abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 18:55 | IT novinky

    Dnešním dnem lze již také v Česku nakupovat na Google Store (telefony a sluchátka Google Pixel).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 18:33 | IT novinky

    Apple představil (keynote) iPad Pro s čipem Apple M4, předělaný iPad Air ve dvou velikostech a nový Apple Pencil Pro.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 17:11 | Nová verze

    Richard Biener oznámil vydání verze 14.1 (14.1.0) kolekce kompilátorů pro různé programovací jazyky GCC (GNU Compiler Collection). Jedná se o první stabilní verzi řady 14. Přehled změn, nových vlastností a oprav a aktualizovaná dokumentace na stránkách projektu. Některé zdrojové kódy, které bylo možné přeložit s předchozími verzemi GCC, bude nutné upravit.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:44 | Komunita

    Free Software Foundation zveřejnila ocenění Free Software Awards za rok 2023. Vybráni byli Bruno Haible za dlouhodobé příspěvky a správu knihovny Gnulib, nováček Nick Logozzo za front-end Parabolic pro yt-dlp a tým Mission logiciels libres francouzského státu za nasazování svobodného softwaru do praxe.

    Fluttershy, yay! | Komentářů: 0
    včera 13:11 | IT novinky

    Před 10 lety Microsoft dokončil akvizici divize mobilních telefonů společnosti Nokia a pod značkou Microsoft Mobile ji zanedlouho pohřbil.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    6.5. 21:33 | Komunita

    Fedora 40 release party v Praze proběhne v pátek 17. května od 18:30 v prostorách společnosti Etnetera Core na adrese Jankovcova 1037/49, Praha 7. Součástí bude program kratších přednášek o novinkách ve Fedoře.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    6.5. 21:11 | IT novinky

    Stack Overflow se dohodl s OpenAI o zpřístupnění obsahu Stack Overflow pro vylepšení OpenAI AI modelů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    6.5. 17:55 | Nová verze

    AlmaLinux byl vydán v nové stabilní verzi 9.4 (Mastodon, 𝕏). S kódovým názvem Seafoam Ocelot. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    6.5. 17:11 | IT novinky

    Před 50 lety, 5. května 1974 v žurnálu IEEE Transactions on Communications, Vint Cerf a Bob Kahn popsali protokol TCP (pdf).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    6.5. 13:44 | Zajímavý článek

    Bylo vydáno do češtiny přeložené číslo 717 týdeníku WeeklyOSM přinášející zprávy ze světa OpenStreetMap.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Podle hypotézy Mrtvý Internet mj. tvoří většinu online interakcí boti.
     (63%)
     (8%)
     (14%)
     (16%)
    Celkem 133 hlasů
     Komentářů: 9, poslední včera 22:07
    Rozcestník

    Občas není od věci vyslovit něco, za co se upaluje nebo ukamenovává. Nic není totiž tak jednoduché, aby byla pravda vždy jediná a na první pohled zřejmá.


    NAVRCHOLU.cz
    Kategorie zápisků
    Aktuální zápisy

    Překlad dokumentace PHP

    10.5.2006 23:50 | Přečteno: 2145× | Ze života | poslední úprava: 12.5.2006 20:24

    Když jsem psal o průzkumu verzí PHP, vypadl na mě ze skříně pořádně velký kostlivec. Sice jsem na něj už dřív pozapomněl, ale nyní mě bude ve spánku strašit. Řeč je o překladu dokumentace k PHP.

    UPDATE 12.5.2006: Zde je on-line aktuální česká verze PHP dokumentace. Podrobnosti uvádím na konci textu.

    Kdo píše v PHP, asi ví, že oficiální dokumentace má i svůj český překlad. Bohužel jen částečný, neaktuální, a navíc už víc než rok i bez přenosu změn v originální anglické dokumentaci. Na neutěšené situaci mám bohužel lví podíl, protože jsem si kdysi vzal příliš velké sousto.

