Řada vestavěných počítačových desek a vývojových platforem NVIDIA Jetson se rozrostla o NVIDIA Jetson Thor. Ve srovnání se svým předchůdcem NVIDIA Jetson Orin nabízí 7,5krát vyšší výpočetní výkon umělé inteligence a 3,5krát vyšší energetickou účinnost. Softwarový stack NVIDIA JetPack 7 je založen na Ubuntu 24.04 LTS.
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) spolu s NSA a dalšími americkými úřady upozorňuje (en) na čínského aktéra Salt Typhoon, který kompromituje sítě po celém světě.
Společnost Framework Computer představila (YouTube) nový výkonnější Framework Laptop 16. Rozhodnou se lze například pro procesor Ryzen AI 9 HX 370 a grafickou kartu NVIDIA GeForce RTX 5070.
Google oznamuje, že na „certifikovaných“ zařízeních s Androidem omezí instalaci aplikací (včetně „sideloadingu“) tak, že bude vyžadovat, aby aplikace byly podepsány centrálně registrovanými vývojáři s ověřenou identitou. Tato politika bude implementována během roku 2026 ve vybraných zemích (jihovýchodní Asie, Brazílie) a od roku 2027 celosvětově.
Byla vydána nová verze 21.1.0, tj. první stabilní verze z nové řady 21.1.x, překladačové infrastruktury LLVM (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání: LLVM, Clang, LLD, Extra Clang Tools a Libc++.
Alyssa Anne Rosenzweig v příspěvku na svém blogu oznámila, že opustila Asahi Linux a nastoupila do Intelu. Místo Apple M1 a M2 se bude věnovat architektuře Intel Xe-HPG.
EU chce (pořád) skenovat soukromé zprávy a fotografie. Návrh "Chat Control" by nařídil skenování všech soukromých digitálních komunikací, včetně šifrovaných zpráv a fotografií.
Byly publikovány fotografie a všechny videozáznamy z Python konference PyCon US 2025 proběhlé v květnu.
Společnost xAI a sociální síť X amerického miliardáře Elona Muska zažalovaly firmy Apple a OpenAI. Viní je z nezákonné konspirace s cílem potlačit konkurenci v oblasti umělé inteligence (AI).
Byla vydána nová verze 9.16 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Jak se tak dívám na ostatní blogy, kompozitní manažery se těší pozornosti. Manuály jak nainstalovat Beryl či Compiz střídají ankety popularity a praktické návody jak používat nebo naopak stížnosti, že se používat nedají vůbec.
Všichni autoři jako by zapomněli ve svých výčtech na dva starší kompozitní manažery: xcompmgr a kompmgr. Nikdy se nestali extra populární, ani se nedivím, že o nich spouta lidí ani neví o jejich existenci. Dokonce nemají vlastní webové stránky ani nepodporují skoro žádné eye-candy efekty, na druhou stranu jde o vyzrálé projekty. Ten druhý je standardní součást KDE už nějaký ten pátek, minimálně od dob KDE 3.4. a xcompmgr je ještě starší.
Nejsou sice založené na OpenGL, ale kompozitní manažery to zcela jistě jsou. Neumí zdaleka tolik efektů, ale zvládají průhlednost, stíny a lepší synchronizaci překreslování oken – pokud nejste eye-candy fanatik, potřebujete opravdu víc? Plus, delší vývoj, takže jsou stabilnější.
Jsou ještě ze “staré školy”, kdy kompozitní mamanžer nemusel být spečený dohromady se správcem oken, takže je můžete používat s lobovolným správcem oken (Metacity, KWin ...) nicméně kompmgr byl dělaný na míru KWin.
K jejich provozu stačí 2D zapnutá akcelerace, 3D akcelerace vám k ničemu nepomůže. 2D akceleraci podporuje daleko více driverů než 3D. Bohužel ne vždy je kvalita, počet skutečně akcelerovaných funkcí, dostatečný. Viz níže. Stačí si Xorg konfiguraci zkontrolovat zapnutý RenderAccel na “on”. Což je defaultní nastavení pro většinu distribucí a driverů.
Funkčně žádné. Jen kompmgr má o něco lepší odezvu pod KDE, žádné překvapení, byl dělán KDE na míru. Zdrojové kódy kompmgr vychází xcompmgr, trochu podobná situace jako s Berylem a Compizem. Mimochodem, mám takový dojem, že spoluautorem kompmgr je i Luboš Luňák, občasně působící i zde na abclinuxu.
Kompmgr samozřejmě najdete v Kubuntu, nic nemusíte doinstalovat. Stačí spustit. Buď z příkazové řádky, stejnojmenným příkazem, nebo v Kontrolním Centru - Window Behaviour – Translucency zaškrtnete povolit používání průhlednosti a stínů (Use translucency/shadows) a případně si pohrajete s podrobnějším nastavením.
Oba kompozitory můžete spustit v tomto zvláštním režimu, stačí je spustit s parametrem -a. tento režim nemá žádné efekty a také nevyžaduje vůbec žádnou (?) HW akceleraci desktopu.
Žádné efetky, k čemu je tedy dobrý? Zbaví vás “duchů” při posouvání oken, kdy vidíte jak se vám překresluje, původně překrytá, část spodního okna nebo desktopu. Také mizí některé drobné artefakty některých KDE skinů (Plastik).
Těm duchům při posouvání oken bych rád věnoval samostatný zápisek v blogu. Alespoň zjistím, jestli jsem jediný, kdo je pozoruje a nestraší mi třeba jen v hlavě Zkusím je vyfotit, pro ty co by třebas nevěřili...
Kompmgr homepage (něco na ten způsob) a krapet té dokumentace:
http://docs.kde.org/stable/en/kdebase/kompmgr/index.html
Legendární zdroj informací, řada praktických rad a řešení problémů nejen pro xcompmgr:
http://gentoo-wiki.com/TIP_Xorg_X11_and_Transparency
Tiskni
Sdílej:
Neumí zdaleka tolik efektů, ale zvládají průhlednost, stíny a lepší synchronizaci překreslování oken – pokud nejste eye-candy fanatik, potřebujete opravdu víc?No jedna z veci, proc bych takovou vec pouzival je to, co se v OS X jmenuje Exposé. A to je hodne prakticka vec. Ty vady na krase jsou dost zasadni. Kdyz jsem cetl ten clanek na Linux.com, jehoz autor povazuje Beryl za lepsi nez OS X, rikal jsem si, ze je asi trochu moc vyjuchanej. To tvrzeni je celkem smesne...
MAC OS X trpí podobným problémem jako Beryl, nebo Compiz a to sice že je vykreslování vnitřku okna podstatně pomalejšíPomalejsi nez co nebo kdy? GUI OS X mi pripadne sviznejsi nez jakekoliv jine a problemy s videem treba pri hybani oknem QuickTime jsem nezaznamenal. Zmena velikosti okna je rychla, hybani s oknem taktez. Samozrejme trochu jine je to u nenativnich aplikaci, jako napr. jEdit nebo Eclipse -- ale za to nemuze OS X. To je specialita napr. Totemu, prestat hrat kdyz se dragne okno a taha se s nim po plose...:-/
epm -q yakuake kdelibs yakuake-2.7.5 kwin-3.5.2-r2
semo@semo ~ $ yakuake [doslova len par prepnuti F12 do y. a naspat] Uh oh.. can't write data.. semo@semo ~ $ [yakuake lahlo]
semo@semo ~ $ yakuake [20s so mdrzal F12, makalo to ako len mohlo, ale stabilne. Ked som pustil, tak dalsich 10s to este cvicilo a potom klud]3.) zaver: az taky deterministicky sposob ako zabit KDe to zase nebude.