PSF (Python Software Foundation) po mnoha měsících práce získala grant ve výši 1,5 milionu dolarů od americké vládní NSF (National Science Foundation) v rámci programu "Bezpečnost, ochrana a soukromí open source ekosystémů" na zvýšení bezpečnosti Pythonu a PyPI. PSF ale nesouhlasí s předloženou podmínkou grantu, že během trvání finanční podpory nebude žádným způsobem podporovat diverzitu, rovnost a inkluzi (DEI). PSF má diverzitu přímo ve svém poslání (Mission) a proto grant odmítla.
Balík nástrojů Rust Coreutils / uutils coreutils, tj. nástrojů z GNU Coreutils napsaných v programovacím jazyce Rust, byl vydán ve verzi 0.3.0. Z 634 testů kompatibility Rust Coreutils s GNU Coreutils bylo úspěšných 532, tj. 83,91 %. V Ubuntu 25.10 se již používá Rust Coreutils místo GNU Coreutils, což může přinášet problémy, viz například nefunkční automatická aktualizace.
Od 3. listopadu 2025 budou muset nová rozšíření Firefoxu specifikovat, zda shromažďují nebo sdílejí osobní údaje. Po všech rozšířeních to bude vyžadováno někdy v první polovině roku 2026. Tyto informace se zobrazí uživateli, když začne instalovat rozšíření, spolu s veškerými oprávněními, která rozšíření požaduje.
Jste nuceni pracovat s Linuxem? Chybí vám pohodlí, které vám poskytoval Microsoft, když vás špehoval a sledoval všechno, co děláte? Nebojte se. Recall for Linux vám vrátí všechny skvělé funkce Windows Recall, které vám chyběly.
Společnost Fre(i)e Software oznámila, že má budget na práci na Debianu pro tablety s cílem jeho vyžívání pro vzdělávací účely. Jako uživatelské prostředí bude použito Lomiri.
Proběhla hackerská soutěž Pwn2Own Ireland 2025. Celkově bylo vyplaceno 1 024 750 dolarů za 73 unikátních zranitelností nultého dne (0-day). Vítězný Summoning Team si odnesl 187 500 dolarů. Shrnutí po jednotlivých dnech na blogu Zero Day Initiative (1. den, 2. den a 3. den) a na YouTube.
Byl publikován říjnový přehled dění a novinek z vývoje Asahi Linuxu, tj. Linuxu pro Apple Silicon. Pracuje se na podpoře M3. Zanedlouho vyjde Fedora Asahi Remix 43. Vývojáře lze podpořit na Open Collective a GitHub Sponsors.
Iniciativa Open Device Partnership (ODP) nedávno představila projekt Patina. Jedná se o implementaci UEFI firmwaru v Rustu. Vývoj probíhá na GitHubu. Zdrojové kódy jsou k dispozici pod licencí Apache 2.0. Nejnovější verze Patiny je 13.0.0.
Obrovská poptávka po plynových turbínách zapříčinila, že datová centra začala používat v generátorech dodávajících energii pro provoz AI staré dobré proudové letecké motory, konvertované na plyn. Jejich výhodou je, že jsou menší, lehčí a lépe udržovatelné než jejich průmyslové protějšky. Proto jsou ideální pro dočasné nebo mobilní použití.
Typst byl vydán ve verzi 0.14. Jedná se o rozšiřitelný značkovací jazyk a překladač pro vytváření dokumentů včetně odborných textů s matematickými vzorci, diagramy či bibliografií.
Občas není od věci vyslovit něco, za co se upaluje nebo ukamenovává. Nic není totiž tak jednoduché, aby byla pravda vždy jediná a na první pohled zřejmá.
Pro koho je denním chlebem pracovat na počítači, většinou to zná. Břišní polštář se zvětšuje, obvod bicepsů zmenšuje, záda jsou čím dál tužší a zápěstí bolavější. Ano, chtělo by to fyzickou aktivitu. Jenže pozor - člověk může snadno skončit ještě dřív, než začal.
Intenzivní práce na počítači s sebou přináší problémy. Tedy aspoň pro ty, kdo se pravidelně nevěnují nějaké sportovní činnosti, při které si dostatečně "dají do těla". Téměř každý, kdo se takových problémů dočká, se dříve či později rozhodně s tím něco dělat. Ale tak jednoduché to zase není.
Jde o to, že tělo i mysl jsou už zvyklé na poklidný styl života, takže se každé změně urputně brání. A proto může člověk skončit ještě rychleji, než začal. Nyní přináším přehled několika základních úskalí, na které lze narazit při cestě za lepší tělesnou kondicí.
