abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 00:11 | Nová verze

    Byla vydána nová major verze 34.0.0 webového prohlížeče Pale Moon (Wikipedie) vycházejícího z Firefoxu. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 16:11 | Humor

    Win8DE je desktopové prostředí pro Wayland, inspirované nechvalně proslulým uživatelským rozhraním Metro z Windows 8. Nabízí dlaždicové rozhraní s velkými tlačítky a jednoduchou navigací, optimalizované pro dotyková zařízení. Cílem projektu je přetvořit design operačního systému Windows 8 do funkčního a minimalistického rozhraní vhodného pro každodenní použití na Linuxu.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 8
    včera 14:33 | Nová verze

    Laboratoře CZ.NIC vydaly Datovku 4.28.0 a Mobilní Datovku 2.6.0. Hlavní novinkou je ukládání rozpracovaných datových zpráv do konceptů. Datovka je svobodné multiplatformní aplikace pro přístup k datovým schránkám a k trvalému uchovávání datových zpráv v lokální databázi.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 14:22 | Zajímavý projekt

    Unix Pipe Game je vzdělávací karetní hra zaměřená na děti a rodiče, která děti učí používat unixové příkazy prostřednictvím interaktivních úkolů. Klíčovým prvkem hry je využití symbolu | pro pipeline neboli 'rouru', který umožňuje propojit výstupy a vstupy jednotlivých unixových příkazů, v tomto případě vytištěných na kartičkách. Předpokládá se, že rodič má alespoň nějaké povědomí o unixových příkazech a jejich provazování pomocí |.

    … více »
    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 3
    včera 13:55 | Zajímavý software

    PCIem je linuxový framework, který vytváří virtuální zařízení PCIe pomocí technik, které umožňují hostitelskému operačnímu systému rozpoznat tyto syntetické 'neexistující' karty jako fyzické zařízení přítomné na sběrnici. Framework PCIem je primárně zamýšlen jako pomůcka pro vývoj a testování ovladačů bez nutnosti použít skutečný hardware. Dle tvrzení projektu si fungování PCIem můžeme představit jako MITM (Man-in-the-Middle), který se nachází mezi ovladači a kernelem.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 0
    včera 05:33 | Bezpečnostní upozornění

    Byla nalezena vážná bezpečnostní chyba v telnetd z balíčku GNU InetUtils. Týká se verzí GNU InetUtils od 1.9.3 z 12. května 2015 až po aktuální 2.7 z 14. prosince 2025. Útočník může obejít autentizaci a získat root přístup, jelikož telnetd nekontroluje předaný obsah proměnné prostředí USER a pokud obsahuje "-f root"…

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    20.1. 17:22 | Komunita

    Stanislav Aleksandrov předložil patch rozšiřující KWin (KDE Plasma) na 3D virtuální desktopové prostředí (videoukázka v mp4).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    20.1. 05:55 | IT novinky

    Digg (Wikipedie), "místo, kde můžete sdílet a objevovat to nejlepší z internetu – a nejen to", je zpět. Ve veřejné betě.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    20.1. 01:44 | Komunita

    Po .deb balíčcích Mozilla nově poskytuje také .rpm balíčky Firefoxu Nightly.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 11
    20.1. 00:33 | IT novinky

    Vývojové prostředí IntelliJ IDEA slaví 25. narozeniny (YouTube).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (17%)
     (5%)
     (0%)
     (10%)
     (21%)
     (3%)
     (5%)
     (2%)
     (11%)
     (37%)
    Celkem 562 hlasů
     Komentářů: 16, poslední 20.1. 17:04
    Rozcestník

    Programovací jazyk Karel oslavil 40 let

    Programovací jazyk Karel letos oslavil 40 let. Richard E. Pattis jej představil a začal používat ve výuce programování v roce 1981. Pojmenoval jej Karel (a ne Charles) jako poctu Karlu Čapkovi, který slovo robot zavedl do světového slovníku. Spolek IHPCI stojí za novou implementací Karla pro iOS a Android s názvem Karel 1981.

    8.11.2021 16:22 | Ladislav Hagara | IT novinky


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    8.11.2021 16:50 Petr Ježek | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Programovací jazyk Karel oslavil 40 let
    Věčná sláva Richardovi za tu úctu ke KČ. Není mnoho takových. Tnhle jazyk se kolem mne mihl před třiceti lety, ale zapadl pod agresí toho, co se začalo valit na nás začátkem devadesátek, než jsme pochopili, že tudy cesta nevede.
    Archlinux for your comps, faster running guaranted!
    8.11.2021 17:11 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Programovací jazyk Karel oslavil 40 let
    co se začalo valit začátkem devadesátek? na mě lisp
    Max avatar 8.11.2021 18:45 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Programovací jazyk Karel oslavil 40 let
    Znám jen od slyšení, reálně jsem dělal jen v Baltazarovi a Pascalu.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    8.11.2021 19:22 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Programovací jazyk Karel oslavil 40 let
    Zkus a uvidíš, je tam i pěkný návod: http://karel.oldium.net/

    A něco pro inspiraci: https://www.youtube.com/watch?v=R9ZeXiz_-B0
    8.11.2021 21:07 X
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Programovací jazyk Karel oslavil 40 let
    Na stredni se pouzivala verze pro MS-Dos Karel 3D na starych 386kach, ale rychle ho nahradil BASIC a nasledne Pascal.
    Max avatar 8.11.2021 23:03 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Programovací jazyk Karel oslavil 40 let
    Takže je to stejný jak Baltazar, jen starší.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    9.11.2021 20:28 Jindřich Makovička | skóre: 17
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Programovací jazyk Karel oslavil 40 let
    Tak trochu. Karel byl ale zamýšlený čistě na výuku, takže je osekaný úplně na dřeň - žádné proměnné, jeden typ cyklu s pevným počtem opakování a tak. Cokoliv jen trochu inteligentního se musí implementovat pomocí rekurze.

