Kevin Lin zkouší využívat chytré brýle Mentra při hraní na piano. Vytváří aplikaci AugmentedChords, pomocí které si do brýlí posílá notový zápis (YouTube). Uvnitř brýlí běží AugmentOS (GitHub), tj. open source operační systém pro chytré brýle.
Jarní konference EurOpen.cz 2025 proběhne 26. až 28. května v Brandýse nad Labem. Věnována je programovacím jazykům, vývoji softwaru a programovacím technikám.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
Před 25 lety zaplavil celý svět virus ILOVEYOU. Virus se šířil e-mailem, jenž nesl přílohu s názvem I Love You. Příjemci, zvědavému, kdo se do něj zamiloval, pak program spuštěný otevřením přílohy načetl z adresáře e-mailové adresy a na ně pak „milostný vzkaz“ poslal dál. Škody vznikaly jak zahlcením e-mailových serverů, tak i druhou činností viru, kterou bylo přemazání souborů uložených v napadeném počítači.
Byla vydána nová major verze 5.0.0 svobodného multiplatformního nástroje BleachBit (GitHub, Wikipedie) určeného především k efektivnímu čištění disku od nepotřebných souborů.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za duben (YouTube).
Provozovatel čínské sociální sítě TikTok dostal v Evropské unii pokutu 530 milionů eur (13,2 miliardy Kč) za nedostatky při ochraně osobních údajů. Ve svém oznámení to dnes uvedla irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která jedná jménem EU. Zároveň TikToku nařídila, že pokud správu dat neuvede do šesti měsíců do souladu s požadavky, musí přestat posílat data o unijních uživatelích do Číny. TikTok uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá.
Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.
Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.
V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Mozilla.cz v článku Servo ukazuje působivý výkon informuje o demu (YouTube) porovnávajícím výkon experimentálního jádra Servo vyvíjeného Mozillou s ostatními jádry webových prohlížečů. WebKit dosáhl v demu pouze 5 fps (snímků za sekundu), Firefox s Geckem 9 fps, Google Chrome 15 fps a Servo úctyhodných 60 fps. Servo je naprogramováno v programovacím jazyce Rust.
Tiskni
Sdílej:
Hlavný rozdiel vo výkone je pri tomto deme v efektívnejšom využití GPU. DOM manipulácia a JS by mali byť približne rovnako rýchle ako gecko. Výrazne rýchlejšie je parsovanie a generovaie layoutu vďaka využitiu threadov (single thread nie je moc rozdielny od gecka). Dúfam, že to mozilla nezabije skôr než sa dostane do použiteľného stavu ako to robí v poslednej dobe so svojimi projektmi.
C is a programming language for turning low-level byte arrays into security advisories.
Z toho som bol zo začiatku nadšený a potom ma to prešlo.
Je pekné, že renderovanie bude memory safe, že layout bude safe ... Potiaľ je to super. Ideálne renderovacie jadro by podľa mňa nemuselo bežať v sandboxe ako webkit s každým tabom v samostatnom procese, ale mali by mu stačiť vlákna. Servo však bude multiprocesové rovnako ako webkit a preto sa trochu obávam dopadu na spotrebu pamäte.
Podstatná časť serva bude stále v C / C++ (hlavne javascript). Kvôli jit sa bude stále generovať natívny nebezpečný kód a stále to môže byť na úrovni javascriptu deravé ako ementál.
Nicméně na rozdíl od Blink/WebKit/Gecko je tu obrovská výhoda v tom, že Servo je psané v memory-safe jazyce. Měl by to být tedy implicitně mnohem bezpečnější web engine.Nó, paměťová bezpečnost Rustu je určitě hezká věc, ale zas takové implikace bych z toho nedělal. Jednak v tak velkém projektu, kde navíc jsou vazby na OpenGL a další low-level technologie, se zcela jistě neobejdou bez unsafe kódu. Další věc je, že ta paměťová bezpečnost má své meze - např. nebrání memory leakům. No a konečně bezpečnostní chyby zdaleka nejsou jen o bezpečném přístupu do paměti, že. Je ale pravda, že takovým těm klasickým chybám typu přetečení bufferu by to mělo v mnoha případech zabránit...
Jednak v tak velkém projektu, kde navíc jsou vazby na OpenGL a další low-level technologie, se zcela jistě neobejdou bez unsafe kódu.Navíc Rust má dost slabý typový systém – najde se tedy řada bezpečných konstrukcí, jejichž bezpečnost v typovém systému Rustu dokázat nepůjde (nebo to bude velmi náročné).
Působivý výkon