Nová čísla časopisů od nakladatelství Raspberry Pi: MagPi 141 (pdf) a HackSpace 78 (pdf).
Byla vydána verze 2.0.0 programovacího jazyka Kotlin (Wikipedie, GitHub). Oficiálně bude představena ve čtvrtek na konferenci KotlinConf 2024 v Kodani. Livestream bude možné sledovat na YouTube.
Byla vydána nová major verze 27.0 programovacího jazyka Erlang (Wikipedie) a související platformy OTP (Open Telecom Platform, Wikipedie). Přehled novinek v příspěvku na blogu.
Byla vydána nová verze 1.8.0 svobodného multiplatformního softwaru pro konverzi video formátů HandBrake (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání na GitHubu. Instalovat lze také z Flathubu.
Microsoft představil nové označení počítačů Copilot+. Dle oznámení se jedná se o počítače poskytující funkce umělé inteligence. Vedle CPU a GPU mají také NPU (Neural Processing Unit). Uvnitř představených Copilot+ notebooků běží ARM čipy Qualcomm Snapdragon X Elite nebo X Plus.
Příspěvek na blogu Codean Labs rozebírá zranitelnost CVE-2024-4367 v PDF.js, tj. mj. prohlížeči PDF souborů ve Firefoxu. Při otevření útočníkem připraveného pdf souboru může být spuštěn libovolný kód v JavaScriptu. Vyřešeno ve Firefoxu 126.
Lazygit byl vydán ve verzi 0.42.0. Jedná se o TUI (Text User Interface) nadstavbu nad gitem.
K open source herní konzole Picopad přibyla (𝕏) vylepšená verze Picopad Pro s větším displejem, lepšími tlačítky a větší baterii. Na YouTube lze zhlédnout přednášku Picopad - open source herní konzole z LinuxDays 2023.
Byla vydána (𝕏) nová major verze 17 softwarového nástroje s webovým rozhraním umožňujícího spolupráci na zdrojových kódech GitLab (Wikipedie). Představení nových vlastností i s náhledy a videi v oficiálním oznámení.
Sovereign Tech Fund, tj. program financování otevřeného softwaru německým ministerstvem hospodářství a ochrany klimatu, podpoří vývoj FFmpeg částkou 157 580 eur. V listopadu loňského roku podpořil GNOME částkou 1 milion eur.
Občas není od věci vyslovit něco, za co se upaluje nebo ukamenovává. Nic není totiž tak jednoduché, aby byla pravda vždy jediná a na první pohled zřejmá.
Celou dobu, co bloguji na tomto serveru, pozoruji jednu zajímavou věc. A to zcela odlišný přístup různých vyhledávačů, zejména Googlu a Seznamu. Pokud si nechám vyhledat nějaké slovní spojení (příp. i samostatné slovo, pokud nepatří k těm hodně obecným) z titulku blogového zápisu, Google vrátí odkaz na tento zápis na jednom z prvních míst (pokud už ne jako úplně první), kdežto u Seznamu se odkaz objeví až někde v hloubi výsledků (třeba na 5. straně).
K napsání tohoto textu mě inspiroval čerstvý zápis Jindřicha Plešingera o tom, jak se lidé dostávají na jeho web. Jde totiž o to, jaké algoritmy jednotlivé vyhledávače používají (a jejich provozovatelé je většinou samozřejmě tají).
Například Google je v tomto relativně průhledný. Zjevně klade velký důraz na titulek, text na začátku stránky (zřejmě asi s malým ohledem na sémantiku), na URL a na odkazy směřující na web. Navíc je u něj patrná rychlá odezva na změny, nové informace se ve výsledcích objeví většinou do 2 dnů. To vše je důvod, proč když si nechám vyhledat třeba briošky, msie 7, icq transport, vyhledávání obrázků, daň z kávy nebo kruhové objezdy, budou výsledky takové, jaké budou (tedy že na jednom z prvních míst budou moje blogové zápisy).
Když naproti tomu vložím úplně stejné dotazy do vyhledávače Seznam, jen zřídka se některý z textů dostane na první stranu. Seznam se mnohem víc "vrtá" v samotném textu stránek a snaží se pátrat tam (i když nevím, podle čeho hodnotí relevanci slov a frází v textu). Pozoruji to nejen v souvislosti se svým blogem, ale i mnoha jinými stránkami. Jiné vyhledávače jsou na tom různě, ale obecně mají spíše blíž k Seznamu než ke Googlu.
Nyní ještě zbývá odpovědět si na otázku, co je lepší. Z hlediska tvůrce stránek (nebo autora článků) je pro lepší vyhledávání samozřejmě jednodušší první přístup. Stačí vhodně zvolit titulek a s potřebnými slovy operovat na začátku textu - a je vyhráno (a tedy lze Google i poměrně snadno obalamutit). Pro úspěch v jiných vyhledávačích to nestačí, což už mnozí autoři dávno pochopili a špikují svoje texty "cílovými" slovy. A články také podle toho vypadají, namísto zajímavých a poutavých textů se setkáváme s texty optimalizovanými pro vyhledávače, v nichž se podezřele často opakují určitá slova ("nejlépe" ještě v prvním pádu), což kvalitě článku rozhodně nepřidá.
Proto bych se spíše přiklonil ke googlovskému přístupu, který nevede autory k prznění textů a podle mého názoru i lépe vystihuje účel hledání (důležité informace mají být, a často bývají, na začátku stránky). Nic na tom nemění i fakt, že je tento postup náchylnější k úmyslnému ovlivnění.
Tiskni Sdílej:
Seznam používá vlastní vyhledávací vlastní systém a databázi pouze pro hledaní na Českém webuTo je jasné. Jen jsem komentoval výrazně odlišný algoritmus hodnocení odkazů.
Seznam používá mimo jiné screenovací servery (screenshot1.seznam.cz, screenshot2.seznam.cz).Tyto servery pracují relativně "pomalu". I weby před měsícem překopané mají ve výsledcích seznamu stále původní vzhled.
Seznam ma vypracovanou chytristiku pro cesky web. Tim, ze jej pouziju, vyuzivam pridane informacni hodnoty v podobe ceskeho webu. Takze nejlepe, kdyz hledam zubare v Praze, je vyuzit seznamu. Pro vyhledani vyrobcu zubnich protez zvolim googlu.
Jinak se mi zda vyhodnejsi metoda vyhldevani podle nadpisu, jestli je tomu tak.
Btw pomahaji veci jako KEYWORDS napsany na konci stranky?
Btw pomahaji veci jako KEYWORDS napsany na konci stranky?U čeho? U Seznamu nebo u Googlu? Myslím si, že asi spíš ne (u obou), ale to je jen hodně povrchní názor (nemám to ničím podloženo).