Na YouTube a nově také na VHSky byly zveřejněny sestříhané videozáznamy přednášek z letošního OpenAltu.
Jednou za rok otevírá společnost SUSE dveře svých kanceláří široké veřejnosti. Vítáni jsou všichni, kdo se chtějí dozvědět více o naší práci, prostředí ve kterém pracujeme a o naší firemní kultuře. Letos se dveře otevřou 26. 11. 2025 v 16:00. Můžete se těšit na krátké prezentace, které vám přiblíží, na čem naši inženýři v Praze pracují, jak spolupracujeme se zákazníky, partnery i studenty, proč máme rádi open source a co pro nás skutečně
… více »Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za říjen (YouTube).
Jeff Quast otestoval současné emulátory terminálu. Zaměřil se na podporu Unicode a výkon. Vítězným emulátorem terminálu je Ghostty.
Amazon bude poskytovat cloudové služby OpenAI. Cloudová divize Amazon Web Services (AWS) uzavřela s OpenAI víceletou smlouvu za 38 miliard USD (803,1 miliardy Kč), která poskytne majiteli chatovacího robota s umělou inteligencí (AI) ChatGPT přístup ke stovkám tisíc grafických procesů Nvidia. Ty bude moci využívat k trénování a provozování svých modelů AI. Firmy to oznámily v dnešní tiskové zprávě. Společnost OpenAI také nedávno
… více »Konference Prague PostgreSQL Developer Day 2026 (P2D2) se koná 27. a 28. ledna 2026. Konference je zaměřena na témata zajímavá pro uživatele a vývojáře. Příjem přednášek a workshopů je otevřen do 14. listopadu. Vítáme témata související s PostgreSQL či s databázemi obecně, a mohou být v češtině či angličtině.
Byl vydán Devuan 6 Excalibur. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Kódové jméno Excalibur bylo vybráno podle planetky 9499 Excalibur. Devuan (Wikipedie) je fork Debianu bez systemd. Devuan 6 Excalibur vychází z Debianu 13 Trixie. Devuan 7 ponese kódové jméno Freia.
Společnost Valve aktualizovala přehled o hardwarovém a softwarovém vybavení uživatelů služby Steam. Podíl uživatelů Linuxu poprvé překročil 3 %, aktuálně 3,05 %. Nejčastěji používané linuxové distribuce jsou Arch Linux, Linux Mint a Ubuntu. Při výběru jenom Linuxu vede SteamOS Holo s 27,18 %. Procesor AMD používá 67,10 % hráčů na Linuxu.
Joel Severin v diskusním listu LKML představil svůj projekt linuxového jádra ve WebAssembly (Wasm). Linux tak "nativně" běží ve webovém prohlížeči. Potřebné skripty pro převod jsou k dispozici na GitHubu.
Byla vydána nová verze 25.10.31 svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) postaveného nad multimediálním frameworkem MLT. Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
Aktuální vývojová verze jádra je 3.16-rc7 vydaná 27. července. Linus je s tempem změn už spokojenější: Je jasné, že tam *máme* opravdové změny, ale nic z toho nevypadá děsivě. A rc7 je konečně znatelně menší než předchozí rc, takže se to zjevně uklidňuje. Navzdory mým dřívějším obavám možná půjde o poslední rc, uvidíme, jak se to vyvine příští týden.
Stabilní aktualizace: verze 3.15.7, 3.14.14, 3.10.50 a 3.4.100 vyšly 28. července. Aktualizace 3.15.8, 3.14.15, 3.10.51 a 3.4.101 se právě revidují; jejich vydání můžeme čekat 1. srpna nebo později.
A pak zveřejníte zdrojový kód.
A hele, zrovna jste vyšel z domu. Začlenění vašeho kódu je spoooustu kilometrů před vámi a teprve jste vyrazil na cestu, právě teď, ne když jste to začali psát, ne když jste začali dělat právní prověrku, ne když jste to interně počtvrté přepsali. Udělali jste to teprve až teď.
-- Dave Airlie
Ukazuje se, že jsem lehce úplatný. Kód vypadá čistě a jednoduše a nepřítomnost komentářů je osvobozující, akorát by lidi mátly.
Vždycky jsem doporučoval „Najděte si něco, co vám vadí, opravte to a pokračujte dál.“ A jestliže na svém stroji nemůžete najít problém s jádrem, pak se jen málo snažíte.
Běžné používání systému souborů probíhá obvykle následovně: projít seznam souborů v adresáři a na každém zavolat stat() pro získání informací o každém z nich. Příkaz ls -l je typickou ukázkou této zátěže, ale najde se řada dalších příkladů. Tato operace na Linuxu vždy byla pomalejší, než by se vývojářům líbilo, a hledání řešení bylo ještě pomalejší. Abhi Das nedívno navrhl dvojici možných řešení; tentokrát se to možná opravdu vyřeší – tak trochu překvapivě.
Problém s ls -l je dosti jednoduchý: pro každý zkoumaný soubor jsou potřeba dvě systémová volání. Volání getdents() (obvykle přes funkci readdir() v knihovně C) získá název souboru v adresáři; pak se zavolá stat() pro zjištění informací o souboru. Hlavně volání stat() může být náročné, každé volání nutí příslušný systém souborů uskutečnit I/O operaci pro získání požadovaných informací. V některých případech tyto údaje mohou být rozprostřené napříč vícero datovými strukturami na disku, což vyžaduje ještě více I/O, i když volající aplikace neupotřebí všechno to, co stat() vrací. Provádění veškeré této práce je neefektivní; bylo by pěkné moci omezit shromažďované informace na to, co aplikace opravdu potřebuje, a získávat tyto informace po dávkách.
Tento problém není níčím novým; pravdou je, že byl starý už když se v roce 2009 probíral na Workshopu o linuxových úložištích a systémech souborů. Navrhované řešení, které mělo podobu systémového volání xstat(), bylo zasláno v roce 2010, ale daleko se nedostalo. V současnosti se některé systémy souborů pokoušejí provádět optimalizace pro tento druh zátěže, ale v jádře stále chybí obecné řešení. Za posledních několik let ale nebyl mezi vývojáří výraznější zájem o řešení problému.
Za těchto okolností přišel Abhi se dvěma nezávislými řešeními, která předvádějí dva oddělené způsoby, jak problém řešit. Jeho cílem je získat zpětnou vazbu na oba a jakmile se ukáže, který z nich je oblíbenější, pak jej chce dostat do hlavní řady jádra.
První přístup je založený na systémovém volání xstat() od Davida Howellse z roku 2010. Přidává dvě nová systémová volání:
int xstat(int dirfd, const char *filename, unsigned int flags,
          unsigned int mask, struct xstat *info);
int fxstat(int fd, unsigned int flags, unsigned int mask, struct xstat *info);
První podoba dohledá soubor podle jména, zatímco druhá vrací informace pro otevřený soubor podle popisovače. Pole flags mění fungování systémového volání; v tomto patchi se příliš nevyužívá. Zajímavější je mask, které jádru sděluje, jaké informace aplikace žádá. Dá se toho docela dost nastavit; mimo jiné XSTAT_MODE (pro práva souboru), XSTAT_UID (pro vlastníka), XSTAT_RDEV (na jakém úložišti soubor je, XSTAT_ATIME (poslední čas přístupu nebo XSTAT_INO (číslo uzlu). Pro získání všech dostupných informací lze použít XSTAT_ALL_STATS. V případě úspěchu bude struktura info naplněna vyžádanými údaji.
Navrch tohoto přidal Abhi další systémové volání:
int xgetdents(unsigned int fd, unsigned int flags, unsigned int mask,
              void *buf, unsigned int count);
fd zde představuje popisovač adresáře, který nás zajímá, a flags a mask fungují stejně jako výše (i když mask bylo rozšířeno tak, aby aplikace mohla žádat různé typy rozšířených atributů). Informace jsou vraceny v buf, což je prosté pole bajtů, a count obsahuje délku v bajtech. Volání xgetdents() se pokusí získat informace o více souborech v daném adresáři, než se buf zaplní.
Data vracená v buf jsou poněkud složitá. Struktury nejvyšší úrovně definující tyto informace jsou:
struct xdirent_blob {
	unsigned int    xb_xattr_count;
	char            xb_blob[1]; /* contains variable length data like
				     * NULL-terminated name, xattrs etc */
};
struct linux_xdirent {
	unsigned long        xd_ino;
	char                 xd_type;
	unsigned long        xd_off;
	struct xstat         xd_stat;
	unsigned long        xd_reclen;
	struct xdirent_blob  xd_blob;
};
Dokumentace vraceného formátu je poněkud kusá. Ona vlastně žádná není, takže člověk je donucen si vše domyslet ze zdrojového kódu. Vypadá to, že informace o každém souboru budou vraceny ve struktuře linux_xdirent o proměnné délce. Název souboru je první věcí uloženou v xd_blob, následují pak informace o rozšířených atributech, pokud o toto bylo požádáno. Porozumění této struktuře nějakou chvíli potrvá, stejně tak rozebrání v uživatelském prostoru, ale má tu výhodu, že všechny informace mohou být shromážděny a vráceny v jediném systémovém volání.
Alternativní přístup je poněkud jednodušší. Přidává jediné systémové volání:
int dirreadahead(unsigned int fd, loff_t *offset, unsigned int count);
Toto volání se pokusí zahájit čtení informací o souboru pro count souborů v adresáři vyjádřeném popisovačem fd, a to od pozice offset v adresáři. Hodnota offset bude aktualizována podle toho, o kolika souborech byly přečteny informace. Proto je možné použít vícero volání dirreadahead() pro procházení adresáře, zatímco jádro spravuje hodnotu offset.
V tomto případě je nadále nutné volat getdents() a stat() pro zjištění potřebných informací. Mění se to, že systém souborů už snad bude mít potřebné údaje ve vnitřní cache, takže volání by měla být obsloužena rychle. Čtění informací o více souborech umožňuje provádění v dávkách; i když jsou data rozházená po fyzickém médiu, nezbytné I/O operace je možné přeuspořádat pro optimální provedení.
Úvodní zpráva do patche o dvou částech zahrnuje výsledky benchmarků nad systémem souborů GFS2. Oba přístupy si vedly lépe nežli současná jádra při velké zátěži systémovými voláními getdents() a stat(). Možná vás to překvapí, ale dirreadahead() fungovalo mnohem lépe než xgetdents(). Tento výsledek může být důsledkem implementace xgetdents() v GFS2, ale ukazuje to, že i mnohem jednodušší přístup na bázi přednačítání může stát za zvážení.
Myšlenka s přednačítáním vedla hnedle k otázce, jestli by jádro nemohlo provádět toto přednačítání automaticky, jak se děje u obyčejného I/O. Trond Myklebust poznamenal, že klient NFS se snaží detekovat zátěž, kde by tento typ přednačítání mohl být k užitku. Obecně je ale těžké takovou detekci dělat; v jádře není mezi voláními getdents() a stat() jasné spojení. Proto by alespoň prozatím mohl toto uživatelský prostor sdělovat napřímo. Mohlo by se k tomu použít některé ze dvou rozhraní zde popsaných, ale vypadá to, že jednoduchost dirreadahead() svědčí v jeho prospěch, i když nejsou k dispozici lepší benchmarky.
Nástroje: Tisk bez diskuse
        Tiskni
            
                Sdílej:
                
                
                
                
                
                
            
    
int xgetdents(unsigned int fd, unsigned int flags, unsigned int mask, void *buf, unsigned int count);
fd opravdu unsigned int?? Popisovač souboru vždy signed ne? Ale co je horší, count je unsigned int? Dopr*ele to zase navrhoval nějakej super programátor, co nezná size_t. Bohužel kernel je takovejhle blbin plnej.
            zde se nam formuje druhy BLEK!
            
            výkon je viac ako dostačujúci a prechod na SSD by bol nákladnýToto je tiež dúfam dostačne Enterprise argument
Čo ma tiež odrádza sú diskusie o tom ako oživiť zhebnuté SSD.Tak rotační disky taky umírají. Umírají SSD nějak výrazně častěji?