abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
dnes 02:00 | Pozvánky

Konference OpenAlt 2018 (dříve LinuxAlt a Openmobility) proběhne již o víkendu 3. a 4. listopadu na FIT VUT v Brně. Motto konference je "Otevřeným přístupem k otevřené společnosti". Připraveno je 8 tracků přednášek a workshopů. Pořadatelé připravili výběr toho nejzajímavějšího.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 01:00 | IT novinky

Bylo vydáno RFC 8484 řešící posílání DNS dotazů a získávání DNS odpovědí přes protokol HTTPS (DoH, DNS over HTTPS). V aktuálních verzích Firefoxu je DoH ve výchozím nastavení zakázáno. Povolit jej lze v about:config změnou hodnoty network.trr.mode (Trusted Recursive Resolver). V srpnu zveřejnila Mozilla výsledky experimentu s DNS přes HTTPS ve Firefoxu Nightly.

Ladislav Hagara | Komentářů: 41
19.10. 13:00 | Komunita

Při prvním spuštění Ubuntu 18.04 LTS (Bionic Beaver) je spuštěn nástroj Ubuntu Report. Pokud uživatel souhlasí, jsou pomocí tohoto nástroje odeslány do Canonicalu informace o daném počítači (doba instalace, počet procesorů, rozlišení displeje, velikost paměti, časová zóna, ...). V červnu byly zveřejněny první statistiky. Podrobnější statistiky jsou nově k dispozici na samostatné stránce.

Ladislav Hagara | Komentářů: 12
19.10. 01:00 | Pozvánky

O víkendu probíhá v Košicích pravidelné setkání příznivců otevřených technologií OSS Víkend. Na programu je řada zajímavých přednášek a workshopů.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
19.10. 00:11 | Nová verze

Byla vydána nová verze 1.3 otevřeného, licenčními poplatky nezatíženého, univerzálního ztrátového formátu komprese zvuku Opus (Wikipedie) a jeho referenční implementace libopus. Vylepšena byla například detekce, zda se jedná o řeč nebo o hudbu. Přidána byla podpora prostorového zvuku (immersive audio) dle plánovaného RFC 8486. Podrobnosti a zvukové ukázky na demo stránce.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
18.10. 22:33 | Nová verze

Bylo vydáno Ubuntu 18.10 s kódovým názvem Cosmic Cuttlefish (Kosmická sépie). Ke stažení jsou Ubuntu Desktop a Server, Ubuntu Cloud Images, Ubuntu Netboot, Kubuntu, Lubuntu a Lubuntu Alternate, Ubuntu Budgie, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio a Xubuntu. Podrobnosti v poznámkách k vydání.

Ladislav Hagara | Komentářů: 3
18.10. 18:33 | Nová verze

Byl vydán PostgreSQL ve verzi 11.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
18.10. 17:33 | IT novinky

Nadace Raspberry Pi představila na svém blogu Raspberry Pi TV HAT, tj. rozšíření jednodeskového počítače Raspberry Pi umožňující příjem televizního vysílání DVB-T a DVB-T2. Cena rozšíření je 21,50 $.

Ladislav Hagara | Komentářů: 12
18.10. 17:07 | Nová verze

Vychází OpenBSD 6.4. Z řady novinek namátkou: podpora dalších architektur (arm64 např. dostal z Linuxu vypůjčený ovladač radeondrm), hypervizor vmm podporuje i qcow2 disky a šablony, jádro dokáže automaticky přepínat mezi dostupnými bezdrátovými sítěmi, sítě pracují o něco efektivněji, z bezpečnosti „přísaha byla doplněna odhalením“ (pledge(2) lze vhodně doplnit pomocí unveil(2)), SMT je ve výchozím stavu vypnutý, ale lze jej zapnout. Syntaxe nastaveni OpenSMTPD se změnila. S vydáním vychází také nová verze LibreSSL - 2.8.2.

Daniel Čižinský | Komentářů: 5
17.10. 23:15 | IT novinky

Firma Raptor Computing Systems, která stojí také za pracovní stanicí Talos II, představila levnější desku Blackbird s podporou jednoho 4-/8jádrového CPU POWER9 Sforza a formátem microATX; bližší specifikace jsou ve wiki výrobce.

Fluttershy, yay! | Komentářů: 30
Přispíváte osobně k vývoji svobodného softwaru?
 (40%)
 (43%)
 (24%)
 (22%)
 (11%)
 (36%)
Celkem 279 hlasů
 Komentářů: 16, poslední dnes 03:42
Rozcestník

Převodovka na kole

17.10.2017 21:14 | Přečteno: 2476× | Různé | poslední úprava: 17.10.2017 21:14

Asi před dvěma lety dostalo mé kolo zásadní upgrade -- nové převody. Jelikož má konfigurace není zcela běžná, tak popíšu zkušenosti asi tak po 1000 km.

Jak k tomu vlastně došlo.

