Byla vydána (𝕏) nová verze 2025.2 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení na blogu.
Dánské ministerstvo pro digitální záležitosti má v plánu přejít na Linux a LibreOffice [It's FOSS News].
V úterý Google vydal Android 16. Zdrojové kódy jsou k dispozici na AOSP (Android Open Source Project). Chybí (zatím?) ale zdrojové kódy specifické pro telefony Pixel od Googlu. Projekty jako CalyxOS a GrapheneOS řeší, jak tyto telefony nadále podporovat. Nejistá je podpora budoucích Pixelů. Souvisí to s hrozícím rozdělením Googlu (Google, Chrome, Android)?
Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.101 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.101 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
V Brně na FIT VUT probíhá třídenní open source komunitní konference DevConf.CZ 2025. Vstup je zdarma, nutná je ale registrace. Na programu je celá řada zajímavých přednášek, lightning talků, meetupů a workshopů. Přednášky lze sledovat i online na YouTube kanálu konference. Aktuální dění lze sledovat na Matrixu, 𝕏 nebo Mastodonu.
Vyloučení technologií, které by mohly představovat bezpečnostní riziko pro stát, má umožnit zákon o kybernetické bezpečnosti, který včera Senát schválil spolu s novelami navazujících právních předpisů. Norma, kterou nyní dostane k podpisu prezident, počítá rovněž s prověřováním dodavatelů technologií pro stát. Normy mají nabýt účinnosti od třetího měsíce po jejich vyhlášení ve Sbírce zákonů.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.6.
Po Red Hat Enterprise Linuxu a AlmaLinuxu byl v nové stabilní verzi 10.0 vydán také Rocky Linux. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-06 aneb Eclipse 4.36. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
Americká filmová studia Walt Disney a Universal Pictures podala žalobu na provozovatele populárního generátoru obrázků pomocí umělé inteligence (AI) Midjourney. Zdůvodňují to údajným porušováním autorských práv. V žalobě podané u federálního soudu v Los Angeles označují firmu za „bezednou jámu plagiátorství“, neboť podle nich bez povolení bezostyšně kopíruje a šíří postavy z filmů jako Star Wars, Ledové království nebo Já, padouch, aniž by do nich investovala jediný cent.
Tak rad bych zasel ale kdyz se podivam na ty ceny tak bohuzel.
No jak Windows to nevypadá určitě.Nevypada to ani na Windows, ani na macOS. Coz takhle proste akceptovat fakt, ze Gnome 3 si jde svou vlastni cestou?
GNOME2 jsem měl rád právě protože se nesnažilo nic napodobovat…Gnome 2 v podstate implementovalo Windows 95 paradigma. Prvky ktere Windows 95 prinesly do Linuxu jsou popsany napriklad zde. Bavim se kdyz [mladsi] milovnici 'klasickeho' linuxoveho desktopu tlaci design Windows aniz by to vedeli.
stare gnome byly klonem tradicniho neunixoveho macosu (7-9)Nebylo. V roce 1997 jsem mel moznost pouzivat Power Macintosh s PC Compatibility kartou, kde bylo mozne mit o Windows 95 a prepinat mezi System 7.5 a Windows, a kopirovat data, a ty systemy byly natolik rozdilne, ze lide meli problemy s workflow. Gnome vyslo o dva roky pozdeji a melo blize k Windows 95 nez k System 7-9, viz zde a zde - treba zadne globalni menu. Jeden z duvodu, pro se zacalo pracovat na uplne jinem designu, ktery vyustil v Gnome 3, byl problem s chranenym designem Microsoftu, kde Gnome 2 nebylo v bezpecne zone.
Jeden z duvodu, pro se zacalo pracovat na uplne jinem designu, ktery vyustil v Gnome 3, byl problem s chranenym designem Microsoftu, kde Gnome 2 nebylo v bezpecne zone.Zato Apple je svým otevřeným přístupem ke klonování jejich patentovaného UI naprosto známý.
Podle vaseho kriteria byste tedy mel mit rad Gnome 3 vice nez Gnome 2 ...Když se to definuje takhle. tak asi jo.
Gnome 2 v podstate implementovalo Windows 95 paradigma.A potom Xerox z ktorého vychádzajú všetci. Základ je okno a doňho sa vykresľuje, úplná banalita. Potom sa s tým oknom dajú robiť nejaké veci. Gnome2/GTK2 som mal veľmi rád, ale s príchodom GTK3 a nemožnosť si zvoliť tému a to že sa snažia nejakými hackmi prevaliť nastavenia WM je hnus. Osobne Gnome2/GTK2 považujem za veľmi vydarené a rock stable. Dalo by sa povedať aj dosť nastaviteľné. Obsahuje všetko čo programátor a užívateľ k práci potrebuje. Gnome3/GTK3 si buduje len značku a nič neprináša, skôr naopak. Takže po rokoch sa zas budem pomali obzerať po KDE apps.
ale s príchodom GTK3 a nemožnosť si zvoliť témuNe. Viz API zde a mraky temat jako pro Gnome Shell, tak pro Gtk3 zde.
Asi to moc nesleduješ, téma nevydrží viac ako tri mesiace bez totálneho rozbitia.Mam ten pocit spise u vas. Od verze 3.20 je API stabilni a uz nejakou dobu predtim tam byly spise male zmeny.
Ale ak by si mal záujem o vyjadrenia priamo od vývojárov GNOME, tak ich sem zas hodím.Muzete. Cely problem mezi 2.x a 3.x byla postupna migrace na CSS styly, ktera zacala jiz v dobach na konci 2.x ery. V te dobe uz bylo zrejme ze pristupovat k hierararchii widgetu z theme enginu neni dobry napad, nebot to vyzaduje nemenit vnitrni implementaci, coz je problem v okamziku pokud chcete implementovat scene graph a dalsi nove veci.
Tu je úžasná zprívička (o stabilnom API).Mate stabilni verzi a vyvojovou verzi, kde se delaji vyrazne zmeny a ktera se postupne stabilizuje a jeji API zmrazi. To je celkem korektni cesta. V cem je tedy problem?
No asi najznámejší je tento blog.Vy jste opravdu nezklamal ...
Problém je v tom, že všetko už vymyslené bolo, čo sa týka prvkov aplikácie, prečo stále k tomu meniť API?Oficialni verejne API pro styly v podstate pred verzi 3.20 poradne neexistovalo. Vsechno vymyslene bolo ... mozna u vas na Slovensku, ale tady jsme k tomu jeste nedosli - HiDPI, touchscreen, kodovani znaku, kdy patnact let stare ergonomicke klavesnice od Microsoftu konecne mohout zacit fungovat, sandboxig a Wayland, OpenGL/Vulcan, scaling pres vice jader ... a dalo by se pokracovat.
Čo nieje pravda na tom čo opisoval IgnorantGuru, pretože on práve patrí medzi mojich obľúbených vývojárov a ten smajlík ma tam trochu sereJa ho respektuji, nicmene ten blog je uz tezce neaktualni a i ve sve dobe byl subjektivni, histericky a nepresny, i kdyz v rade bodu mel pravdu. Porad cekam kdy vypadane k OpenBSD, jak vyhrozoval.
skús si použiť GTK3 aplikácie v nejakom inom WM ako GNOME3Tam CSD saje, to souhlasim, ale stejne si myslim, ze je to dlouhodobe lepsi volba.
uvidíš, že sa to proste čas od času rozbíja, dokonca aj v stotinkových verziách.Cas od casu mozna. Faktem je, ze prechod GTK2->GTK3 nezvladli, a soucasny model pro prechod Gtk3->Gtk4 se tomu snazi predejit. Jak to pujde je ve hvezdach. Co mi prijde klicove, je dloudoba udrzba starsich verzi, tedy v danem pripade Gtk3.
Oficialni verejne API pro styly v podstate pred verzi 3.20 poradne neexistovalo. Vsechno vymyslene bolo ... mozna u vas na Slovensku, ale tady jsme k tomu jeste nedosli - HiDPI, touchscreen, kodovani znaku, kdy patnact let stare ergonomicke klavesnice od Microsoftu konecne mohout zacit fungovat, sandboxig a Wayland, OpenGL/Vulcan, scaling pres vice jader ... a dalo by se pokracovat.Zo Slovenska a Južnej Afriky bola požiadavka na Gnome už pred už pred rokmi aby Gnome vedelo variabilnú veľkosť prvkov, to bod číslo jedna, prečo Ubuntu Touch úplne od Gnome odišlo a je postavené na QT. Ten bug tam asi hnije podnes, hoci Mark im nalial dosť prachov. To ostatné je pokus o trolling, ktorý so stabilným výzorom aplikácií nemá spoločné nič.
Ja ho respektuji, nicmene ten blog je uz tezce neaktualni a i ve sve dobe byl subjektivni, histericky a nepresny, i kdyz v rade bodu mel pravdu. Porad cekam kdy vypadane k OpenBSD, jak vyhrozoval.Koho dnešný mainstream v Linux enviroment ešte nesral?
Tam CSD saje, to souhlasim, ale stejne si myslim, ze je to dlouhodobe lepsi volba.Nesúhlasím, windowsomackovatie to.
Cas od casu mozna. Faktem je, ze prechod GTK2->GTK3 nezvladli, a soucasny model pro prechod Gtk3->Gtk4 se tomu snazi predejit. Jak to pujde je ve hvezdach. Co mi prijde klicove, je dloudoba udrzba starsich verzi, tedy v danem pripade Gtk3.No chyby sú uvádzané ako feature, LP sa proste stal nejako mantrou Linux enviromnt.
Tiskni
Sdílej: