Oficiálně byl vydán Android 16. Detaily na blogu a stránkách věnovaných vývojářům.
Byla vydána nová verze 14.3 svobodného unixového operačního systému FreeBSD. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
CSIRT.CZ upozorňuje, že na základě rozhodnutí federálního soudu ve Spojených státech budou veškeré konverzace uživatelů s ChatGPT uchovávány. Včetně těch smazaných.
Ač semestr ve škole právě končí, bastlíři ze studentského klubu Silicon Hill neodpočívají a opět se jako každý měsíc hlásí s pravidelným bastlířským setkáním Virtuální Bastlírna, kde si můžete s ostatními techniky popovídat jako u piva o novinkách, o elektronice, softwaru, vědě, technice obecně, ale také o bizarních tématech, která se za poslední měsíc na internetu vyskytla.
Z novinek za zmínku stojí Maker Faire, kde Pájeníčko předvedlo … více »Na WWDC25 byl představen balíček Containerization a nástroj container pro spouštění linuxových kontejnerů na macOS. Jedná se o open source software pod licencí Apache 2.0 napsaný v programovacím jazyce Swift.
Do 16. června do 19:00 běží na Steamu přehlídka nadcházejících her Festival Steam Next | červen 2025 doplněná demoverzemi, přenosy a dalšími aktivitami. Demoverze lze hrát zdarma.
Apple na své vývojářské konferenci WWDC25 (Worldwide Developers Conference, keynote) představil řadu novinek: designový materiál Liquid Glass, iOS 26, iPadOS 26, macOS Tahoe 26, watchOS 26, visionOS 26, tvOS 26, nové funkce Apple Intelligence, …
Organizátoři konference LinuxDays 2025, jež proběhne o víkendu 4. a 5. října 2025 v Praze na FIT ČVUT, spustili přihlašování přednášek (do 31. srpna) a sběr námětů na zlepšení.
Po roce byla vydána nová stabilní verze 25.6.0 svobodného multiplatformního multimediálního přehrávače SMPlayer (Wikipedie).
DNS4EU, tj. evropská infrastruktura služeb DNS založená na vysoce federovaném a distribuovaném ochranném ekosystému, byla spuštěna v testovacím režimu [𝕏]. Na výběr je 5 možností filtrování DNS.
Minule jsem tu psal o Pypy, implementaci Pythonu v jazyce samém, a o neuvěřitelné flexibilitě, kterou tato hračka nabízí.
Též jsem psal, že Pypy umí variaci na Stackless Python, tedy oprostění se od limitů systémového zásobníku. Rekurze omezená jen velikostí paměti je jen začátek. Program může explicitně manipulovat se svým zásobníkem. Je možné rozličným způsobem přepínat zásobníkové rámce funkcí atd. Následující kód mi hlava dost dlouho nebrala :
from pypy.rlib.rstack import yield_current_frame_to_caller def g(): print 2 frametop_before_5 = yield_current_frame_to_caller() print 4 frametop_before_7 = frametop_before_5.switch() print 6 return frametop_before_7 def f(): print 1 frametop_before_4 = g() print 3 frametop_before_6 = frametop_before_4.switch() print 5 frametop_after_return = frametop_before_6.switch() print 7 assert frametop_after_return is None def entry_point(argv): print "ahoj" f() return 0 def target(*args): return entry_point, None
Tento program vypíše "ahoj" a pak čísla od 1 do 7 (uspořádaně). Jen je potřeba to přeložit Pypáckým translátorem do C. Ty výsledné divočiny se zásobníkym se provádějí až v céčku. Jenže v C byste si to asi netroufli naprogramovat, v Pythonu je to bezpečné .
$ python translate.py --stackless --batch targetstack.py ... [translation] Done. $ ./targetstack-c ahoj 1 2 3 4 5 6 7Přepínáním rámců to nekončí, je například možné vzít zásobník s běžícím výpočtem, zabalit a poslat dopočítat na jiný stroj - taková serializace říznutá kontinuací.
Tiskni
Sdílej:
... ale Python má tu výhodu, že je to obyčejný imperativní jazyk.A je to skutečně výhoda? V tom vidím jedinou výhodu, umí v tom kódit každej jouda.
long pypy_g_slp_entry_point(struct pypy_list0 *l_argv_0) { bool_t l_v12; bool_t l_v16; bool_t l_v6; long l_v17; long l_v18; long l_v4; struct pypy_object0 *l_v3; struct pypy_object_vtable0 *l_v15; struct pypy_object_vtable0 *l_v2; struct pypy_object_vtable0 *l_v5; block0: l_v4 = pypy_g_entry_point(l_argv_0); l_v5 = (&pypy_g_ExcData)->ed_exc_type; l_v6 = (l_v5 == NULL); if (!l_v6) { goto block3; } goto block1; block1: /* kept alive: l_argv_0 */ ; l_v18 = l_v4; goto block2; block2: RPY_DEBUG_RETURN(); return l_v18; block3: l_v3 = (&pypy_g_ExcData)->ed_exc_value; l_v2 = (&pypy_g_ExcData)->ed_exc_type; (&pypy_g_ExcData)->ed_exc_value = ((struct pypy_object0 *) NULL); (&pypy_g_ExcData)->ed_exc_type = ((struct pypy_object_vtable0 *) NULL); /* kept alive: l_v3 */ ; /* kept alive: l_argv_0 */ ;
goto
je ten, že by ho mohli ocenit generátory kódu Vždyť jsem to v první větě ocenil. A v seznamu chybí forthisti - ti se omezují na dva zásobníky :)
Asi nadešel čas na coming out. Pro psaní v lispu jsem přešel na emacs... po tuctu let s vimem. Pořád to ještě bolí, a ostatní věci dělám ve vimu, ale je to schizofrenní. Slime je slime. Zkoušel jsem kde co - konfiguraci vimu, propojení clispu a vimu přes readline mapování kláves, různé doplňky (vim+ecl a slim-vim), viper, ale prostě to není ono.
-module(switch). -export([start/0]). -define(print(X), io:format("~p~n", [X])). -define(switch(X), X ! switch, receive switch -> ok end). g() -> ?print(2), F = receive PID when is_pid(PID) -> PID end, ?switch(F), ?print(4), ?switch(F), ?print(6), ?switch(F). f() -> ?print(1), G = spawn(fun g/0), G ! self(), receive switch -> ok end, ?print(3), ?switch(G), ?print(5), ?switch(G), ?print(7), G ! switch, ok. start() -> io:format("ahoj~n"), f().Tak je to celkem nic moc ten python a to se to ještě musí přeložit a spustit jinak než obvykle, rozuměj taky zkompilovat. Přičemž zkompilovat v erlangu znamená:
> c(switch). {ok,switch} > switch:start(). ahoj 1 2 3 4 5 6 7 ok >
... Kontinuace jsou ve funkcionálních jazycích normálka. ...Na tom je vtipné, že v erlnagu kontinuace nejsou. Krom toho, kdykoliv narazím na problém s kontinuací, vždy bych se zamyslel, jestli to není chyba designu a nakonec je tu vždy možnost řešit to jako v erlangu thready, ale to musí být aspoň tak tenké jako v erlangu. V podstatě je to takový syntaktický cukr, akorát, že zatraceně sladký a i výkonostně jsou kontinuace trochu jinde než thready byť erlangovsky výkonné.