V posledních hodně letech jsem na kole jezdil mnohem méně, než kolik bych chtěl. Nechal jsem dožívat svoje asi desetileté kolo, ale už mě na něm začalo štvát víc věcí. Za prvé údržba je úměrná počtu vyjížděk, nikoliv jejich délce. Proporcionálně jsem trávil stále víc času údržbou (umýt, namazat, případně seřídit), než ježděním. Za druhé, přehazovačka to už taky měla za sebou. Docela mě začaly zajímat převodovky. Chtělo by se napsat, že to je zajímavá novinka, ale není tomu tak, jízdní kola měla převodovky mnohem dřív, než si někteří z nás můžou myslet.

Kolo jsem měl, převody stejně potřebovaly vyměnit, tak jsem se rozhodl pro převodovku. Byl jsem zvědavý, jak se s ní jezdí.

Co bylo na výběr

Přiznám se, že jsem si značně zjednodušil vybírání vhodného typu a omezil se jenom na Shimano. Teď už nevím přesně proč tomu tak bylo, ale nejspíš to bylo tím, že jsem měl o nich jakési povědomí z dřívějška a cena nebyla úplně špatná.

Shimano nabízelo a snad ještě nabízí převodovky se 3, 7, 8 a 11 převody. Ty nižší (3 a 7) jsou z městské sady Nexus, ty vyšší jsou Alfine. Aby to nebylo jednoduché, tak Nexus může být v modifikaci se sešlapnou brzdou nebo s volnoběžkou a přírubou pro něco, čemu říkají "roller brake" (není nutno osazovat). Alfine pak má volnoběžku a přírubu na kotoučovou brzdu (opět není nutno osazovat). Nakonec jsem si vybral 7-kvalt (s volnoběžkou a nechal jsem ráfkové brzdy), protože 8-kvalt má špatně odstupňované převody a 11-kvalt je dost drahý (skoro 10 tisíc Kč), tak zvědavý jsem zase nebyl.

Z dalších výrobců je na výběr samozřejmě Rohloff se 14-kvaltem (ovšem za cenu přes 1000 €), dále pak SRAM a Sturmey-Archer. Obecně ovšem platí, že se velice špatně hledá někdo, kdo vám převodovku dodá a namontuje, pokud to není na novém kole. Já jsem měl štěstí aspoň s tou montáží, protože kamarád má obchod, ale komponenty jsem si musel sehnat sám (až na pastorek, ten je úplně obyčejný).

S čím se musí počítat

První věc je sehnat komponenty. Ukázalo se, že 7-kvalt se shání ze všech nejhůř. Nakonec jsem ho našel jenom v jednom obchodě. Celkem jsou potřeba 3 položky: vlastní náboj, takzvané montážní díly (ovládání převodovky: takové rameno, do kterého se opírá bowden) a řazení (grip shift). Celé mě to tehdy stálo asi 2500 Kč, teď to je o kousek dražší.

Když máme základní komponenty, můžeme uvažovat o vlastní montáži. Montáž jsem naštěstí svěřil kamarádovi a dobře jsem udělal. Připravte se na to, že kromě zjevných úkonů (vyplést kolo, sundat z kola přehazovačku + přesmyk, demontáž nadbytečných převodníků, demontáž páček z řídítek) může být potřeba vyměnit kliky (sada Nexus má vlastní kliky), vyměnit středové složení (s kratší osou) či vyměnit brzdové páčky, záleží to na konkrétním kole. Na mém kole stačilo vyměnit středové složení a ostatní se našolichalo pomocí podložek apod.

V neposlední řadě je strašná pakárna seřízení ovládání převodovky. Shimano dodává udělátor, kterým se odměří správná délka lanka, ale stojí asi 20 € (za kousek plastu).

Implementační zádrhele 1

Aby převodovka fungovala, musí mít zafixovanou osu, aby se neprotáčela (nemá takovou tu packu, jako má náboj se sešlapnou brzdou). Toho se docílí pomocí dvojice podložek, které pak zapadnou do patek (vlastní osa nemá kruhový průřez, ale takový oválný, trošku je to vidět třeba tady: https://www.sheldonbrown.com/nexus-mech.html). Na kolech se vyskytují 3 druhy patek:
  1. otevřené dozadu - kolo se nasazuje/vyjímá zezadu. Řetěz se napíná posunutím kola. Často bývají doplněné mechanismem pro snadné napínání řetězu. Takové patky najdete většinou na starých kolech (bez přehazovačky), ale myslím, že byly i na BMX. Při nasazování/vyhazování kola si člověk ušpiní ruce, ale nic strašného.
  2. otevřené dolů - kolo se vyhazuje dolů. Toto mají snad všechna nová kola. Řetěz musí být vybaven napínákem (většinou to je přehazovačka), ale dělají se i verze s posuvnými patkami, právě pro potřeby převodovek.
  3. otevřené šikmo dolů dopředu - takový přechodný typ. Kolo se líp vyndávalo (člověk se nemusel ušpinit). Žádné další výhody to asi nemá, ale dělalo se to tak. Navíc je vcelku snadné upevnit kolo nakřivo.
Pro každý druh patek jsou potřeba jiné podložky, aby ovládání převodovky bylo v zákrytu se zadní vidlicí (s vodorovnou trubkou). Když máte jiné podložky, je ovládání převodovky otočené na špatnou stranu, což nemusí nutně vadit funkci ale nevypadá to úplně nejlíp.

Až uvidíte fotku a budete se ptát, proč to je namontováno tak blbě, tak vězte, že to je tím, že k převodovce byly jiné podložky, než odpovídalo mému rámu (byl tam typ 1, já potřebuji typ 2). Ty správné stojí asi $8, což se mi nechtělo dávat za tak jednoduchý kousek železa (s poštovným by to byla docela darda).

Implementační zádrhele 2

Pokud máme to smůlu, že na kole jsou patky typu 2, je potřeba pořešit napínák. A tady nastává další pozdvižení. Pastorek, který se použije má trošku jiné zuby, než kolečka na klasickém vícekolečku. Bez pořádného napnutí řetěz přeskakuje přes zuby. Já tam mám jednoduchý napínák s jednou kladkou. Ze začátku přeskakoval řetěz, po zkrácení o jeden dvoučlánek už to je v pořádku. Nejsem si jistý, jak by se to chovalo, kdyby se jako napínák použila přehazovačka (zafixovaná v určité poloze, bez lanka).

Fotky

Tak tady je fotka toho veledíla. Jak jsem psal výše, bowden trčí na špatnou stranu, třeba se někde nachomýtnu k podložkám za rozumnou cenu.

Převodovka na kole, pohled z boku

Na druhé fotce chci ukázat, jak blízko je lanko od řetězu. Vyšlo to asi o půl milimetru. Funguje to, tak do toho zatím nebudu vrtat.

Převodovka na kole, obrázek 2

Fotil jsem jenom zadní stavbu kola. Na řídítkách už není nic zajímavého, je tam prostě jenom jeden grip-shift.

Zaznamenané výhody

Nevýhody

Shrnutí

Podle popisu výše si sami posuďte, jestli byste chtěli taky převodovku. Pokud o tom uvažujete, tak začněte hned teď, protože je na to čas. Na jaře byste to nemuseli stihnout.

Kdybych měl znovu stavět kolo s převodovkou, tak bych vylepšil následující věci: víc převodů (aspoň 11-kvalt), posuvné patky (nebo typ 1) a řazení páčkami. Ostatní vybavení podle chuti.

       

Hodnocení: 100 %

        špatnédobré        

Obrázky

Převodovka na kole, obrázek 1 Převodovka na kole, obrázek 2

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Vložit další komentář

17.10.2017 22:55 KS | skóre: 10 | blog: blg | Horní polní u západní dolní
Rozbalit Rozbalit vše Re: Převodovka na kole
Existuje i napínák Shimano Alfine, který je lepší než to heblo s neuvěřitelnou vůlí, které je na fotkách. Na druhou stranu ale neumožňuje takovou šíři nastavení polohy ve směru osy náboje.

Pokud nebydlíš v nějakých extra kopcích, na řazení bych se vykašlal úplně.
Pochybnost, nejistota - základ poznání
Jendа avatar 18.10.2017 03:34 Jendа | skóre: 75 | blog: Výlevníček | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Převodovka na kole
Spíš „pokud bydlíš na úplné rovině“. Já bych kolo bez řazení nechtěl provozovat ani v Praze, což určitě nejsou „extra kopce“.
18.10.2017 07:27 KS | skóre: 10 | blog: blg | Horní polní u západní dolní
Rozbalit Rozbalit vše Re: Převodovka na kole
Jasně, to byl spíše takový výkřik. Na druhé straně jsem s jedním převodem 42x16 jel 800 km výlet z Prahy na severní Moravu, mimo jiné i přes Vysočinu, a nebyl to problém. Taky mám na něm najezděno pár desítek tisíc dojížděním do práce. Minimálně je to zajímavá zkušenost.
Pochybnost, nejistota - základ poznání
19.10.2017 17:42 oryctolagus | skóre: 29 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Převodovka na kole
Kvůli extra kopcům jsem si před lety pořídil takovýto vícekolečko, co má to největší kolečko o dost větší, než je bežné. S tím pak může extra kopce vyjíždět i taková lama jako já.

Ale pořád to není úplně ono, ideálně bych chtěl vícekolečko, který má prostě větší rozsah - větší rozdíly mezi jednotlivými kolečky. Dost nechápu, proč ty běžně prodávaný vícekolečka maj velkej počet koleček, mezi kterými jsou ale minimální rozdíly. To opravdu někdo tak jemnou granularitu využije?
Jendа avatar 19.10.2017 18:08 Jendа | skóre: 75 | blog: Výlevníček | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Převodovka na kole
Existují kazety s velkým rozsahem, bohužel jsou na hodněřetěz, takže se provoz prodraží :(. Mně rozsah 11-32, aktuálně dokonce jenom 15-32, protože to odchází, docela stačí.

Mimochodem opravdu mluvíš o vícekolečku a nikoli o kazetě?
19.10.2017 18:21 oryctolagus | skóre: 29 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Převodovka na kole
Existují kazety
No vida. Ještě bych z toho očesal každý druhý kolečko a bylo by to přesně ono ;-)
Mimochodem opravdu mluvíš o vícekolečku a nikoli o kazetě?
Nemám tušení ;-)
19.10.2017 21:38 Tomáš | skóre: 30 | blog: Tomik
Rozbalit Rozbalit vše Re: Převodovka na kole
Mimochodem opravdu mluvíš o vícekolečku a nikoli o kazetě?
Nemám tušení ;-)
Tohle bych považoval za implementační detail. U obou systémů je výsledkem, že je tam více koleček vedle sebe.
17.10.2017 23:11 Pavel
Rozbalit Rozbalit vše Re: Převodovka na kole
Zrovna dneska jsem nakoupil díly na nové kolo na ježdění do práce a po práci, zůstávam ale konzervativně u přehazovačky a přesmykače. 2x11 a nízkou hmotnost plně využiju ;-)

Každopádně ti přeju hodně spokojených kilometrů a nejlepší je kolo, na kterém jezdíš rád.
Jendа avatar 18.10.2017 03:28 Jendа | skóre: 75 | blog: Výlevníček | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Převodovka na kole
Řetěz je dost široký
Vypadá jako standardní 6/7/8. (pokud to má širší, tak to je zase problém že to nemá skladem každý Pepa)
I kdyby ne, tak výměna kompletních převodů (pastorek, řetěz, talíř) je vcelku levná záležitost.
To u vícekolečka (bonus: odpadá opruz se cvrčkem) či kazety taky.
Tohle zimu asi už budu muset vyměnit olej.
No super, takže po 1000 km už s tím máš pakárnu. Já jsem na pohon s přehazovačkou 10000 km skoro nesáhl (až na několik výměn řetězu). To je „ubylo údržby“?
7 převodů je dobré tak do města, ale na nějaké sportovnější poježdění to je málo.
Mnohem víc záleží na rozsahu. Mně by klidně stačily třeba čtyři převody, kdyby to mělo rozsah jako mám teď.
Nevýhody
Přidej: když roztrhneš řetěz, nemůžeš vyndat vadný článek a jet dál. Když píchneš, nejde kolo kvůli absenci rychloupínáků snadno sundat a vyměnit duši kus za kus (to mi přijde asi jako největší nevýhoda „městských“ kol -- jak to ti lidi jako dělají při defektu?).

Conclusion: spousta problémů, jediná pochybná výhoda je, že do toho nejde tolik bordel.
Pokud o tom uvažujete, tak začněte hned teď, protože je na to čas. Na jaře byste to nemuseli stihnout.
? Na jaře se neprodávají? Naopak já bych výměny většiny věcí dělal na jaře, protože přes zimu je typicky poškodím solí, sněhem a posypovými kamínky.
18.10.2017 16:00 fi
Rozbalit Rozbalit vše Re: Převodovka na kole
to mi přijde asi jako největší nevýhoda „městských“ kol -- jak to ti lidi jako dělají při defektu?
Lepsi mestska kola cili na minimalni udrzbu a proto uvnitr plaste maji tmel, ktery bezne defekty zalepi. Dela se to i pro MTB, vizte treba https://www.youtube.com/watch?v=esMe3wJ7bLY
GeoRW avatar 19.10.2017 11:43 GeoRW | skóre: 13 | blog: GeoRW | Bratislava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Převodovka na kole
ja so sebou nosim dusu, ktore nie je spojena.
"This is to be taken with a grain of salt." ACBF - Advanced Comic Book Format
18.10.2017 21:37 Tomáš | skóre: 30 | blog: Tomik
Rozbalit Rozbalit vše Re: Převodovka na kole
Mnohem víc záleží na rozsahu. Mně by klidně stačily třeba čtyři převody, kdyby to mělo rozsah jako mám teď.
Není dobré mít velké skoky mezi převody, ale to je na delší povídání. U většiny vícekoleček se počet zubů mezi vedlejšími kolečky liší tak do 15%, u silničních i míň. Tuším, že zmiňovaný Rohloff má ten poměr 13,6% mezi každými dvěma sousedními převody. Z toho je jasné, že míň převodů = menší rozsah.
Přidej: když roztrhneš řetěz, nemůžeš vyndat vadný článek a jet dál.
Tady ten řetěz není namaháný do stran, takže se nemá proč roztrhnout (viděl jsem víc roztržených řetězů, všechny na vícekolečku, bohužel několikrát i na mém kole). Navíc si můžu vézt jen pár článků a smontovat to bez nářadí.
Když píchneš, nejde kolo kvůli absenci rychloupínáků snadno sundat a vyměnit duši kus za kus (to mi přijde asi jako největší nevýhoda „městských“ kol -- jak to ti lidi jako dělají při defektu?).
Vozí nářadí.
? Na jaře se neprodávají? Naopak já bych výměny většiny věcí dělal na jaře, protože přes zimu je typicky poškodím solí, sněhem a posypovými kamínky.
Na jaře nebude mít servis čas na takovou složitou operaci, protože budou zavaleni jinými zakázkami.
19.10.2017 01:08 David Jaša
Rozbalit Rozbalit vše Re: Převodovka na kole
Není dobré mít velké skoky mezi převody, ale to je na delší povídání. U většiny vícekoleček se počet zubů mezi vedlejšími kolečky liší tak do 15%, u silničních i míň. Tuším, že zmiňovaný Rohloff má ten poměr 13,6% mezi každými dvěma sousedními převody. Z toho je jasné, že míň převodů = menší rozsah.

Tak pokud člověk nezávodí, větší krok ničemu nevadí. Toto prohlašuju po pár stovkách km na rekolích Nexusech 3.
19.10.2017 01:04 David Jaša
Rozbalit Rozbalit vše Re: Převodovka na kole
Když píchneš, nejde kolo kvůli absenci rychloupínáků snadno sundat a vyměnit duši kus za kus (to mi přijde asi jako největší nevýhoda „městských“ kol -- jak to ti lidi jako dělají při defektu?).

Po třetím defektu se nasereš, koupíš Marathon/Big Apple/Big Ben Plus a máš vystaráno (tedy naplno to otestuju na brněnským žiletkoštěřku až tuhle zimu, ale podle zkušenosti s Kid Plus vs. normálníma pláštěma na kočárku čekám hladký průjezd). Osobně jsem k tomuhle rozhodnutí nepotřeboval ani nesundatelné kolo, stačily 4 defekty tichošlápky během týdne a půl.

A taky se dá vytáhnout duše bez sundání kola.
? Na jaře se neprodávají? Naopak já bych výměny většiny věcí dělal na jaře, protože přes zimu je typicky poškodím solí, sněhem a posypovými kamínky.
:-) Autor blogu asi není celoroční jezdec.
Conclusion: spousta problémů, jediná pochybná výhoda, že do toho nejde tolik bordel.

Velká výhoda je to řazení v klidu
Jendа avatar 19.10.2017 18:03 Jendа | skóre: 75 | blog: Výlevníček | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Převodovka na kole
A taky se dá vytáhnout duše bez sundání kola.
Vytáhnout z pláště samozřejmě, ale pak ji musíš zalepit, nemůžeš ji vyměnit.
21.10.2017 00:39 David Jaša
Rozbalit Rozbalit vše Re: Převodovka na kole
Tak zalepení je operace na pár minut, zajížďka pro koupi nové doše by mě zdržela poněkud dýl. :-D
Jendа avatar 21.10.2017 02:20 Jendа | skóre: 75 | blog: Výlevníček | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Převodovka na kole
Duši vozím náhradní. Lepit v terénu mi nejde, protože ne vždy dokážu najít dírku bez ponoření do vody.
21.10.2017 09:02 volič KDU-CŠL z prdele, kde chcípl pes
Rozbalit Rozbalit vše Re: Převodovka na kole
To je ovšem správný křesťanský přístup, bratře. Vozit s sebou náhradní duši pro případ nečekaného zatracení Nejvyšším.
22.10.2017 08:02 Tomáš
Rozbalit Rozbalit vše Re: Převodovka na kole
Už dlouho duši do vody nedávám. Stačí protáhnout duši těsně kolem rtů a cítíš i malinký proud vzduchu. Výhodou je, že máš duši pořád suchou. Tohle mě ovšem naučil už děda.
23.10.2017 13:34 oryctolagus | skóre: 29 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Převodovka na kole
To jsem taky zkoušel, nevýhodou je černá rtěnka :-D
19.10.2017 18:40 Tomáš | skóre: 30 | blog: Tomik
Rozbalit Rozbalit vše Re: Převodovka na kole
:-) Autor blogu asi není celoroční jezdec.
Už ne. Spíš je to o nedostatku příležitostí. Ale kdysi jsem jezdíval i při teplotách, při kterých spousta lidí raději ani nevycházela.
Grunt avatar 19.10.2017 20:17 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Převodovka na kole
Ale kdysi jsem jezdíval i při teplotách, při kterých spousta lidí raději ani nevycházela.
Tohe by mě zajímalo. Jakým způsobem? Já vyjel jen za ranní mlhy, uši a špička nosu zmrznutá a pod bundou spocený jak vráta od chléva. Rychle jsem to zabalil.
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
19.10.2017 20:34 Pavel Křivánek | skóre: 27 | blog: Kvičet nezávaznou konverzaci
Rozbalit Rozbalit vše Re: Převodovka na kole
Mně se osvědčila kukla. A s oblečením to nepřehánět.
Mír je, když se střílí jinde.
19.10.2017 21:29 fi
Rozbalit Rozbalit vše Re: Převodovka na kole
Snadno, kdyz mrzne, tak je mnohem nizsi vlhkost vzduchu, takze pot se snaz odparuje a vzduh vede mene tepla, takze min chladi.
PepaSFI avatar 22.10.2017 08:36 PepaSFI | skóre: 6 | blog: zlodej_casu
Rozbalit Rozbalit vše Re: Převodovka na kole
což je ovšem fyzikální kravinimum.
Jediný správný stav mysli je úžas. Jediný správný stav srdce je radost.
19.10.2017 21:30 Tomáš | skóre: 30 | blog: Tomik
Rozbalit Rozbalit vše Re: Převodovka na kole
V zimě se asi nedá jezdit úplně na krev, ale v nějakém pohodovém tempu se dá ujet hodně.

Nejdůležitejší je ochrana částí těla, které jsou na ráně. Takže teplé boty, návleky na kolena (nejlépe vyříznout z karimatky), a i zbytek nohou se snadno prochladí. Osvědčilo se mi nosit dvoje kalhoty - přilehavé tepláky a přes ně volnější, v dnešní moderní době to obstará funkční prádlo.

Dál jsou potřeba rukavice (lyžařské, podle teploty), kukla, nebo ještě lépe šála omotat velmi volně kolem hlavy, ať je pod ní vzduchová vrstva a přetáhnout přes ní čepici, aby šála držela. Musíš si to upravit tak, aby sis nefoukal na brýle (mlží se). Čepice podle stavu vlasové pokrývky, čím je člověk starší, tím tlustší čepici potřebuje. Dále lyžařské brýle. Kupodivu tělo není potřeba nějak speciálně přioblékat, to topí o stošest. Dobré vylepšení jsou noviny pod svetr nebo bundu. Kontrétní titul zvol podle postavy.
21.10.2017 00:45 David Jaša
Rozbalit Rozbalit vše Re: Převodovka na kole
Na kratší cesty (do půl hoďky) volným tempem mi stačilo totéž, co bych si vzal na cestu pěšky plus teplejší rukavice a brejle, aby se mi ve sjezdech nevyslozely oči. Na delší by to chtělo i nějaký svrchní neprofoukavý gatě přes rifle.

Na cesty ve sportovním tempu bych se odpíchl od oblečení na běžky nebo brusle.
20.10.2017 07:41 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Převodovka na kole
jj, kdysi jezdival do prace 8km za jekohokoliv pocasi. Rekord jsem mel tusim -22. A jednou, kdyz byla ta ladovska zima jsem si splnil sen a jel na bezkach. Vyslo to stejne, jako kdybych sel pesky. Ale ten pocit, prijit do kanclu s lyzema :-)
30.10.2017 17:46 jn
Rozbalit Rozbalit vše Re: Převodovka na kole
to mi přijde asi jako největší nevýhoda „městských“ kol -- jak to ti lidi jako dělají při defektu?

Nevím jak to dělají jiní. Můžu říct, jak na to jdu já se svou ukrajinou. Městské kolo se počítá do města, tam není moc kde píchnout (ano poté co jsem vyměnil skrz naskrz proježděné originál sovětské (snad pancéřové) pláště, tak pozoruju více defektů, ale pořád je to v průměru jednou do roka). Překonávám celkem malou vzdálenost, kolo za těch 10-15 minut nestačí utéct (pokud mám s sebou pumpičku, na dvě napumpování domu dojedu). A když je díra větší tak kolo normálně vedu, tašku nechám vézt na nosiči. Duši potom vyměním kus za kus druhý den ráno. Samozřejmě pokud bych plánoval delší výlet, vezmu si s sebou nářadí (ty dva klíče jsou to nejmenší). Dříve jsem měl nejnutnější nářadí v brašně u sedla, ale ta už slouží někomu jinému (roz. byla ukradena, zloděj si přišel na dva rezavé klíče, šroubovák, náhradní žárovku a pár podobných bezcených věcí).

...když roztrhneš řetěz...

Roztržený řetěz snad nepatří mezi běžné závady, ale taky neni problém použít spojovací článek (tentýž, který drží řetěz pohromadě). Než jsem odepsal starý řetěz, měl jsem na něm tyto články tři. No nepatří to mezi věci, které by člověk s sebou vozil na výlet, takže domu jedete jak na koloběžce, ale existuje to. Ovšem vím jak se roztržený řetěz dokáže namotat okolo pastorku, ten asi to lanko řazení pěkně srovná.
vencour avatar 18.10.2017 07:06 vencour | skóre: 55 | blog: Tady je Vencourovo | Praha+západní Čechy
Rozbalit Rozbalit vše Re: Převodovka na kole
A to najedeš 1.000km za dva roky? To mi přijde docela málo.
Ty nejhlubší objevy nečekají nutně za příští hvězdou. Jsou uvnitř nás utkány do vláken, která nás spojují, nás všechny.
18.10.2017 08:15 Pavel Křivánek | skóre: 27 | blog: Kvičet nezávaznou konverzaci
Rozbalit Rozbalit vše Re: Převodovka na kole
Na svém městském kole mám Nexus 3 bez protišlapné brzdy v patkách otevřených dozadu opatřených šrouby pro doladění pozice kola. Sundání kola při výměně/opravě duše je s tím mnohem náročnější než u rychloupínáku. Často, když se sladí osa kola, člověk zjistí, že má příliš napnutý řetěz. Výplet zadního kola v mém případě rozhodně není symetrický.

Mezi výhody bych přidal možnost mít krytý řetěz.
Mír je, když se střílí jinde.
18.10.2017 09:41 Pavel Křivánek | skóre: 27 | blog: Kvičet nezávaznou konverzaci
Rozbalit Rozbalit vše Re: Převodovka na kole
Příloha:
Vypadá to nějak takto (viz příloha)
Mír je, když se střílí jinde.
18.10.2017 21:05 Tomáš | skóre: 30 | blog: Tomik
Rozbalit Rozbalit vše Re: Převodovka na kole
Nemůžu si pomoct, ale na starém dědově kole (rok výroby cca 1945) to vypadalo líp.
PepaSFI avatar 19.10.2017 18:19 PepaSFI | skóre: 6 | blog: zlodej_casu
Rozbalit Rozbalit vše Re: Převodovka na kole
to je pravda, na těch starých strojích si vyhráli s detailama. Znáčky, štítky, znak firmy vylisovaný v pedálech a v "tácu", zdobené sedlo z tvarované kůže s neuvěřitelným systémem odpružení, mechanický zvonek poháněný od předního kola nebo klasický s páčkou který ale nedělal crrn-crrn ale ding-dong. Ještě někdy v sedmdesátých letech, když si máma koupila legendární kolo Ukrajina, byl u něho takový krásný výplet do zadního blatníku na ochranu sukně, protože to kolo bylo dělané podle nějakého vzoru co si asi ukořistili v pětačtyřicátém. Když se opotřebovala ta brzdovolnoběžka. pasovaly do toho díly z vraku nalezeného na půdě.
Jediný správný stav mysli je úžas. Jediný správný stav srdce je radost.
Grunt avatar 19.10.2017 20:10 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Převodovka na kole
byl u něho takový krásný výplet do zadního blatníku na ochranu sukně, protože to kolo bylo dělané podle nějakého vzoru co si asi ukořistili v pětačtyřicátém.
Takové ty struny? To se dělalo ještě u prvních Bababet alias Tranzostorů.
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
PepaSFI avatar 20.10.2017 17:06 PepaSFI | skóre: 6 | blog: zlodej_casu
Rozbalit Rozbalit vše Re: Převodovka na kole
funkce stejná, vzhled lepší. Byly to takové barevné šňůrky vějířovitě napnuté od středu k blatníku. Taková věc k tématu, kolega si dnes vyzvedával kolo z opravy, do řetězu se mu dostal popruh od batohu. Zničil přehazovačku, řetěz, nějaké dráty v kole a samozřejmě spadl, naštěstí bez větší újmy.
Jediný správný stav mysli je úžas. Jediný správný stav srdce je radost.
19.10.2017 19:08 Pavel Křivánek | skóre: 27 | blog: Kvičet nezávaznou konverzaci
Rozbalit Rozbalit vše Re: Převodovka na kole
To kolo mě taky stálo 99 eur (a to má alternátor v předním náboji, zadní nosič, košík, zámek zadního kola v rámu, vyklápěcí odrazku, stojánek a kryt řetězu a zadního kola). Tady se půjčují k ročnímu předplatnému na MHD za 2 eura na měsíc. Krom tohoto detailu jsou to jinak docela hezká kola.

https://nouveau.agence-presence.fr/wp-content/uploads/2017/01/DSCN0587.jpg
Mír je, když se střílí jinde.
18.10.2017 11:40 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Převodovka na kole
V dobach, kdy jsem mel na kolo cas bych to pro srandu asi zkusil, dnes uz na to dlabu, prijde mi tech nevyhod nejak moc v pomeru s vyhodami.

I kdyz, chtel jsem rict, ze jsem s retezeme nemel problem a pak jsem si vzpomnel na lonske pretrzeni retezu u Rehefeldu a pak na cestu pro auto na kole lepsi polovicky :-)

Osobne bych se ale spis obaval poruchovosti te prevodovky. Kdyz se vysype presmkac, da se zaimprovizovat, tady nevim.
19.10.2017 01:06 David Jaša
Rozbalit Rozbalit vše Re: Převodovka na kole
Při pravidelným vyčištění a promazání a přetěsnění je to prý věčná věc.
19.10.2017 11:50 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Převodovka na kole
Je pravda, ze uz je to asi starsi vec, pammatuju, jak jsme byli s deckama u Lipna nekdy v pulce 90.let a jela pred nama nejaka cizozemka na klasicke "Magde" a ja nemohl ze zacatku pochopit, jaktoze ji nedohanime, az pak jsem videl, ze ma neco na tenhle zpusob v nabe :-)
18.10.2017 13:48 tsd
Rozbalit Rozbalit vše Re: Převodovka na kole
Převodovky na kole jsou hrozné placebo, cyklista žije v dojmu, že mu kolo jede na nižší převod rychleji :-D U aut to funguje, taky se na to dělá řidičák, cyklisté by potřebovali rovněž nějaké zkoušky - na druhou stranu, jejich problém, pokud za to vyhazují peníze.
18.10.2017 14:13 hefo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Převodovka na kole
To je blbosť. Jednoducho podobne ako spaľovací motor, aj biologický motor má nejaký optimálny rozsah otáčok, a prevodovka slúži na ich dopasovanie do tohto intervalu.
19.10.2017 21:33 Tomáš | skóre: 30 | blog: Tomik
Rozbalit Rozbalit vše Re: Převodovka na kole
Od té doby, co jsou (levně) k dispozici tachometry na kolo (cyclocomputery), není třeba se zabývat dojmy, stačí se podívat na display.
JiK avatar 18.10.2017 14:49 JiK | skóre: 8 | blog: Jirkoviny | Virginia
Rozbalit Rozbalit vše Re: Převodovka na kole
dnes mam nejaky pomaly den, ale co je ta pracka smerem dolu, s jednim ozubenym koleckem? Nejspis tam neni zbytecna, i kdyz to razeni je cele ukryte v naboji, ale co, k certu, dela?
18.10.2017 15:01 Pavel Křivánek | skóre: 27 | blog: Kvičet nezávaznou konverzaci
Rozbalit Rozbalit vše Re: Převodovka na kole
To je napínák řetězu. Díky němu tolik nezáleží na délce řetězu a pozici zadního kola v patce, která u řady rámů ani není nastavitelná. Tak to usnadňuje přesné nasazení kola v případě, že bylo například potřeba vyměnit duši. Krom přehazovaček v náboji se to často používá i u kol s jedním převodem a asi i u některých kol s fixním převodem.

