V mobilní aplikaci Facebooku se lze nově přihlašovat pomocí Passkeys.
Společnost Midjourney představila vlastní generátor videí pomocí umělé inteligence (AI) V1 Video Model.
Editor kódu Zed (Wikipedie) má nově v sobě integrovaný debugger. Podporuje Rust, C/C++, JavaScript, Go, Python a pomocí rozšíření i další programovací jazyky.
Byl publikován aktuální přehled vývoje renderovacího jádra webového prohlížeče Servo (Wikipedie). Servo mimo jiné nově zvládne animované GIFy.
Nejnovější X.Org X server 21.1.18 a Xwayland 24.1.8 řeší další bezpečnostní chybu.
Spolek OpenAlt zve příznivce otevřených řešení a přístupu na 210. sraz, který proběhne 20. června od 18:00 v Red Hat Labu na Fakultě informatiky Masarykovy univerzity na adrese Botanická 68A nebo také online.
Byla vydána nová verze 17 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. Podrobný přehled novinek v changelogu.
Open source 3D herní a simulační engine Open 3D Engine (O3DE) byl vydán v nové verzi 25.05.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Nově je implementováno standardizované simulační rozhraní ROS (Robot Operating System) 2.
Nejnovější X.Org X server 21.1.17 a Xwayland 24.1.7 řeší 6 bezpečnostních chyb: CVE-2025-49175, CVE-2025-49176, CVE-2025-49177, CVE-2025-49178, CVE-2025-49179 a CVE-2025-49180. Nils Emmerich je nalezl koncem března a dnes publikoval detaily.
Desktopové prostředí KDE Plasma bylo vydáno ve verzi 6.4 (Mastodon). Přehled novinek i s videi a se snímky obrazovek v oficiálním oznámení. Podrobný přehled v seznamu změn.
Mozilla.cz v článku Servo ukazuje působivý výkon informuje o demu (YouTube) porovnávajícím výkon experimentálního jádra Servo vyvíjeného Mozillou s ostatními jádry webových prohlížečů. WebKit dosáhl v demu pouze 5 fps (snímků za sekundu), Firefox s Geckem 9 fps, Google Chrome 15 fps a Servo úctyhodných 60 fps. Servo je naprogramováno v programovacím jazyce Rust.
Tiskni
Sdílej:
Hlavný rozdiel vo výkone je pri tomto deme v efektívnejšom využití GPU. DOM manipulácia a JS by mali byť približne rovnako rýchle ako gecko. Výrazne rýchlejšie je parsovanie a generovaie layoutu vďaka využitiu threadov (single thread nie je moc rozdielny od gecka). Dúfam, že to mozilla nezabije skôr než sa dostane do použiteľného stavu ako to robí v poslednej dobe so svojimi projektmi.
C is a programming language for turning low-level byte arrays into security advisories.
Z toho som bol zo začiatku nadšený a potom ma to prešlo.
Je pekné, že renderovanie bude memory safe, že layout bude safe ... Potiaľ je to super. Ideálne renderovacie jadro by podľa mňa nemuselo bežať v sandboxe ako webkit s každým tabom v samostatnom procese, ale mali by mu stačiť vlákna. Servo však bude multiprocesové rovnako ako webkit a preto sa trochu obávam dopadu na spotrebu pamäte.
Podstatná časť serva bude stále v C / C++ (hlavne javascript). Kvôli jit sa bude stále generovať natívny nebezpečný kód a stále to môže byť na úrovni javascriptu deravé ako ementál.
Nicméně na rozdíl od Blink/WebKit/Gecko je tu obrovská výhoda v tom, že Servo je psané v memory-safe jazyce. Měl by to být tedy implicitně mnohem bezpečnější web engine.Nó, paměťová bezpečnost Rustu je určitě hezká věc, ale zas takové implikace bych z toho nedělal. Jednak v tak velkém projektu, kde navíc jsou vazby na OpenGL a další low-level technologie, se zcela jistě neobejdou bez unsafe kódu. Další věc je, že ta paměťová bezpečnost má své meze - např. nebrání memory leakům. No a konečně bezpečnostní chyby zdaleka nejsou jen o bezpečném přístupu do paměti, že. Je ale pravda, že takovým těm klasickým chybám typu přetečení bufferu by to mělo v mnoha případech zabránit...
Jednak v tak velkém projektu, kde navíc jsou vazby na OpenGL a další low-level technologie, se zcela jistě neobejdou bez unsafe kódu.Navíc Rust má dost slabý typový systém – najde se tedy řada bezpečných konstrukcí, jejichž bezpečnost v typovém systému Rustu dokázat nepůjde (nebo to bude velmi náročné).
Působivý výkon