Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
Fossil (Wikipedie) byl vydán ve verzi 2.24. Jedná se o distribuovaný systém správy verzí propojený se správou chyb, wiki stránek a blogů s integrovaným webovým rozhraním. Vše běží z jednoho jediného spustitelného souboru a uloženo je v SQLite databázi.
Byla vydána nová stabilní verze 6.7 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 124. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu. Vypíchnout lze Spořič paměti (Memory Saver) automaticky hibernující karty, které nebyly nějakou dobu používány nebo vylepšené Odběry (Feed Reader).
OpenJS Foundation, oficiální projekt konsorcia Linux Foundation, oznámila vydání verze 22 otevřeného multiplatformního prostředí pro vývoj a běh síťových aplikací napsaných v JavaScriptu Node.js (Wikipedie). V říjnu se verze 22 stane novou aktivní LTS verzí. Podpora je plánována do dubna 2027.
Byla vydána verze 8.2 open source virtualizační platformy Proxmox VE (Proxmox Virtual Environment, Wikipedie) založené na Debianu. Přehled novinek v poznámkách k vydání a v informačním videu. Zdůrazněn je průvodce migrací hostů z VMware ESXi do Proxmoxu.
Existují na to dokonce řídící registry, kde se to nastavuje.A funkce v glibc. Co mi ale přijde divné, je, že by ten algoritmus byl takhle citlivý na zaoukrouhlovací chyby. Tohle je, BTW, také výstižné:
Many programmers like to believe that they can understand the semantics of a program and prove that it will work correctly without reference to the compiler that compiles it or the computer that runs it. In many ways, supporting this belief is a worthwhile goal for the designers of computer systems and programming languages. Unfortunately, when it comes to floating-point arithmetic, the goal is virtually impossible to achieve. The authors of the IEEE standards knew that, and they didn't attempt to achieve it. As a result, despite nearly universal conformance to (most of) the IEEE 754 standard throughout the computer industry, programmers of portable software will have to continue to cope with unpredictable floating-point arithmetic for the foreseeable future.(zdroj)
Když zkompiluješ Linux (opravdu pouze kernel) s flagem pro Pentium II a spustíš ho na procesoru Cyrix 686, spadné ESP Ghostscript jako domeček z karet kvůli underflow. (=> Pak to vůbec netiskne...) S flagem Pentium-Pro funguje bez potíží. Paradoxní je, že nebylo nutné překompilovat samotný Ghostscript. (Ten byl v obou případech z binárního balíčku s flagem Pentium-Pro.)
Takže můj intuitivní úsudek je: Ano, může se to stát.
temp1 = y*x
temp2 = x*y (ale na pořadí samozřejmě nezáleží)
imag_slozka = temp1-temp2
což by byla skutečně ryzí nula, nýbrž jako
temp1 = y*x
imag_slozka = temp1 - x*y
Z hlediska vnesení zaokrouhlovacích chyb, mezi dvěma výše uvedenými kroky je samozřejmě výrazný rozdíl. V prvním případě jde o tři operace, a tak je zaokrouhlovací chyba vnesena třikrát. Ve druhém (FMA) případě je zaokrouhlování prováděno pouze dvakrát.
Že si nevymýšlím, je možné vidět na následujícím příkladě v Octave
octave:1> A = rand(3,3) + j*rand(3,3)
A =
0.20974 + 0.43455i 0.50108 + 0.38016i 0.24643 + 0.90169i
0.33751 + 0.39598i 0.22127 + 0.58548i 0.58724 + 0.88980i
0.84237 + 0.18959i 0.67795 + 0.99298i 0.33828 + 0.00156i
octave:2> C = rand(3,3) + j*rand(3,3)
C =
0.213787 + 0.961981i 0.469730 + 0.922373i 0.560915 + 0.462651i
0.930401 + 0.763539i 0.146290 + 0.423445i 0.015814 + 0.004987i
0.286520 + 0.579304i 0.581899 + 0.806029i 0.685377 + 0.171148i
octave:3> A = C'*C
A =
2.83744 - 0.00000i 2.08081 - 0.07856i 0.87902 - 0.79612i
2.08081 + 0.07856i 2.26041 + 0.00000i 1.23141 - 0.75886i
0.87902 + 0.79612i 1.23141 + 0.75886i 1.02798 - 0.00000i
octave:4> A - A'
ans =
0.00000 - 0.00000i 0.00000 + 0.00000i 0.00000 + 0.00000i
0.00000 + 0.00000i 0.00000 + 0.00000i 0.00000 + 0.00000i
0.00000 + 0.00000i 0.00000 + 0.00000i 0.00000 - 0.00000i
Na první pohled to možná vypadá, že jsme skutečně dostali nulu, ale nenechte se zmást:
octave:5> format hex
octave:6> A - A'
ans =
Columns 1 and 2:
0000000000000000 bc91200000000000i 0000000000000000 3c90000000000000i
0000000000000000 3c90000000000000i 0000000000000000 3c70800000000000i
0000000000000000 0000000000000000i 0000000000000000 0000000000000000i
Column 3:
0000000000000000 0000000000000000i
0000000000000000 0000000000000000i
0000000000000000 bc8a000000000000i
Shrnutí: při srovnávání výsledků numerických výpočtů na různých platformách je nutné dnes brát i v úvahu přítomnost či absenci, povolení či zakázání některých novějších technologií jako například FMA (a možná i jiné, nevím, nejsem expert).
Tiskni Sdílej: