Byla vydána verze 5.30 dnes již open source operačního systému RISC OS (Wikipedie).
V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …
Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
Fossil (Wikipedie) byl vydán ve verzi 2.24. Jedná se o distribuovaný systém správy verzí propojený se správou chyb, wiki stránek a blogů s integrovaným webovým rozhraním. Vše běží z jednoho jediného spustitelného souboru a uloženo je v SQLite databázi.
1. Proč jsi začal používat Linux? Používal jsi ještě předtím jiné operační systémy?
Asi před deseti lety jsem začal na desktopu používat Red Hat 5.0 pro vývoj webů. Předtím jsem GNU/Linux používal pouze jako webserver. Měl jsem velmi nepříjemné zkušenosti s podporou zvukové karty ve Windows 95 a kvůli absenci komunity mi připadalo, že jsem na to úplně sám. Také jsem používal Macy se System 7, ale ten operační systém mi připadal dost omezující a nelíbilo se mi, že mě měl Apple a jeho prodejci v hrsti. Tenkrát byly naprosto stejné komponenty prodávány za různé ceny podle toho, jestli jste je koupili v obchodě s Macy, nebo v obchodě s PC, i když šlo o stejnou firmu – a mně to připadalo jako podvod.
2. Proč jsi začal s vývojem 'alternativní' distribuce?
Používal jsem AGNULA/DeMuDi, derivát Debianu, když tomu projektu došly peníze. Navrhl jsem správci DeMuDi (Free Ekanayaka), že bychom mohli založit novou firmu, která by připravovala na Debianu založené multimediální distribuce pro OEM a další komerční uživatele. Samozřejmě bychom také poskytovali verzi zdarma, ale cílem bylo vytvořit podmínky pro financování našeho vývoje svobodného softwaru.
3. Co těm 'velkým' distribucím chybí (nebo čeho mají příliš)?
Často jim schází zaměření na specifickou skupinu uživatelů, protože se po vzoru Windows nebo OS X snaží vytvořit desktop pro obecné použití. Těžko jim zazlívat, že chtějí oslovit hlavní proud, ale uživatelé se speciálními potřebami mají štěstí, že existuje množství rozmanitých distribucí.
4. Co odpovídáš těm, kdo tvrdí, že by měl být linuxový svět více jednotný a měl by zaměřit své úsílí na spolupráci místo řešení problémů pomocí rozdělení projektů nebo začínání nových?
Jsem rozhodně pro spolupráci, což je i jeden z důvodů, proč jsem založil projekt linuxaudio.org. Nicméně, svoboda rozdělit projekt je jedna z věcí, které jsou na svobodném softwaru tak skvělé. Někdy je to nejlepší technické řešení.
5. Je 64studio tvůj primární systém? Kolik jiných distribucí už jsi používal? A které to byly?
Ano, poslední tři roky. Kromě toho jsem dříve používal Red Hat, Mandrake, Debian a Ubuntu. Také mám rád dyne:bolic, to je dobrý projekt.
6. Co je na 64studio nejlepší?
Máme velmi přátelskou komunitu uživatelů a testerů, která ráda pomůže. Z technického hlediska se zaměřujeme na nejvyšší možný výkon na moderním hardwaru, zatímco zachováváme podporu pro starší PC, která ještě mnozí lidé používají. Byli jsme první distro, které předvedlo, že plně nativní x86-64 systém je vhodný pro multimediální pracovní stanice. Naše 32bitové buildy fungují na Pentiu II, i když pro dobrý výkon audia v reálném čase doporučujeme aspoň Pentium III.
7. Co plánuješ vylepšit? Na co se můžeme těšit v nové verzi 64studio?
Verze 2.1 je první, která bude mít poznámky k vydání v češtině a lokální mirror – díky Stanislavu Grafovi.
Pracujeme na verzi 3.0, která bude založena Debian Lenny. Těším se na lepší podporu nejnovějšího hardwaru, včetně vícejaderných procesorů. Také bychom chtěli vylepšit vzhled a rád bych do desktopu integroval více dokumentace.
8. Co považuješ za největší překážku pro masové rozšíření Linuxu na desktopu?
Rozdílnost a různá kvalita PC hardwaru; prodává se spousta šmejdů. Ale nevnímám to jako zásadní problém, protože opravdová éra svobodného softwaru začne s koncem éry PC – ve světě specializovaných embedded zařízení s nízkou spotřebou.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni Sdílej:
zminovany projekt/distribuce se jmenovala "Agnula/DeMuDi"
Zajimavy projekt. Jeho live verzi zvazuju otestovat. Sic multimedia nejsou zrovna muj obor zajmu. Cesky mirror zde:
začne s koncem éry PC – ve světě specializovaných embedded zařízení s nízkou spotřebou.
Tak tak. Je zajímavé sledovat, jak vývoj počítačů prodělal elipsu "počítač nám staví velká firma a nemůžeme na něm nic upravit"->"počítač si stavíme doma sami"->"u počítače si občas něco vyměníme sami"->"počítač nám staví velká firma a nemůžeme na něm nic upravit"