    Začalo to někdy v roce 2001, kdy jsem byl zděšen žalostným stavem českého překladu dokumentace, a protože jsem tehdy měl relativně dost času (a chuti dělat něco v podobných projektech), vrhl jsem se do toho po hlavě. Hlavně ze začátku to šlo dobře, přeložené části přibývaly, dařilo se opravovat různé chyby a držet základ dokumentace konzistentní s anglickou verzí.

    Postupně jsem na to ale měl čím dál méně času a energie, proto moje aktivita zvolna klesala. Sice se občas objevil někdo nový, kdo nějak zapracoval, ale prakticky všichni rychle odpadli. Vydržel v podstatě jediný člověk, a to Jakub Vrána, ale ten svoji činnost soustředil na anglickou dokumentaci (což rozhodně nekritizuji, protože anglická dokumentace je jednoznačně důležitější než česká) a jak se každý může přesvědčit, velice se snaží.

    Současný stav je takový, že většina "české" dokumentace jsou ve skutečnosti původní anglické texty. A co je nejhorší, od loňského února nefunguje konverze ze zdrojových XML (DocBook) souborů do cílových formátů (HTML, CHM, PDF atd.). Sice jsem se tehdy snažil vypátrat, v čem je problém, nicméně se mi to nepodařilo (a neměl jsem čas se v tom příliš rýpat). Proto v dokumentaci stále svítí datum 20.2.2005.

    Nyní se konečně dostávám k tomu nejdůležitejšímu. Rád bych touto cestou oslovil všechny zájemce, kteří by chtěli pomoci rozvoji PHP (a lidem, kteří ho používají) a jsou ochotni přiložit ruku k dílu. Je to nesmírné množství práce, ale stálo by za to přeložit (resp. synchronizovat) aspoň ty nejdůležitější dokumenty. K účasti na projektu stačí umět technickou angličtinu (a samozřejmě češtinu, hlavně pravopis), znát PHP (aspoň základy), mít přístup k Internetu, a na počítači pak CVS klienta a dobrý XML editor. Pro kontrolu se pak velice hodí i sada pro generování dokumentace, tedy Jade a The Modular DocBook Stylesheets, ale lze se obejít i bez ní.

    Kdo by měl zájem, může se ozvat buď mně (na adresu luk (zavináč) php (tečka) net), Jakubu Vránovi nebo do konference doc-cs (zavináč) lists (tečka) php (tečka) net. Jak vypadají zdrojové soubory (a jak se měnily atd.) si můžete prohlédnout přes webové rozhaní CVS archivu. Velice děkuji všem, kteří by se chtěli zúčastnit práce na tomto významném projektu.


    Třeba mě tato situace (zejména, když se někdo přidá) přesvědčí k tomu, abych místo psaní blbých keců do blogu trochu zamakal na PHP. I když, na odreagování se to není...


    UPDATE 12.5.2006: Než se mi podaří dosáhnout toho, aby se správně generovaly cílové formáty v rámci centrálního zpracování celé PHP dokumentace, zprovoznil jsem zatím aspoň aktuální verzi české mutace k on-line prohlížení. Lze si též stáhnout off-line balík v podobě BZIP2 archivu. Není to ostylované, jsou tam drobné chyby, ale je to v tuto chvíli aktuálnější než oficiální verze.

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    11.5.2006 06:40 mivrap | blog: Mirkovo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Překlad dokumentace PHP
    PHP umřelo. Smiřme se s tím, bude to tak lepší :)

    Důkaz? Počkejme si na výsledek měření... PHP 5 předpovídám necelých 10 %
    Luk avatar 11.5.2006 06:46 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Překlad dokumentace PHP
    PHP umřelo.
    Zatím lze (k velké nelibosti pythonistů a perlátorů) konstatovat, že tomu tak naštěstí není ;-)
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    11.5.2006 12:11 happy barney | skóre: 34 | blog: dont_worry_be_happy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Překlad dokumentace PHP
    php nevymrie, php je ako sadrokarton. nic nevydrzi, ale vyzera ako.
    Luk avatar 11.5.2006 13:47 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Překlad dokumentace PHP
    Jen si všichni kopněte :-D Budoucnost patří aluminiu!!!
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    11.5.2006 14:00 pp_jj | skóre: 8 | blog: kdysi jsem tu psal
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Překlad dokumentace PHP
    dneska je to velka moda, rikat, ze je php k nicemu. Ale docela by me zajimalo, kdo z tech co to rikaji, opravdu php znaji (do hloubky)
    Best viewed in Mozilla Explorer.
    11.5.2006 14:08 Goffix | skóre: 25 | blog: Powered by ArchLinux | Hradec Králové
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Překlad dokumentace PHP
    Také by mě to zajímalo. Hlavně ty argumenty. V PHP pracuji už dost dlouho a jsem plně spokojen. Navíc asi za tři týdny nastupuju do nové práce jako programátor PHP, tak se tu třeba dočtu, za jak dlouho skončím :-D
    eXces avatar 11.5.2006 14:59 eXces | skóre: 15 | blog: i hate mondays;) | Jihlava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Překlad dokumentace PHP
    Souhlas. Kdyby se dalo použít cokoliv jinýho, tak je možný, že PHP odejde do věčných lovišť, ale zatím to tak asi nebude. Snadno se dá použít s apache. Je skoro na každém hostingu. Takže pokud si nekoupíte/pronajmete vlastní server, pak je doopravdy PHP univerzální volba. APS jsem záměrně pominul. Kámoš v tom dělá radši, mě se vždy víc líbilo PHP.
    Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former. --Albert Einstein
    Luk avatar 11.5.2006 16:36 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Překlad dokumentace PHP
    Velká výhoda PHP je právě v tom, na co mnozí lidé nadávají: dynamickém typování a možnosti rychle zbastlit prakticky cokoliv. Někdo (třeba já ;-)) je dokonce tak zvrhlý, že píše v PHP zálohovací skripty (hlavně protože to v bashi neumí).
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    12.5.2006 10:40 happy barney | skóre: 34 | blog: dont_worry_be_happy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Překlad dokumentace PHP
    :-) to nebolo kopanie do php, to bolo konstatovanie, ze php je tam, odkial ho moze vykopnut akurat tak asp alebo visual basic.

    a co sa tyka inych veci, tak napr. zvrhly napad mat pole a asociativne pole ako jeden datovy typ, to fakt mohli vymysliet len v php. pokracovat by sa dalo, no vacsina veci, co mi vadi sa riesi, mozno v takej verzii 7.0 to uz bude aj pre mna pouzitelny jazyk.

    11.5.2006 21:07 Petr Masopust | skóre: 14
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Překlad dokumentace PHP

    Kdysi jsem mel gold certifikat na php od brainbench, pak jsem se zacal venovat spis administraci nez programovani a postupne jsem prosel pres perl a python k jave (a nyni jsem cerstvy SCJP :)). Kazdy z tech jazyku ma neco do sebe - perl je na kratke programky pro zpracovani textu, python je takovy univerzalni na male a stredni programy a java na ty velke (jde o muj osobni nazor a zkusenosti - ostatni si muzou myslet neco jineho).

    PHP melo svuj smysl v davnych dobach kdy nic jineho nebylo (nekdy okolo verzi 3 a 4), potom se objevily perl, python, java a dalsi a php z kazdeho z nich neco prevzalo takze ted vypada akorat jako neuveritelny chaos, casy kdy bylo jednoduche jsou davno pryc. Uznavam argument ze nejaka verze php je snad na kazdem hostingu, ale to nic nevypovida o kvalite. Troufam si tvrdit ze s pythonem nebo perlem a nejakym lepsim frameworkem se programuje mnohem lepe a rychleji (to koneckoncu plati i o jave, ale tam se rychlost projevi az s velikosti).

    Mikos avatar 11.5.2006 23:05 Mikos | skóre: 34 | blog: Jaderný blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Překlad dokumentace PHP
    PHP melo svuj smysl v davnych dobach kdy nic jineho nebylo (nekdy okolo verzi 3 a 4), potom se objevily perl, python, java a dalsi
    To měl být vtip nebo sem vás jen špatně pochopil? PHP je mnohem mladší jazyk než všechny ty co jste uvedl. Původně to byla dokonce jen sada skriptů v Perlu, později se přepsala do C a velký boom pokud vím slavilo až s verzí PHP 3. Jediné co je pravda je, že objektovost do něj byla "napasována" až dodatečně (dost se inspirovali řekl bych právě u Javy) a je to na tom znát. Prosím vás co to bylo za certifikát co jste to dostal? :-D

    A co se týče toho druhého odstavce, tak s tím už vubec nesouhlasím. Třeba takové PHP 5 je řekl bych naopak "čistší" než předchozí verze. Jednoduché je PHP stále pořád stejně jako bylo kdysi, nikdo vás v něm přece věci jako třídy a objekty, atp. používat nenutí, já sám prakticky odjakživa v PHP programoval většinou procedurálně. Na programování menších webových aplikací/stránek je PHP stále dobrý jazyk.

    S tím že s webovým frameworkem v Pythonu (třeba Django nebo TurboGears) nebo Ruby (zprofanovaný Rails) se programuje mnohem lépe, čistěji a rychleji souhlasím, jak už jsem psal v Pythonu je radost dělat. Ale to s tim Perlem mě teda rozesmálo, oproti Perlu je i PHP nebetyčně krásný jazyk :-) A k Javě se radši vyjadřovat nebudu, byl bych zaujatý, Javu bytostně nenávidím :-P
    CETERUM CENSEO DRM ESSE DELENDAM Ostatně soudím, že DRM musí být zničeno!
    12.5.2006 10:48 happy barney | skóre: 34 | blog: dont_worry_be_happy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Překlad dokumentace PHP
    neznalostou hlupost neospravedlnuj

    komentuj len jazyky a problemy, ktore poznas. skus si zagooglit Catalyst

    12.5.2006 11:16 happy barney | skóre: 34 | blog: dont_worry_be_happy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Překlad dokumentace PHP
    cistota nie je zalezitostou jazyka, ale programatora. priklad bugu z php:
    <?php
    # print $var;?><html_tag><?php
    ?>
    
    12.5.2006 21:06 Petr Masopust | skóre: 14
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Překlad dokumentace PHP
    Nemuzu uplne souhlasit - na jazyku zalezi jak velke prasarny dovoli.
    Mikos avatar 15.5.2006 01:19 Mikos | skóre: 34 | blog: Jaderný blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Překlad dokumentace PHP
    V tom je ovšem právě Perl naprosto mistrovským jazykem, snad v ničem jiném se nedaj napsat tak hrozné prasárny jako právě v Perlu :-P
    CETERUM CENSEO DRM ESSE DELENDAM Ostatně soudím, že DRM musí být zničeno!
    Mikos avatar 15.5.2006 01:25 Mikos | skóre: 34 | blog: Jaderný blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Překlad dokumentace PHP
    O Catalystu vím, ale muj názor na Perl nijak nevylepšuje, Perl je pořád Perl, je jedno jaký framework nad ním člověk postaví :-P

    A mimo jiné pro PHP např. také spousta webových frameworků podobného typu existuje (CakePHP, PHP on TRAX, Symfony, atd.). Nicméně těm pro Python (Django, TurboGears) či Ruby (Rails) se nevyrovnají.
    CETERUM CENSEO DRM ESSE DELENDAM Ostatně soudím, že DRM musí být zničeno!
    12.5.2006 21:06 Petr Masopust | skóre: 14
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Překlad dokumentace PHP
    Skutecne mate pravdu - php je mladsi. Nekdy v te dobe jsem s internetem a pocitaci zacinal a nepamatuji si ze bych se nekde vyrazneji potkal s perlem nebo pythonem kdezto na php jsem narazel pomerne casto.
    Napoveda c.2: CX-310-055
    Na programovani malych webovych stranek je php asi nejlepsi, s tim souhlasim. Ale nove vlastnosti jazyka se snazi o posun nekam jinam a podle me je v tom akorat zmatek.
    Kazdy jazyk je na neco jineho - perl je zase vynikajici na zpracovani textu.
    Java neni tak spatna - hodne tam delaji kvalitni knihovny na vsechno mozne coz byl take hlavni duvod proc jsem se od pythonu dostal k jave. Sila javy se projevi teprve u velkych projektu a to je na zacatku docela velky problem.
    Mikos avatar 11.5.2006 17:23 Mikos | skóre: 34 | blog: Jaderný blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Překlad dokumentace PHP
    Perl? Proč si v této souvislosti zmiňoval Perl? To by byl skok z bláta do hodně hnusný louže :-D Oproti Perlu je i PHP naprosto nádherný a čistý jazyk :-P

    Smrt Perlu! ;-)
    CETERUM CENSEO DRM ESSE DELENDAM Ostatně soudím, že DRM musí být zničeno!
    Mikos avatar 11.5.2006 17:21 Mikos | skóre: 34 | blog: Jaderný blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Překlad dokumentace PHP
    Až bude Python (a případně i Ruby, i když o to já nestojím, já jsem Pythonýr ;-)) na každém free webhostingu a ve všech levných hostingových programech, pak teprve bude možno uvažovat o tom, že PHP za čas odzvoní. V opačném případě rozhodně nikoliv.

    Jinak já v PHP programuju už přes 6 let a mam ho rád, na jednoduché webové aplikace je to naprosto ideální jazyk. Jistě, Python je mnohem elegantnější, čistší a mocnější jazyk (a je opravdu krása v něm dělat), ale i tak si myslím, že PHP rozhodně má své místo. A PHP 5 že je rozhodně krok správným směrem.
    CETERUM CENSEO DRM ESSE DELENDAM Ostatně soudím, že DRM musí být zničeno!
    11.5.2006 17:54 Creckx | skóre: 23 | blog: cxblog | Lanškroun
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Překlad dokumentace PHP

    Přesně. Učil jsem se programovat, když vyšlo PHP4. Bylo to super. Během 2 let jsem se o tom jazyku dozvěděl hodně věcí a naučil se OOP co tam bylo. Pak jsem šel chvíly dělat na jiných projektech v C++. Pro PHPkaře to je hroznej opruz:) Pak přišlo PHP5. Byl jsem nadšen, odhodil jsem PHP4 a začal jako jeden z prvních používat pětku už od beta verzí. Pak jsem přešel na Linux a našel Pythona ve svý distribuci. Název mě zaujal a jazyk ještě víc. Už ani v tom PHP se mi nechce nic dělat:)

    Problém s přechodem z PHP4 na 5 jsou hostingy a nechuť PHP programátorů (vidím to hlavně u nich) učit se něco novýho. Do školy chodim s borcem co prohlásil, že OOP neumí, nebude se ho učit, a že je na ho*no. A tenhle týpek psal učební scripta pro naši školu o PHP:) Se pak nemůžem divit, že PHP upadá, když nikdo nechce používat nový verze a lidi se nechtějí učit nové věci.

    Můj blog Pokud máte taky blog, můžeme vyměnit odkazy :)
    Mikos avatar 11.5.2006 19:07 Mikos | skóre: 34 | blog: Jaderný blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Překlad dokumentace PHP
    Jojo, v Pythonu je opravdu radost dělat :-) Ale nebudu kvůli tomu PHP hanit jako to hodně lidí v poslední době dělá. Přijde mi že je to snad nějaká nová móda rýpnout si do PHP ;-) Svůj účel PHP plní dobře.

    Nicméně objektový programování v PHP byl vždy celkem děs, právě s příchodem PHP 5 se to naštěstí docela dost zlepšilo, ale Pythonu či Ruby bohužel OOP v PHP stále nesahá ani po kotníky. Já osobně v PHP odjakživa programoval spíš procedurálně, na to je PHP podle mě naprosto výborné. Ale velké projekty je určitě lepší dělat objektově.
    CETERUM CENSEO DRM ESSE DELENDAM Ostatně soudím, že DRM musí být zničeno!

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.