    V Baltazarovi byl už normálně použitelný programovací jazyk. On taky Soukup na začátku devadesátek zkoušel prorazit se "Soukup Graphic Preprocessorem", což byl bazmek, co měl umožnit neprogramátorům z grafického zápisu generovat kód v céčku. Stálo to ranec peněz a po zásluze to po obchodní stránce skončilo flopem, ale později se z něj vyvinul Baltazar.
    9.11.2021 06:27 Cronin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Programovací jazyk Karel oslavil 40 let
    "Ak je tehla, krok", to je verzia Karla, ktorú si nostalgicky pamätám z PMD 85. Existuje to ešte, ideálne behateľné v Linuxe?
    9.11.2021 07:12 jara
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Programovací jazyk Karel oslavil 40 let
    jo, vzpominam, ja to mel teda v cestine... bylo bozi :-) akorat ucitelka po nas obcas hodila kridu, kdyz jsme byli moc tupi. tehdy jsme se smali, dnes by asi sla sedet.
    9.11.2021 07:58 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Programovací jazyk Karel oslavil 40 let
    Měli jsme kdysi strašně hodného učitele, ten na nás snad ani nekřiknul. Ale jednoho spolužáka si jednou vytáhl na chodbu a vrátil se s červenými tvářemi. Teda ten kluk. Před pár lety jsem se doslechl že sedí ve Valdicích, nestačilo mu to ;-)
    9.11.2021 09:36 Mayhem
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Programovací jazyk Karel oslavil 40 let
    K nam jednou ucitelka, velmi neoblibena hysterka v menopauze, prisla s tim, ze bude hazet tenisak a rekne slovicko. Kdo tenisak chytne, ten ma slovicko prelozit a hodin tenisak zpet ucitelce. Neuvedomila si vsak, ze je velmi neoblibena a ze mame ve tride spoustu hracu baseballu a softballu. S tenisakem prisla jen na jednu hodinu.
    9.11.2021 08:39 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Programovací jazyk Karel oslavil 40 let
    Web bez HTTPS, available pro iOS a Android... to se teda rozmáchli.
    Quando omni flunkus moritati
    9.11.2021 14:49 j
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Programovací jazyk Karel oslavil 40 let
    Nikdy sem nepochopil, k cemu takovyhle veci jako maji byt. Pokud od toho nekdo ceka, ze to bude deti bavit, tak nebude. A to ani ty, ktere program vzivote nevidely, ani ty, ktere se zajimaji.

    Co by asi decka bavit mohlo, je nejaky to programovani lega (= je videt nejaky hmatatelny vysledek) nebo alternativne nejaky to programovani ve hre. Ideovym prikladem budiz rekneme Stationeers.

    ---

    Dete s tim guuglem dopice!
    9.11.2021 16:12 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Programovací jazyk Karel oslavil 40 let
    K tomuhle: https://neil.fraser.name/news/2013/03/16/

    On Karel původně nevznikl pro děti ale pro dospělé.
    Max avatar 9.11.2021 20:49 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Programovací jazyk Karel oslavil 40 let
    Mně Baltazar bavil.
    Jinak souhlas, Lego dost pokročilo a je to asi větší zábava. Také už jsem si hrál s Lego Boost.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    10.11.2021 08:33 j
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Programovací jazyk Karel oslavil 40 let
    IMO jde mnohem vic o to ukazat nekomu co se da i na par radek vyrobit, nez resit v cem. A problem tehle veci je vzdy ten, ze se v nich neda (uz vubec ne na par radek) vyrobit vlastne nic.

    Vem si jen jak se da vyblbnout 2-3x smyckou a nejakym uplne primitivnim kreslenim ... coz dneska ani nevim jesli jeste nejak jednoduse jde, kreslit proste pixely na obrazovku - tim myslim bez toho, abys nejdriv musel zavolat 158 inicializacnich funkci a pak jeste resil, ze to na kazdym HW bude jinak.

    ---

    Dete s tim guuglem dopice!
    10.11.2021 09:03 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Programovací jazyk Karel oslavil 40 let
    Ono to i dnes jde skoro tak jednoduše jako to šlo v QBasicu: https://docs.python.org/3/library/turtle.html

    Ale je fakt že na ZX Spectru to bylo ještě jednodušší, jednodušeji se to snad už udělat nedá.
    10.11.2021 16:04 j
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Programovací jazyk Karel oslavil 40 let
    Nj, jenze zrovna tohle (mluvim o ty ukazce na odkazu) je zbytecne sofistikovany. Je to sice na par radcich, ale vlastne z toho nikdo nevidi, co ze to vlastne dela.

    Jde o to, ze trebas ten fill co je nad tim zapnutej tam vlastne nikde nevidis, dela to ta funkce co ji volas, ale nevis jak a proc. A zrovna trebas kod vyplneni neceho barvou je celkem zajimavej ukol - ne moc jednoduchej, ne moc slozitej, a pomerne ruznorode uchopitelnej.

    ---

    Dete s tim guuglem dopice!
    11.11.2021 08:42 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Programovací jazyk Karel oslavil 40 let
    Jo, proto ho zrovna Bill Gates naprogramoval blbě :-D

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.