Byla vydána beta verze Linux Mintu 22.3 s kódovým jménem Zena. Podrobnosti v přehledu novinek a poznámkách k vydání. Vypíchnout lze, že nástroj Systémová hlášení (System Reports) získal mnoho nových funkcí a byl přejmenován na Informace o systému (System Information). Linux Mint 22.3 bude podporován do roku 2029.
GNU Project Debugger aneb GDB byl vydán ve verzi 17.1. Podrobný přehled novinek v souboru NEWS.
Josef Průša oznámil zveřejnění kompletních CAD souborů rámů tiskáren Prusa CORE One a CORE One L. Nejsou vydány pod obecnou veřejnou licenci GNU ani Creative Commons ale pod novou licencí OCL neboli Open Community License. Ta nepovoluje prodávat kompletní tiskárny či remixy založené na těchto zdrojích.
Nový CEO Mozilla Corporation Anthony Enzor-DeMeo tento týden prohlásil, že by se Firefox měl vyvinout v moderní AI prohlížeč. Po bouřlivých diskusích na redditu ujistil, že v nastavení Firefoxu bude existovat volba pro zakázání všech AI funkcí.
V pořadí šestou knihou autora Martina Malého, která vychází v Edici CZ.NIC, správce české národní domény, je titul Kity, bity, neurony. Kniha s podtitulem Moderní technologie pro hobby elektroniku přináší ucelený pohled na svět současných technologií a jejich praktické využití v domácích elektronických projektech. Tento knižní průvodce je ideální pro každého, kdo se chce podívat na současné trendy v oblasti hobby elektroniky, od
… více »Linux Foundation zveřejnila Výroční zprávu za rok 2025 (pdf). Příjmy Linux Foundation byly 311 miliónů dolarů. Výdaje 285 miliónů dolarů. Na podporu linuxového jádra (Linux Kernel Project) šlo 8,4 miliónu dolarů. Linux Foundation podporuje téměř 1 500 open source projektů.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.12.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
OpenZFS (Wikipedie), tj. implementace souborového systému ZFS pro Linux a FreeBSD, byl vydán ve verzi 2.4.0.
Kriminalisté z NCTEKK společně s českými i zahraničními kolegy objasnili mimořádně rozsáhlou trestnou činnost z oblasti kybernetické kriminality. V rámci operací OCTOPUS a CONNECT ukončili činnost čtyř call center na Ukrajině. V prvním případě se jednalo o podvodné investice, v případě druhém o podvodné telefonáty, při kterých se zločinci vydávali za policisty a pod legendou napadeného bankovního účtu okrádali své oběti o vysoké finanční částky.
Na lepší pokrytí mobilním signálem a dostupnější mobilní internet se mohou těšit cestující v Pendolinech, railjetech a InterPanterech Českých drah. Konsorcium firem ČD - Telematika a.s. a Kontron Transportation s.r.o. dokončilo instalaci 5G opakovačů mobilního signálu do jednotek Pendolino a InterPanter. Tento krok navazuje na zavedení této technologie v jednotkách Railjet z letošního jara.
Občas není od věci vyslovit něco, za co se upaluje nebo ukamenovává. Nic není totiž tak jednoduché, aby byla pravda vždy jediná a na první pohled zřejmá.
Včera jsem "musel" (po skoro 5 minutách čekání) projet jeden kruhový objezd nepříliš čistým a bezpečným způsobem. Tyto stavby se u nás staly téměř synonymem dopravní bezpečnosti, ale skutečnost je bohužel mnohem horší. V mnoha případech (a troufám si tvrdit, že jich bude většina) byla výstavba objezdu chybou.
Kruhové objezdy u nás rostou jak houby po dešti. Skoro každá obec chce mít na svém území alespoň jeden, aby ukázala, jak se u nich dbá na bezpečnost silničního provozu. Staví se nejen zbrusu nové objezdy, ale většina vzniká tak, že se na ně předělá normální křižovatka. Zejména tento druh objezdů mi pije krev, a rozhodně je nepovažuji za pozitivní věc.
Aby to nevyznělo, že objezdy nemám rád naprosto paušálně, musím říci, že to tak není. Kruhový objezd je dobrá stavba - ale jen na vhodném místě, a ve vhodném provedení. Co tedy kruhový objezd (z hlediska bezpečnosti) přináší:
Tak to by byly výhody. Nevýhod ale také není málo:
Je jasné, že kruhový objezd může být dobrý sluha, ale špatný pán. A většina objezdů bohužel patří spíš do té druhé kategorie. Kam se tedy vyplatí objezdy dávat?
A kam se naopak objezd nehodí?
Když se to shrne - kruhový objezd je sice přínosnou věcí, ale jen v některých případech. Současné bujení ale rozhodně prospěšné není, a většina objezdů v Česku tak místo prospěchu spíš škodí.
Tiskni
Sdílej:
Zdravím,
to by bylo hodně špatné, kdyby autor nemohl napsat, co si myslí, ne? Pokud bych tu třeba napsal nesmyslné pojednání o vlivu výskytu čápů na porodnost v Nizozemí, utloukli by mě místní čtenáři v diskusi argumenty. Ale to je asi tak všechno, co by se mi mělo stát.
