Google Chrome 140 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 140.0.7339.80 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 6 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
LeoCAD (Wikipedie) je svobodná multiplatformní aplikace umožňující také na Linuxu vytvářet virtuální 3D modely z kostek lega. Vydána byla verze 25.09. Zdrojové kódy a AppImage jsou k dispozici na GitHubu. Instalovat lze také z Flathubu.
RubyMine, tj. IDE pro Ruby a Rails od společnosti JetBrains, je nově zdarma pro nekomerční použití.
Český LibreOffice tým vydává překlad příručky LibreOffice Calc 25.2. Calc je tabulkový procesor kancelářského balíku LibreOffice. Příručka je ke stažení na stránce dokumentace.
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) vývojová verze 3.1.4 příští stabilní verze 3.2 svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky GIMP (GNU Image Manipulation Program). Přehled novinek v oznámení o vydání.
Zakladatel ChimeraOS představil další linuxovou distribuci zaměřenou na hráče počítačových her. Kazeta je linuxová distribuce inspirována herními konzolemi z 90. let. Pro hraní hry je potřeba vložit paměťové médium s danou hrou. Doporučeny jsou SD karty.
Komunita kolem Linuxu From Scratch (LFS) vydala Linux From Scratch 12.4 a Linux From Scratch 12.4 se systemd. Nové verze knih s návody na instalaci vlastního linuxového systému ze zdrojových kódů přichází s Glibc 2.42, Binutils 2.45 a Linuxem 6.15.1. Současně bylo oznámeno vydání verze 12.4 knih Beyond Linux From Scratch (BLFS) a Beyond Linux From Scratch se systemd.
Organizátoři konference LinuxDays ukončili veřejné přihlašování přednášek. Teď je na vás, abyste vybrali nejlepší témata, která na letošní konferenci zaznějí. Hlasovat můžete do neděle 7. září. Poté podle výsledků hlasování organizátoři sestaví program pro letošní ročník. Konference proběhne 4. a 5. října v Praze.
Byla vydána verze 11.0.0 vizuálního programovacího jazyka Snap! (Wikipedie) inspirovaného jazykem Scratch (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma. Vypíchnout lze, že v Plasmě byl implementován 22letý požadavek. Historie schránky nově umožňuje ohvězdičkovat vybrané položky a mít k ním trvalý a snadný přístup.
Přečetl jsem si blogpost One Laptop Update od Christophera Blizzarda (jednoho z vývojářů projektu One Laptop per Child) a musím říct, že jsem nadšen! Vývoj probíhá přímo úžasným směrem, myslím že tohle bude opravdu revoluce. A pokud to bude jen trochu možné, takový laptop budu chtít v budoucnosti určitě taky Pojďte si přečíst o zajímavostech, které projekt OLPC chystá...
První ze zajímavých věcí je BIOS. OLPC totiž bude používat svobodný LinuxBIOS!
Další zajímavou věcí je power management (který se úzce pojí s použitím LinuxBIOSu) - OLPC bude mít zajímavý koncept okamžitého suspendu a probuzení (o který se právě stará LinuxBIOS, s ACPI by to bylo nerealizovatelné). Pokud nebudete delší dobu nic dělat, laptop se sám uspí (provede suspend). Avšak ono uspání je optimalizováno tak, aby bylo prakticky okamžité (trvalo jen několik desítek milisekund). Stejně tak okamžité je probouzení (maximálně 100 - 150 ms). Navíc díky speciálnímu DCON čipu (ovladač displaye) i v době suspendu můžete vidět to co bylo jako poslední na displayi. OLPC tedy de facto stírá rozdíl mezi vypnutým a zapnutý počítačem! Kernel navíc bude obsahovat tickless patche a další úpravy, takže spotřeba bude opravdu minimální i při běhu (v současných experimentálních podmínkách když člověk nic nedělá činí 3 Watty, ale měla by se snad ještě zlepšit).
