízké frekvence LPC ze SILKu?
To záleží na použité bitrate. Při nízkých bitrate se použije SILK, při středních se pro nízké frekvence použije SILK a pro vysoké „CELT“ a při vysokých bitrate jenom CELT. Taky si to podle kvality/cílové bitrate automaticky upravuje sample rate (nebo přesněji frekvenci dolní pásmové propustě, tj. všechny vyšší frekvence se oříznou). To dokáže dělat dynamicky (např. na základě znalostí o propustnosti linky)...
Na druhou stranu není problém kódovat s cílovou bitrate >=128 kbit/s, kde by kvalita měla konvergovat k transparenci.
For low bitrates (below about 30 kbit/s), the upper frequencies can be cut off and the CELT layer left out. For audio at higher bitrates, the SILK layer that specializes in speech signals is left out, and the non-specialized CELT layer is used.Takže vlastně general purpose.
Lossless bych moc neřešil ani u audia...To mi přijde vtipné. U audia už neřeším nic. V podstatě by se dnes snesly už i nekomprimované wavy, ale to už se na kapacitě přece jen trochu pozná. Takže FLAC. Ztrátová komprese -- proč proboha? To archivuješ 24/7 bzučení stovky pojistkových skříní a šumění větru ve větvích? Co musí člověk dělat, aby byl nucen archivní audio komprimovat ztrátově?
A minuta full HD 50p videa má přes 300 MB.Does not compute ;). Vteřina?
1920 × 1080 = 2073600 pixelů × 12-bitů/pixel (beru standardní YUV420) = 24883200 bitů/snímek × 50 snímků/sekundu = 1244160000 bitů na jednu sekundu = 148,31MiB na jednu sekundu nekomprimovaného videa
ale 50 snímků za sekundu se používá buď u prokládaného videa nebo bůh ví u jakých HD. Mnohem běžnější je hodnota je cca. 24 fps (běžná Holywoodská produkce), což dělá 71,2 MiB na sekundu videa, jestli umím počítat dobře. To je 376GiB na hodinu a půl.Kompresní poměr u FFV1 1:3 je už docela maximum které z něj jde vytáhnout, no na druhou stranu je to bezeztrátový kodek, tzn. originál i dekódovaná kopie jsou v poměru 1:1 na jeden pixel a hodnotu přesně. Kolik by tak dal gzip nebo WinRAR? Cokoliv blížící se 1:3 jen velmi ztěžka.
Většina archivace nemusí být bezeztrátově zkomprimovaná (99% zdrojů už je stejně kvůli nárokům na rychlosti sběrnic nějakým ztrátovým algoritmem poznamenaná), proto je tu DWT, která může v kompresních poměrech klesat ještě mnohem níž. To vše, ale není pro normální lidi co potřebují archivovat nasosané porno, nýbrž třeba pro všelijaké produkce a výsledky různých prací (třeba výstupy z Blender Foundation a tak)
To je myslím pro většinu lidí nepřijatelný.Lidi nepotřebují archivovat originály. Originály se archivují ještě s mnohem brutálnějšími parametry. Viz To už se nesosá, nýbrž vozí.
Viz To už se nesosá, nýbrž vozí.Tak tohle bych rád viděl v pražském IMAXu.
Přes tejden staré :)
Tak proč jsi nenapsal zprávičku dřív? :-P
Daala by měla být zajímavá tím, že je od začátku vyvíjená se zřetelem k psychovizuálnímu modelu (kvantizér by měl zachovávat energii, například), narozdíl od konvenčních kodeků (H.264, H.265), u kterých je to až nezávisle na specifikaci záležitost jednotlivých enkodérů, které psy-model dostat můžou (x264) a nemusí (což je obvyklejší - viz VP8, jak to bude s VP9, ví čert).
Ono těch rozdílů bude víc, hlavní je IMHO fakt, že Daala je vyvíjena „na zelené louce“ a není tedy jen vylepšením předchozích kodeků (jako tomu je třeba u kodeků z dílny MPEGu). To má své výhody (nezatíženost 20 let starými rozhodnutími), ale i nevýhody (všechno je nutno odzkoušet „od píky“). Takže šance je, že by výsledkem mohl být velmi efektivní kodek, ale může z toho vzejít taky něco, co je horší, než MPEG1 (jak se stalo kdysi u Tarkinu)...
Ale abych brzdil nadšení .......... Takže Daala - pokud vůbec bude dokončena a dostane se do praxe - je hudba daleké budoucnosti. Na druhou stranu je to ale docela dobrý výzkumný projekt, takže nějaké dobro by z toho mělo dlouhodobě pojít tak jako tak.
Však já psal taky o „prototypu“...
Já nemám login :) Ale také jsem byl koncem června v docela pěkném pressu. Jinak to nebyla nijak vážná výčitka, je dobré, že to nezapadlo; myslel jsem si, že to tu někdo postne, teď mě to úplně překvapilo, že se tak nestalo dřív...Přes tejden staré :)Tak proč jsi nenapsal zprávičku dřív? :-P
Já nemám login :)
To je opravdu strašný problém vyplnit přezdívku a heslo.
Napsal neregistrovaný.
Daala? Natasi Daala? :D
Ale na coveru Backlash byla z ní strašná kočka... V těch nových dílech je jako šedá bába, to už stojí za prd. I když Lukášek Skywalkerů taky přesluhuje