V Brestu dnes začala konference vývojářů a uživatelů linuxové distribuce Debian DebConf25. Na programu je řada zajímavých přednášek. Sledovat je lze online.
Před 30 lety, tj. 14. července 1995, se začala používat přípona .mp3 pro soubory s hudbou komprimovanou pomocí MPEG-2 Audio Layer 3.
Výroba 8bitových domácích počítačů Commodore 64 byla ukončena v dubnu 1994. Po více než 30 letech byl představen nový oficiální Commodore 64 Ultimate (YouTube). S deskou postavenou na FPGA. Ve 3 edicích v ceně od 299 dolarů a plánovaným dodáním v říjnu a listopadu letošního roku.
Společnost Hugging Face ve spolupráci se společností Pollen Robotics představila open source robota Reachy Mini (YouTube). Předobjednat lze lite verzi za 299 dolarů a wireless verzi s Raspberry Pi 5 za 449 dolarů.
Dnes v 17:30 bude oficiálně vydána open source počítačová hra DOGWALK vytvořena v 3D softwaru Blender a herním enginu Godot. Release party proběhne na YouTube od 17:00.
McDonald's se spojil se společností Paradox a pracovníky nabírá také pomocí AI řešení s virtuální asistentkou Olivii běžící na webu McHire. Ian Carroll a Sam Curry se na toto AI řešení blíže podívali a opravdu je překvapilo, že se mohli přihlásit pomocí jména 123456 a hesla 123456 a získat přístup k údajům o 64 milionech uchazečů o práci.
Byla vydána (𝕏) červnová aktualizace aneb nová verze 1.102 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.102 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Byla vydána nová verze 2.4.64 svobodného multiplatformního webového serveru Apache (httpd). Řešeno je mimo jiné 8 bezpečnostních chyb.
Společnost xAI na síti 𝕏 představila Grok 4, tj. novou verzi svého AI LLM modelu Grok.
Ministerstvo vnitra odhalilo závažný kyberincident v IT systému resortu. Systém, do kterého se dostal útočník bez oprávnění, byl odpojen a nedošlo k odcizení dat [𝕏].
Občas není od věci vyslovit něco, za co se upaluje nebo ukamenovává. Nic není totiž tak jednoduché, aby byla pravda vždy jediná a na první pohled zřejmá.
Celou dobu, co bloguji na tomto serveru, pozoruji jednu zajímavou věc. A to zcela odlišný přístup různých vyhledávačů, zejména Googlu a Seznamu. Pokud si nechám vyhledat nějaké slovní spojení (příp. i samostatné slovo, pokud nepatří k těm hodně obecným) z titulku blogového zápisu, Google vrátí odkaz na tento zápis na jednom z prvních míst (pokud už ne jako úplně první), kdežto u Seznamu se odkaz objeví až někde v hloubi výsledků (třeba na 5. straně).
K napsání tohoto textu mě inspiroval čerstvý zápis Jindřicha Plešingera o tom, jak se lidé dostávají na jeho web. Jde totiž o to, jaké algoritmy jednotlivé vyhledávače používají (a jejich provozovatelé je většinou samozřejmě tají).
Například Google je v tomto relativně průhledný. Zjevně klade velký důraz na titulek, text na začátku stránky (zřejmě asi s malým ohledem na sémantiku), na URL a na odkazy směřující na web. Navíc je u něj patrná rychlá odezva na změny, nové informace se ve výsledcích objeví většinou do 2 dnů. To vše je důvod, proč když si nechám vyhledat třeba briošky, msie 7, icq transport, vyhledávání obrázků, daň z kávy nebo kruhové objezdy, budou výsledky takové, jaké budou (tedy že na jednom z prvních míst budou moje blogové zápisy).
Když naproti tomu vložím úplně stejné dotazy do vyhledávače Seznam, jen zřídka se některý z textů dostane na první stranu. Seznam se mnohem víc "vrtá" v samotném textu stránek a snaží se pátrat tam (i když nevím, podle čeho hodnotí relevanci slov a frází v textu). Pozoruji to nejen v souvislosti se svým blogem, ale i mnoha jinými stránkami. Jiné vyhledávače jsou na tom různě, ale obecně mají spíše blíž k Seznamu než ke Googlu.
Nyní ještě zbývá odpovědět si na otázku, co je lepší. Z hlediska tvůrce stránek (nebo autora článků) je pro lepší vyhledávání samozřejmě jednodušší první přístup. Stačí vhodně zvolit titulek a s potřebnými slovy operovat na začátku textu - a je vyhráno (a tedy lze Google i poměrně snadno obalamutit). Pro úspěch v jiných vyhledávačích to nestačí, což už mnozí autoři dávno pochopili a špikují svoje texty "cílovými" slovy. A články také podle toho vypadají, namísto zajímavých a poutavých textů se setkáváme s texty optimalizovanými pro vyhledávače, v nichž se podezřele často opakují určitá slova ("nejlépe" ještě v prvním pádu), což kvalitě článku rozhodně nepřidá.
Proto bych se spíše přiklonil ke googlovskému přístupu, který nevede autory k prznění textů a podle mého názoru i lépe vystihuje účel hledání (důležité informace mají být, a často bývají, na začátku stránky). Nic na tom nemění i fakt, že je tento postup náchylnější k úmyslnému ovlivnění.
Tiskni
Sdílej:
Seznam používá vlastní vyhledávací vlastní systém a databázi pouze pro hledaní na Českém webuTo je jasné. Jen jsem komentoval výrazně odlišný algoritmus hodnocení odkazů.
Seznam používá mimo jiné screenovací servery (screenshot1.seznam.cz, screenshot2.seznam.cz).Tyto servery pracují relativně "pomalu". I weby před měsícem překopané mají ve výsledcích seznamu stále původní vzhled.
Seznam ma vypracovanou chytristiku pro cesky web. Tim, ze jej pouziju, vyuzivam pridane informacni hodnoty v podobe ceskeho webu. Takze nejlepe, kdyz hledam zubare v Praze, je vyuzit seznamu. Pro vyhledani vyrobcu zubnich protez zvolim googlu.
Jinak se mi zda vyhodnejsi metoda vyhldevani podle nadpisu, jestli je tomu tak.
Btw pomahaji veci jako KEYWORDS napsany na konci stranky?
Btw pomahaji veci jako KEYWORDS napsany na konci stranky?U čeho? U Seznamu nebo u Googlu? Myslím si, že asi spíš ne (u obou), ale to je jen hodně povrchní názor (nemám to ničím podloženo).