Pokud ho kolo nemá, musí se přesné umístění zadního kola řešit jiným způsobem, viz např. můj příspěvek výše.
Mír je, když se střílí jinde.
18.10.2017 15:11 Tomáš
Rozbalit Rozbalit vše Re: Převodovka na kole
Hlavně s patkami, které tam jsou, se kolo dá usadit jenom jedním způsobem, nedá se posouvat. Takže bez napínáku by řetěz byl volně prověšený.
Grunt avatar 18.10.2017 17:12 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Převodovka na kole
To není patka, ale napínák řetězu, ne?
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
18.10.2017 17:39 Pavel Křivánek | skóre: 27 | blog: Kvičet nezávaznou konverzaci
Rozbalit Rozbalit vše Re: Převodovka na kole
To, na co se ptak JiK, je napínák řetězu. Na fotce, co jsem sem dal, je vyfocena horizontální patka, která je součástí rámu. Kolo (a s ním i napětí řetězu), je nastavováno dvěma napínáky, které se o ni opírají.
Mír je, když se střílí jinde.
PepaSFI avatar 18.10.2017 20:25 PepaSFI | skóre: 6 | blog: zlodej_casu
Rozbalit Rozbalit vše Re: Převodovka na kole
u kol s fixním převodem to být nemůže, tam potřebuješ mít řetěz na pevno protože přes něj ovládáš síly dopředu i dozadu. To by se ta napínací kladka vytahovala proti. Tam musí být šroubové napínáky ve vidlici.
Jediný správný stav mysli je úžas. Jediný správný stav srdce je radost.
18.10.2017 20:48 Pavel Křivánek | skóre: 27 | blog: Kvičet nezávaznou konverzaci
Rozbalit Rozbalit vše Re: Převodovka na kole
Aha, děkuji za upřesnění.
Mír je, když se střílí jinde.
18.10.2017 21:23 Tomáš | skóre: 30 | blog: Tomik
Rozbalit Rozbalit vše Re: Převodovka na kole
Tazatele trošku mateš.

Na fotce, kterou jsi poslal výše jsou patky, ve kterých se může kolo posouvat a tak nastavit do pozice, ve které je řetěz přiměřeně napnutý. Potom se utáhnou šrouby a je hotovo. Mají to tak (musí mít) všechna kola s protišlapnou brzdou i kola s pevným převodem (tzv. furtšlap). Je potřeba kolo pořádně zafixovat, jinak by se při záběru posunulo.

Kola s volnoběžkou (ať už s přehazovačkou nebo bez ní) nemusí mít patky zobrazené výše, ale pak musí mít napínák (přehazovačka zastane funkci napínáku), viz moje kolo, protože řetěz nemusí vyjít přesně a pak by byl hodně prověšený. Řetěz se s opotřebením prodlužuje, takže i kdyby to na novém kole vyšlo přesně, po pár stovkách km bude řetěz zase prověšený.

Napínák ani nemusí být u (zadního) pastorku, dá se dát i za talíř, dělá se to na sjezdových kolech (tam sice taky je i přehazovačka, ale při těch otřesech by se mohlo stát, že při prošlápnutí zpátky by spadl řetěz). Je to ale komplikovanější a dražší řešení.
18.10.2017 20:03 andrej
Rozbalit Rozbalit vše Re: Převodovka na kole
lepsi blog ako ten s volbami
Grunt avatar 19.10.2017 21:32 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Převodovka na kole
7 převodů je dobré tak do města, ale na nějaké sportovnější poježdění to je málo. Mám to zpřevodované trochu do rychla. Cestovní rychlost je kolem 30 km/h, dá se rozšlapat maximálně tak do 40 km/h, ale pak už to opravdu dál nejde. Super prudké kopce s tím nevyjedu (ale Hochalpenstrasse jsem dal bez problémů, i 3 jsem zařadil). Občas tahám vozík a pak i do mírnějších kopců řadím 1-2.
Tenhleten problém s malým počtem převodů mývaly staré trailové Hondy (měla jen čtyři převody). Vyřešili to šalamounsky. Na kolo namontovali dvě rozety. Jedna rozeta se jmenovala „highway“ mód (na rovinku) druhá „Off-road/Trail“ mód. Jezdec jel na normálně po silnici a když přijel k terénu či velkému kopci, jednoduše přehodil řetěz na větší rozetu a došponoval. U pozdějších CT 90 dodali k pastorku páčku, takže celé přepínání mezi módy bylo jen o přepnutí páčky u motoru. Myslím že to fungovalo tak že na páčce bylo další ozubené kolečku které se posutím jednoduše vecpalo do řetězu, rozpůlilo převod napolovic a offroad mód byl na světě ;-)

Taková malá inspirace.

Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!

Založit nové vláknoNahoru

ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
© 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.