Vývojáři OpenMW (Wikipedie) oznámili vydání verze 0.50.0 této svobodné implementace enginu pro hru The Elder Scrolls III: Morrowind. Přehled novinek i s náhledy obrazovek v oznámení o vydání.
Komunita kolem Linux Containers po roce vývoje představila (YouTube) neměnný operační systém IncusOS speciálně navržený pro běh Incusu, tj. komunitního forku nástroje pro správu kontejnerů LXD. IncusOS poskytuje atomické aktualizace prostřednictvím mechanismu A/B aktualizací s využitím samostatných oddílů a vynucuje zabezpečení bootování pomocí UEFI Secure Bootu a modulu TPM 2.0. Postaven je na Debianu 13.
Mozilla začne od ledna poskytovat komerční podporu Firefoxu pro firmy. Jedná se o podporu nad rámec stávající podpory, která je k dispozici pro všechny zdarma.
V Bolzanu probíhá konference SFSCON (South Tyrol Free Software Conference). Jean-Baptiste Kempf, zakladatel a prezident VideoLAN a klíčový vývojář VLC media playeru, byl na ní oceněn cenou European SFS Award 2025 udělovanou Free Software Foundation Europe (FSFE) a Linux User Group Bolzano‑Bozen (LUGBZ).
Open-source minimalistický trackball Ploopy Nano byl po modelech modelech Classic a Thumb Trackball také aktualizován. Nová verze Nano 2 používá optický senzor PAW3222 a k původně beztlačítkovému designu přidává jedno tlačítko, které ve výchozí konfiguraci firmwaru QMK přepíná režim posouvání koulí. Sestavený trackball nyní vyjde na 60 kanadských dolarů (bez dopravy a DPH).
Github publikoval Octoverse 2025 (YouTube), tj. každoroční přehled o stavu open source a veřejných softwarových projektů na GitHubu. Každou sekundu se připojil více než jeden nový vývojář. Nejpoužívanějším programovacím jazykem se stal TypeScript.
Kit je nový maskot webového prohlížeče Firefox.
Mastodon (Wikipedie) - sociální síť, která není na prodej - byl vydán ve verzi 4.5. Přehled novinek s náhledy v oznámení na blogu.
Německo zvažuje, že zaplatí místním telekomunikačním operátorům včetně Deutsche Telekom, aby nahradili zařízení od čínské firmy Huawei. Náklady na výměnu by mohly přesáhnout dvě miliardy eur (bezmála 49 miliard Kč). Jeden scénář počítá s tím, že vláda na tento záměr použije prostředky určené na obranu či infrastrukturu.
Po dvaceti letech skončil leader japonské SUMO (SUpport.MOzilla.org) komunity Marsf. Důvodem bylo nasazení sumobota, který nedodržuje nastavené postupy a hrubě zasahuje do překladů i archivů. Marsf zároveň zakázal použití svých příspěvků a dat k učení sumobota a AI a požádal o vyřazení svých dat ze všech učebních dat.
Ajax GUI framework qooxdoo se dočkal verze 1.2. Ta přináší lepší podporu Selenium pro tvorbu automatických testů. Dále je novinkou virtual list, který pojme mnohem větší množství dat. Opraveno bylo na 200 bugů. Vývojáři se chlubí rozsáhlým manuálem čítajícím 400 stran. Ten je nově přístupný přes SVN. Více detailů v oficiálním oznámení.
Tiskni
Sdílej:
var simple = new Ext.form.FormPanel({
standardSubmit: true,
frame: true,
title: 'Register',
width: 350,
defaults: {
width: 230
},
defaultType: 'textfield',
items: [{
fieldLabel: 'Username',
name: 'username',
allowBlank: false
},
{
inputType: 'hidden',
id: 'submitbutton',
name: 'myhiddenbutton',
value: 'hiddenvalue'
}
],
buttons: [{
text: 'Submit',
handler: function () {
simple.getForm().getEl().dom.action = 'test.php';
simple.getForm().getEl().dom.method = 'POST';
simple.getForm().submit();
}
}]
});akoqx.Class.define("twitter.LoginWindow", {
extend: qx.ui.window.Window,
construct: function () {
this.base(arguments, "Login", "twitter/t_small-c.png");
}
});
var layout = new qx.ui.layout.Basic();
this.setLayout(layout);
this.setModal(true);
var form = new qx.ui.form.Form();
var username = new qx.ui.form.TextField();
username.setRequired(true);
form.add(username, "Username", null, "username");
var password = new qx.ui.form.PasswordField();
password.setRequired(true);
form.add(password, "Password", null, "password");
var controller = new qx.data.controller.Form(null, form);
var model = controller.createModel();
var loginbutton = new qx.ui.form.Button("Login");
form.addButton(loginbutton);
var cancelbutton = new qx.ui.form.Button("Cancel");
form.addButton(cancelbutton);
cancelbutton.addListener("execute", function () {
this.close();
}, this);Oba kódy robia formuláre, ale keďže sa mi nechce čítať dokumentácia k qooxdoo, tak vyzerajú a fungujú mierne inak, ale snáď sa na tom kóde dá vidieť, v čom je hlavný rozdiel. Hlavná výhoda (pre mňa) je to, že si nemusím pamätať poradie parametrov funkcií (a keďže to funguje práve takto, tak sa dá celá tá štruktúra poslať ako JSON zo serveru a jedným volaním funkcie sa potom vytvorí nové okno...).
qx.Class.define("ex.template.Editor",
{
extend: ex.data.form.DaoFormWindow,
construct: function(dao, data)
{
// Call superclass constructor.
this.base(arguments, dao, data);
},
members:
{
createForm: function()
{
this.createItems({
items: [
{ className: "ex.data.form.TextField" , id: "name" , autoLabel: true },
{ className: "ex.data.form.TextField" , id: "title" , autoLabel: true },
{ className: "ex.data.form.TextArea" , id: "content" , autoLabel: true, rowFlex: 1 }
]
});
this.createRules({
rules: [
{ className: "ex.data.form.Rule" , id: "name" , required: true }
]
});
},
applyPersistent: function(persistent)
{
this.setItemsEnabled(["name"], !persistent);
}
}
});
Já chápu qooxdoo jako low level toolkit, kde si člověk musí naprogramovat vlastní datovou a formulářovou vrstvu. To co tam je mi přijde jako hodně jednoduché. Na druhou stranu moje vrstva má asi 2000 řádků a řeší formuláře, jejich layout a data access.