Byla vydána nová verze 1.12.0 dynamického programovacího jazyka Julia (Wikipedie) určeného zejména pro vědecké výpočty. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v poznámkách k vydání. Aktualizována byla také dokumentace.
V Redisu byla nalezena a v upstreamu již opravena kritická zranitelnost CVE-2025-49844 s CVSS 10.0 (RCE, vzdálené spouštění kódu).
Ministr a vicepremiér pro digitalizaci Marian Jurečka dnes oznámil, že přijme rezignaci ředitele Digitální a informační agentury Martina Mesršmída, a to k 23. říjnu 2025. Mesršmíd nabídl svou funkci během minulého víkendu, kdy se DIA potýkala s problémy eDokladů, které některým občanům znepříjemnily využití možnosti prokázat se digitální občankou u volebních komisí při volbách do Poslanecké sněmovny.
Společnost Meta představila OpenZL. Jedná se o open source framework pro kompresi dat s ohledem na jejich formát. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Google postupně zpřístupňuje českým uživatelům Režim AI (AI Mode), tj. nový režim vyhledávání založený na umělé inteligenci. Režim AI nabízí pokročilé uvažování, multimodalitu a možnost prozkoumat jakékoliv téma do hloubky pomocí dodatečných dotazů a užitečných odkazů na weby.
Programovací jazyk Python byl vydán v nové major verzi 3.14.0. Podrobný přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Bylo oznámeno, že Qualcomm kupuje Arduino. Současně byla představena nová deska Arduino UNO Q se dvěma čipy: MPU Qualcomm Dragonwing QRB2210, na kterém může běžet Linux, a MCU STM32U585 a vývojové prostředí Arduino App Lab.
Multiplatformní open source voxelový herní engine Luanti byl vydán ve verzi 5.14.0. Podrobný přehled novinek v changelogu. Původně se jedná o Minecraftem inspirovaný Minetest v říjnu loňského roku přejmenovaný na Luanti.
Byla vydána nová stabilní verze 6.10 (YouTube) multiplatformního frameworku a GUI toolkitu Qt. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Občas není od věci vyslovit něco, za co se upaluje nebo ukamenovává. Nic není totiž tak jednoduché, aby byla pravda vždy jediná a na první pohled zřejmá.
Koncem ledna jsem napsal, jak nevyrobit kostlivce ve skříni. Jenže tak jednoduché to není. Kostlivec se rodí velice snadno a když už je na světě, těžko se likviduje.
Seznam jednoduchých, snadno pochopitelných pravidel je hezká věc. Ale pokud je člověk vnímá stejně, jako kuřák varovný nápis na krabičce cigaret, stejně je všechno marné. A dokonce ani dodržení zmíněných pravidel nic nezaručuje. Snadno se pak stane, že se kostlivci vesele rodí a pochodují do skříně.
Proto je dobré u nápadů, které absolvovaly celou šestibodovou trasu, aktivovat ještě další pojistku. Tou je příslib někomu, že to bude hotové.
Ideální případ samozřejmě je, pokud se nápad podaří nějakým způsobem "prodat", tedy domluvit si za jeho splnění odměnu, ať už to bude řešeno jakkoliv. Ale ani když se to nepodaří, je dobré dokončení realizace slíbit co největšímu počtu lidí. Už jen hrozba nesplnění slibu bude dostatečnou motivací k tomu, aby se z projektu nestal kostlivec.
Možná je to s tím slibem trochu přehnané. Ve státě, kde se spousta lidí chlubí tím, že klidně nedodrží, k čemu se zcela dobrovolně zavázali (např. ve smlouvě s ISP), je asi trochu naivní myslet si, že nějaký slib bude dostatečnou hnací silou. Ale aspoň pro tu čestnější část lidské populace je tento postup aplikovatelný.
Proto mé doporučení zní: když chcete nějaký (už dostatečně prověřený) nápad přetavit v projekt, s lidmi o něm nejen diskutujte, ale ve fázi realizace též slibujte jeho dokončení. Pak už nebude případná kapitulace snadná a riziko vzniku kostlivce se výrazně omezí.
Tiskni
Sdílej: