Byla vydána nová verze 24.04.28 s kódovým názvem Time After Time svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) a nová verze 7.24.0 souvisejícího frameworku MLT Multimedia Framework. Nejnovější Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
Byla vydána verze 5.30 dnes již open source operačního systému RISC OS (Wikipedie).
V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …
Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
Nejspíš každý, kdo sleduje dění okolo GNU/Linuxu, už zaregistroval, že valve vydalo beta verzi steamu i pro tu naši menšinu. Pozornější si nejspíš všimli, že oficiálně podporované je zatím pouze ubuntu. Nicméně, právě jsem si vyzkoušel, že je možné hrát i na jiných distribucích
layman -a steam
.
Teď už bychom měli mít k dispozici balíček steam-meta
. Ten nainstalujeme a pak pomocí příkazu steam
prostě spustíme. Bohužel si s sebou natáhne pulseaudio. Pokud byste jej natvrdo odstranili ze závislotí, dopadli byste stejně jako já. Nebojte, později to vyřešíme.
Pokud jste na tom jako já a před pár minutami jste se na steamu zaregistrovali, můžete hledat jak chcete, ale csko v něm prostě nenajdete. Pokud ale někde na widloidním počítači steam nainstalujete taky a zakoupíte si csko v něm, najednou se vám v linuxu zobrazí v knihovně her (horní lišta - Games - View games library). Odtud jej potom můžete na gentoo stáhnout a spustit.
Možná se vám hra nebude chtít spustit. Byl jsem docela zklamaný, když jsem uviděl chybové okno "Error initializing Main frame buffer
". Naštěstí má tento problém jednoduché řešení. Ve steamu kliknete pravým myšítkem na Counter Strike - choose properties - start options - a do kolonky napíšete -window
chmod -x /usr/bin/pulseaudio rebootJeště přesvědčíme steam, aby používal alsu a to tak, že na začátek souboru
/usr/bin/steam
přidáme# Use alsa without pulseaudio export SDL_AUDIODRIVER=alsaa zvuk funguje dobře.
( ) $ : ? ! ; [ ]
, v chatu cska. Problém lze jednoduše vyřešit přidáním následující řádky do souboru /usr/bin/steam
export LC_ALL=C
Tiskni Sdílej:
Já třeba nechápu, proč pořád není linuxová verze L4D2, když to byla podle těch pre-beta blogů první hra, kterou portovali... Jinak, na Intel grafice Postal II celkem bez problému, TF2 se dá, ale je to s tím výkoněm na hraně (Sandy Bridge ) a má to takový divný záseky, Puddle má rozhozený fonty v menu a kdybych se doklikal do hry, tak prej stejně není vidět voda. Mám tam ještě pár her, ale ty sem nezkoušel...
Obávám se, že to nebude zas jenom kopírování binárky, ten engine je IMHO pokaždé trochu upravenej...
Je to kopirovani binarky v 99%, "rozjel" jsem nativne HL2 s binarkou z TF2 (musel jsem resit chybejici soubory, nazvy souboru protoze jsem mel datafiles z windows ktera jsou CI tak jsem musel ruzne prejmenovavat) nakonec nabehlo menu a za 2s po loadu to lehlo na nejakou unknow chybu pri komunikaci se steamem (predpokladam ze binarka proste nedostala autorizaci k behu od steamu (ve slozce s binarkou je appid ktere definuje o jakou hru se jedna), kdyby ji nekdo non-steamnul tak se vsadim ze pojede).
Navic mi steam zacal sam tahat aktualizace na HL2 a HL2 se mi objevil jako aktivni hratelna hra ve steamu s tlacitkem "play"
Z meho pohledu staci aby valve dal u HL2 linux_enable = true a pojede to
Hmm, zajíavý, on ten Steam má (měl?) navíc bug, že když si nějakou app koupíš, tak ji nabídne ke stažení a fakt ji stáhne (akorát nejde spustit). Stáhl jsem takhle Garry's mod, tak tam zkusít narvat tu binárku, jestli to pojede... Ale pokud to je fakt takhle, tak nechápu, proč to dělají - víc her, víc testerů...
Nejspíš už jsou opravené bugy na které jsem narazil
setxkbmap -layout us
, protože nefungovali některé nabídky.
Dneska už mi ale vše fungovalo správně a na žádný jiný bug jsem nenarazil, takže jediný problém v hratelnosti je ten, že jsem hrozná lama
Bohužel si s sebou natáhne pulseaudio.Před chvíli jsem si to ze zmíněného overlay zkusil nainstalovat a pulseaudio mi nic nenutilo.
Taky tak, PA mi do systemu vazne nesmi.