Chcete vědět, co se odehrálo ve světě techniky za poslední měsíc? Nebo si popovídat o tom, co zrovna bastlíte? Pak doražte na listopadovou Virtuální Bastlírnu s mikrofonem a kamerou, nalijte si něco k pití a ponořte se s strahovskými bastlíři do diskuze u virtuálního piva o technice i všem možném okolo. Mezi nejvýznamnější novinky patří Průšovo oznámení Core One L, zavedení RFID na filamentech, tisk silikonu nebo nový slicer. Dozvíte se ale i
… více »Vývojáři OpenMW (Wikipedie) oznámili vydání verze 0.50.0 této svobodné implementace enginu pro hru The Elder Scrolls III: Morrowind. Přehled novinek i s náhledy obrazovek v oznámení o vydání.
Komunita kolem Linux Containers po roce vývoje představila (YouTube) neměnný operační systém IncusOS speciálně navržený pro běh Incusu, tj. komunitního forku nástroje pro správu kontejnerů LXD. IncusOS poskytuje atomické aktualizace prostřednictvím mechanismu A/B aktualizací s využitím samostatných oddílů a vynucuje zabezpečení bootování pomocí UEFI Secure Bootu a modulu TPM 2.0. Postaven je na Debianu 13.
Mozilla začne od ledna poskytovat komerční podporu Firefoxu pro firmy. Jedná se o podporu nad rámec stávající podpory, která je k dispozici pro všechny zdarma.
V Bolzanu probíhá konference SFSCON (South Tyrol Free Software Conference). Jean-Baptiste Kempf, zakladatel a prezident VideoLAN a klíčový vývojář VLC media playeru, byl na ní oceněn cenou European SFS Award 2025 udělovanou Free Software Foundation Europe (FSFE) a Linux User Group Bolzano‑Bozen (LUGBZ).
Open-source minimalistický trackball Ploopy Nano byl po modelech modelech Classic a Thumb Trackball také aktualizován. Nová verze Nano 2 používá optický senzor PAW3222 a k původně beztlačítkovému designu přidává jedno tlačítko, které ve výchozí konfiguraci firmwaru QMK přepíná režim posouvání koulí. Sestavený trackball nyní vyjde na 60 kanadských dolarů (bez dopravy a DPH).
Github publikoval Octoverse 2025 (YouTube), tj. každoroční přehled o stavu open source a veřejných softwarových projektů na GitHubu. Každou sekundu se připojil více než jeden nový vývojář. Nejpoužívanějším programovacím jazykem se stal TypeScript.
Kit je nový maskot webového prohlížeče Firefox.
Mastodon (Wikipedie) - sociální síť, která není na prodej - byl vydán ve verzi 4.5. Přehled novinek s náhledy v oznámení na blogu.
Německo zvažuje, že zaplatí místním telekomunikačním operátorům včetně Deutsche Telekom, aby nahradili zařízení od čínské firmy Huawei. Náklady na výměnu by mohly přesáhnout dvě miliardy eur (bezmála 49 miliard Kč). Jeden scénář počítá s tím, že vláda na tento záměr použije prostředky určené na obranu či infrastrukturu.
Vývojář z Opera Software Erik Möller společně s týmem studentů, který mu přiřadila Opera, vytvořil HTML5 port své hry Emberwind. Tu původně napsal v C++ a obsahovala kolem 100 000 řádků kódu. HTML5 port Emberwindu je odpovědí Opery na otázku, co je možné vytvořit použitím dnešních standardů HTML5. Zajímavou ukázku možností HTML5 a WebGL vydala nedávno i Mozilla pod názvem Flight of the Navigator.
Tiskni
Sdílej:
eh a k čemu to je? IMO to je proti smyslu webu..Web už dávno nemá jen ten jeden původní smysl.
HTML5 je omyl.. jedním tagem jsme vyřadili flash a zbytkem jsme zatáhli do webu tuny neindexovatelného obsahu..Tedy žádná regrese, jen zlepšení :). To se v praktickém světě cení.
Historie se pravidelně opakuje viz. vznik HTML až k jeho XML okleštěné verzi XHTML 1.1,Ten postup od HTML ke XHTML2 byl úplně zpackaný. Pánové sice vymysleli docela zajímavý teoretický model postupného přechodu, který doporučili. Ale neměli autoritu k tomu ten přechod i provést. A do toho ještě udělali ten největší průšvih, a to, že nechali XHTML prezentovat jako HTML. Tím vytvořili takový maglajs, že s tím už nikdo nechtěl mít nic společného.
předpokládám, že z toho nakonec zůstane jen pár tagů na zákl. strukturování stránky a tagy pro embedded multimediaHádám, že v praktických formátech, tedy těch, co interpretují prohlížeče, žádné velké pročišťování nenastane a když, tak velmi pozvolna. Maximálně tak na straně tvůrců webů (a ano, možná si to přečteme v nějakých slušných standardech, a možná taky ne).
ale rozhodně je blbost klient-side kontrola vstupů - každý prohlížeč si to bude dělat po svém a bude to dělat hooodně problémů v kombinaci se server-side kontrolou.IMO to blbost není, a server-side kontrola se musí stejně provádět. Client-side se používá už dnes, pomocí javascriptu, nevidím jediný důvod, nezkusit to i deklarativně (třeba s JS fallbackem).