Většinou to vypadá tak, že si člověk uvědomí (nebo je někým více či méně důrazně uvědoměn), že takhle už to dál nejde. Proto se rozhodne, že začne sportovat. A plán si vytyčí větou: "Zítra začnu!"
Jenže druhý den se objeví nějaká "nepřekonatelná" překážka. Zákazník čeká na dokončení práce, je potřeba nainstalovat nové jádro, imisní monitoring hlásí zvýšenou úroveň smogu nebo astronomický ústav referuje o skvrnách na slunci. Prostě, dnes to nejde. Odložíme to tedy na zítřek.
Je jasné, jak to dopadne. Další den se opět vynoří pádné důvody k odkladu. Výsledkem je, že vše zůstane při starém - maximálně přibudou výčitky svědomí. Co na to říct? No, my Češi přece říkáme: "Morgen, morgen, nur nicht heute, sagen alle faulen Leute."
Kdo se dokázal oprostit od prvního problému, může očekávat jiný. Kdo ve snaze řešit svůj stav hned a rázně opomene reálnou situaci, tvrdě na to doplatí. Nápad sednout na kolo a ujet na jeden zátah 50 km, stejnou kilometrickou porci ujít na horské túře, či uplavat 5 km kraulem, má nevyhnutelně těžké následky.
Během aktivity to člověk nevnímá. Mozek je zfetován endorfiny, proto není cítit bolest. Ovšem krátce po skončení pohybu to začne. Následující noc bývá krutá, v dalších 2-3 dnech člověk při sebemenším pohybu vidí všechny svaté, a ani nemusí být věřící.
Některé následky, hlavně na kloubech a šlachách, mohou přetrvávat i několik týdnů, nebo dokonce vyžadovat lékařskou péči. Každopádně to působí jako spolehlivá pojistka proti dalšímu pokusu uvést své tělo do pohybu.
Na počátku je racionální zdůvodnění dosavadní nečinnosti. Na starém kole se nedá jezdit, koupím si nové, pak to půjde samo. Ale ono nepůjde. Sice může být dobrou motivací využít nové kolo (rotoped, posilovací stroj, činky...), ale to za pár dní přejde.
Z nového kola se stane nový muzejní exponát. Buď trůní na nějakém čestném místě a je smutným pomníkem snahy o sport, nebo putuje do "depozitáře" ke starému kolu a upadne v zapomnění. Každopádně, tudy cesta nevede.
Zde platí buď případ č. 1 (zítra, zítra...), anebo případ č. 2 (krutá zkušenost a následně zavržení). Čím je vzdálenost větší, tím je pravděpodobnost úspěchu menší. Kdo to má víc než 3 km, ať na to rovnou zapomene.
Totéž se týká podobných přesunů kamkoliv. Lenost předem zvítězí, anebo rozhodne nepříjemný zážitek spojený s pokusem o tuto cestu.
Předchozí cesty nikam nevedly. Musí se na to jít jinak. A cest je i tady celá řada. Mohou, ale i nemusí fungovat, je to individuální.
Ať se kdo rozhodne pro kteroukoli variantu (nebo pro nějakou úplně jinou), důležité je, aby opravdu chtěl. Jinak je vše marné a změna k lepšímu se konat nebude.
Tiskni
Sdílej:
Kolo to samý... ale když si to teď nakous tak na něj jdu sednout i když tam je 5°Na průmyslovce jsem jezdil do školy na kole denně. I v lijáku, na sněhu, ve dvacetistupňovém mrazu. Ale to už je bohužel dávno pryč, postupem času aktivit ubývala, např. na kole jsem seděl naposled před necelými 2 roky
Nejhorší pro mě bylo když jsem si šel v prosinci zaběhat a o tři dny později se dostavila angína. To mě od zimního běhání odradilo.
Problém je v tom, že prostě na to nemáš "naběháno". V lese tu angínu ze zimy nedostaneš, tu chytneš jako následek oslabení organismu, který není na takovou zátěž zvyklý někde v MHD. Kdyby si běhal pravidelně (min 3x tejdně celoročně), tak pro tebe běhání v zimě či létě nebude představovat žádnej rozdíl.
- před pár lety jsem byl nucen si ho koupit (po cca osmnáctiroční pauze), protože jsem byl na pracovišti jediný nesportovec. A nejdřív jsem jezdil cca 10-15 km každý víkend, pak jsem rozvážné, pomalu a opatrně přidával, až po několika měsících to přešlo na 30-40 km dvakrát týdně plus nějak kolem 80-100 km v sobotu... No a když už to trochu šlo, tak jsem se postupně naučil jezdit k nejbližším horám (Beskydy - mojí oklikovou trasou mimo velké cesty cca 100 km tam a zpět) a nakonec postupně přidal i trochu těch Beskyd (na Lysou horu vede nejen silnice, ale i několik - IMHO mnohem hezčích - lesních tras, a je tu i spousta dalších hezkých a vesměs na kole dobře sjízdných cest). Teď už zase jezdím spíš míň, ale to je vynucené okolnostmi (kamarádka nechce/nezvládne takhle jezdit).
Ono to chce za začátku motivaci, ale když už se něco povede, tak pak už si člověk nedovolí ustoupit sám před sebou
Před lety jsem byl hubeňour, někdy v 16 jsem se "spravil" a teď jsem spraven až moc. Asi před měsícem jsem si řekl DOST a začal jsem zběsile klikovat (POZOR: nikoli klikat!) a sedolehovat. Dříve jsem to dělal, a to dost. Na svou postavu jsem byl skutečný Bivoj. Tentokrát to ale moc nešlo a namísto pozvolného stupňování zátěže jsem si naložil příliš. Bolelo mě břicho, ruce i nohy, ale pořád jsem si říkal, že ještě dvacet, ještě deset atd. Po práci jsem si myslel, že moje výkony nejsou tak špatné, ale další den byl masakr. Nebyl jsem schopen jít rovně ani jít na autobus. Takže si dávejte všichni pozor.
Mimochodem, celá moje životospráva je v troskách. Jím hodně, často a nezdravě, moc se nehýbu atp. Ale fakt s tím chci něco udělat, jelikož bude brzy léto, tzn. producírování se v plavkách, a ukazovat na holky, že hladem netrpím není nic moc dobrého. Zítra začnu!
Po práci jsem si myslel, že moje výkony nejsou tak špatné, ale další den byl masakr.Jak říkal kamoš, není umění přijít do fitka a zvednout padesát kilo bicepsovým zdvihem (pochopitelně oběma rukama, málokdo je takové hovado, aby zdvihal padesátikilové jednoručky). Umění je takto odjet pět sérií a koncem týdne zase přijít a zvednout to stejné
Na druhou stranu, co to tu kecám, já po čtvrteční bicepsové supersérii (dal jsem jenom jednu) ty ruce cítím ještě teď
a tentokrat si daj rozumnu hranicu. pravidelne a dlhodobo ju udrzuj, tak to bude ok.
Každému sdělit (rodině, kamarádům, kolegům), že začínám sportovatNaopak, nikomu to neříkat, zvlášť, pokud oni sami nesportují. Jak jsem zjistil, tak většina lidí ví jaké cviky, kolik opakování na partii, a podobné věci, ovšem vidět to na nich není
I když jeden chlapík se dozvěděl o tom, že usilovná představa toho, že člověk cvičí v posilovně, má asi pětinový efekt, co cvičení. Takže stačí pět hodin ležet na posteli a představovat si těžký tréning
Domluvit si individuální cvičení.Je to nezbytnost. Já měl ohromné štěstí, které jsem si uvědomil až v poslední době, že hned ze začátku si nás odchytl trenér Krupa a dal nám pár rad o tom jak a co. Potíž s mnohými trenéry a posilovnami je v tom, že do člověka sypou vrchem spodem různé věci, protože z toho mají peníze. Na to by si člověk měl dát pozor, protože suplementy jsou pro ty zkušenější, co se potřebují dostat víš. Daleko důležitější je správná technika cvičení.
Dohodnout se s kamarády, kteří sportují.Tohle je velice silná zbraň proti vlastní lenosti. Sám sobě si totiž člověk snadno vysvětlí, proč zrovna nemůže. Ale pokud už vím, že jsem s někým domluvený, tak jdu i v případě, že být sám, zůstanu doma.
Veskera moje dnesni fyzicka aktivita - snedl jsem 2 tabulky cokolady a vypil sem flasku kofoly. A abych to vyvazil tak jsem jel koupit do obchodu chleba. Autem
Budu do práce jezdit na kole (chodit pěšky, běhat, jezdit na bruslích)
Zde platí buď případ č. 1 (zítra, zítra...), anebo případ č. 2 (krutá zkušenost a následně zavržení). Čím je vzdálenost větší, tím je pravděpodobnost úspěchu menší. Kdo to má víc než 3 km, ať na to rovnou zapomene. Totéž se týká podobných přesunů kamkoliv. Lenost předem zvítězí, anebo rozhodne nepříjemný zážitek spojený s pokusem o tuto cestu.
Problém dojíždění do práce/školy není ani tak ve vzdálenosti, jako spíš v podmínkách. Například tady v Berlíně je kolo jako dopravní prostředek (ne jako sportovní náčiní, jako je tomu v drtivé většině v ČR) zcela běžná záležitost a i "obyčejný" lidi jezdí i delší úseky. Jenomže Berlín je na rozdíl od Prahy obrovská placka (Kdo si alespoň jednou "vyšlápl" od Vltavy nahoru na Strahov nebo na druhou stranu na Pankrác, ví o čem mluvím
). Díky vhodnejm podmínkám se tu stala doprava na kolech samozřejmostí (další důvod proč v ČR nejezdit na kole - Jak by se na mě ostatní dívali?) a tomu odpovídá i infrastruktura - cyklostezky jsou opravdu všude.
Čímž se dostáváme k "nepříjemnému zážitku" z cesty. Ono to totiž na kole po magistrále neni žádná sranda... O bruslích ani nemluvě (I když i to se dá, občas sem jezdil z práce ze Žižkova domů na Libuš na bruslích - ale pravda, ve 12 v noci je i Vinohradská celkem prázdná. Dokonce už jsem jel na bruslích i dolů ze Strahova, ale co si budem povídat, nikdy jsem si víc nepřál mít zelenou než na semaforu v Holečkově
).
Ono to totiž na kole po magistrále neni žádná sranda...Po magistrále by jel na kole jenom blázen nebo sebevrah (messengeři zjevně do některé z těchto skupin patří)
Nápad sednout na kolo a ujet na jeden zátah 50 km ... má nevyhnutelně těžké následky.50km na kole IMHO nemusí být moc ani pro netrénovaného člověka. Stačí jet zvolna, žádné zběsilé šlapání na rovinkách, když to do kopce nejede, tak ho vyjít. Z osobní zkušenosti - taky nemám nějaký extra trénink (kolo beru spíš jako dopravní prostředek na kratší vzdálenosti), ale když jsem ujel asi 70km, tak jsem byl akorát utahanej a to do rána přešlo.
bohužel patřím k té menšině lidí, kterým endorfiny nic neříkají, pocity blaženosti z pohybu se u mě nedostavují, takže většina sportů mě krutě nebaví ... tudíž jsem schopen provozovat jen to, co se pojí s nějakou jinou zábavou, rozhodně ne tupý dril, a navíc výběr je omezen fyzickou náročností, modrou knížku jaksi nemám úplně zadarmo; bohužel z volejbalu mě "kamarádi" vynechali pro nedostatek soutěživosti (organizaci tělocvičny na zimu táhla klika, která toužila hrát na profi úrovni, a další jaro se už "plácaná" venku neobnovila), když jedu na kole, tak podruhé mě stejná trasa nebaví a potřetí už na ni kašlu, na turistiku též nemám správný naturel - než obíhat jak kamzík nějaké horské chaty, vyhlídky a kdovíco, to radši vezmu bágl na vandr, chrápu v lese a nevadí mi, že neujdu ani 20 km neb jsem půl dne proseděl po hospodách, atd.
p.s. včera jsme byli na Jihlavě, z Luk na Padrtův mlýn - móc pěkný, jen škoda, že nebyl sníh jak dneska, líp by se po něm tahala loď kolem jezů a vůbec krajina by byla zajímavější
) a začalo se hrát "o všechno". Někdo zkazí míč a já až přes les slyším tu hromadu nadávek směrovaných provinilci. Je to legrační, ale politické hádky po hospodách už netáhnou. Teď se řeší, jestli míč v devadesátém devátém byl aut, nebo ne, a kdo za to případně může.
Kolo mám docela rád, pěší turistiku taky. Kolo mě baví, protože jízda sama o sobě je dost zábavná. A pokud jdu pěšky, musí mít cesta nějaký rozumný cíl (například hospodu nebo taky hospodu), nemám příliš rád "okruhy"...
) a jezdím autem .. Pěšky jsem byl za poslední rok jen 2x ... velmi tristní statistika. Až mi mladá pěkná lékařka řekla, že mám obézní břicho. Budu to muset změnit! Ale to už si říkám víc než rok, skutek utek.