Kvůli snížení spotřeby a podpoře okamžitého suspendu/probuzení musejí být upraveny i uživatelské aplikace. Na normálním linuxovém desktopu je v současnosti aplikacemi probouzen kernel cca 200x za sekundu. Na současném OLPC systemu se podařilo toto číslo snížit na pouhých 10-15x za sekundu, ale cílem je zbytečné buzení kernelu zcela eliminovat (což vyžaduje dost velké úpravy userspace aplikací).
A s předchozím bodem se pojí i další zajímavost - OLPC bude mít vlastní na míru šité GUI postavené nad Pythonem (poslední verzí 2.5), GTK a Cairo. Ano, slyšíte správně, GUI v Pythonu! Jakožto pythonýrovi mi srdíčko plesá radostí Když si vezmu jak se Python rozšíří mezi masy které v budoucnosti mohou mít na IT obrovský vliv, jsem nesmírně šťasten
GUI bude navíc velmi netradiční, nic na co jsou uživatelé klasických WM a desktopových prostředí zvyklí.
Laptop bude velmi silně podporovat komunikaci a sdílení nápadů. Komunikační řešení bude postaveno nad Jabberem a laptop obsahuje i integrovanou webkameru.
Neméně zajímavý je fakt, že OLPC bude používat upravený nejmodernější X server (post 7.2) a grafický čip (Geode GX2) poběží s na míru šitými grafickými ovladačemi nad EXA architekturou (tedy bude podporovat i hardwarovou akceleraci GUI, alpha průhlednost, atp.).
Co se týče velikosti systému a všech aplikací, tak se mají vejít do interní NAND flash paměti (mají mít do 100MB, celková velikost paměti má být však 500MB, jako filesystem je použit JFFS2). Z důvodu úspor budou odstraněny zbytečnosti jako Perl a systém bude používat vlastní nanejvýš jednoduchý init systém (který zajistí velmi rychlý boot). Management zařízení obstará UDEV.
No a na závěr síťování - OLPC bude používat moderní NetworkManager a LinuxBIOS má umožňovat i bootování přes interní WiFi kartu (bootování přes WiFi síť považují autoři za velmi důležité) nebo přes USB ethernet (kromě klasického bootu z USB flashdisku, který je samozřejmě také podporován).
Tiskni
Sdílej:
Alespoň do té doby, než autotools vytlačí např. cmake nebo scons.
???
von je gcc a make v perlu? já tupoň, já myslel, že gcc se umí bootstrapnout...
autotools nejsou stupidní, jen jsou jevem evolučnímStejně jako unix, Perl, anebo C++
Zde opravdu není problém v pythonu, ale v tvé instalaci cedegy, měl nějak získanou cedegu, ale už ne nějaký engine modul, bez kterého nemůže fungovat. Ten se (v případě účtu na cedega webu) stáhne z netu, ale jde doinstalovat i z lokálního umístění (vybereš ten soubor) při konfiguračním průvodci. Jinak jmenuje se cedega-engine-5.1.1-local-update.i386.cpkg (například).
Posuzovat programovací jazyk podle toho že v něm někdo něco blbě naprogramoval je docela kuriózní - tak to je na tom C++ docela bídně, když je v něm windows že? :), ale jako provokace dobré ;). Jinak zatím pythonista nejsem, ale někdy bych se ho naučit chtěl.
A docela ti závidím Že ti hry ve wine tak pěkně šlapou, mam geforce 5200 (fps v glxgears 1650 s přetaktováním) a ani si neškrtnu, ve windows mafia třeba jela hezky, ale v linuxu je všechen direct o 50 procent pomalejší (nehratelné je i midtown madness, co jsem pařil na 64 MB ram, integrovaná intel grafárna, celer 500) :(. Ale vyzkouším nějaké tvé rady pro Flatoua, třeba nastavení grafické paměti ve wine.
Njn, když někdo používa debian (ubuntu), ať se nediví... gentoo ruleeez! (pokud mi odpovíš že jsem obyčejný sprostý flameista a trol, přečti si svůj příspěvek o pythonu :)).
<španý příklad>
Btw, windows mi někdy šlape, někdy ne, někdy v něm programy jdou, někdy ne.. to C je ale hrozný, v čem jiném by to bylo .
</španý příklad>