Byl vydán Debian 13.2, tj. druhá opravná verze Debianu 13 s kódovým názvem Trixie. Řešeny jsou především bezpečnostní problémy, ale také několik vážných chyb. Instalační média Debianu 13 lze samozřejmě nadále k instalaci používat. Po instalaci stačí systém aktualizovat.
Google představil platformu Code Wiki pro rychlejší porozumění existujícímu kódu. Code Wiki pomocí AI Gemini udržuje průběžně aktualizovanou strukturovanou wiki pro softwarové repozitáře. Zatím jenom pro veřejné. V plánu je rozšíření Gemini CLI také pro soukromé a interní repozitáře.
V přihlašovací obrazovce LightDM KDE (lightdm-kde-greeter) byla nalezena a již opravena eskalace práv (CVE-2025-62876). Detaily v příspěvku na blogu SUSE Security.
Byla vydána nová verze 7.2 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Tor Browser byl povýšen na verzi 15.0.1. Další novinky v příslušném seznamu.
Česká národní banka (ČNB) nakoupila digitální aktiva založená na blockchainu za milion dolarů (20,9 milionu korun). Na vytvořeném testovacím portfoliu, jehož součástí jsou bitcoin, stablecoiny navázané na dolar a tokenizované depozitum, chce získat praktickou zkušenost s držením digitálních aktiv. Portfolio nebude součástí devizových rezerv, uvedla dnes ČNB v tiskové zprávě.
Apple představil iPhone Pocket pro stylové přenášení iPhonu. iPhone Pocket vzešel ze spolupráce značky ISSEY MIYAKE a Applu a jeho tělo tvoří jednolitý 3D úplet, který uschová všechny modely iPhonu. iPhone Pocket s krátkým popruhem se prodává za 149,95 dolarů (USA) a s dlouhým popruhem za 229,95 dolarů (USA).
Byla vydána nová stabilní verze 7.7 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 142. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.7 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Intel vydal 30 upozornění na bezpečnostní chyby ve svých produktech. Současně vydal verzi 20251111 mikrokódů pro své procesory.
Byla vydána říjnová aktualizace aneb nová verze 1.106 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.106 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Dnes se k nám dostaly dva programy pro úpravu obrázků. GIMP v2.2 a Photoshop v7.0. Oba to jsou velmi kvalitní produkty, jeden je zdarma a druhý za peníze. Jeden produkt je fungl nový, druhý je velmi starý (od té doby přibyly dvě nové verze) a pokud má člověk štěstí, dá se pořídit docela levně. Dokonce existuje i jakási osekaná verze, která se dá získat třeba se scannerem. Vyplatí se zaplatit, anebo uděláme stejnou práci za levno? To se dozvíme v prvním díle nekonečného seriálu. Možná to bude díl poslední, GIMP a Photoshop fanatici se určitě těší na pořádnou bitvu, kterou nemusím do dalšího dílu přežít.
Jak je známo, o rychlosti práce rozhodují blbosti. Takže začneme blbostmi:
Chci z jednoho zdrojového obrázku vykusovat různé oblasti do nových obrázků.
Obrázek otevřu drag & drop, vyberu nástroj selekce, označím (při označení vidím aktuální souřadnici i rozměr výběru, který je správný i když vyjedu ven z obrázku - selekce se zarazí o okraj), ctrl-c, ctrl-n (otevře se okno pro vytvoření nového obrázku, velikost je připravená podle obsahu schránky, tlačítko ok je default), enter, ctrl-v. Hotovo. Alternativní cesta přes duplikaci obrázku a crop (nevýhoda když je obrázek veliký - nemá cenu ho duplikovat a pak krutě oříznout).
Obrázek otevřu drag & drop (schovalo-li se okno s nástroji, najdu okno s nástroji), vyberu nástroj selekce, označím (při označení vidím aktuální souřadnici i rozměr výběru, který ale je špatně, když vyjedu ven z obrázku - selekce se sice zarazí o okraj, ale ukazatel pořád NAVYŠUJE rozměr. Pak stále ukazuje špatný rozměr. Když zvolím jiný nástroj, přestanu vidět velikost selekce.), ctrl-c, ctrl-n (otevře se okno pro vytvoření nového obrázku, velikost je připravená podle obsahu schránky, tlačítko budiž NENÍ default). enter otevírá šablony velikostí. musím doskákat tabem, anebo hledat myš. konečně se povede, odbouchnu budiž, ctrl-v, hotovo. Alternativní cesta by taky šla se stejnou nevýhodou.
rychlejší: Photoshop
Mám obrázek s mnoha vrstvami. Jednu z nich chci změnit a obrázek uložit.
Obrázek otevřu drag & drop, zvolím nástroj move, pravým myšítkem kliknu vizuálně na vrstvu, kterou chci změnit. Vyberu vrstvu podle názvu (v kontextovém menu se ukážou vrsty, které do místa zasahují, pokud názvy neupravuji, vyzkouším všechny čtyři možnosti). Upravím. Hotovo
Obrázek otevřu drag & drop, zvolím nástroj move. Vizuálně kliknu do obrázku na vrstvu, kterou chci změnit. Ouho, do místa jich zasahuje víc a zrovna se mi označila špatná. Postupně zkusím skrýt jednu vrstvu po druhé ze všech padesáti, po padesátém kliknutí (schovat/ukázat) ji najdu. Mám štěstí, upravím, hotovo
rychlejší: Photoshop
Mám fotku, ale s okrajem vypadá líp. Chci udělat kolem okraj jeden pixel bílý a ještě víc kolem pět pixelů černý.
Obrázek otevřu drag & drop, jako barvu pozadí si nastavím bílou, popředí černou. v menu najdu canvas size (nebo po kliku pravým na titulek okna). Zvolím relative, vyplním 1 a 1 do input boxů, barva pozadí, enter. Opakuji totéž s 5 a 5, barva popředí. Hotovo.
Obrázek otevřu drag & drop, zvolím nástroj canvas size. Vypočítám, jak bude velký obrázek po přidání 1 pixelu všude kolem. Výsledné hodnoty zadám (můžu taky klikat na pidišipečky nahoru, u každého čísla 2x). Nezapomenu předtím vypnout ikonku která udržuje stejný poměr stran. Zmáčknu center kvůli správnému offsetu. Kliknu na tlačítko resize (obyčejný enter nefunguje, tlačítko není default). Najdu tlačítko vrsty, vytvořím novou vrstvu (opět nutno odkliknout dialog, lze zrychlist shift-klik, ale tím že resizujeme obrázek, budeme tam mít špatné hodnoty), vyplním bíle, zduplikuji background (pad background nejde žádná vrstva dát), starý smažu (ať se neplete), bílou vrstvu posunu dolů. Opakuji totéž pro 5px okraj a novou celou černou vrstvu. Všechny vrsty merge down. Hotovo, uff.
rychlejší: Photoshop (asi tak o půl hodiny)
V dalším díle si vyzkoušíme transformace vrstev (resize, rotace), kreslení čar a obdélníků, práci s vrstvami a jiné vtipné aktivity. Pokud tedy ještě někdo potřebuje být přesvědčován o tom, že GIMP sice vypadá jako program pro úpravu obrázků, ale není k tomuto účelu použitelný. Drobné nedodělky neskutečně zdržují práci a čím víc toho člověk dělá, tím víc ho to zdržuje. Samozřejmě, pokud má uživatel radost, když po týdnu nainstaluje gentoo a rozjede v něm editor "vi", pak je jistě spokojen z nekonečných možností objevování tajů tohoto programu a z půlhodinového hledání té správné paletky v hromadě oken. Bohužel grafici přemírou času neoplývají a také jejich objevitelské vzrušení se omezuje na průzkum funkcí nových mobilů a MP3 přehrávačů. A to má být produkt pro ně!
Právo na rychlejší postup u některých bodů vyhrazeno. Kdo zná rychlejší cestu k cíli, ať se pochlubí, nakonec můžeme udělat VELKÝ ZÁVOD :)
Tiskni
Sdílej:
Ale když klikneš do obrázku na daný objekt, GIMP ti vrstvu v nabídce napravo zvýrazní.
3. Tohle je bez skriptování. Ten skript je součástí balení GIMPu. Ta slavná nabídka ve Photoshopu je nejspíš taky jen skript, jenom možná míň viditelně zabalená. Nějaký rozdíl, krom toho, že ti náhodou jedno z toho nejde pod frňák, ježto to není z ú es á?
4. Alt + B jako alt plus to podtržené písmeno… Jazyk si můžeš měnit dle libosti, předpokládám, že ho každý večer střídáš.
LANG=cs_CZ gimp?
Vyzkoušel jsem to tedy v GTK (2.4.0) na Windows. Pokud jsem na rozbalovacím seznamu, enter tento seznam rozbalí (proč, když k tomu mám mezerník?). Pokud jsem na vstupním řádku, zvýrazní se defaultní (?) tlačítko černým orámováním, ale enter nedělá nic - a čím se tedy vybírá defaultní tlačítko? To je nějaká akce proti opotřebení klávesy enter?
Nebo že by?
Ježíšmarja, jaké složitější operace? Co je na tom složitého, udělat orámování jednou linkou? Ten argument v článku je naprosto legitimní.
Strávil jsem "výrobou" černé linky kolem obrázku v GIMPu víkend (on tom skriptu jsem nevěděl, přiznávám - moje blbost), pak jsem GIMP proklel, nainstaloval CrossOffice a Photoshop.
Protože orámování potřebuji poměrně často, řešil jsem to nakonec utilitkou convert (
convert -border 1x1 -bordercolor "#000000" soub.jpg soub.jpg) k naprosté spokojenosti. Ale je fakt, že GIMP je v řadě jednoduchých úkonů neuvěřitelně clumsy.
Jazykově závislé zratky? cha cha chaKdo se má na to cizácký OK furt všude koukat? A z tlačítka Storno až srdíčko poskočí... Brr! Už jen kvůli tomu stojí za to od vvoken utéct někam jinam.
jestli je nutné hlásit i takové do očí bijící chyby i ve verzi 2.2, pak je někde něco špatně.Je něco špatně, ale asi něco jiného, než myslíte - špatně je podivovat se nad tím, místo toho, abyste chybu oznámil (a před tím zjistil, zda už oznámena není). S verzí to nemá nic společného, chyba se dá do programu snadno zavléct během vývoje. Je zvláštní podivovat se nad tím, že chyba ještě nahlášena není. Co byste dělal, kdyby takováhle "chyba" byla ve Photoshopu? Tam nemáte ani možnost chybu nahlásit a už vůbec ne jí opravit – a to je pro vás lepší? Pro některé lidi jsou možnosti navíc asi opravdu přítěž. Pro informaci, chyba už je nahlášena (má číslo 137050), pod ní je také vysvětleno, že to není tak jednoduché - u kruhového a elipsoidního výběru by taková úprava znamenala přestat zobrazovat průměr (kruhu), a místo toho začít zobrazovat nějakou nic neříkající hodnotu. A nebo mít jiné chování pro obdélník a jiné pro kruh. Pokud máte jednoznačné odůvodnění, proč je váš způsob měření správně, připište ho do bugzilly. Tím neříkám, že je GIMP bez chyb – sám ho taky moc nepoužívám, to, že nemůžu na 2 kliknutí myši namalovat rovnou čáru nebo nedej bože obdélník či elipsu mě vždy spolehlivě odradí
(Už se těším na příští díl, třeba se konečně dozvím, jak na to
) Takže používám (na win) trialverzi PSP – vždy než potřebuju grafický editor příště, stihnou vydat novou verzi s novou trialverzí
A když jsem pak seděl u Photoshopu, taky jsem nadával, jaktože zrovna ten postup, na který jsem zvyklý, ten slavný Photoshop neumí...
Stejně stále nemůžu pochopit, proč je GIMP tak strašný, zatímco slovenská "one man show" pixel32 je takový super produkt, postupující mílovými kroky dopředu.A možná to bude také tím, že Photoshop, Pixel32 i PSP jsou hlavně klikací malovátka, ke kterým se po(s)tupně přidávají skriptovací funkce. U GIMPu je na druhou stranu od začátku kladen velký důraz na skriptování (ostatně, má to blíž Unixovému stylu programů). Pokud byste potřeboval nějaké (polo)automatické zpracování spousty obrázků, budete se zase divit u Photoshopu, proč je to tak nešikovné.
Aspoň příznaky jsou stejné
Svačina je pochopitelně v botě, abych na ni nezapomněl, Používáme Linux mezi hebrejštinou a tibetštinou, protože ani jednomu nerozumím... prostě logicky řazeno!
Všechno má svou logiku, jen jí pochopit.
V té době jsem měl doma několik set knih a logika uložení mi najednou nebyla vůbec, ale vůbec zřejmá.
). Je to prostě volba a jako taková je nodotknutelná, tak nechápu jak může někoho uspokojovat se navážet do ostatních.
Problém jsou spíše některé chybějící vlastnosti, které by bylo fajn mít, v diskusi tu už něco zaznělo
Tak třeba ta typická vlastnost GIMPu - rozdělení na jednotlivé panely (namísto řešení "všechno v jednom okně") - mi zrovna docela vadí, a jistě nejsem sám. Samozřejmě, "jinak" automaticky neznamená "hůře".Koukám že toto je nutné uvádět na pravou míru v každé diskusi o Photoshopu a Gimpu: toto zodělení do spousty oken má (a vždy měl) Photoshop a GIMP to sprostě obšlehl. Nebo jsem opravdu jediný, kdo kdy viděl Photoshop na UNIXu?
Vidis, napr. mne to zas vyhovuje. Uz len preto, ze su to potom vsetko "top-level" okna a vztahuju sa na ne vsetky akcie a pravidla pouziteho window manageru. U Windows je to sice na dve veci, ale v na Unixovom stroji, kde si clovek moze vybrat window manager je to prudko pouzitelna vec. Napr. mozem okno obrazku z polovice prekryt panel s nastrojmi. TO by neslo, keby to boli "okna" v okne GIMPu. Alebo si v slusnom WM mozem nastavit, ze okna s urcitou vlastnostou maju mat konkretne umiestenie na ploche - zapnem GIMP a hned vyzera ako chcem. Alebo si mozem nastavit, ze niektore okna (obrazok, hlavne kde je menu) maju byt v zozname okien a ostatne nastrojove palety nie. Alebo...
A ked ti to tak velmi vadi, tak si ich mozes na ploche rozlozit tak, ako by vyzerali, keby boli ohranicene este jednym velkym oknom. V PS si palety z okna von vybrat nemozem. Takze v tomto je GIMP podla mna lepsi, lebo ti dovoli si vybrat, kdezto PS ti nuti jeden model.