Byl vydán Mozilla Firefox 145.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Ukončena byla podpora 32bitového Firefoxu pro Linux. Přidána byla podpora Matrosky. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 145 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Lidé.cz (Wikipedie) jsou zpět jako sociální síť s "ambicí stát se místem pro kultivované debaty a bezpečným online prostředím".
Byla vydána nová verze 4.4 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
ASUS má v nabídce komplexní řešení pro vývoj a nasazení AI: kompaktní stolní AI superpočítač ASUS Ascent GX10 poháněný superčipem NVIDIA GB10 Grace Blackwell a platformou NVIDIA DGX Spark. S operačním systémem NVIDIA DGX založeném na Ubuntu.
Desktopové prostredie Trinity Desktop vyšlo vo verzii R14.1.5. Je tu opravená chyba v tqt komponente spôsobujúca 100% vyťaženie cpu, dlaždice pre viac monitorov a nemenej dôležité su dizajnové zmeny v podobe ikon, pozadí atď. Pridaná bola podpora distribúcií Debian Trixie, Ubuntu Questing, RHEL 10 a OpenSUSE Leap 16.
Grafická aplikace Easy Effects (Flathub), původně PulseEffects, umožňující snadno povolovat a zakazovat různé audio efekty v aplikacích používajících multimediální server PipeWire, byla vydána ve verzi 8.0.0. Místo GTK 4 je nově postavená nad Qt, QML a Kirigami.
Na YouTube lze zhlédnout Godot Engine – 2025 Showreel s ukázkami toho nejlepšího letos vytvořeného v multiplatformním open source herním enginu Godot.
Blíží se konec roku a tím i všemožná vyhlášení slov roku 2025. Dle Collins English Dictionary je slovem roku vibe coding, dle Dictionary.com je to 6-7, …
Cloudflare Radar: podíl Linuxu na desktopu dosáhl v listopadu 6,2 %.
Chcete vědět, co se odehrálo ve světě techniky za poslední měsíc? Nebo si popovídat o tom, co zrovna bastlíte? Pak doražte na listopadovou Virtuální Bastlírnu s mikrofonem a kamerou, nalijte si něco k pití a ponořte se s strahovskými bastlíři do diskuze u virtuálního piva o technice i všem možném okolo. Mezi nejvýznamnější novinky patří Průšovo oznámení Core One L, zavedení RFID na filamentech, tisk silikonu nebo nový slicer. Dozvíte se ale i
… více »Jak jsem se mohl v poslední době párkrát přesvědčit, spousta linuxových uživatelů sice ví, co to je UDEV; ten však na první pohled zřejmě působí příliš krypticky (třeba narozdíl od jiných „konfiguráků“), takže je pro mnohé těžké do něj proniknout. Přiznám se, že jsem byl donedávna ve stejné situaci. Pak jsem ale byl donucen pár pravidel napsat a zjistil, jak je to vše vlastně poměrně jednoduché. Takže přináším malý „manuálník“ - ovšem bez zbytečného vysvětlování a bez jakéhokoliv nároku na úplnost. Kdo chce podrobnější návod, či dokumentaci, ten jistě něco najde.
# nebude se jmenovat "ttyS4", ale "ttyModem2"
KERNEL=="ttyS4", NAME="ttyModem2"
# na sériový port přes USB, který odpovídá VID/PID 0x1234/0x5678 bude vytvořen symlink "/dev/modem"
KERNEL=="ttyUSB*", SYSFS{idVendor}=="0x1234", SYSFS{idProduct}=="0x5678", SYMLINK+="/dev/modem"
# po připojení usb hodin nastavíme přístup skupině "io" a spustíme program, který hodiny sesynchronizuje (reálný příklad ;)
SYSFS{idVendor}=="16c0",SYSFS{idProduct}=="05dc",SYSFS{manufacturer}=="butrus@evangnet.cz",SYSFS{product}=="UsbClock", MODE="0660",GROUP="io",RUN+="/usr/bin/led-usb-clock synchro"
# pokud vložíme 1G flash "Kingston" / "DataTraveler xyz", spustit na ni automaticky zalohu
ACTION=="add", SYSFS{vendor}=="Kingston", SYSFS{model}=="DataTraveler xyz", SYSFS{size}=="1001472", SYMLINK+="/dev/kingston_zaloha", RUN+="/local/bin/kingston_zaloha.sh"
Tiskni
Sdílej:
Jen bych doplnil pár věcí, které je dobré vědět, než člověk začne:
Co s čím porovnávat, se nejlépe zjistí pomocí udevinfo, např.
udevinfo -a -n /dev/sdb udevinfo -a -p /class/net/eth0
Ve druhém případě se zadává tzv. devpath, tj. vlastně cesta v sysfs filesystému (bez počátečního /sys). Je ale nutné kombinovat hodnoty "ze stejné sekce".
Stejnému klíči může být přiřazeno postupně několik hodnot, platí poslední (pravidla se zpracovávají postupně, jednotlivé soubory podle abecedy). Výjimkou je NAME, přiřazení jména je vždy finální, tj. jakmile ho jednou nastavíme, další pravidla už ho nezmění. Stejného chování lze u ostatních klíčů docílit použitím operátoru ':=' místo normálního '='.
PROGRAM nelze přímo použít jako akci, místo toho lze použít např. NAME="%c" (substituuje se výstup příkazu volaného pomocí PROGRAM).
Pozor na akci RUN, zpracování probíhá sériově, takže dokud příkaz neskončí, nezpracovávají se další pravidla ani události.
Z dokumentace bych doporučil zejména udev(7) a Writing udev Rules. Ten článek je sice lépe srozumitelný, ale v mnoha bodech zastaralý, doporučuji proto konzultovat detaily s tou manuálovou stránkou.
Automatické mountování se sice dá řešit přes udev, ale není to příliš vhodné.Proč? Jednou jsem to zkoušel a nešlo to. Resp. připojilo to mechaniku jen jednou, pokud vevnitř bylo při spuštění
udevstart nějaký médium.
udevtrigger.