Když odhlédnu od extrémních přípádů, nerad bych se dočkal toho, aby tu bylo zakázáno prezentovat vlastní názor. Byť třeba úplně scestný.


Viděl jsi někdy simulaci zatížení křižovatky při různém uspořádání?Takové simulace jsem viděl, kdysi jsem dokonce něco podobného řešil (tedy jen ve škole, v rámci předmětu Operační výzkum). Ovšem velice pochybuji o tom, že se takové simulace dělaly u naprosté většiny kruhových objezdů u nás.
Jen jezdíš autem a párkrát jsi přejel kruhák?Ano, právě tak. Jen bych to upřesnil - přes ten konkrétní kruhák (o kterém je řeč úplně na začátku) jsem jel cca 500x, a jezdil jsem tamtudy i dlouho před tím, než stál. Podobně i u mnoha jiných kruháků. Proto mohu srovnávat tamní situaci, a mj. i počty nehod, které jsem tam viděl, a jejich následky. Jinak co se týká k.o. Vítězné náměstí, tak se stačí podívat do policejních statistik - patří mezi nejnebezpečnější místa v Praze.
Což je ale není dáno ani tak tím, že je to kruhový objezd, ale hlavně tím, že tam navíc ze tří směrů jezdí tramvaje.
Typický výplod odborníka na všechno.To vaše je zase typický výplod debila.
))
Je zajímavé že ač linuxáci tak tu plácají všichni o všem....??? myslím, že s kruhovými objezdy se setkávají všichni i "linuxáci". Co se týká jejich problématiky, tak o ní může ledacos vědět i člověk užívající linux neb jej běžně používají i "odborníci" oborů dopravních a stavebních. Takže nechápu co se Ti na tom nezdá ...
Mimo to, kdyby tu byly jen blogy o Linuxu, nejméně polovina z nich by byla o tom, jak si někdo nainstaloval SuSE, pak přešel k Debianu a během toho připravoval Gentoo. (Abych to nějak ucelil, tak zbývá ještě pojednání o ikonách, flame KDE vs. GENTOO a popisy různých problémů pod Linem. Ale naštěstí i pár pozitivních blogpostů tu je.)
. Jen v Liberci u nádraží MHD se ten kruháč několikrát předělával. Pan architekt totiž zapomněl, že po silnici jezdí i auta, např. kamion se tam doslova zablokoval. Kruhový objezd ano, ale ne takové paskvily. A co říkáte přechodům pro chodce hned na výjezdu z objezdu? Taky pěkný paskvil.
On totiž semafor stojí údajně skoro stejně a navíc chce údržbu. Jestli se pletu, tak mě opravte, ale jak jsem koupil, tak prodávám.
* Snížení průchodnosti.Prokazatelna blbost.
* Problém dominantního směru.Opet prokazatelna blbost.
* Malé objezdy jsou špatně průjezdné pro delší vozidla.Takovy objezd tam nema co delat, minimalni rozmery kruhoveho objezdu jsou normovany tak, aby k tomuto nedochazelo.
* Nehoda uvnitř objezdu zablokuje dopravu.No, tohle snad ani nestoji za komentar.
Obojí jsem na několika kruháčích zažil. Měly pár vlastností společných:* Snížení průchodnosti.Prokazatelna blbost.* Problém dominantního směru.Opet prokazatelna blbost.
* Malé objezdy jsou špatně průjezdné pro delší vozidla.Takovy objezd tam nema co delat, minimalni rozmery kruhoveho objezdu jsou normovany tak, aby k tomuto nedochazelo.

Záleží na tvaru a velikosti. Pokud jsou tam 2 a více pruhů nebo je naopak kruháč malý, tak je IMO úplné zablokování dopravy nepravděpodobné.* Nehoda uvnitř objezdu zablokuje dopravu.No, tohle snad ani nestoji za komentar.
Normy (nejen) ve stavebnictví nejsou závaznéTo není tak úplně pravda. Nemalá část stavebních norem závazná je. Kromě toho, na každou stavbu úřad vyžaduje množství posudků od kdekoho, takže i když třeba něco není přímo nařízeno, musí příslušný posudek vyznít kladně.
Dopravní stavby jsou oblast největších kompromisů ve stavebnictví.To je bohužel pravda. A mám také pocit, že se v této oblasti nejvíc projektuje od zeleného stolu, bez dostatečné přítomnosti projektanta na místě samém. Jinak by těžko vznikala zvěrstva typu nebezpečného místa na obchvatu Plzně na D5, nebo teď nově na obchvatu Levína u nájezdu na D11.
Prokazatelna blbost. ... Opet prokazatelna blbost.Jestli je to prokazatelné, tak bych chtěl vidět důkazy. Např. pro tento kruhový objezd (na odbočce k Baumaxu a Intersparu).
Takovy objezd tam nema co delat, minimalni rozmery kruhoveho objezdu jsou normovany tak, aby k tomuto nedochazelo.Jedna věc je teorie, druhá praxe. Pokud bylo vydáno jak stavební povolení, tak kolaudační rozhodnutí, potom: