GHC (Glasgow Haskell Compiler, Wikipedie), tj. překladač funkcionálního programovacího jazyka Haskell (Wikipedie), byl vydán ve verzi 9.10.1. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Po 9 týdnech vývoje od vydání Linuxu 6.8 oznámil Linus Torvalds vydání Linuxu 6.9. Přehled novinek a vylepšení na LWN.net: první a druhá polovina začleňovacího okna. Později také na Linux Kernel Newbies.
Byla vydána verze 0.2.0 v Rustu napsaného frameworku Pingora pro vytváření rychlých, spolehlivých a programovatelných síťových systémů. Společnost Cloudflare jej letos v únoru uvolnila pod licencí Apache 2.0.
Open source RDP (Remote Desktop Protocol) server xrdp (Wikipedie) byl vydán ve verzi 0.10.0. Z novinek je vypíchnuta podpora GFX (Graphic Pipeline Extension). Nová větev řeší také několik bezpečnostních chyb.
Rocky Linux byl vydán v nové stabilní verzi 9.4. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Dellu byla odcizena databáze zákazníků (jméno, adresa, seznam zakoupených produktů) [Customer Care, Bleeping Computer].
V lednu byl otevřen editor kódů Zed od autorů editoru Atom a Tree-sitter. Tenkrát běžel pouze na macOS. Byl napevno svázán s Metalem. Situace se ale postupně mění. V aktuálním příspěvku Kdy Zed na Linuxu? na blogu Zedu vývojáři popisují aktuální stav. Blíží se alfa verze.
O víkendu 11. a 12. května lze navštívit Maker Faire Prague, festival plný workshopů, interaktivních činností a především nadšených a zvídavých lidí.
Byl vydán Fedora Asahi Remix 40, tj. linuxová distribuce pro Apple Silicon vycházející z Fedora Linuxu 40.
Představena byla služba Raspberry Pi Connect usnadňující vzdálený grafický přístup k vašim Raspberry Pi z webového prohlížeče. Odkudkoli. Zdarma. Zatím v beta verzi. Detaily v dokumentaci.
Již čtvrtý rok se v Nizozemí, tedy zemi, kde se Blender zrodil, konalo setkání vývojářů a uživatelů této aplikace. Použití Blenderu je zakotveno v jakémsi mnohostranném nástroji nejen pro tvorbu virtuální reality, ale i dalších vazeb na realitu samotnou. Pokud se však vrátíme k samotné konferenci, ta by se dala vnímat ze dvou hlavních pohledů.
Díky několika přednáškám současně probíhajícím v prostoru historické budovy De Waag (kde kdysi kreslil i Rembrandt) přímo v centru kanály propleteného Amsterdamu, jste mohli i jako nezasvěcení snadno pochopit, že Blender neúprosně rychle roste a přestává být oním podivným a nespolehlivým "Open Source". Ale každým dnem mnohem více profesionálním nástrojem nejen pro rendering statických vizualizací, ale i propojovacím článkem několika zdánlivě nesouvisejících disciplín. Během příštích let tak podle mého názoru začne směle ohrožovat upevněné pozice dnes zavedených aplikací jako je Maya nebo 3D Studio.
Samotný Ton Rosendaal, duchovní otec celé aplikace, vedl hned několik přednášek. Jedna z nich, která mě zaujala nejvíce, byla o budoucnosti Blender Foundation a Blenderu jako učivu na školách. Přestože se řešila spousta konkrétních dotazů, proč a jak například certifikovat učitele, nebo jak sdružovat profesionální autory prostřednictvím úzce profilovaných webových stránek, klíčová byla následující otázka: "Co by měla Blender Foundation v budoucnu představovat? Komu by měla sloužit a jaká by měla být její náplň?" Odpověď však určitě není jednoduchá. Pozitivní však rozhodně byl můj subjektivní dojem, že Blender jako takový je na vzestupu. Nadace získala nejen spoustu peněz díky prodeji v Online shopu, ale například i díky několika grantům EU.
Podle výše uvedeného soudím, že je dobrá doba pro jakýkoliv perspektivní Open Source, protože díky současné podpoře těchto projektů ze strany státu, EU nebo jiné instituce může být zajištěn provoz takovéto zastřešující organizace, což je samozřejmě klíčové pro řízení nejen tohoto projektu, ale kterékoliv jiné organizace.
Jak asi víte, tak v současné době je jediným fulltime zaměstnancem Blender Foundation právě Ton Rosendaal, dále pak několik externistů jako je např. Angela, která má na starosti oblast managementu nadace. Když k tomu nakonec doplníme, že je tu Blender již více než deset let, a jeho otevřený vývoj jde s každou verzí raketově kupředu, je to jednoznačně záruka toho, že nyní mluvíme o přicházející revoluci na poli 3D modelingu, minimálně v oblasti ovlivnění cenotvorby a marketshare v oblasti takových aplikací.
Zajímavostí bylo například i to, že na konferenci měl přednášku perspektivní český programátor pan Jiří Hnídek, který se aktivně podílí na vývoji tzv. Verse Blenderu. Ten má za cíl integrovat do aplikace protokol pro síťovou spolupráci více uživatelů na jednom projektu a jeho demo předvedl p. Hnídek přímo na konferenci.
Za nejzajímavější ze tří dnů bych označil sobotu, kdy byla poprvé představena upoutávka na připravovaný první Open Source celovečerní film (na kterém už několik měsíců pracuje v Amsterdamu tým těch nejlepších "blenderistů") s názvem Elephants Dream (tedy Sen slona) a vyprávějícím o životě ve stroji. A současně se konala společná večeře v nedaleké čínské restauraci, kde jste se v pohodě mohli u jednoho stolu bavit s učitelem žijícím v Holandsku, ale pocházejícím z Anglie, Němcem, Španělem nebo Italem. V neděli byla konference příjemně uzavřena vyhlášením tzv. Susanne Award, tedy nejlepší práce (tentokráte animace) v Blenderu v posledním roce.
Pokud bych tedy měl celou konferenci shrnout, byl jsem velmi spokojen s jejím obsahem i celkovou organizací. Rozsah i zaměření přednášek bylo opravdu různorodé, a tak jste si mohli udělat o možnostech Blenderu docela slušný obrázek i v případě, že byste na konferenci přišli jako úplný nováček.
Během dne jste navíc měli kdykoliv možnost doplnit tekutiny nebo potraviny. Byl připraven přístup k několika 17" Powerbookům, jednomu 24" PC s Ubuntu Linuxem a jednomu s Windows. Vše vybavené připojením k internetu a speciální testovací verzí Blenderu určenou právě pro konferenci. Přestože jsem tedy neuvažoval, že se na tuto akci budu vracet, tak díky úžasné atmosféře a relativně blízkému Holandsku, resp. Amsterdamu, který sám osobě je nezapomenutelný, o tom dnes uvažuji.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni Sdílej:
Nevydávejte dva články za denTo bylo nedopatřením...
Je to tady, nejdůležitější vlastnost počítače se měří v palcíchU mužů by to tak nešlo, vycházela by příliš malá čísla ;))
K tomu muzu doporucit jedine:
http://blender3d.cz/
http://www.3dscena.cz/3dshowks.php?xuid=207